معرفی دانشگاه های کشوردانشگاه های غیر انتفاعی

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی 1403

به این نوشته امتیاز دهید

شهریه دانشگاه غیرانتفاعی ۱۴۰۳ چقدر است؟ در این مقاله شهریه های دانشگاه های غیر انتفاعی را بررسی می کنیم. همانطور که می دانید دانشگاه‌های غیر انتفاعی از جمله مؤسسات غیردولتی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که امکان تحصیل در هر یک از مقاطع کاردانی تا دکتری در این مراکز آموزشی وجود دارد.

در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید تا با میزان شهریه هر ترم در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد در دانشگاه های غیر انتفاعی مختلف آشنا شوید. شما می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ نیز با تیم ما تماس گرفته و وقت مشاوره دریافت کنید.

هزینه دانشگاه های غیر انتفاعی در سال ۱۴۰۳

دانشگاه های غیرانتفاعی جزو دانشگاه های شهریه پرداز هستند که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند. به همین دلیل هم هست که دانشجویان باید در هر ترم شهریه مصوب هیئت امنا دانشگاه های غیر انتفاعی را برای حضور در کلاس‌ها پرداخت کنند.

 

شهریه دانشگاه‌های مذکور مثل شهریه های دانشگاه آزاد شامل شهریه ثابت و متغیر است. هرچند برخلاف دانشگاه آزاد که با افزایش تعداد ترم شهریه ثابت افزایش می یابد، شهریه ثابت در تمام طول مدت تحصیل دانشجو ثابت است. یعنی دانشجو در ابتدای دوره تحصیلی خود (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) یک شهریه ثابت پرداخت می کند و این شهریه تا پایان دوره ثابت می ماند.

 

اما شهریه متغیر بر اساس تعداد واحدهای اخذ شده در هر ترم و تصمیمات اعضای هیئت امنا تغییر می‌کند. این هزینه به صورت سالانه ۱۰ الی ۲۵ درصد متغیر است. همچنین شهریه دانشگاه غیرانتفاعی برای رشته‌های با آزمون و بدون کنکور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یکسان است. داوطلبان باید پیش از ثبت نام از میزان شهریه رشته خود مطلع شوند. سپس در صورت داشتن تمکن مالی پرداخت شهریه هر ترم به انتخاب رشته در این دانشگاه‌ها بپردازند.

شهریه مقطع کاردانی دانشگاه غیر انتفاعی سال ۱۴۰۳

مقطع کاردانی در دانشگاه های غیرانتفاعی شامل رشته‌های کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته است. در جدول پایین می توانید شهریه مقطع کاردانی دانشگاه غیر انتفاعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ را مشاهده کنید:

گروه آموزشیمقطع تحصیلیشهریه ثابت هر نیمسال تحصیلیدروس عملی و آزمایشگاهیپروژه و کارآموزی
فنی، مهندسی، معماری و هنرکاردانی ناپیوسته۷,۴۲۵,۰۰۰ الی ۱۷,۳۸۸,۰۰۰۸۰۱,۹۰۰ الی ۱,۳۰۴,۱۰۰۱۳,۳۶۵,۰۰۰ الی ۲۶,۰۸۲,۰۰۰
شهریه متغیر برای هر واحد درسی عمومیشهریه متغیر برای هر واحد درسی نظریشهریه متغیر برای هر واحد درسی تخصصی
۵۱۹,۷۵۰ الی ۱,۰۸۶,۷۵۰۷۴۲,۵۰۰ الی ۱,۴۱۲,۷۷۵۱,۰۳۹,۵۰۰ الی ۱,۸۴۷,۴۷۵

فرض کنید که یک دانشجوی دوره کاردانی در یک ترم تحصیلی ۸ واحد نظری تخصصی و ۷ واحد نظری عمومی دارد. همچنین این فرد ۲ واحد نظری عملی را نیز در این ترم برداشته است. میزان شهریه این دانشجو با استفاده از فرمول زیر به دست می‌آید:

فرمول محاسبه شهریه = شهریه ثابت + (۸ * شهریه متغیر نظری تخصصی + ۷ * شهریه متغیر واحد نظری عمومی + ۲ * شهریه نظری عملی)

هزینه دانشگاه غیر انتفاعی در مقطع کاردانی

شهریه مقطع کارشناسی دانشگاه غیر انتفاعی سال ۱۴۰۳

مقطع کارشناسی دانشگاه غیرانتفاعی نیز شامل کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است که دانشجویان با پرداخت هزینه مربوطه میتوانند در این رشته ها تحصیل کنند. رشته‌های این دو مقطع در گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان ارائه می‌شوند.

میزان شهریه مقطع کارشناسی نیز به صورت سالانه ۱۰ الی 25 درصد بنا بر صلاحدید هیئت امنای دانشگاه های غیرانتفاعی افزایش می‌یابد؛ بنابراین داوطلبان برای دستیابی به میزان شهریه تقریبی خود باید به مبالغ درج شده در جدول درصدی را بیفزایند.

گروه آموزشیمقطع تحصیلیشهریه ثابت هر نیمسال تحصیلیدروس عملی و آزمایشگاهیپروژه و کارآموزی
فنی و مهندسیکارشناسی۱۰,۳۹۵,۰۰۰ الی ۱۶,۱۰۰,۰۰۰۸۹۱,۰۰۰ الی ۱,۲۸۸,۰۰۰۱۶,۳۳۵,۰۰۰ الی ۲۴,۱۵۰,۰۰۰
علوم انسانیکارشناسی۸,۹۱۰,۰۰۰ الی ۱۴,۴۹۰,۰۰۰۷۴۲,۵۰۰ الی ۱,۰۴۶,۵۰۰۱۴,۸۵۰,۰۰۰ الی ۲۰,۹۳۰,۰۰۰
گروه آموزشیشهریه متغیر برای هر واحد درسی عمومیشهریه متغیر برای هر واحد درسی نظریشهریه متغیر برای هر واحد درسی تخصصی
فنی و مهندسی۶۶۸,۲۵۰ الی ۹۶۶,۰۰۰۸۹۱,۰۰۰ الی ۱,۲۸۸,۰۰۰۱,۱۸۸,۰۰۰ الی ۱,۵۲۹,۵۰۰
علوم انسانی۵۹۴,۰۰۰ الی ۸۸۵,۵۰۰۸۱۶,۷۵۰ الی ۱,۱۲۷,۰۰۰۱,۱۱۳,۷۵۰ الی ۱,۴۴۹,۰۰۰
هزینه دانشگاه غیر انتفاعی در دوره کارشناسی نیز با استفاده از فرمول مطرح شده در بخش قبل قابل محاسبه است.

شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه غیر انتفاعی

رتبه مؤسسات غیرانتفاعی بر اساس تعداد و کیفیت رشته محل‌های ارائه شده تغییر می‌یابد. بدین ترتیب جایگاه یک مؤسسه به دانشگاه ارتقاء داده می‌شود. متقاضیان باید دقت داشته باشند که هزینه شهریه مقطع کارشناسی ارشد مؤسسات غیر انتفاعی با دانشگاه های غیر انتفاعی اندکی متفاوت است.
گروه آموزشیشهریه ثابت(حداقل/حداکثر)شهریه متغیر هر واحد نظری(حداقل/حداکثر)شهریه متغیر هر واحد عملی(حداقل/حداکثر)شهریه متغیر هر واحد پایان نامه
علوم انسانی۱۶,۷۲۱,۱۰۰ الی ۲۷,۷۷۲,۵۰۰۳,۱۰۰,۶۸۰ الی ۵,۰۴۳,۴۸۶۴,۶۵۸,۷۴۲ الی ۷,۱۰۹,۷۶۰۹,۸۶۳,۳۷۰ الی ۱۷,۳۳۰,۰۴۰
سایر گروه های آموزشی۱۷,۸۴۵,۹۸۸ الی ۳۱,۱۰۵,۲۰۰۳,۵۶۹,۱۹۷.۵ الی ۵,۵۵۴,۵۰۰۵,۳۳۵,۰۱۱ الی ۸,۱۷۶,۲۲۴۸,۵۷۵,۸۷۵ الی ۱۷,۷۹۰,۵۰۰
تصور کنید که دانشجویی در ترم اول ۸ واحد درسی دارد، شهریه او برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های غیر انتفاعی به صورت زیر محاسبه می‌شود: شهریه ترم یک = شهریه ثابت + (۸ * شهریه متغیر نظری) بنا بر فرمول ذکر شده در بالا حداقل و حداکثر هزینه شهریه دانشگاه غیر انتفاعی برای دوره کارشناسی ارشد به شرح زیر است:
  • حداکثر هزینه کارشناسی ارشد گروه علوم انسانی در دانشگاه های غیر انتفاعی 13.059.484 میلیون تومان.
  • حداقل شهریه مقطع فوق لیسانس گروه علوم انسانی5.321.038 میلیون تومان.
  • حداکثر شهریه کارشناسی ارشد سایر گروه‌های آموزشی در دانشگاه غیر انتفاعی 14.055.110 میلیون تومان.
  • حداقل هزینه مقطع فوق لیسانس سایر گروه‌های آموزشی 5.788.219 میلیون تومان.

هزینه ثبت نام مقطع دکتری دانشگاه غیر انتفاعی

رشته‌های مختلفی در دانشکده‌های دانشگاه غیرانتفاعی آموزش داده می‌شوند. البته توجه داشته باشید که هزینه هر یک از این رشته‌ها در دانشکده‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در صورت داشتن معدل تعیین شده برای استعداد درخشان امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند. این افراد نیازی نیست که در آزمونی شرکت کنند. در جدول زیر شهریه مقطع دکتری در دانشگاه غیر انتفاعی را مشاهده می کنید:
شهریه ثابت هر ترم(حداقل/حداکثر)شهریه هر واحد تخصصی(حداقل/حداکثر)شهریه هر واحد رساله(حداقل/حداکثر)
۸۸,۹۴۴,۰۷۵ الی ۱۰۹,۲۰۷,۹۱۰۱۹,۷۶۵,۳۵۰ الی ۲۴,۲۴۱,۷۷۰۳۱,۶۲۴,۵۶۰ الی ۳۸,۸۱۰,۶۶۰

مقایسه شهریه دانشگاه غیر انتفاعی با دانشگاه‌های پیام نور و آزاد

برای بسیاری از داوطلبان میزان شهریه از جمله ملاک‌های مهم برای انتخاب رشته و دانشگاه است. امروزه تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین شهریه دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی وجود ندارد. به صورت کلی هزینه دانشگاه غیر انتفاعی کمی بیشتر است، اما این تفاوت نسبت به سال‌های گذشته کمتر مشاهده می‌شود؛ بنابراین شهریه این دو دانشگاه تقریباً یکسان است. ولی اگر میزان هزینه برای شما بسیار مهم است، دانشگاه پیام نور را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. درباره مزایای تحصیل در دانشگاه های پیام نور بیشتر بخوانید. دانشگاه آزاد نیز نسبت به سایر سیستم‌های آموزشی بالاترین مبلغ شهریه را دارد. البته میزان هزینه دانشجویان دانشگاه غیر انتفاعی و آزاد در برخی از رشته‌ها تقریباً با یکدیگر برابر است؛ بنابراین دانشجویان باید قبل از انتخاب دانشگاه این موارد را در نظر بگیرند و البته فراموش نکنید که دانشگاه های آزاد دارای تنوع بیشتری در ارائه رشته های بدون کنکور و با کنکور هستند.

نحوه پرداخت شهریه دانشگاه غیر انتفاعی چگونه است؟

امکان پرداخت هزینه دانشگاه غیر انتفاعی به صورت اینترنتی وجود دارد. در این روش دانشجو با ورود به صفحه شخصی خود در سامانه دانشگاه مربوطه بخشی از شهریه خود را پرداخت می‌کند. با این کار امکان دسترسی به بخش انتخاب واحد به دانشجو داده می‌شود. پس از زمان حذف و اضافه مانده بدهی دانشجو در سایت مشخص شده که باید توسط او واریز و تسویه شود. از ترم دوم به بعد دانشجویان باید در زمان انتخاب واحد برای مجاز شدن به اخذ واحد درسی شهریه ثابت خود را بپردازند. خبر خوب اینجاست که تسویه شهریه متغیر تا زمان امتحانات پایان ترم امکان‌پذیر است. اما نکات دیگری نیز در هنگام پرداخت شهریه وجود دارد که باید توسط دانشجو رعایت شود.

نکات قابل توجه در مورد پرداخت هزینه دانشگاه غیر انتفاعی

نکته های مهمی وجود دارند که باید در زمان پرداخت شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی به آن‌ها توجه داشته باشید. برخی از این موارد عبارت‌اند از:
  • دانشجو به منظور تضمین پرداخت اقساطی شهریه باید یک فقره چک به مبلغ کل شهریه ترم را به دانشگاه ارائه دهد؛
  • دانشجو در صورت مرخصی گرفتن موظف است که شهریه ثابت آن نیمسال تحصیلی را بپردازد؛
  • هزینه ترم تابستان معادل ۵۰ درصد شهریه ثابت و هزینه متغیر واحدهای اخذ شده است؛
  • در صورت گذراندن دوره تابستان در دانشگاهی غیر از دانشگاه اصلی دانشجو موظف است که شهریه خود را به دانشگاه مقصد بپردازد؛
  • اگر دانشجو از فرصت معرفی به استاد استفاده کند، باید نصف شهریه ثابت را پرداخت کند؛
  • گاهی دانشجو درخواست معادل‌سازی دروس خود را دارد. در این شرایط او باید به ازای هر واحد درسی معادل شده ۵ درصد شهریه ثابت همان نیمسال تحصیلی را واریز کند.
تسهیلاتی تحت عنوان وام دانشجویی برای کمک به تأمین قسمتی از هزینه دانشگاه غیر انتفاعی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. افراد واجد شرایط باید با مراجعه به سامانه وام دانشجویی اطلاعات بیشتری در خصوص میزان وام و نحوه بازپرداخت آن دریافت کنند. ثبت نام این نوع تسهیلات نیز در سامانه معرفی شده انجام می‌شود. این مبلغ عموما برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به علت بالاتر بودن هزینه های ادامه تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی بیشتر خواهد بود.

مشاوره تحصیلی آکو

همان‌طور که بیان شد، دانشجویان گرامی برای تحصیل در دانشگاه های غیرانتفاعی باید شهریه پرداخت کنند. در این مقاله علاوه بر ارائه جداول میزان هزینه  دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف اطلاعات مفیدی نیز در خصوص این امر شرح داده شده است. در ادامه نیز پاسخ برخی از سؤالات متداول داوطلبان را ملاحظه می‌فرمایید. برای مشاوره انتخاب رشته کارشناسی یا ارشد با مشاورین ما در تماس باشید.
  1. هزینه متغیر دانشگاه های غیر انتفاعی بر طبق چه معیارهایی مشخص می‌شود؟ پاسخ: مبلغ شهریه متغیر هر مقطع تحصیلی با توجه به تعداد واحد انتخابی و دروس عملی و نظری و نظر هیئت امنای دانشگاه غیر انتفاعی مورد نظر تنظیم می‌شود.
  1. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هزینه دانشگاه های غیر انتفاعی چند درصد افزایش می‌یابد؟ پاسخ: شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی با افزایش تقریبی ۱۰ الی ۱۵ درصدی در هر سال تحصیلی همراه است.
  1. شهریه ثابت دانشگاه های غیر انتفاعی برای مقطع ارشد نیز افزایش می‌یابد؟ پاسخ: برای هر دانشجو شهریه ثابت او تا زمان اتمام تحصیل ثابت است.
  1. میزان شهریه دانشگاه غیر انتفاعی برای رشته‌های گروه آزمایشی هنر در مقطع دکتری چقدر است؟ پاسخ: دانشجویان این رشته‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ باید مبلغی معادل ۹ میلیون الی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را واریز کنند.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا