پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

نکات مهم انتخاب رشته کنکور سنجش برای سال ۱۴۰۲

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این روز های طاقت فرسایی که انگار قرار نیست هیچوقت تمام شوند و ما نتایج یکسال تلاشمون رو ببینیم پیک سنجش که از طریق تعاونی کارکنان سنجش (برگزار کننده آزمون های آزمایشی سنجش)منتشر میشود، به توضیح و تفسیر مراحل و نکات مهمی که درباره انتخاب رشته کنکور سنجش پرداخته است. اولین جمله ای که در مقاله مربوط به انتخاب رشته کنکور سنجش ذکر شده است این است:

انتخاب رشته خیلی مهم است اما پیچیده نیست!

براساس این مقاله علمی منتشر شده شما با کمک اینترنت و اطلاعاتی که از طریق این پلتفرم خارق العاده دریافت میکنید، با کمک دوستان و نزدیکان قابل اعتماد و آگاه خود و با بررسی دقیق اطلاعات و راهکار هایی که دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در اختیار شما قرار میدهد و به کمک نرم افزار های انتخاب رشته میتوانید یک انتخاب رشته صحیح و کاربردی داشته باشید.

اعلام نتایج کنکور تیر ۱۴۰۲

خب انصافا هم درست میگوید. اگر یک مشاور و همفکر خوب و خیرخواه داشته باشید، حالا این مشاور میتواند دوست یا آشنا یا حتی پدر و مادر شما باشد و به قوانین انتخاب رشته مثل قوانین بومی گزینی یا سهمیه های انتخاب رشته و رشته های شرایط خاص مسلط باشید و از نرم افزار انتخاب رشته و اینترنت هم کمک بگیرید، بی شک میتوانید در یک پروسه یک هفته ای استرس آور به نتیجه دلخواهتان برسید.

کاری که مشاور انتخاب رشته کنکور برایت انجام میدهد همین است! اطلاعات کافی درباره قوانین انتخاب رشته، شناخت کامل رشته ها و آینده و بازار کارشون و حتی شناخت تو به کمک تست های شخصیت شناسی که بتونه برای تو بهترین روانتخاب کنه! اما به هرحال ما وظیفه امونه که نکحاتی رو درباره انتخاب رشته کنکور در اختیارتون بگذاریم تا انتخاب اینکه برای سرنوشت بهتر هزینه کنید یا نه تصمیم بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی

نکات مهم انتخاب رشته کنکور سنجش چیست؟

چند مورد درباره انتخاب رشته کنکور سراسری از نظر سنجش مهم بوده است. در ادامه به صورت اختصاصی به توضیح این نکات میپردازیم و امیدواریم بتوانیم در تصمیم گیری درست همراهیتان کنیم. به طور کلی سه عامل خودشناسی، واقع بینی و آگاهی در نظر انتخاب رشته کنکور سنجش موثر هستند.

  • خودشناسی اولین قدم برای انتخاب رشته کنکور سراسری

انگیزه مهمترین عامل موفقیت در هر رشته ای است و انگیزه از آنجایی حاصل میشود که خودتان را به اندازه کافی بشناسید و بتوانید باتوجه به علایق و اهدافتان رشته مناسب پیدا کنیدو مثلا اگر از خون میترسید نباید در رشته های پزشکی یا پیراپزشکی فعال باشید و احتمالا در نهایت با ورود به این رشته هم دچار افسردگی و سایر چالش های بعد از قبولی پزشکی میشوید.

یا اگر از نزاع و استرس ها و تشنج های فکری خوشتان نمی آید روانشناسی یا حقوق به درد شما نمیخورد! احتمالا یک زندگی سراسر اضطراب را بعد از انتخاب این رشته ها تجربه خواهید کرد چون بازار کار این رشته ها اصلا به آن صورت تئوری که در دانشگاه میبینید نخواهد بود.

اگر در هنر و طراحی سازه ها استعداد دارید اما در اندازه گیری و مهندسی و کار های فنی ضعیف هستید، نمیتوانید معمار خوبی باشید چون تمامی کاری که باید انجام بدهید اندازه گیری و طراحی است. اما شاید بتوانید به عنوان معمار داخلی که بیشتر سر و کار با رنگ ها و سلیقه انتخاب وسایل و … دارد موفق عمل کنید.

انتخاب رشته کنکور سنجش
  • قوانین انتخاب رشته سنجش میگوید هنگام انتخاب رشته کنکور واقع بین باشید.

واقعا هم همین است! نباید درگیر جو موجود شویم و اگر همه مثلا دارند به سمت رشته های پیراپزشکی تجربی یا رشته های روانشناسی و حقوق در کنکور انسانی میروند، دلیلی ندارد که شمایی که به رشته فلسفه یا به رشته های علوم پایه مثل شیمی کاربردی یا دبیری علاقه مند هستید، هم همان اشتباه را انجام دهید.

واقعا شاید شما باتوجه به روحیات، شرایط زندگی و سایر مولفه های موجود بتوانید در رشته ادبیات فارسی موفق تر از حقوق عمل کنیدد یا رشته بیوتکنولوژی برای ذهن هوشیار و سوالمند شما مناسب تر باشد از رشته پرستاری که کار های روتین و عملی در برنامه های درسی آنها است.

فکر نکنید که در رشته های پر طرفدار تر قرار است بدون هیچ شرایط و ضوابطی مشغول به کار شوید و یک شغل پردرآمد داشته باشید! هرکاری شروع سختی دارد و فرقی ندارد که رشته پرطرفداری باشد یا نباشد. به هرحال شما به عنوان یک فارغ التحصیل ابتدای کار باید برای کسب تجربه و رسیدن به جایگاه بهتر تلاش کنید و با ایده های نو بازار کار را به دست بگیرید.

مثلا رشته اقتصاد در کنکور انسانی تقریبا بازار کار خاصی ندارد اما افرادی که در این زمینه استعداد و توانایی کافی داشته باشند میتوانند با مراودات آنلاین اقتصادی مثل ترید کردن، پیش بینی بازار ارز و طلا و متاورس ها درآمد های میلیاردی در هر روز داشته باشد! اما این کار واقعا نیازمند ذهن اقتصادی قوی، علم کافی و تحقیق و عملگرایی است.

  • آگاه باشید یا برای انتخاب رشته کنکور از مشاور کمک بگیرید

کمک گرفتن از مشاورین مدرسه میتواند اولین گزینه باشد اما خب بسیاری از مشاوران مدارس اطلاعات کافی و درستی از رشته های تحصیلی ندارند و در حد آشنایی روزمره میتوانند شما را راهنمایی کند. پس دو حالت دارد! یا شما از یک مشاور آگاه به همه این مسائل کمک میگیرید که خب طبیعتا هزینه بیشتری هم دارد و برای لیست اولویت های انتخاب رشته سنجش به شما کمک میکند!

یا راه دوم را انتخاب میکنید و از مشاوران مدارس یا افرادی که از نظر شما آگاه هستند مثل پدر یا مادر و یا افرادی که در دوست و آشنا رشته های مورد نظر شما را خوانده اند کمک میگیرید. درصورتی که راه دوم را انتخاب کردید باید بدانید که تا حد زیادی مسئولیت کسب اطلاعات درباره رشته های دانشگاهی و بازار کار آنها به عهده خودتان است.

اما اگر برای انتخاب رشته کنکور سراسری از مشاور کمک گرفتید بدانید و آگاه باشید که یک مشاور خوب باید حتما چند مورد را برای شما به صورت ویژه ای بررسی و اطلاعات بهتان بدهد.

مشاور از نظر انتخاب رشته سنجش چه وظایفی دارد؟

اول از همه مشاور انتخاب رشته باید قوانین انتخاب رشته را بداند و با اصطلاحات انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ آشنایی کامل داشته باشد. دوم اینکه مشاور باید شرایط دانشگاه های خاص را که در پیوست انتخاب رشته هر ساله اعلام میشود بداند تا باتوجه به هدف دانش آموز بتواند از ظرفیت های پذیرش بیشترین بهره را ببرد.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

نکته سومی که مشاور باید بداند درباره سهمیه های کنکور است! بعضی از دانش آموزان خودشان هم اطلاع ندارند که سهمیه مناطق محروم دارند یا سهمیه دانش آموزان گرفتار بلایای طبیعی به آنها تعلق میگیرد و بدون اینکه از این سهمیه کنکور بهره مند شوند، به ناچار انتخاب رشته میکنند.

البته فقط استفاده از سهمیه ها اهمیت ندارد و در هنگام انتخاب رشته کنکور باید به تعهدات سهمیه های کنکور نیز توجه داشت تا بعد از فراغت از تحصیل از هدف خود دور نشوید و به علت تعهداتی که به دانشگاه دارید اهدافتان به تعویق نیوفتند!

مثلا رتبه ۱۵ کنکور ریاضی سال گذشته در دوره شبانه دانشگا شریف مهندسی برق خواند برای اینکه بعد از فراغت از تحصیل درگیر تعهدات دوره تحصیل رایگان(روزانه) دانشگاه سراسری نباشد.

مشاور یا هر کسی که میخواهد برای داوطلب انتخاب رشته کنکور سنجش را انجام دهد باید اطلاعات کافی درباره شخصیت فردی نیز داشته باشد. شاید یکی از دلایلی که اکثر پکیج های ویژه انتخاب رشته در مراکز مشاوره فعال کشور، بیش از ۲ جلسه و حتی گاها تا ۵ جلسه هم به طول می انجامد. چون در این مدت مشاور فرصت دارد تا حدودی درباره شرایط روحی و زندگی و شخصیتی داوطلب نیز اطلاعاتی کسب کند.

مشاور همچنین باید درباره انتخاب رشته های بدون کنکور و با سوابق تحصیلی نیز اطلاعات کافی داشته باشد و درباره شرایط شهریه های دانشگاه آزاد و پردیس برای هر رشته اطلاع داشته باشد.

البته اگر بخواهیم یک نکته کلی را در این باره به شما بگوییم، تقریبا همه رشته های انسانی و ریاضی بدون کنکور در دانشگاه های سراسری یا آزاد بدون کنکور ارائه میشوند و تنها رشته هایی که انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی ندارند، رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند.

استفاده از نرم افزار های انتخاب رشته به روز رسانی شده بر اساس تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ و شرایط پذیرش دانشگاه های امسال نیز نکته بعدی است که در انتخاب رشته باید مورد توجه داوطلبان و خانواده های آنان باشد. درست است که نرم افزار های رایگان انتخاب رشته به صورت آنلاین در اختیار داوطلبان قرار دارد اما نرم افزار های به روز رسانی شده با ارائه ظرفیت های دانشگاه ها بی شک به صورت رایگان در اختیار هیچکس قرار نمیگیرد!

اگر مشاور خوبی انتخاب نکنیم یا موقع انتخاب رشته از شخص آگاه کمک نگیریم چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است فرد چند سال از عمر خود را برای کسب تخصص در یک رشته بگذارد و در نهایت متوجه شود که به رشته دیگری علاقه داشته است و یا اصلا در بازارکار نمیتواند با شغل هدف رشته ارتباط برقرار کند. نتیجه داشتن یک انتخاب رشته کنکور بد:

  • عدم رضایت تحصیلی و شغلی
  • انگیزه تحصیلی پایین و عدم پیشرفت در دانشگاه
  • مشروط شدن و افت تحصیلی در دانشگاه
  • در موارد شدید مشکلات افسردگی و اضطراب
  • اشتغال غیر مرتبط با رشته تحصیلی
  • هدر رفتن سرمایه های مالی و ملی

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا