پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تکنیک های کنکور

نحوه مطالعه تاریخ ادبیات کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تاریخ ادبیات را میتوان بخش مهمی از ادبیات کنکور دانست. اما یادگیری و مطالعه تاریخ ادبیات کنکور معمولا بخش مورد علاقه دانش آموزان آن هم دردوران کنکور نیست و مشغله خواندن و دوره درس های مهم کنکور توجه به نقاط حساس پیشی گرفتن در درس های عمومی را از یاد میبرد. اما پیش از معرفی تکنیک حفظ کردن تاریخ ادبیات برای دانش آموزان دوازدهم و کنکوری ، لازم است به معرفی اصل مبحث و کاربرد آن بپردازیم. سپس میتوانید روش خواندن تاریخ ادبیات کنکور را از زبان دانش آموزان سال های گذشته و دبیران ادبیات کنکور بخوانید. خب تقریبا همه ما میدانیم که منظور از تاریخ ادبیات آشنایی با سبک آثار نویسندگان، سلوک و شیوه زندگی ، دوره زیستن و به طور کلی تاریخچه زندگانی ادبی و گاها شخصی مرتبط با خلق آثار شاعران و نویسندگان دنیا میباشد. یادگیری تاریخ ادبیات در کنکور باید به شکلی باشد که دانش آموخته این رشته با شنیدن شعری از یک شاعر و یا دیدن اثری از وی سبک نوشته ، یا دوره تاریخی و سبک و سیاق آن نویسنده را به صورت تخصصی بازگو کند. درباره تکنیک های یادگیری و حفظ کردن تاریخ ادبیات و نحوه صحیح مطالعه آن در ادامه بخوانید.

نحو مطالعه و یادگیری تاریخ ادبیات کنکور

تاریخ ادبیات مربوط به تمام ملل میباشد و برخلاف باور عموم دانش آموزان ، حفظ کردن راه حل و تکنیک صحیحی برای بادگیری تاریخ ادبیات نیست. بلکه روش یاد گرفتن تاریخ ادبیات برای کنکور کلید گذاری و رمز نگاری کردن است. اگر شما هم مثل همه دانش آموزان کنکوری بخواهید فقط با حفظ کردن اسم نویسنده و مثلا نام اثر او تاریخ ادبیات را در کنکور جئاب دهید ، احتمالا سر جلسه کنکور همه آن چیزی را که بلد بودید قاطی خواهید کرد و فقط استرستان برای جواب دادن بقیه سوال ها دوچندان میشود. شاید حتی بعد از دیدن سوال های مربوط به تاریخ ادبیات فراموش کنید که چطور قرابت معنایی را به راحتی تست میزدید. هرچند که پیش از آن تکنیک تست زنی قرابت معنایی ادبیات کنکور را از حفظ بوده اید.

پس برای اینکه بلد نبودن تکنیک تست زدن تاریخ ادبیات در کنکور، سرنوشت شما را بهم نریزد و مجموعه آکو به عنوان مشاور تخصصی کنکور شما سرافکنده نشود، اولا این مطلب را تا پایان بخوانید و سعی کنید از روش های پیشنهادی برای یادگرفتن تاریخ ادبیات کنکور را بخوانید و برای تست زدن به کار بگیرید. در مرحله دوم نیز دوستانه از شما خواهش میکنیم ، اینترنت را مرجع تشخیص راه صحیحموفقیت در کنکور قرار ندهید. درست است که در وبسایت تخصصی کنکور آکو ، مشاورین و متخصین کنکور دلسوزانه تلاش میکنند اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار داوطلبان قرار دهند اما باور کنید که همه مجموعه ها حاضر به در اختیار گذاشتن اطلاعات خود به صورت رایگان نیستند و به جای نشان دادن راه درست ممکن است شما را گمراه کنند.. پس به شما پیشنهاد میکنیم ، با داشتن یک مشاور متخصص و یا شرکت در کلاس های کنکور ادبیات به کسب اطلاعات صحیح درباره نحوه مطالع و یادگیری تاریخ ادبیات برای کنکور و هر مساله یا نکات کنکوری دیگری بپردازید.

تکنیک خواندن تاریخ‌ادبیات کنکور

برای شروع مطالعه تاریخ ادبیات و یادگیری آن برای کنکور چند قدم ابدایی وجود دارد. در قدم اول باید مطالب را بر اساس تاریخ تولد ، آثار ، سبک و… به ازای هر نویسنده یا شاعر تقسیم بندی کرد. اگر دارید برای یاد گرفتن تاریخ دبیات کنکور این کار را انجام مدهید، بهتر است که اطلاعات را از هر کتاب به صورت جداگانه دسته بندی کنید. مطمئن باشید وقتی به اطلاعات تاریخ ادبیات مسلط شدید ، هنگام خواندن اسم های مشابه آن ها را به خاطر خواهید آورد و مجددا به دفتر سال دیگر مراجعه خواهید کرد. به این طریق تکرار و مشاهده مطالب هرروزه و نوشتن مجدد آنها باعث ثبت شدن آن در خاطرتان میشود.

نکته مهمی که هنگام تقسیم بندی مطالب باید رعایت کنید اینجاست که هر مطلب را در یک صفحه وارد کنید و مطالب را به صورت دفترچه ای منسجم بنویسید. میتوان مطالب را با رنگهای متفاوت نوشت یا با ماژیک های هایلایت مهم تر ها را علامت زد تا تصویر بهتری در ذهن بوجود آورد. میدانیم که چنین دفترچه ای را به عنوان کتاب کمک درسی در کتاب فروشی ها تهیه کرد. حتی میتوانید کتاب کمک درسی تاریخ ادبیات کنکور را از فروشگاه آکو خریداری کنید. اما به عنوان متخصص زمینه کنکور به شما پیشنهاد میکنیم خودتان دفتر تاریخ ادبیات کنکور را با سلیقه و تلاش خودتان تهیه کنید تا به عنوان تکرار و تمرین برای یادگیری تاریخ ادبیات کنکور محسوب شود. بعد از تهیه دفترچه نوبت به خواندن تاریخ ادبیات برای کنکور میشود.

روش مطالعه و یادگیری تاریخ ادبیات کنکور - تکنیک خواندن تاریخ ادبیات برای کنکور - مرکز کنکور پرسا

روش مطالعه تاریخ ادبیات کنکور

روش اولی که برای خواندن تاریخ ادبیات کنکور پیشنهاد میکنیم این است که مطالب را برای بار اول مطالعه کنید و سپس یک ساعت را به کار دیگر و یا مطالعه درس دیگر اختصاص دهید. بعد از یکساعت یک ورق کاغذ آماده کنید و هر چیزی را که از یک بار خواندن تاریخ ادبیات کنکور در ذهنتان مانده بر روی کاغد بنویسید. در پایان کتاب را باز کنید و قسمتهای فراموش شده را مجددا مطالعه کنید و پس از یک ساعت مجددا تلاش کنید قسمت های جا افتاده را در برگه اضافه کنید.

روش دوم یادگیری تاریخ ادبیات کنکور را به شما معرفی میکنیم. در این روش میتوانید بعد از مطالعه به مدت 2 ساعت استراحت کرده و سپس شروع به تست زنی کنید. ممکن است تستهایی را اشتباه بزنید یامطلب مربو به آن را دقیق به خاطر نیاورید ولی اصلا نگران نباشید. فقط مطمئن شوید که بعد از تمام شدن تست های بخش مطالعه شده، کتاب یا دفترچه ای که تهیه کرده اید را باز کنید و قسمت های مربوط به تست های غلط را مجددا مطالعه کنید .می بینید که مطالب راحت تر در حافظه میماند. تست زدن برای همین بخش را فردا ، یک هفته بعد و نهاتا یک ماه بعد تکرار کنید. و هربار مطالبی که درست در خاطرتان نمانده را بعد از تمام شدن تست ها مجددا مطالعه کنید. این روش سیار موثر است و اولا هربار که تست ها را حل میکنید، سرعتان بیشتر میشود، ثانیا در پایان یک ماه خواهید دید که تقریبا هیچ بخشی از مطالب را فراموش نکرده اید.

تکنیک دیگر مطالعه تاریخ ادبیات برای کنکور این است که چندبار پشت سر هم یک مطلب را با دقت و توجه به جزئیات بخوانید. پس از چندبار مطالعه مطالب آن را با صدای بلند برای خودتان باز گو کنید. بهتر است هنگام صحبت کردن صدای خود را ضبط کنید. حالا این صدای ضبط شده که با کلمات خودتان و حاصل فهم و درک خودتان است برای شما به یک کتاب درس صوتی تبدیل میشود. حالا میتوانید در مواقعی که حوصله کتاب را ندارید به صدای خود گوش دهید و یا قبل از خواب شبانه به آن گوش دهید. برای اجرای هر یک از این سه روش خواندن و یاد گرفتن تاریخ ادبیات کنکور باید موضوع مهمی را مد نظر قرار دهید.

نکات یاد گرفتن تاریخ ادبیات کنکور

 برای شما عزیزان نکته  مطالعه و خواندن تاریخ ادبیات کنکور را ذکر میکنیم. هنگام خواندن تاریخ ادبیات برای کنکور انسجام و برنامه ریزی را فراموش نکنید. برای مثال این اصلا درست نیست که یک روز درباره شعرای قرن 4 بخوانید و روز دوم درباره نویسندگان معاصر. این کار شما را سردرگم میکند. تکنیک کلیدی و نکته مهمی که در خواندن تاریخ ادبیات باید به آن توجه کنید دسته بندی خواندن براساس هر شاعر و نویسنده است. بنابراین هریک از روش های مطالعه تاریخ ادبیا کنکور را روزانه به یک شاعر یا نویسنده خاص اختصاص دهید. با رعایت این تکنیک یادگیری تاریخ ادبیات کنکور، هر هفت روز هفته کلید بازگشایی ذهن شما برای یاد گرفتن مطالب مربوط به شاعرها و نویسندگان می شود.

جمع بندی تکنیک نحوه مطالعه تاریخ ادبیات کنکور در مرکز کنکور پرسا

اگر حوصله خواندن همه این مطلب را نداشته اید یا فرصت کافی برای توجه به جزئیات آن ندارید، در این بخش به جمع بندی کل مسیر یادگیری تاریخ ادبیات برای کنکور میپردازیم. هرچند برای اینکه تکنیک های خواندن تاریخ ادبیات برای کنکور را دقیق بدانید باید بخش مربوط به روش مطالعه تاریخ ادبیات کنکور را در این مقاله دقیق مطالعه کنید. اما به صورت کلی روش خواندن صحیح و یادگیری مطالب مربوط به تاریخ ادبیات در چهار نکته زیر خلاصه میشود. اگر نیاز به شرکت در کلاس کنکور ادبیات و یادگیری تخصصی تکنیک های یادگیری ادبیات دارید با ما در تماس بگیرید.

  1. مطالب را مطالعه کنید سپس خلاصه نویسی کنید والبته از کلمات کلیدی استفاده کنید یعنی برای مطالعه تاریخ ادبیات عینا از جملات کتاب استفاده نکنید.
  2. هرگز مطالعه و تست زنی تاریخ ادبیات را به دقیقه نود موکول نکنید. این کار اشتباه است زیرا حجم مطالب بسیار زیاد است و شما نمی توانید در مدت زمان کوتاهی همه تاریخ ادبیات کنکور را مطالعه کنید و به درستی در زمان کنکور به خاطر بیاورید.
  3. در خلاصه نویسی یک نظم به نوشته هایتان بدهید. براساس ارتباط با حوادث تاریخی و یا ارتباط بین اشخاص و آثار .
  4. در تاریخ ادبیات همه چیز مهم است.به طور مثال اگر شاعری 6 اثر دارد دانستن نام 4 اثر آن کافی نیست یا اینکه اگر دو ویژگی از سبک یا نویسنده را بدانیم کافی است .کنکور با دبیرستان متفاوت است .باید به تمام نکته ها آگاهی داشته باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا