پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

لیست حذفیات کنکور دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ در سازمان

بررسی حذفیات منابع کنکور امسال

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۴/۵ - (۲ امتیاز)

بعد از اعمال تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و  اتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور های نوبت اول و دوم( دیماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲) یکی از انتظارات داوطلبان کنکور حذفیات کنکور ۱۴۰۲ بود. این حذفیات را سازمان سنجش به تفکیک حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ و کنکور تیر ۱۴۰۲ و منسوب به هر رشته در یک فایل پی دی اف منتشر کرده است.

برای دانلود فایل پی دی اف حذفیات کنکور ۱۴۰۲ میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید و یا برای خواندن توضیحات تکمیلی مشاوران کنکور تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو و برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۲ براساس حذفیات با ما همراه باشید.

دانلود فایل پی دی اف حذفیات کنکور ۱۴۰۲ سازمان سنجش

حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲و تیر ۱۴۰۲.

حذفیات کنکور ۱۴۰۲ براساس اطلاعیه سازمان سنجش چگونه بوده است

طبق آخرین اطلاعیه رسمی سازمان سنجش حذفیات کنکور بخش هایی از منابع کنکور سراسری هستند که نباید سوالی در کنکور سراسری داشته باشند. حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ در حال حاضر طبق برنامه ارائه شده شامل همه رشته ها شده است و در نهایت نیز یک جدول به منظور ارائه حذفیات دروس مشترک کنکور ۱۴۰۲ نیز مطرح شده اند. آنچه در ادامه میخوانید شامل موارد زیر میشود:

  • حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۲
  • حذفیات کنکور ریاضی ۱۴۰۲
  • حذفیات کنکور انسانی ۱۴۰۲
  • حذفیات کنکور معارف ۱۴۰۲

حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۲

باتوجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و حذف دروس عمومی از آزمون سراسری حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۲ فقط مربوط به دروس تخصصی از جمله شیمی، ریاضی، فیزیک و زیست خواهد شد. یعنی درواقع همه دروس تخصصی کنکور تجربی شمشمول حذفیات خواهند شد.

در حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۲ به ویژه در درس زیست، بخشی از گفتار ها به طور کامل حذف شده است و حتی برخی از مباحث تا حد زیادی کوتاه و خلاصه شده اند. علاوه بر آن همه بخش های بیشتر بدانید، محاسبات ریاضی و فورمول های شیمی و بخش های غیرمجاز برای طرح سوال نیز جزو حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۱ هستند.

مهمترین مباحثی که از کنکور تجربی ۱۴۰۲ حذف شده اند و جزو بخش های بیشتر بخوانید و بخش های غیرمجاز، به شرح زیر است:

حذفیات مباحث کتاب درسی زیست دهم برای کنکور تجربی ۱۴۰۲

فصل ۱ از زیست شناسی درخدمت انسان تا آخر گفتار ۱
فص ۲ گفتار ۳
فصل ۳ از ظرفیت ها  تنفسی تا آخر گفتار ۲
فصل ۴ از تنظیم دستگاه گردش خون تا آخر گفتار ۲  و کل گفتار ۴
فصل ۵ از تخلیه ادرار تا آخر گفتار ۲
فصل ۶ از ترکیبات دیگر در گیاهان تا آخر گفتار۱ و کل مبحث سازش با محیط تا آخر فصل
فصل ۷ از بهبود خاک تا آخر گفتار ۱ و از روش های دیگر به دست آوردن مواد غذلیی در گیاهان تا آخر گفتار ۲

در تصویر زیر، حذفیات زیست شناسی کنکور ۱۴۰۲ تجربی را براساس آخرین اعلامیه سازمان سنجش به طور کامل و با جزییات مطالعه کنید.

حذفیات کنکور تجربی 1402 درس زیست شناسی

بجز درس زیست، برای دروس فیزیک، شیمی و ریاضی کنکور تجربی نیز حذفیاتی درنظر گرفته شده است. در حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۲ درس های فیزیک و ریاضی نیز بیشتر بخش های ممنوعه برای طراحان سوال، جزو بخش “خواندنی های کتاب” یا بخش های پانویس ها، نتیجه فعالیت های علمی ، واژه نامه، جدول ها و پیوست ها است.

اما بجز آنچه مربوط به بخش های غیرضروری برای یادگیری است، طبق فایل منتشر شده مبنی بر حذفیات کنکور ۱۴۰۲ برخی از مباحث اصلی فصل های درس فیزیک نیز جزو حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ و تیر ۱۴۰۲ قرار گرفته است. به تصویر زیر دقت کنید.

حذفیات فیزیک کنکور تجربی 1402 (دی 1401 و تیر 1402)

حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ برای کتاب فیزیک دوازدهم نیز کاملا مشابه فیزیک یازدهم بوده است و هیچ یک از بخش های اصلی کتاب های درسی یا مطالب آموزشی جزو مباحث ممنوعه کنکور ۱۴۰۲ قرار نگرفته اند.

برای درس ریاضی نیز سازمان سنجش به نوشتن یک جمله “تمام مطالب بخش خواندنی‌های کتاب” در جدول و مقابل نام کتاب های ریاضی ۲(ریاضی یازدهم) و ریاضی ۳(ریاضی دوازدهم) بسنده کرده است. حذفیات کنکور تجربی ۱۴۰۲ برای درس ریاضی پایه دهم به علت مشترک بودن کتاب های ریاضی رشته تجربی و ریاضی در پایه دهم، در بخش حذفیات دروس مشترک ذکر شده است.

دروس مشترک کنکور تجربی و ریاضی شامل شیمی، زمین شناسی و ریاضی پایه دهم میشود که حذفیات کنکور ۱۴۰۲ برای دروس مشترک در پایان مطلب برای شما مشخص شده اند.

حذفیات کنکور انسانی ۱۴۰۲

کنکور انسانی بیشترین حذفیات را در میان حذفیات کنکور ۱۴۰۲ داشته است. این مباحث که باتوجه به اعلامیه سازمان سنجش هم از کنکور دی ۱۴۰۱ و هم از سوالات آزمون تیر ۱۴۰۱ حذف میشوند، اکثرا در بخش های بیشتر بخوانیم، فعالیت های فوق برنامه و یا پاورقی ها تعریف شده اند. مثلا برای درس عربی کنکور انسانی بخش های “البحث العلمی” یا خوب است بدانیم ها حذف شده است.

حتی در درس فلسفه و منطق نیز فقط بخش هایی که با علامت ستاره مشخص شده اند، پاورقی ها، مطالب حاشیه کتاب، حکایت ها، پیرابند های آبی ستاره دار و فرهنگ اصطلاحات حذف شده اند. در این کتاب دو درس ۹ و ۱۰ کاملا درس آزاد شمرده شده است و در جدول حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ و تیر ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

به تصاویر زیر از جدول حذفیات کنکور انسانی ۱۴۰۲ توجه کنید.حذفیات کنکور انسانی 1402

البته حذفیات جامعه شناسی کنکور انسانی ۱۴۰۱ به همینجا ختم نمیشود و مطالب “بخوانیم و بدانیم” و “ببینیم و بدانیم” نیز حزو حذفیات کنکور ۱۴۰۲ انسانی خواهند بود. حذفیات درس های جغرافیا، تاریخ و علوم و فنون ادبی انسانی نیز در جدول زیر مشخص شده است.

حذفیات دروس جغرافی، تاریخ و علوم و فنون ادبی کنکور 1402 انسانی

رشته های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دارای دروس مشترکی هستند که در فایل ارائه شده سازمان سنجش جهت اعلام حذفیات کنکور ۱۴۰۲ نیز در جدولی با نام حذفیات دروس مشترک کنکور انسانی و علوم و معارف اسلامی ارائه شده است. در تصویر زیر حذفیات کنکور رشته معارف را در کنار حذفیات کنکور انسانی ۱۴۰۲ را در درس های روان شناسی، جامعه شناسی، ریاضی و آمار، اقتصاد و جغرافیا با عنوان “خذفیات دروس مشترک” مشاهده میکنید.

حذفیات کنکور انسانی 1402 درس های روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و ریاضی

حذفیات کنکور ریاضی ۱۴۰۲

حذفیات کنکور ریاضی ۱۴۰۲ را میتوان بیشترین میزان حذفیات در میان تمامی رشته های نظری کنکور ۱۴۰۲ دانست. به ویژه حذفیات کنکور ۱۴۰۲ برای درس فیزیک دهم بسیار چشم گیر بوده اند. علاوه بر بخش های “خوب است بدانید” و “پانویس ها” و “واژه نامه” و سایر بخش های حذف شده از فیزیک کنکور ۱۴۰۲ که خارج از برنامه معمولی کلاس ها بوده است، بخش هایی از کتاب اصلی نیز با عنوان محدودیت های برنامه درسی تولید شده در  وضعیت شیوع همه گیر کرونا یا همان “وضعیت قرمز کرونایی” در جدول حذفیات کنکور ریاضی ۱۴۰۲ قرار گرفته است. به جدول زیر دقت کنید.

حذفیات کنکور ریاضی 1402 درس فیزیک دهم

آنچه در جدول بالا میبینید فقط حذفیات فیزیک دهم کنکور ریاضی ۱۴۰۲ بود. همانطور که گفته شد این رشته بیشترین حذفیات را در درس فیزیک دهم داشته است اما برای فیزیک یازدهم و دوازدهم حذفیات کنکور ریاضی امسال به همان بخش های خارج از کتاب محدود شده است. متن حذفیات فیزیک یازدهم و دوازدهم رشته ریاضی در جدول ارائه شده توسط سازمان سنجش به شرح زیر بوده است:

تاریخ علم ها، پانویس ها، خوب است بدانیدها، نتیجه فعالیتهای تحقیقی، جدولها، پیوستها، واژه نامه ها و اطلاعات و داده های ریز و جزئی، تصاویر که دوراز اهداف اصلی تصویرند و نیز داده های مندرج در بعضی از پرسش ها و مسائل که به ذهن سپردن آنها ضرورتی ندارد.

در بسیاری از قسمتهای کتاب درسی، محدودیتهایی در آموزش و ارزشیابی بیان شده است که در طراحی سوالات الزاما رعایت
میشوند. مانند بررسی حالت هایی که نیرو ها و میدان های الکتریکی هم راستا یا عمود بر هم نیستند. یا حل مدار های چند حلقه ای که در حلقه های مختلف در باتری استفاده میشود و همچنین سایر به هم بستن مقاومت ها به غیر از به هم بست متوالی و موازی جزو اهداف برنامه درسی این کتاب نبوده و الزاما در طراحی از آنها سوالی طرح نشود.

البته این حقیقت را فراموش نکنید که کلا دروس تخصصی ریاضی جزو دروس تحلیلی هستند که بهرحال از دانش آموز انتظار میرود بتواند از یک فورمول باقی راه حل ها و احتمالات را استنباط و نتیجه گیری کند.پس حذفیات کنکور ریاضی ۱۴۰۲ تاثیر چندانی نیز در میزان مطالعه و تست زنی دانش آموزان نخواهد داشت.

حذفیات شیمی و زمین شناسی کنکور ریاضی و تجربی ۱۴۰۲

زمین شناسی، شیمی و ریاضی ۱(ریاضی دهم) سه درس مشترک در کنکور تجربی و ریاضی هستند. این دو درس در جدول ارائه شده برای حذفیات کنکور ۱۴۰۲ توسط سازمان سنجش، در یک بخش جداگانه قرار گرفته اند و این بخش را میتوان مهمترین بخش حذفیات برای کنکور تجربی ۱۴۰۲ درنظر گرفت.

حذفیات شیمی کنکور تجربی و ریاضی 1402

مشاوره تحصیلی درباره حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ و تیر ۱۴۰۲ میگوید

یک نکته ای که درهنگام بررسی حذفیات کنکور دی ۱۴۰۲ (که در تاریخ ۲۹ و ۳۰ سال ۱۴۰۱ برگزار میشود)  مهم است این است که درباره تصاویر و فعالیت های کتاب عبارت “الزاما از این بخش ها سوال طرح نشود” آمده است که میتواند دو پهلو معنی شود. شاید معنای این جمله را بتوان اینگونه تعبیر کرد:

شاید طراح سوال مجبور نباشد که از این بخش ها سوال طرح کند اما برای طرح سوال از این بخش ها ممنوعیتی در نظر گرفته نشده است!

همین موضوع است که کمک گرفتن از مشاوره کنکور ۱۴۲ را برای موفقیت واجب میکند. بررسی قوانین جدید برگزاری کنکور، برنامه ریزی کنکور براساس شرایط تحصیلی و آزمون های آزمایشی کنکور میتواند همان کلید اصلی باشد که برای رتبه برتر شدن لازم است.

برای دریافت اولین جلسه مشاوره تحصیلی با تیم حرفه ای مشاوره کنکور آکو در کرج میتوانید با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور آکو، مستقیما با مشاوران و پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا