پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

4 کلید طلایی نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری

آموزش نکاتی درباره رفتار درست با کنکوری ها

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.5/5 - (2 امتیاز)

داستان از آنجایی شروع شد که یکی از بهترین دانش آموزانی که داشتم، به سرعت در آزمون های خود پسرفت کرد و روز به روز از درس خواندن دور تر میشد. به عنوان مشاوره تحصیلی کنکور این دانش آموز، وظیفه ام پیگیری علت افت درسی شدید دانش آموزم بود. پس باتوجه به تجربه ای که داشتم در اولین قدم پیگیر نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری در خانه شدم!

من میدانستم که این دانش آموز به درس خواندن علاقه دارد و امسال سال دومی بود که کنکور میداد و هدفش رتبه شدن در کنکور است. پس مشکل از هوش دانش آموز یا سختی درس ها نبود! احتمالا پدر و مادر دانش آموزم رفتار صحیح با پشت کنکوری را بلد نبودند و مثل خانواده رتبه های کنکور رفتار نمیکردند.

بعد از جلسات متعدد مشاوره روانشناسی کنکور و صحبت های مفصل با والدین دانش آموز، توانستم تا حدی رفتار والدین رتبه های برتر را در پدر و مادر بسیار فرهیخته این دانش آموز بیدار کنم و با همین کار ساده دانش آموز من دوباره به روال عادی درس خواندن برگشت و حالا او یکی از امید های من برای تبدیل شدن به رتبه های برتر کنکور امسال است.

اما من میدانم که همه دانش آموزان از مشاور تحصیلی کنکور کمک نمیگیرند و اگر هم بگیرند بیش از نیمی از مشاوره های روانشناسی کنکور فقط روی رفتار دانش آموز تمرکز دارند و تاثیر برخورد والدین با کنکوری ها را نادیده میگیرند. به همین دلیل در این مقاله سعی دارم با ارائه تجربیاتم در این زمینه، نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری را به شما عزیزان یادآوری کنم. با من همراه باشید.

نگرش کلی درباره نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری

بی شک هیچکس نمیتواند تاثیر محیط را بر زندگی افراد نادیده بگیرد و احتمالا اگر از خود کنکوری ها هم بپرسید رفتار و نحوه برخورد والدین را در سال کنکور بسیار موثر میدانند. همانطور که فرناز حسن زاده در مصاحبه با رتبه های برتر کنکور 1401 اعلام کرده است که رفتار والدین رتبه های برتر کنکور بی شک رفتاری حمایتی است. او درباره خانواده خودش به عنوان رتبه یک کنکور تجربی اینطور میگوید:

بدون کمک پدر و مادرم نمیتوانستم به اینجا برسم . هرچند آنها هرگز مرا مجبور به درس خواندن نکردند ولی بسیار مشوق خوبی بودند. مطمئنم اگر امسال رتبه برتر نمیشدم، حتما برای کنکور دادن در سال آینده از من حمایت میکردند. 

مهمترین نکته ای که باید در برخورد والدین با کنکوری ها در نظر گرفته شود، ایجاد محیط آرام و دور از استرس است. داوطلبان کنکوری برای درس خواندن بیش از هر چیزی نیاز به فراغت خیال دارند.

خانواده رتبه های کنکور چه رفتاری با دانش آموزانشان داشتند؟

درگیر کردن دانش آموز با مسائل خانوادگی، صحبت درباره مشکلات دانش آموزان دیگر یا حتی مقایسه بی جا ولی مثبت دانش آموز میتواند او را از رقابت با خودش خارج کرده و وارد دور باطلی از رقابت با دیگران کند. به مثال نحوه برخورد اشتباه والدین با دانش آموز کنکوری که عاشق شده در ادامه توجه کنید:

مریم دیدی زهرا دخترخاله ات توی سال کنکورش عاشق اون پسره شد و هیچی قبول نشد؟ اگه یه وقت تو سال کنکور عاشق شدی تمام زندگیت به باد میره و حق نداری با کسی وارد رابطه بشی! رفتار اشتباه
مریم دخترم من در تصمیماتت همراه تو هستم و سعی میکنم راهنماییت کنم امیدوارم که امسال وقتت رو برای ساختن آینده ات اختصاص بدی و درگیر حواشی نشی. اما به هر حال من از تو حمایت میکنم. رفتار درست

تفاوت را میبینید؟ شاید در ابتدا بگویید که خب عبرت گرفتن از رفتار های اشتباه دیگران میتواند به شما کمک کند اما این را در نظر بگیرید که دانش آموز کنکوری شما هرقدر هم سر به راه و بی حاشیه باشد ، بازهم یک نوجوان است که از هیجانات و احساسات شدیدی برخوردار است.

علاوه بر آن به عنوان مشاوره روانشناسی کنکور به شما میگوییم که دانستن حامی بودن پدر و مادر و نترسیدن از قبول نشدن، روحیه دو چندانی به دانش آموز میدهد. توجه داشته باشید که استفاده از جملات مثبت و دادن فرصت برای انتخاب درست به خود دانش آموز، میتواند علاوه بر ایجاد آرامش بیشتر، تاثیر گذاری حرف شما را درباره انجام کار درست بیشتر کند.

البته همه آنچه به شما عزیزان میگویم بر این اساس در نظر گرفته شده است که شما از کودکی مسئولیت پذیری، اولویت بندی درست، انتخاب و عزت نفس را به فرزند خود آموزش داده اید یا حداقل از مشاوره روانشناسی برای رفتار های نابهنجار فرزندتان کمک گرفته اید و حالا فقط برای درس خواندن در سال کنکور نیاز به دانستن رفتار صحیح با پشت کنکوری دارید.

پس من به عنوان مشاوره تحصیلی کنکور به جای اینکه بگویم نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری چگونه نیست، نکاتی را که در برخورد والدین با کنکوری ها تاثیر گذار است را گوشزد میکنم.

در برخورد والدین با کنکوری ها حمایت حرف اول را میزند

افراط و تفریط را کنار بگذارید و فشار آوردن به دانش آموز برای درس خواندن را در برنامه رفتاری خود قرار ندهید. رابطه مادر-فرزندی یا پدر-فرزندی شما از کنکور خیلی مهم تر است و شاید اگر الان و در حساس ترین نقطه زندگی فرزندتان فقط به فکر نکته کم اهمیت تر یعنی کنکور باشید، بعدها با دروغ گو شدن، پنهان کاری یا سرکشی های بی جای فرزندتان نتیجه این روز ها را ببینید.

پس همیشه سعی کنید با رفتار درست و جملات واضح و مشخصی به او بفهمانید که شما پدر و مادر او هستید و در هر شرایطی، چه رتبه خوبی در کنکور کسب کنند و چه تصمیم بگیرند سال دیگر مجدد کنکور بدهند یا حتی اگر تصمیم به ترک تحصیل بگیرند شما بازهم از آنها و اهداف و انتخاب هایشان حمایت میکنید و نهایتا به آنها پیشنهاد میدهید که از مشاوره تحصیلی کنکور کمک بگیرند.

برخورد والدین با کنکوری ها چگونه باید باشد

سعی کنید به آنها بفهمانید آنچه میخواهید خوشحالی و رابطه صمیمی با فرزندتان هست و تلاش میکنید مثل خانواده رتبه های کنکور در سال کنکور رفتاری آرام توام با تشویق های به جا و درک شرایط داشته باشید. برای ایجاد حس حمایت و صمیمیت باید از یکسری رفتار های مخرب دوری کنید:

  • سرزنش بخاطر خراب کردن امتحان ها و آزمون ها (به جای آن ایجاد اعتماد و حس حمایت کنید)
  • فشار آوردن برای درس خواندن و افراط کردن در ایجاد محدودیت( به جای آن به دانش آموز حق انتخاب بدهید)
  • بی خیالی و در نظر نگرفتن شرایط دانش آموز در برنامه های روزمره(به جای آن شرایط را برای درس خواندن فراهم کنید)
  • مقایسه با دوستان یا دانش آموزان دیگر (به جای آن به فرزندتان بگویید که تنها رقیب او دیروز خود اوست و او باید هر روز از روز قبل خودش بهتر باشد)
  • ایجاد دغدغه و بحث های پیش پا افتاده بین اعضای خانواده(ایجاد آرامش و تا حد امکان انتقال بحث های تنش زا به بیرون از خانه)

برای داشتن رفتار صحیح با پشت کنکوری احساسات او را مهم بشمارید

چیزی که هم والدین و هم سایر اطرافیان در نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری باید بدانند این است که کاری که از او میخواهید خیلی هم کار راحتی نیست. درست است که با برنامه ریزی درست و پشتکار میتوان به این هدف رسید اما نباید فراموش کنیم که روزی 9 الی 12 ساعت درس خواندن کار راحتی نیست. آن هم در شرایطی که هزار و یک عامل برهم زننده تمرکز در دو قدمی ما وجود دارد.

پس اگر دختر/پسر شما غر میزند و میگوید که خسته شده است یا حتی بعضی روزها احساس ناامیدی میکند و فکر میکند دیگر نمیتواند درس بخواند، اگر بعضی وقت ها تصمیم میگیرد که تفریح کند یا وقت بیشتری را با شما بگذرانند، آنها را درک کنید و این روز ها را فریادی برایدرخواست کمک در نظر بگیرید.

شما با کسی که در حضور شما فریاد میزند و از شما کمک میخواد چکار میکنید؟ مثلا می ایستید و او را مسخره میکنید که هیچ چیز نشده چرا داد میزنی و به او برچسب بی ظرفیتی یا بی عرضگی میزنید؟ یا به او پشت میکنید و میروید؟ یا حتی بی تفاوت به درخواست کمک او بیش از پیش موجب ایجاد درد در او میشوید؟ احتمالا پاسخ شما به همه این سوالات خیر است. پس در نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری نیز این کار اشتباه خواهد بود.

رفتار صحیح با پشت کنکوری که ناامیدی یا خستگی بر او غلبه کرده است و درخواست کمک از پدر مادر خود دارد به شرح زیر است:

  • درک احساس و در صورت امکان یک تفریح کوتاه برای بازیابی روحیه
  • پذیرفتن فیزیکی احساسات(در آغوش گرفتن و محبت کردن )
  • پذیرفتن کلامی احساسات(با جملاتی مثل درک میکنم، من برای تلاش های تو ارزش قایلم، میفهمم، حتما خیلی برات سخته یا خسته شدی و به طور کلی با همدلی کردن)
  • تلاش برای ایجاد انگیزه با هدف گذاری صحیح یا یادآوری اهداف و علایق 
  • کمک گرفتن از مشاوره روانشناسی کنکور برای مشخص شدن علت ایجاد حس ناامیدی یا بی کفایتی و راه درمان آن

نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری در شرایط حساس

صحبت کردن و واقع بینی کلید رفتار والدین رتبه های برتر

صحبت کردن اولین مولفه ایجاد کننده صمیمیت است و ایجاد صمیمیت برای تاثیر گذاری پیشنهادات ما بر اطرافیان بسیار مولفه مهمی است. فراموش نکنید که دانش آموز شما یک نوجوان است و بیش از هر چیزی نیاز به صمیمیت دارد. حالا این صمیمیت یا میان شما با دانش آموز ایجاد میشود و یا دوستان و حتی جنس مخالف جای خالی صمیمیت را در دنیای فرزند شما پر میکنند.

صمیمیت با صحبت درباره شرایط مختلف، با درک شدگی و با احساس امنیت روانی در حضور فرد مقابل ایجاد میشود. شوخی و خنده یکی از فاکتور های اصلی برای ایجاد حس امنیت و صمیمیت است. پس شوخ طبع باشید و فکر نکنید که به عنوان پدر یا مادر با شوخی و صمیمیت خودتان را کوچک میکنید یا ابهتتان را از دست میدهید.

باید درباره شرایط کنکور با دانش آموزتان صحبت کنید، به او بگویید که میدانید شرایط سخت است اما همراهی او را متوقف نخواهید کرد و اگر گاهی خسته شود حق دارد. بیشتر نکاتی که درباره رفتار صحیح با پشت کنکوری میتوانیم به شما ارائه دهیم باتوجه به شرایط و آسیب های روانشناختی احتمالی داوطلب مشخص میشود اما نکاتی که گفتیم کلید های اصلی نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری است.

درکنار داشتن صحبت های انگیزشی و رفتار های صمیمی و همدلی به عنوان والدین کنکوری باید واقع بین باشید! مثلا اگر دانش آموز شما در پایه نهم به زور نمره قبولی گرفته است و در دوران متوسطه دوم باوجود تحصیل در بهترین دبیرستان ها و هزینه های سرسام آور برای کسب نمره خوب، بازهم نتوانسته موفق عمل کند نمیتوان انتظار داشت که در سال کنکور معجزه اتفاق بیوفتد.

مگر اینکه یک در هزار داوطلبی مثل رستگار رحمانی پیدا شود که با شروع کنکور از بهمن توانسته باشد رتبه یک کنکور شود.

از مشاوره روانشناسی کنکور و مشاوره تحصیلی کنکور کمک بگیرید تا بدانیدکه چه اتفاقی دارد در زندگی فرزندتان رخ میدهد و بتوانید رفتار صحیح با پشت کنکوری ها داشته باشید و نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری را یاد بگیرید.

صحبت کردن کلید رفتار صحیح با پشت کنکوری

کمک گرفتن از مشاوره روانشناسی کنکور برای آموزش رفتار خانواده رتبه های کنکور

وقتی تا به اینجا با تیم مشاوره تحصیلی کنکور همراه شده اید و به این نتیجه رسیده اید که برای داشتن رفتار صحیح با پشت کنکوری نیاز به راهنمایی دارید، پس میتوان حدس زد که شما جزو والدین آگاه و بیدار هستید.

شما میدانید که همه انسان ها همه چیز را میدانند و همه علم ها نزد یک نفر جمع نمیشوند.

همانطور که من به عنوان مشاور تحصیلی نمیدانم که علت راه نرفتن خودرو شما برق ماشین است یا موتور آن با مشکل موجه شده است، بی شک شما هم به عنوان والدین یک دانش آموز کنکوری، به اندازه مشاوره روانشناس کنکور نمیتوانید دغدغه های ذهنی دانش آموز را تشخیص دهید و علت ناامیدی، عدم فعالیت مناسب یا حواس پرتی دانش آموزتان را حدس بزنید.

برای دریافت خدمات مشاوره ای در زمینه نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری و یا برنامه ریزی برای کنکور به روش رتبه های برتر  میتوانید با تیم مشاوره کنکور آکو همراه باشید.

مشاوره تحصیلی کنکور آکو

وقتی اسم تیم مشاوره تحصیلی کنکور را روی خودمان میگذاریم و به صورت تخصصی در زمینه ارائه مشاوره و برنامه ریزی کنکور فعالیت میکنیم، مسئولیتی بر گردن ما سنگینی میکند که باید برای تک تک دانش آموزان به صورت تخصصی وقت بگذاریم و باتوجه به شرایط تحصیلی آنها برنامه ریزی تخصصی داشته باشیم.

برنامه ریزی تخصصی یعنی در نظر گرفتن زمانی که دانش آموز تا کنکور دارد و بررسی توانایی تحصیلی دانش آموز در کنار مشاوره روانشناسی کنکور داوطلب و والدینش برای آموزش  نحوه برخورد با دانش آموز کنکوری و سایر نکات مهم در سال کنکور داوطلب!

[aparat id=’gdAsG’]

برای دریافت اولین جلسه مشاوره تلفنی با پشتیبانان کنکور دپارتمان مشاوره کنکور سراسری آکو(02633408944) تماس بگیرید و یا سوالات مشاوره ای خود را از مشاوران آنلاین مجموعه در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کنکور آکو بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا