پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ نشان میدهد که کنکور هنر رشته ای رو به رشد است و باتوجه به محدود بودن ظرفیت دانشگاه های هنر در ایران، باوجود تعداد داوطلبان کم، رقابت سخت تر شده است. متاسفانه این کنکور جزو کنکور های کمتر مورد توجه است و به عنوان دومین کنکور در ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۲ در نوبت عصر برگزار شده است.

مثلا تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ تا به امروز که تقریبا ۴ ماه از برگزاری کنکور میگذرد، حتی توسط بهترین آموزشگاه های کنکور هنر منتشر نشده است. به همین دلیل مشاوران تخصصی کنکور هنر آکو تصمیم گرفتند که به بررسی سوالات کنکور هنر ۱۴۰۲ بپردازند.

دانلود سوالات کنکور هنر تیر ۱۴۰۲

در نگاه اول انگار که حتی خود سازمان سنجش هم برای طرح سوالات کنکور هنر ۱۴۰۲ از متخصصین این رشته استفاده نکرده است که سوالات ریاضی و فیزیک آن انقدر سخت و گاها در سطح ریاضی و فیزیک دبیرستان شده است. تعداد سوالات آزمون هنر به شرح زیر می باشد:

ردیفمواد امتحانیتعداد سوالاز شمارهتا شمارهزمان پاسخگوییملاحضات
۱درک عمومی هنر۵۰۱۵۰۵۰ دقیقه۱۰۰ سوال-۱۱۵ دقیقه
۲درک عمومی ریاضی-فیزیک۳۰۵۱۸۰۴۰ دقیقه
۳خلاقیت تصویری و تجسمی۲۰۸۱۱۰۰۲۵ دقیقه
مشاوره تخصصی کنکور هنر 1403

کنکور هنر کلا یک دفترچه سوال اختصاصی بیشتر دارد و همانطور که مشاهده میکنید در برای ۱۰۰ سوال ۱۱۵ دقیقه فرصت پاسخگویی است که البته باتوجه به سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور ۱۴۰۲ این زمان اصلا هم زمان کافی نبود.

تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲

بیش از نیمی از داوطلبان کنکور هنر، در گروه آزمایشی غیر تخصصی شان بوده اند یعنی مثلا دانش آموزی با دیپلم انسانی کنکور هنر نیز داده است اما به هر حال از میان داوطلبانی که به صورت تخصصی برای کنکور هنر مطالعه کرده بودند، حدود ۳۰ درصدشان معتقد بودند (بجز در درس درک عمومی ریاضی و فیزیک) کنکور هنر قابل پیش بینی داشتیم.

که این نشان میدهد نظر ۷۰ درصد دیگر سخت یا خیلی سخت بوده است!

البته تحلیل سوالات کنکور هنر ۱۴۰۲ خودش هم به ما میگوید که درس درک عمومی ریاضی و فیزیک بسیار سخت بوده است و یک جاهایی حتی خارج از کتاب و در سطح ریاضی رشته های نظری بوده است اما درس درک عمومی هنر آسانی داشتیم. سوالات خلاقیت تصویری ۱۴۰۲ هم از نظر داوطلبان سوالات متوسطی بوده اند.

تحلیل کنکور هنر 1402

یک نکته خیلی مهم که حتما باید در تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ به آن توجه کرد، کم شدن تعداد سوالات مطرح شده به صورت مستقیم از کتاب های درسی وزارتی آموزش و پرورش است. در کل ۱۰۰ سوال آزمون تخصصی کنکور هنر شاید جمعا ۵ سوال به صورت مستقیم از کتاب درسی و مطرح شده بود.

این درحالی است که در سال گذشته حداقل ۱۰ سوال در هر گروه درسی مستقیما از متن کتاب درسی مطرح شده بود!

سوالات درک عمومی هنر کنکور ۱۴۰۲

کلا سطح سوالات تخصصی درک عمومی هنر کنکور هنر تیرماه نسبت به سالهای قبل و حتی کنکور تخصصی هنر دی ۱۴۰۱ خیلی بهتر بود اما سختی ها و چالش های خودش را نیز داشت.

تعداد سوالات این بخش ۵۰ سوال است و داوطلبان می بایست در مدت ۵۰ دقیقه به این تعداد سوال پاسخ دهند. در بررسی های انجام شده و نظر سنجی های گرفته شده از داوطلبان کنکور هنر ۱۴۰۲، سوالات مفهومی تر بوده اند و بودجه بندی سوالات درک عمومی هنر کنکور ۱۴۰۲ نیز نظم بهتری داشتند.

سوالات سبک شناسی درک عمومی کنکور هنر ۱۴۰۲ سوالات چالشی کنکور امسال بودند و نسبت به سوالات کنکور هنر دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۱ هم سخت تر بودند.

سوالات مبحث موسیقی بیشتر مربوط به ساز شناسی بودند و از مباحث حفظی مثل موسیقی کمتر سوال طرح شده بود و کلا سطح سوالات هم خیلی آسان بود. (شاید این آسان بودن سوالات بخش موسیقی را در کنکور های عملی جبران کرده باشند!)

سوالات تاریخ هنر ایران تغییر زیادی نکرده بود و مثل همیشه مباحث نگارگری و هنر در دوران اسلامی مورد توجه سوالات این بخش بود.

سوالات کمتری مربوط به شناخت هنر و مباحث نمایشی بود و بیشتر سوالات این بخش به صورت مستقیم از متن کتاب درسی مطرح شده بود. به

علاوه در سوالات هنر بین الملل به مبحث تئاتر یونان، مباحث مربوط به شرق دور و به ویژه هنر ژاپن پرداخته شده بود که کمتر در میان سوالات کنکور های سال های گذشته دیده ایم!

بودجه بندی سوالات درک عمومی هنر کنکور ۱۴۰۲ به طور کلی به شرح زیر بود:

image 20

کلا سوالات دیدگاه مفهومی تری داشتند و نشان دادند که دیگر نمیتوان به کنکور هنر به چشم یک کنکور بر اساس اطلاعات عمومی برای همه داوطلبان ریاضی و تجربی و انسانی نگاه کرد.

بررسی سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور ۱۴۰۲

تعداد سوالات این بخش ۳۰ سوال است و داوطلبان می بایست در مدت ۴۰ دقیقه به این تعداد سوال پاسخ دهند. باتوجه به سختی سوالات، احتمالا داوطلبان باید توانایی مدیریت زمان آزمون خوبی میداشتند تا بتوانند از زمان های اضافی برای حل کردن سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور ۱۴۰۲ استفاده کنند.

روند سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر هرساله تقریبا یکی بوده است اما امسال انگار طراحان میخواستند ثابت کنند که میتوان سوالات را به گونه ای داد که حتی رتبه ۱ کنکور هم نتواند بالای ۳۰ درصد ریاضی را بزند. (درست مثل ریاضی و آمار کنکور انسانی ۱۴۰۲ که همین وضع را داشت)

در سوالات کنکور هنر از مباحث هوش و تبدیل هندسی هم سوال طرح میشود و معمولا جزو سوالات آسان این درس در کنکور هنر است اما سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک کنکور هنر خلاف این قضیه را ثابت کرد و حتی سوالات محاسباتی ساده آنقدر عدد های عجیب و غریبی داشتند که آنها را برای ریاضی متوسط سخت میکرد.

با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که در کنکور ۱۴۰۲ ( کنکور تیر ماه و کنکور دی ماه ۱۴۰۲ هنر) متوالی از مبحث هندسه فضایی فقط یک سوال گذاشته شده و در مبحث هوش و خلاقیت نیز سطح سوالات بسیار بالاتر از حد تصور بوده است و سطح سوالات بالا بود.

کتاب درک عمومی فیزیک دهم هنر

بررسی سوالات خلاقیت تصویری کنکور ۱۴۰۲

تعداد سوالات این بخش ۲۰سوال است و داوطلبان میبایست در مدت ۲۵ دقیقه به این تعداد سوال پاسخ دهند. سوالات خلاقیت تصویری کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال های گذشته سخت تر بوده اند اما نه به اندازه سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک! بودجه بندی تقریبا مشابه سوالات خلاقیت تصویری سال های گذشته بوده است.

سوالات مطرح شده از متن مستقیم کتاب درسی وزارتی خیلی کم بودند و همان ها هم یا چند بخشی بودند یا نیاز داشتند با تکنیک رد گزینه جواب را به دست بیاورید. کلا اگر خلاقیت تصویری کنکور ۱۴۰۲ را بین ۳۰ تا ۵۰ زده باشید یعنی ترکونده اید!

در تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ مشخص شد که در سوالات آن یک سبک جدید دیده شده است و آن هم ترکیب کردن مباحث تکنیک و هنرمندان بوده. کلا بودجه بندی سوالات خلاقیت تصویری و تجسمی به شرح زیر بوده است:

image 21

در بررسی های انجام شده و نظر سنجی های گرفته شده از داوطلبان کنکور سراسری سطح دشواری خلاقیت تصویری و تجسمی به این شکل ارزیابی شده که تعداد و سطح سوالات خلاقیت تصویری کنکور ۱۴۰۲ به شرح زیر بوده است:

  • ۴ سوال آسان
  • ۸ سوال متوسط
  • ۸ سوال سخت

یک نکته مهم درباره کنکور هنر ۱۴۰۳

حالا که تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ را باهم مطالعه کردیم نکته مهمی که درباره کنکور هنر باید بدانید، تغییراتی است که درباره تاثیر نمرات امتحانات نهایی بر کنکور از سال ۱۴۰۲ اعمال شده است. طبق تغییرات کنکور ۱۴۰۳، ضریب دروس در کنکور های هنر هم بیشتر شده اند و همه دانش آموزانی که میخواهد در آزمون اختصاصی کنکور شرکت کنند، باید نمره امتحانات نهایی این درس ها را داشته باشند.

البته نه اینکه ثبت نام کنکور بدون داشتن نمره امتحانات نهایی امکان پذیر نباشد اما در این صورت نمره مورد نظر برای تراز کنکور داوطلبان صفر حساب میشود و میتواند تراز نهایی تاثیر گذار در انتخاب رشته را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای دروس تخصصی کنکور هنر امتحانات نهایی برگزار نمیشود و داوطلبان در صورت تمایل به شرکت در کنکور هنر و بهره مندی از دوره های روزانه با آزمون دانشگاه های هنر ایران، میتوانند به صورت جداگانه برای ثبت نام در امتحانات نهایی دروس عمومی ثبت نام کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره شرایط برگزاری کنکور هنر ۱۴۰۳ میتوانید با شماره های ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید یا برای صحبت با مشاور در تلگرام یا واتسپ از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو اولین وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

براساس تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ سوالات کنکور ۱۴۰۳ را پیش بینی کنیم

 تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ نشان داد که سوالات درک عمومی هنر از نظر بودجه بندی سوالات در مباحث مختلف از دی منظم تر بود و براساس تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ میتوان انتظار داشت که در کنکور هنر ۱۴۰۳ هم همین بودجه بندی و نظم را ببینیم.

همانطور که گفتیم تعداد سوالات سبک شناسی مورد انتظار بود ولی سوالات تحلیلی تر شده بود که نشان میدهد باید به جای حفظ کردن مباحث کتاب درسی، تست زنی را جایگزین کنیم.

انتظار میرود که سوالات برای کنکور ۱۴۰۳ در همین سطح بماند ولی مفهومی تر شود.(چون واقعا سخت تر از این سوال دادن غیر منطقی است.)

تحلیل کنکور هنر ۱۴۰۲ نشان داد که برخی سوالات از کتاب وزارتی پویانمایی و عروسکی هم بود که از کتاب های کمتر مورد توجه در کنکور های سال های گذشته بوده اسj پس برای کنکور هنر ۱۴۰۳، هیچ منبعی را دست کم نگیرید و اگر میخواهید مثل رتبه های برتر کنکور هنر ۱۴۰۲ عمل کنید، شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور را نیز فراموش نکنید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مقایسه سوالات کنکور هنر ۱۴۰۲ با ۴ سال گذشته

بودجه بندی درک عمومی هنر
سالسال ۹۸سال ۹۹سال ۱۴۰۰سال ۱۴۰۱دی ۱۴۰۱
هنر پیشا تاریخی ایران۲ سوال۲ سوال۱ سوال۱ سوال۳ سوال
هنر ایران باستان۱ سوال۱ سوال۱ سوال۱ سوال۳ سوال
هند۶ سوال۶ سوال۵ سوال۱ سوال۲ سوال
اژه و یونان۱ سوال۱ سوال۲ سوال۱ سوال۲ سوال
قرون وسطی۲ سوال۲ سوال۰سوال۱ سوال۳ سوال
خوشنویس۱ سوال۲ سوال۱ سوال۱ سوال۲ سوال
هنر پیشا تاریخی جهان۱ سوال۱ سوال۲ سوال۱ سوال۲ سوال
چین و ژاپن۳ سوال۲ سوال۵ سوال۱ سوال۲ سوال
بین النهرین۲ سوال۱ سوال۱ سوال۱ سوال۲ سوال
هنر اسلامی ایران۱ سوال۲ سوال۲ سوال۴ سوال۵ سوال
هنر رنسانس۲۰ سوال۲۰ سوال۲۰ سوال۱ سوال۲ سوال
چاپسوالسوالسوال۱ سوال۴ سوال
سبک های هنریسوالسوالسوال۵ سوال۵ سوال
صنایع دستیسوالسوالسوال۲ سوال۳ سوال
عکاسیسوالسوالسوال۳ سوال۳ سوال
موسیقیسوالسوالسوال۱ سوال۳ سوال
نمایشسوالسوالسوال۴ سوال۴ سوال
مجموع سوالات۳۵ سوال۳۵ سوال۳۵ سوال۳۵ سوال۵۰ سوال
بودجه بندی درک عمومی ریاضی -فیزیک
 سال ۹۸سال ۹۹سال ۱۴۰۰  سال ۱۴۰۱دی ۱۴۰۱
اعداد حقیقی۱ سوال۲ سوال۲ سوال
معادله۲ سوال۲ سوال۳ سوال۱ سوال۱ سوال
نسبت و تناسب۲ سوال۱ سوال۱ سوال۲ سوال۲ سوال
رادیکال۵ سوال۳ سوال۳ سوال۱ سوال۱ سوال
هوش هندسی۱ سوال۱ سوال۲ سوال۳ سوال۳ سوال
درصد۱ سوال۱ سوال۱ سوال۱ سوال۱ سوال
چند ضلعیسوال۱ سوال۱ سوال۱ سوال۳ سوال
اعداد گویاسوال۱ سوالسوال۱ سوال۱ سوال
مثلث۱ سوال۱ سوال۱ سوال۲ سوال۲ سوال
الگو سازیسوالسوالسوال۲ سوال۲ سوال
چندضلعیسوال۱ سوال۱ سوال۳ سوال۰ سوال
تبدیلات هندسی۲ سوال۱ سوال۱ سوال۳ سوال۳ سوال
هندسه در فضا۱ سوال۱ سوال۱ سوال۲ سوال۲ سوال
دایرهسوالسوالسوال۱ سوال۱ سوال
فشارسوالسوالسوال۱ سوال۱ سوال
گرماسوالسوالسوال۱ سوال۱ سوال
کار و انرژیسوالسوالسوال۱ سوال۱ سوال
نورسوالسوالسوال۱ سوال۱ سوال
خواص موادسوالسوالسوال۱ سوال۱ سوال
مجموع سوالاتسوالسوالسوالسوال۳۰ سوال
بودجه بندی خلاقیت تصویری تجسمی
سالسال ۹۸سال ۹۹سال ۱۴۰۰سال ۱۴۰۱دی ۱۴۰۱
عناصر و کیفیات بصری۹ سوال۸ سوال۸ سوال۵ سوال۵ سوال
شناخت تکنیک و ابزار۳ سوال۳ سوال۳ سوال۲ سوال۲ سوال
شناخت آثار هنرمندان۱ سوال۱ سوال۱ سوال۳ سوال۳ سوال
شناخت سبک های هنری۷ سوال۸ سوال۷ سوال۳ سوال۳ سوال
مبانی طراحی گرافیکسوالسوالسوال۳ سوال۳ سوال
سایر موضوعاتسوالسوالسوال۴ سوال۴ سوال
مجموع سوالات۲۰ سوال۲۰ سوال۲۰ سوال۲۰ سوال۲۰ سوال

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا