پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

روش مطالعه شیمی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به شرح روش مطالعه شیمی کنکور می پردازیم. یکی از مهم‌ترین درس‌های کنکور سراسری گروه تجربی و ریاضی درس شیمی می‌باشد که در این دو گروه ضریب‌های متفاوتی دارد. در کنکور ریاضی شیمی سومین درس دفترچه تخصصی می‌باشد و شامل ۳۵ تست است که دانش آموزان ۳۵ دقیقه برای پاسخگویی به آن‌ها زمان دارند. یعنی برای هر سؤال ۶۰ ثانیه زمان دارند. درس شیمی در کنکور تجربی بین ۵ درس تخصصی، سومین درس است و ۳۵ تست دارد و برای پاسخگویی به آن‌ها ۳۵ دقیقه زمان است.

ضرایب درس شیمی در زیرگروه‌های تجربی عبارت‌اند از:

  • زیر گروه ۱: ضریب ۳
  • زیرگروه ۲: ضریب ۴
  • زیرگروه ۳: ضریب ۲
  • زیرگروه ۴: ضریب ۲
  • زیرگروه ۵: ضریب ۲

ضرایب درس شیمی در زیرگروه‌های ریاضی عبارت‌اند از:

  • زیرگروه ۱: ضریب ۲
  • زیرگروه ۲: ضریب ۳
  • زیرگروه ۳: ضریب ۳

سرفصل های کتاب شیمی

سرفصل های کتاب های شیمی به ترتیب زیر می باشد.

سرفصل‌های کتاب شیمی پایه دهم:

  • فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی
  • فصل دوم: رد پای گازها در زندگی
  • فصل سوم: آب، آهنگ زندگی

سرفصل های کتاب شیمی پایه یازدهم:

  • فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم
  • فصل دوم: در پی غذای سالم
  • فصل سوم: پوشاک نیازی پایان‌ناپذیر

سرفصل های کتاب شیمی پایه دوازدهم:

  • فصل اول: مولکول ها در خدمت تندرستی
  • فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی
  • فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر
  • فصل چهارم: شیمی، راهی به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر

باتوجه‌به پیچیدگی های تست های شیمی در کنکور سراسری اکثر داوطلبان درباره ی نحوه ی مطالعه و شیوه تست زنی این درس دچار مشکل می شوند. ما در این مقاله سعی داریم روش صحیح مطالعه شیمی در کنکور را برای دانش آموزان توضیح دهیم.

حاج کرم

مطالعه مطالب حفظی

نحوه مطالعه مباحث مختلف شیمی با یکدیگر متفاوت است و به‌طورکلی به سه بخش حفظی، مفهومی و مسئله تقسیم می‌شود. اما در کنکور سال‌های اخیر اهمیت تست‌های مفهومی و مسائل محاسباتی شیمی بیشتر شد. مطالبی مانند نظریه‌ها، رنگ برخی مواد، خاصیت برخی از عنصرها و مواد خاص و … از جمله مطالب حفظی به شمار می‌روند. دانش آموزان برای پاسخگویی به سؤالات حفظی راهی جز حفظ کردن و مرور حفظیات ندارند. برای مطالعه مباحث حفظی شیمی باید دانش آموزان زمان درست تست‌زدن را رعایت کنند و تمام تست‌ها را بلافاصله بعد از مطالعه مبحث کار نکنند. دانش آموزان باید در آزمون‌های آزمایشی خود ابتدا به سؤالاتی که حفظی هستند و نیاز به محاسبات ندارند پاسخ دهند و در کنار سؤالاتی که بلد نیستند و وقت زیادی می‌خواهند علامت بزنند تا بعد از پاسخگویی به سایر تست‌ها به این تست‌ها پاسخ بدهند. زیرا دانش آموزان برای پاسخگویی به هر تست یک دقیقه زمان دارند پس همان‌طور که گفتیم بهتر است ابتدا سعی کنند به سؤالات راحت‌تر زیر یک دقیقه پاسخ بدهند و سپس از زمان باقی‌مانده برای تست‌های سخت و محاسباتی استفاده کنند. خلاصه‌نویسی برای مطالب حفظی شیمی نیز بسیار کاربرد دارد و دانش آموزان می‌توانند برای مرور سریع و دوران جمع بندی از خلاصه‌نویسی‌های خود استفاده کنند. انتشارات مختلفی در کتاب‌های جداگانه مباحث حفظی شیمی را چاپ کرده‌اند. البته مطالعهٔ کتاب درسی در اولویت قرار دارد.

مطالعه مطالب مفهومی

مطالبی مانند نحوه پرشدن اوربیتال ها در آرایش های الکترونی، واکنش تجزیه، ترکیب، جابه‌جایی، سوختن و … از جمله مطالب مفهومی هستند که زیاد جنبهٔ حفظی ندارند اما در دستهٔ مسائل عددی و محاسباتی نیز قرار نمی‌گیرند و از سؤالات مفهومی شیمی محسوب می‌شوند. مطالبی که در حاشیه کتاب نوشته شده است مانند شکل‌ها و نمودارها بسیار مهم هستند و در کنکور از آن‌ها سؤال مطرح می‌شود. امکان دارد از مفهوم شکل سؤال مطرح شود یا یکی از اجزای شکل حذف شود و دربارهٔ آن سؤال پرسیده شود. کتاب درسی باید در مرحلهٔ اول بادقت مطالعه شود و بعد از تسلط بر کتاب درسی جزوه یا درس‌نامهٔ کتاب کمک‌درسی مطالعه گردد. دانش آموزان می‌توانند مطالبی را که از کتاب درسی به‌خوبی متوجه نشده‌اند از جزوه و درس‌نامه بخوانند. پیشنهاد می‌شود برای تست زنی مطالب مفهومی علاوه بر تست‌هایی که حین آموزش و مطالعهٔ مبحث زده می‌شود ۲ الی ۳ روز پس از مطالعه از این مبحث تست حل کنند. علامت‌گذاری‌کردن تست‌های مهم و نکته‌دار نباید فراموش شود.

مطالعه مسائل شیمی

در ادامه مقاله روش مطالعه شیمی کنکور به مطالعه مسائل شیمی می پردازیم. مباحث شیمی مانند استوکیومتری، ترمودینامیک، سینتیک، تعادل، مسائل اسید و باز و الکترولیت و … از جمله مهم‌ترین تست‌های محاسباتی شیمی هستند. تقریباً ۳۰ درصد سوالات شیمی کنکور شامل مسائل است‌. اما باید به این نکته توجه داشت که تعداد تست‌های محاسباتی شیمی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. برخی تست‌های مسائل مانند ترمودینامیک، سینتیک و تعادل‌ها تقریباً از مسائل ساده‌تر به شمار می‌آیند. به دانش آموزان توصیه می‌شود این مسائل را حتماً مطالعه کنند و کنار نگذرانند. برای حل مسائل شیمی باید تست زیادی را کارکرد تا با دیدن هر سؤال یک راه‌حل سریع به ذهن دانش آموزان برسد و تقریباً در یک دقیقه با انجام محاسبات جواب نهایی به دست بیاید. اگر دانش آموزان به حد کافی تست کار نکنند نمی‌توانند با سرعت بالا راه‌حل تست را تشخیص دهند و مجبور هستند زمان زیادی را برای فکرکردن به راه‌حل مسئله صرف کنند درحالی‌که برای حل هر تست فقط ۶۰ ثانیه زمان هست. اکثر مسائل شیمی نیاز به نوشتن معادلهٔ واکنش‌ها و انجام موازنه دارند‌. پس دانش آموزان نباید تحت هیچ شرایطی مباحثی مانند موازنه و واکنش نویسی را حذف کنند زیرا اساس حل بسیاری از مسائل همین دو مبحث هستند. برخی واکنش‌ها برعکس واکنش‌های جابه‌جایی یگانه، جابه‌جایی دوگانه، سوختن، اکسایش، سوختن، ترکیب و تجزیه حفظی هستند. در برخی واکنش‌ها که موازنه کار وقت‌گیری است پیشنهاد می‌شود حداقل ضریب یکی از مواد حفظ شود. مثل ضریب ۴ ماده نیتروگلیسیرین در واکنش تجزیه نیتروگلیسیرین. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برای این که سرعت حل تست‌های مسئله بالا برود باید تست‌های زیاد و متنوعی حل شود. بهتر است دانش آموزان ابتدا تست‌های کنکور سال‌های اخیر را حل کنند. برای انجام محاسبات مسائل تحت هیچ شرایطی نباید از ماشین‌حساب استفاده شود چون ذهن دانش آموزان را تنبل می‌کند. برای حل مسائل دانش آموزانم باید دست به قلم شوند و تا جواب آخر مسئله را خودشان به دست بیاورند. اکثر اعدادی که در مسئله نوشته شده در مسیر حل مسئله قابل ساده شدن هستند و نیازی به ماشین‌حساب ندارند. اما باید نسبت اعداد درست نوشته شود.

جدول تناوبی عنصر ها در شیمی

جدول تناوبی عنصرها الفبای شیمی به حساب می‌آید. اهمیت جدول تناوبی در شیمی به‌اندازهٔ جدول ضرب در ریاضی است‌. تقریباً اکثر مباحث شیمی با عنصرها در ارتباط هستند. در بیشتر مسائل دانش آموزان باید جزئیات و خاصیت عنصرها را بلد باشند مانند عدد جرمی، عدد اتمی، شماره گروه، دوره تناوب، خاصیت فلزی و نافلزی و … .

رمز و کد گذاری برای یادگیری جایگاه اتم ها در گروه ها و تناوب های جدول تاثیر گذار است. عنصر هایی که در تناوب چهارم قرار گرفته اند یعنی اعداد اتمی ۱۹ تا ۳۶ از مهم ترین دوره جدول تناوبی از نظر آرایش الکترونی و شماره دوره و گروه هستند و به طور میانگین حداقل یک تست از این عنصر ها مطرح می شوند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله روش مطالعه شیمی کنکور سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا