پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرکت در آزمون پزشکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از بحث های پر طرفدار بین رشته های پزشکی بحث آزمون پزشکی است. اغلب دانشجویان رشته پزشکی برای شرکت در این آزمون اقدام می کنند. درواقع آزمون دستیاری پزشکی آزمونی است که برای ورود به دوره دستیاری پزشکی در اکثر کشور ها برگزار میشود.در این مقاله قرار است دربار شرایط آزمون صحبت کنیم.

برای پرسش سوالات مشاوره ای خود با مشاوران آکو در ارتباط باشید.

دستیاری پزشکی چیست؟

دستیار پزشک یک پزشک جوان تازه فارغ التحصیل شده است که پس از گذراندن آزمون دستیاری پزشکی در دوره دستیاری پزشکی شرکت میکند و در بخش های مختلفی چون بیمارستان، کلینیک ها و مراکز بهداشتی فعالیت می کند. او تحت نظارت پزشکان باسابقه قرار میگیرد و با انجام وظایف مختلفی تجربه و دانش خود را افزایش میدهد.بعد از گذراندن دوره دستیار پزشکی می توانند به عنوان پزشکان تخصصی در حوزه های مختلف پزشکی فعالیت داشته باشند.

برای انتخاب رشته پزشکی در دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک کنید.

آزمون دستیاری چیست؟

آزمون دستیار پزشکی پر طرفدار ترین آزمون در رشته های پزشکی است که برای پذیرش دانشجویان تخصص های مختلف پزشکی برگزار میگردد و افرادی که مدرک دکترای حرفه ای رشته پزشک عمومی را داشته و قصد گرفتن مدرک تخصصی را هم دارند, در این آزمون شرکت میکنند. این آزمون در تمامی نقاط دنیا به روش های مختلف برگزار می شود.

پزشک

دوره دستیاری Resident در کشور های خارجی بین 3 الی 7 سال است و در ایران در رشته های مختلفی مانند پزشک اطفال بین 3 سال و در رشته هایی مانند نوروسرجری یا پزشک جراحی مغز و اعصاب 6 سال متغیر است و پس از اخذ مدرک دکتری حرفه ای قابل تحصیل است. در ایران این آزمون هرساله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش برگزار میگردد.

حداقل های لازم برای شرکت در آزمون دستیاری پزشکی

در آیین نامه آزمون دستیاری پزشکی ایران، حداقل های لازم برای آزمون دستیاری پزشکی (شرایط عمومی) ذکر شده است .

در این بخش به هفت مورد از صلاحیت های عمومی ذکر شده در این آیین نامه میپردازیم.

  • تایید طلاحیت عمومی طیق قوانین شورای انقلاب فرهنگی.
  • داشتن مدرک یا گواهی نامه فارغ التحصیلی در رشته پزشکی.
  • برگه پایان خدمت یا معافیت خدمت برای آقایان.
  • قبول شدن در آزمون صلاحیت بالینی.
  • تایید صلاحیت و رفتار حرفه ای توسط دانشگاه محل تحصیل.
  • سلامت جسمی و روانی متناسب با رشته انتخابی و فقدان بیماری موثر حرفه ای.
  • معافیت از خدمات قانونی و یا گواهی اتمام خدمات و تعهدات قانونی.

شرایط شرکت در آزمون دستیاری پزشکی

به طور کلی شرایط شرکت در آزمون برای افراد متفاوت است و از تداخل قوانین مختلفی ایجاد می شود.البته این موضوع برای متقاضیان دختر بسیار ساده تر است در حالیکه برای پسران مسائلی مانند سربازی و معافیت و نیازمندی بیشتر به تامین مالی باعث پیچیده تر شدن شرایط میشود. به طور کلی شرایط شرکت در آزمون به سه دسته کلی تقسیم بندی میشود.

حالت اول

دسته ی اول دانشجویانی هستند که می توانند مستقیم در ازمون دستیاری شرکت کنند که به اصطلاح به ان استریتی میگویند.یعنی در همان زمان یا بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی بدون اینکه تعهدات خدماتی خود را در قبال وزارت بهداشت و یا سازمان نظام وظیفه ی عمومی را گذرانده باشد می توانند در آزمون شرکت کنند.

در صورتی که قبول شوند میتوانند از مهر ماه سال بعد در دوره دستیاری شرکت کنند. هر چند وقت یک بار شرایط استریت بودن یا نبودن بین دانشجویان پزشکی قابل بحث بوده. تنها آنچه که در سال های اخیر درمورد استریتی تغیر نکرده است1%معدل برتر هر دانشگاه در هر سال ورودی است.

حالت دوم

دسته دوم شامل افرادی می شود که بعد از گذراندن حداقل تعهداتی که  نسبت به وزارت بهداشت دارند اقدام به شرکت در آزمون دستیاری پزشکی میکنند.از لحاظ آیین نامه ای این تعهدات موضوع پیچیده ای است چون برای دانشجویان مختلف با جنسیت های مختلف و سهمیه های مختلف و شرایطی که طرح در آن گذرانده می شود, متفاوت است.

حالت سوم

حالت سومی نیز وجود دارد که در سال های اخیر عده ای از متقاضیان با استفاده از این شرایط در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کرده اند.البته این موضوع شامل پسرانی میشود که مشمول قوانین خدمت وظیفه ی عمومی می باشند.ماجرا به این صورت است که کلیه دانشجویان در ایران بعد از فارغ التحصیل در زمانی که مقرر شده یک سال زمان دارند تا دفترچه سربازی خود را به سازمان نظام وظیفه ی عمومی ارسال کنند.

حالا اگر شما یک دانشجوی مشمول خدمت باشید می توانید بدون شرکت در خدمت سربازی دوساله و طرح یک نوبت برای آزمون ثبت نام کنید و اگر در آزمون قبول شدید بعد از ثبت نام دستیاری پزشکی در دانشگاه خود برای سازمان نظام وظیفه برگه اشتغال به تحصیل جدیدی ارسال کنید و اعلام کنید که همچنان مشغول تحصیل هستید. بدین ترتیب با استفاده از تداخلات قانونی شما توانسته اید به صورت استریت در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کنید و خدمت سربازی خود را موکول کنید به بعد از دوره دستیار پزشکی.

ریز گروه های آموزشی دستیاری پزشکی  

در حال حاظر در ایران آزمون دستیاری پزشکی به پنج زیر گروه درسی تقسیم می شود. بنابراین شرکت کنندگان با توجه به درصد پاسخ گویی به سوالات آزمون در دروس مختلف، در زیر گروه های مختلف، رتبه های متفاوتی کسب خواهند کرد.به شکلی که داوطلبان در فرایند انتخاب رشته خود، قبولی داوطلبان در هر رشته بر اساس رتبه آنها در زیر گروه های درسی مربوط با رشته تعیین می شود.

555
  • گروه درسی یک : زنان، جراحی عمومی
  • گروه درسی دو : داخلی و قل
  • گروه درسی سه : کودکان و عفونی
  • گروه درسی چهار : چشم ، رادیولوژی ، گوش و حلق و بینی ، ارتوپدی ، اورولوژی ، آمار و اپیدمیولوژی
  • گروه درسی پنج : نورولوژی ، پوست ، فارماکولوژی ، آسیب شناسی ، اخلاق پزشکی و روانشناسی

زمان برگزاری و منابع آزمون دستیاری پزشکی

ازمون دستیاری پزشکی تا همین چند سال پیش به صورت سالانه در اسفند ماه برگزار می شد ولی در سالهای اخیر چند نوبت در اردیبهشت برگزار می شد تا در فصل امتحانات تحصیلات تکمیلی دگر  رشته ها از جمله رشته های وزارت علوم و همچنین رشته های علوم پایه و پیراپزشکی خود وزارت بهداشت برگزار میشود.اما این کار برای وزارت بهداشت از لحاظ زمان بندی کار های اداری و تقویم اموزشی مناسب نبود بنابر این از سال 1396 این ازمون دوباره در ماه اسفند برگزار می شود.

هر ساله توسط وزارت بهداشت منابع آزمون معرفی میشود. در طول سالیان اخیر منابع اعلام شده توسط وزارت بهداشت چهار چوب ثابتی داشته است . اما این موضوع در برخی از دروس به شکل عجیبی مصرانه بوده است.

به صورت کلی در ایران معرفی منابع ازمون روال مشخصی داشته است. در دستور العمل ازمون هرساله به اندازه نسبتا کافی پیش از ازمون(معمولا بیش از چهار ماه)، منابع را تا میزان تعیین فصول کتاب تعیین میکند.

تعداد سوالات و دروس ازمون دستیاری پزشکی

در حال حاظر هر سال در ازمون دستیاری پزشکی ایران 200 سوال مقابل شرکت کنندگان قرار می گیرد.بدون شک میدانیم بودجه بندی دروس و اهمیت دروس مختلف در زیر گروه های مختلف ازمون برای متقاضیان ازمون بسیار دارای اهمیت است.تا حدی که برخی از رتبه های برتر آزمون دستیاری پزشکی آن را یکی از دلایل مهم موفقیت خود می دانند.

محاسبه نمره آزمون دستیار پزشکی

آزمون دستیار پزشکی دقیقا دارای 200 سوال تستی است و از این سوالات 600 امتیاز قابل کسب است و همچنین این ازمون مانند آزمون کنکور سراسری دارای امتیاز منفی است.قابل ذکر است که این آزمون هم مانند آزمون کنکور سراسری نیاز به استراتژِی برای پاسخ دادن به سوالات دارد.

مشاوره تحصیلی آکو

علاقمندان به شرکت در آزمون دستیار پزشکی امیدواریم که با مطالعه این مطلب اطلاعات مورد نظرتان را بدست آورده باشید. در سایت پرسا می توانید درباره سایر آزمونات مانند آزمون سردفتری ازدواج مطالعه کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا