پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تکنیک های آزمون دادن

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.5/5 - (30 امتیاز)

برای موفقیت در هر آزمونی بهتر است مهارت هایی را بیاموزیم تا با استفاده از آنها بتوانیم توانایی های نهادینه در وجودمان را شکوفا کنیم و به نتیجه بهتری در آن آزمون دست بیابیم. مثلا برای موفق شدن در امتخان های تشریحی یک روش درس خواندن و پاسخ دهی وجود دارد و در آزمون های آزمایشی کنکور یا تست زدن نیز روش های مخصوص خود را دارد. در این مقاله سعی دارم که به بررسی انواع تکنیک های آزمون دادن و روش های تست زنی درست بپردازیم و از شما توقع دارم که پس از مطالعهء این مقاله،این تکنیک ها را در آزمون های تستی پیش رویتان به کار بگیرید تا در وجودتان به عادت تبدیل شوند. یاد گرفتن هنر آزمون دادن میتواند زمینه خوبی را برای موفقیتتان در آزمون ها ایجاد کنند. همچنین ممکن است شما با خلاقیتتان روش های دیگر آزمون دادن رو ابداع کنید که این اتفاق میتواند بهترین حالت بازخورد مثبت خواندن این مقاله باشد. هرکاری که میکنید فقط از شما خواهش میکنم واقع بین باشید و انتظار نداشته باشید با یاد گرفتن انواع روش های تست زنی ، آزمون بعدی را بترکانید. میزان و کیفیت مطالعه شما برای دریافت نتیجه بهتر در تست زدن مهمترین فاکتور است.

تکنیک آزمون دادن درست چیست؟ چطور هنر آزمون دادن را بیاموزم؟ بهترین روش آزمون دادن و تست زنی کدام است؟ اموزش انواع روش های تست زنی و آزمون

تکنیک های آزمون دادن و تست زدن درست

در طول زندگیمان با آزمون های زیادی سر و کله میزنیم؛اصلا بد نیست بگوییم زندگی نیز خودش یک آزمون هیجان انگیز و بزرگ است که سالن امتحانی آن به وسعت جهان است و این ما هستیم که با انتخاب هایمان،سرفصل های پیش رویمان را دست در دست طراح آن تعیین میکنیم. آزمون بزرگ زندگی ما خودش به آزمونک های به ظاهر کوچکی تقسیم میشود که به خودی خود هم برهه ای از زندگیمان را تشکیل میدهند و هم میتوانند تاثیر شگرفی در آزمون ها و تجربه های پیش رویمان بگذارند؛از جمله همین کنکور خودمان!که تاثیر آن بدون اغراق در اکثر جوانب زندگی آینده شما دوستان عزیز نمود زیادی پیدا خواهد کرد؛از روابط گرفته تا طرز تفکر و موارد متعدد دیگری که بحث در رابطه با آنها در این مختصر نمیگنجد و خود مقاله ای جدا میطلبد.

اما برای بررسی انواع روش تست زنی و تکنیک آزمون دادن از روش های تجربه شده ای نظیر تکنیک آزمون دادن زمان های نقصانی به روش درست ، روش تست زنی صحیح ضربدر منها و بازگشت شروع میکنیم. درباره هنر آزمون دادن به ذکر نکات کاربردی و مهمی میپردازم که با عملی شدن آنها میتوان نتایج مطلوبی را در ازمون های تستی بدست آورد. پس بی معطلی به سراغ آنها برویم.

روش تست زنی ضربدر منفی

در آزمون های تستی حتما برایتان پیش آمده است با سوالاتی مواجه بشوید که در همان اولین نگاه تشخیص دهید با آن سوال چند چند هستید و سطح علمی شما آیا برای حل آن سوال مناسب است یا نه یا اینکه آیا آن سوال وقت گیر هست و هزاران حالت دیگر… . بطور (کلی) در مواجهه با یک سوال یه حالت پیش میاید:

  • سوال را کاملا بلد هستید و آن را حل کرده و گزینه درست را علامت میزنید
  • روش حل سوال را میدانید ولی حل آن سوال وقت گیر است
  • آن سوال مثل غریبه ایست که نه میدانید چیست و به هیچ طریقی توانایی حل کردن آن را ندارید

در این روش آزمون دادن در صورت رخ دادن حالت اول، بی معطلی سوال را حل کنید و با علامت زدن جواب آن در پاسخنامه با آن سوال تصفیه حساب کنید. اگر حالت دوم پیش آمد،علامت ضربدر در کنار شمارهء سوال بزنید تا پس از بررسی تمام سوالات طبق تکنیک آزمون دادن با بهره مندی از زمان های نقصانی (که گفته خواهد شد) به سراغشان بروید و با صرف زمان بیشتر به حل کردن آنها بپردازید به این امید که به پاسخ صحیح دست بیابید.

اگر خدای ناکرده حالت سوم پیش آمد(که معمولا هر ساله در آزمون سراسری ازین قبیل سوالات برای غربال رتبه های برتر می آید)، بد به دلتون راه ندهید و با گذاشتن یک علامت منفی در کنار شمارهء این سوالات چالشی خودتان را از شر آنها خلاص کنید و دیگر نه به آنها فکر کنید و در ادامهء روند آزمون سراغ آنها برای حل کردنشان نروید!

تکنیک ضربدر منفی برای آزمون دادن درست - انواع روش های تست زنی

فراموش نکنید، روش های آزمون دادن مختلف نمیتواند شما را به درصد  100 برساند، بلکه فقط بهترین استفاده را از دانش شما میکند. یک تکنیک آزمون دادن درست تنها سرعت و دقت شما را در پاسخ دادن به سوال ها بیشتر میکند.

این توضیح کلی تکنیک ضربدر منفی بود که بر خلاف ظاهر ساده اش میتواند هم در مدیریت زمان در حین آزمون تاثیر مثبتی داشته باشد و هم شما را از سردرگمی در حین آزمون دادن دور کند. ازتون میخوام مفهوم این روش را بگیرید و الان با خودتون این فکرها را نکنید که آیا حتما علامت ضربدر و منفی باید استفاده شود یا میشود از شکلک های دیگر استفاده شود! انواع دیگر روش های تست زنی میتوانند مکمل روش ضربدر منفی باشند. پس بیاید باهم هنر آزمون دادن را بیاموزیم و از روش های آزمون دادن برای بهتر شدن خودمان استفاده کنیم.

تکنیک آزمون دادن درست با روش زمان های نقصانی

اگر بخواهم خیلی ساده بگویم این روش با هدف ذخیرهء زمان به منظور مرور سوالات و حل سوالات علامت ضربدر دار استفاده میشود. بگذارید با یک مثال ساده بهتون بگم؛کل زمان در نظر گرفته شده برای حل سوالات عمومی کنکور 75 دقیقه است. 17 دقیقه برای دینی، 18 دقیقه برای ادبیات، 20 دقیقه برای عربی و 20 دقیقه برای زبان.  در روش آزمون دادن زمان های نقصانی شما خودتان را باید ملزم بکنید تا برای هر درس 15 دقیقه وقت بگذارید؛بر این نکته تاکید میکنم حتی اگر در زمانی که برای خودتان مقرر کردید تمام سوالات یک درس عمومی را بررسی نکردید از آن درس بگذرید و سراغ بررسی سوالات دیگر دروس عمومی بروید.

با یک حساب و کتاب ساده در میابیم در صورت عملی کردن این تکنیک آزمون دادن ، درست پس از پایان بررسی همه سوالات عمومی یک ربع وقت اضافه ذخیره میکنید(75 دقیقه منهای چهار تا یک ربع  میشود 15 دقیقه).حالا که توانستید 15 دقیقه وقت اضافه بیاورید در این زمان باقی مانده به بررسی سوالات علامت ضربدر دار و سوالات بررسی نشده بپردازید و در پایان دفترچه عمومی را تحویل مراقب آزمون بدهید؛ تبریک میگویم!شما توانستید به بهترین شکل ترتیب سوالات عمومی کنکور را بدهید. به خاطر داشته باشید که با توجه به روش درس خواندن شخص شما میبایست انواع روش های تست زنی را در آزمون استفاده کنید.

روش مدیریت زمان در کنکور - روش آزمون دادن

روش بازگشت و مرور سوالات برای تست زنی

این روش هم به مرور پس از اتمام دور اول بررسی سوالات اشاره دارد که در زمان ذخیره شده توسط روش زمان های نقصانی انجام میشود.توجه کنید این روش تست زنی بسیار مهم هست ولی اکثرا دست کم گرفته میشود؛ اما شما سعی کنید این کار به ظاهر کوچک را انجام بدهید چون میتواند تاثیر مثبت زیادی بر دقت شما داشته باشد و تکنیک آزمون دادن درست مخصوص به خود را در تلفیق این روش ها پیدا کنید.

واقع بینی در آزمون ها برای موفقیت

سعی کنید این عادت و خصوصیت مثبت را در همهء زمینه ها در وجود خودتان پرورش دهید؛دوستان لطفا واقع بین باشید!این بدان معنا نیست که رویایی در زندگی تان نداشته باشید؛ اتفاقا این رویاهای شماست که در شرایط سخت مسیر رسیدن به اهدافتان شما را مقاوم نگه میدارد و در اصل سوخت وجود شما برای پیمودن مسیر پیشرفت رویاهایی هستند که در قلب و ذهنتان می پرورانید. در تکنیک واقع بینی برای آزمون دادن درست،  واقع بینی به معنی آن است که نه سطح علمی تان را بالاتر از آن چیزی که واقعا هستید تصور کنید و نه پایین تر از آن؛

خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و تلاش کنید با ایجاد عادتهای مثبت در وجودتان و مطالعهء هدفدار خود واقعی تان را پرورش دهید و واقعا حرفه ای شوید. در کنار این واقع بینی ، یادگرفتن انواع روش های تست زنی و آزمون دادن نیز میتواند کمکتان کند. اما برای اینکه واقع بینی را در خودمان پرورش دهیم تا بتوانیم هنر آزمون دادن را را یاد بگیریم چه تمرین هایی لازم است؟

  • پیش از بردن یا باختن خودتون تشویق یا سرزنش نکنید
  • هنگام آزمون دادن برای خودتان هدف و حداقل تعداد تعیین کنید
  • تکنیک مدیریت زمان را برای آزمون دادن درست یاد بگیرید
  • تکنیک های فردی مشخصی را متناسب با توانایی های خود برای موفقیت ابداع کنید

پیش از بردن خود را برنده و قبل از باختن خود را بازنده ندانید

قرار نیست همهء داوطلبان کنکور حتی با بلد بودن انواع روش های مطالعه ، در تمامی دروس درصد 100 را کسب کنند. با این تصور غلط بعضی افراد با شرکت در اولین آزمون تستی و دیدن درصد های نسبتا بدشان قید همه چیز را میزنند و به یکباره تمام آمال و اهدافشان نقش بر آب میشود. حداقل اگر دوست ندارید واقع بین باشید(که لطفا سعی کنید باشید) لطفا دست از کمالگرایی بردارید و توقع نداشته باشید در اولین تلاش بهترین نتایج را کسب کنید. واضح تر بگویم،به خودتان فرصت دهید تا در آزمون دادن هنرمند شوید. برای گرفتن بهترین نتیجه از دانش خود در زمان آزمون نیاز است هنر آزمون دادن و تکنیک های آزمون دادن درست را بیاموزید و به کار ببرید.

برای موفق شدن در آزمون واقع بین باشید- هنر آزمون دادن

تعیین کردن هدف و در نظر گرفتن حداقل تعداد

یکی از روش های موفق شدن در مسیر تست زدن ،تعیین کردن هدف برای هر آزمون است. بر اساس آن هدف حداقل تعداد سوال برای جوابدهی در سر جلسه کنکور در نظر بگیرید؛ موضوع مهم این است که نیاز نیست به تمام سوالات پاسخ درست بدهید؛ همه که نمیخواهند رتبهء اول کنکور شوند!مهم این است که شما تکلیفتان با خودتان مشخص باشد و بدانید واقعا به چه چیزی میخواهید برسید؛و در نهایت بهترین خودتان باشید.

برای مثال برای آوردن رتبه سه رقمی ، باید میانگین درصدتان 70 باشد. این مقدار برای کسب رتبه سه رقمی و رسیدن به هدفتان کافی است. یا کسی که رتبه زیر 200 می خواهد، باید میانگین درصد 80 را بیاورد. یعنی برای بدست آوردن این رتبه، می توانید 20 الی 30 درصد سوالات را پاسخ ندهید! و به همین صورت شما میتوانید بر اساس اهداف مختلف تعداد سوالات مختلف و درصد های مختلفی را برای خودتان در نظر بگیرید. این روش آزمون دادن برای حفظ زمان و انرژی شما در جلسه کنکور بسیار موثر است.

روش مدیریت زمان برای آزمون دادن

بد نیست بگوییم کنکور رقابت زمان سنج هاست؛ علاوه بر اهمیت زمان در زندگی،یکی از فاکتور های اصلی در کنکور،بحث زمان هست؛وقتی بحث زمان به میان میاید همه چیز رنگ و جلوهء دیگری به خود میگیرد؛یک سوال خیلی پیش پا افتاده با محدودیت زمانی میتواند به مسئلهء نسبتا سختی تبدیل شود! پس خودتان به اهمیت دانشستن روش مدیریت زمان برای آزمون دادن پی ببرید… ! چاره چیست؟ باید بگویم مدیریت زمان یک پروسه هست و در طول زمان باید اتفاق بیفتد تا در شخصیت شما نهادینه شود.شما باید با تلاش مستمر و شکست ها و بلند شدن های پی در پی به مدیریت زمان برسید تا بتوانید این تکنیک تاثیر گذار آزمون دادن را به صورت دست در کنکور پیاده کنید.به قول معروف:”برای یک داوطلب حرفه ای،کنکور آخرین آزمون آزمایشی است.”

انواع روش های تست زدن و آزمون دادن فردی

همانطور که بیان شد هر کدام از شما دوستان میتوانید بسته به خلاقیتتان روش های جدید و خوبی را برای تست زدن و یادگیری هنر آزمون دادن ابداع کنید. روشی که میتواند برای شما نتیجهء مفیدی در بر داشته باشد. بنابراین این مقاله تلاشی بود در راستای آشنایی شما با چند تا از مهم ترین تکنیک ها و مسائل مهم تست زنی و آزمون دادن؛ به امید آنکه معرفی انواع روش های تست زنی و تکنیک های آزمون دادن درست ، جرقه ای باشد برای شکوفایی خلاقیت دانش آموزان و داوطلبان با استعدادی مثل شما. البته فراموش نکنید که بداع روش های آزمون دادن توسط دانش آموزان ممکن است گاهی شامل نقاط ضعفی باشد که فقط یک متخصص میتواند آن را ببیند. پس بهتر است برای اطمینان از استفاده تکنیک درست آزمون دادن و یادگیری صحیح این هنر با یک مشاور متخصص مشورت کنید. منتظر نظرات شما هستم و در صورت تمایل تکنیک های فردیتان را میتوانید با ما در میان بگذارید؛موفق باشید.

ابداع روش های جدید آزمون دادن و تست زنی

ابداع تکنیک های فردی آزمون دادن درست با کمک مشاور

نمیخواهم خیلی این مقاله را طولانی کنم اما در آخر مقاله لازم دیدم خودم را معرفی کنم. من سعیل حاج کرم ، مشاور متخصص کنکور هستم که با سالها سابقه درخشان و تجربه در زمینه مشاوره تخصصی کنکور توانسته ام داوطلبان برتر بسیاری را آموزش دهم . از نظر من مطالعه و یاد گرفتن درس یک طرف کفه ترازو قرار دارد و دانستن انواع روش های تست زنی و آزمون دادن و بکار بردن آنها در جهت موفقیت در کفه دیگر ترازو است. باعث افتخار من و تیم مشاوره تحصیلی آکو است که شما را برای رسیدن به اهدافتان همراهی و راهنمایی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا