پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

ریز بارم بندی امتحانات متوسطه دوم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اخیرا وزارت آموزش و پرورش از طریق سایت چاپ و نشر که وبسایت رسمی انتشار کتاب های وزارتی مدارس است، بارم بندی امتحانات همه پایه های مقطع متوسطه دوم را اعلام کرده است. از طریق بررسی بارم بندی سوالات میتوان برنامه ریزی صحیح تری داشت و باتوجه به اهمیت هر مبحث وقت کافی را در برنامه روزانه گنجاند.

علاوه بر آن بارم بندی امتحانات نهایی باتوجه به تاثیر مستقیم 40 درسی نمره کتبی و تاثیر صد درصدی نمرات دروس عمومی در کنکور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین جهت تصمیم گرفتیم در پیشرفت کاربردی دانش آموزان عزیز همراهشان بوده و درباره بارم بندی امتحانات دوازدهم، یازدهم و دهم اطلاعات کاملی را در اختیارشان قرار دهیم. برای دریافت مشاوره تحصیلی آنلاین با تیم آکو همراه باشید و یا به تفکیک هر رشته در جدول زیر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مشاوره تحصیلی رشته تجربی
مشاوره تحصیلی رشته ریاضی
مشاوره تحصیلی کنکور انسانی
مشاوره تحصیلی کنکور زبان تخصصی
مشاوره تحصیلی کنکور تخصصی هنر

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم

مهمترین بخش امتحانات نهایی دروس عمومی هستند که تاثیر صددرصدی در کنکور داوطلبان دارند. این دروس بین همه رشته های نظری(انسانی، تجربی و ریاضی) مشترک است. دروس فارسی و نگارش، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی جزو این دروس عمومی هستند.

البته دروسی مثل سلامت و بهداشت و مدیریت خانواده و هویت اجتماعی نیز از این نظر در میان دروس عمومی دبیرستان مشترک اند اما به علت عدم تاثیر نمره یا سوالات در کنکور ، از اهمیت کمتری برخوردارند. در ادامه بارم بندی دروس عمومی دوازدهم نظری را برای شما آورده ایم و در بخش های تکمیلی میتوانید بارم بندی دروس تخصصی هر رشته را مشاهده کنید.

برای دانلود فایل بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم از طریق جدول زیر اقدام کنید و یا برای دریافت اولین جلسه مشاوره با شماره 02633408944 تماس حاصل نمایید و برای برنامه ریزی کنکور و امتحانات نهایی همراه ما باشید.

نوع فایلpdf
موضوعبارم بندی امتحانات نهایی و نوبت اول دوازدهم
رشتهتجربی، ریاضی، انسانی، فنی حرفه ای، معارف
ناشروزارت آموزش و پرورش
لینک دانلوددانلود فایل بارم بندی نمرات امتحان نهایی دوازدهم

اولین درسی که بر اساس برنامه امتحانات نهایی دی ماه در سال 1401 برگزار شد، درس ادبیات فارسی بود و به همین ترتیب به عنوان اولین درس، بارم بندی امتحان ادبیات رشته تجربی و ریاضی و انسانی را بررسی میکنیم.

بارم بندی امتحانات نهایی ادبیات دوازدهم

نکاتی که درباره سوالات مطرح شده در امتحانات دوازدهم درس فارسی باید رعایت شود نیز در فایل پی دی اف آموزش و پرورش ذکر شده است به شرح زیر است:

  • سؤالهای معنایی و دستوری در «بافت متن» پرسیده شود
  • برای سوالات املاء واژگان تشدید اهمیتی ندارد.
  • در حفظ شعر، جای خالی به یك مصراع یا یك بیت اختصاص یابد و صرفاً یك واژه مدنظر نباشد.
  • سؤالات مرتبط با بخش حفظ شعر در نوبت دوم، شهریور و دی ماه فقط به «شعرخوانی» ترم دوم اختصاص می یابد.
  • در آزمونها و پرسشهای فرایندی كه در جریان یادگیری كلاسی به صورت شفاهی برگزار میشود، به موضوعهای خوانشی یا پاره مهارتهای خوانداری (مانند لحن، تکیه، مک ّ ث و درنگ، فراز و فرودهای آوایی و)… و فن بیان توجه شود.
  • بارم آزمون نوبت دوم، شهریور و دی ماه به نسبت 8نمره (نوبت اول) و 12نمره (نوبت دوم،) طبق بارم بندی جدول فوق میباشد.

بارم بندی درس نگارش برای همه رشته های نظری پایه دوازدهم نیز در تصویر زیر مشخص است. البته تنها شرطی که برای نوع سوالات طرح شده از کتاب وزارتی نگارش پایه دوازدهم نظری مطرح شده است الزام طرح سوالات امتحانات نهایی مطابق با بارم بندی زیر است و شرایط خاصی برای نوع سوالات در نظر گرفته نشده است.

بارم بندی امتحانات نهایی نگارش دوازدهم

بارم بندی درس عربی برای رشته ریاضی و تجربی نوبت دوم در فایل مربوط به بارم بندی امتحانات دوازدهم ذکر نشده است اما با کمال تعجب بارم بندی سوالات امتحانات نهایی ترم دوم رشته انسانی در فایل مذکور مشخص شده است و تذکراتی نیز درباره نوع طرح سوالات ارائه شده که برای دانش آموزان زیاد کاربردی نیست ولی دبیران عربی انسانی میتوانند از این نکات استفاده کامل را بکنند.

بارم بندی امتحانات نهایی 1402برای عربی انسانی

البته باتوجه به اهمیت درس عربی در کنکور انسانی، بارم بندی امتحانات دوازدهم درس عربی بخش های بیشتری دارد که در تصویر زیر مشاهده میکنید.

بارم بندی امتحانات نهایی 1402برای عربی انسانی

بارم درس دین و زندگی دوازدهم تجربی و ریاضی به تخصیص امتحانات نوبت اول و دوم در جدول زیر ذکر شدهاست البته بارم بندی دروس دین و زندگی تجربی و ریاضی و انسانی کمی باهم متفاوت است. در ادامه مقایسه بارم بندی امتحانات نهایی دین و زندگی تجربی و ریاضی با رشته انسانی را مشاهده میکنید.

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی و ریاضی دین و زندگی

دین و زندگی دوازدهم تجربی و ریاضی شامل 9 درس است این درحالی است که دروس دین وزندگی دوازدهم انسانی 13 درس است. برای هر دو گروه طرح سوال از مباحث بیشتر بدانید، رمزینه، پیشنهاد، پاورقی ها و پاسخ سوالات شما ممنوع است و آیات ابتدای هر درس صرفا برای قرائت شفاهی در ارزشیابی های کلاسی است و برای کنکور سراسری و آزمون های نهایی سوالی از آنها مطرح نمیشود.

بارم بندی امتحانات نهایی دین و زندگی دوزادهمانسانی

بارم بندی امتحانات دوازدهم ریاضی

دروس تخصصی دوازدهم رشته ریاضی شیمی، فیزیک و ریاضی است. درصد تاثیر نمره امتحانات نهایی برای کنکور ریاضی و فیزیک را در مقاله مربوط به تغییرات کنکور به صورت کامل بیان کرده ایم و در اینجا صرفا به بررسی بارم بندی امتحانات دوازدهم ریاضی خواهیم پرداخت.

بارم بندی امتحانات دوازدهم ریاضی

برای دروس حسابان و هندسه دوازدهم که بارم بندی امتحانات نهایی آن را در تصاویر بالا میبینید، شرایط خاصی در زمینه نوع طرح سوالات مشخص نشده است. برای ریاضیات گسسته نیز همین شرایط وجود دارد و فقط جدول بارم بندی امتحانات نهایی برای آنها ذکر شده است. بارم بندی درس گسسته دوازدهم در امتحانات ترم اول و ترم دوم را در جدول زیر مشاهده میکنید.

بارم بندی امتحانات نهایی گسسته ترم اول و دوم

درس مهم بعدی که بارم بندی آن به صورت تخصصی برای درس ریاضی مشخص شده است، فیزیک کنکور ریاضی است. بارم بندی درس فیزیک رشته ریاضی در فایل پی دی اف بارم بندی امتحانات آموزش و پرورش مشخص شده است و علاوه بر آن شرایط و قوانین خاصی نیز در طرح سوالات مشخص شده است.

اولین نکته که تقریبا برای همه دروس متوسطه دوم مشترک است، عدم طرح سوال از مطالب مربوط به خوب است بدانید، زندگینامه دانشمندان و تاریخ علم، نتایج فعالیت های تحقیقی، واژه نامه و مواردی كه در پاورقی برخی از صفحه های كتاب اشاره شده است و از پیوست ها است. بارم بندی سوالات امتحانات نهایی فیزیک دوازدهم ریاضی به شرح زیر است:

بارم بندی امتحانات دوازدهم رشته ریاضی درس فیزیک

از دیگر شرایط خاص طرح سوالات فیزیک دوازدهم ریاضی که در بارم بندی امتحانات نهایی مشخص شده است، میتوان موارد زیر را میتوان نام برد:

  • نمره هر فصل حداكثر میتواند تا 0/5نمره نسبت به جدول بالا تغییر كند.
  • در هر آزمون ثابتهای فیزیکی مورد نیاز داده شود.
  • نوشتن واحد های یکا در پاسخها الزامی است.
  • در ارزیابی های مستمر و پایانی، انتظارات عملکردی مورد توجه قرار گیرد. جدول زیر فهرستی از این انتظارات و
    سهم آنها را نشان میدهد.(که البته ارزیابی مستمر و پایانی در معدل موثر برای کنکور هیچ تاثیری ندارد و صرفا برای بالا بردن معدل دیپلم است.)
بارم بندی نمره کلاسی درس فیزیک برای دوازدهم ریاضی

به عنوان آخرین درس کنکور ریاضی که آن را میتوان درس کاملا مشابه بین کنکور ریاضی و تجربی دانست، به بررسی بارم بندی امتحانات دوازدهم شیمی برای ترم اول و ترم دوم میپردازیم. شرایط بارم بندی امتحانات نهایی شیمی برای هر دو رشته کاملا یکسان است با این تفاوت که داوطلبان رشته تجربی معمولا به علت علاقه بیشتری که به این درس دارند، برای کنکور و امتحانات نهایی شرایط و نمرات بهتری خواهند داشت.

بارم بندی امتحانات دی ماه و خرداد و شهریور شیمی دوازدهم را رد جدول زیر میبینید:

بارم بندی امتحانات شیمی دوازدهم

همانطور که مشاهده میکنید شرایط تاثیر نمرات کلاسی برای درس شیمی دوازدهم ریاضی و تجربی نیز در نظر گرفته شده است.

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

مهمترین درس دوازدهم تجربی که داوطلبان روی نمره امتحان نهایی آن برای کنکور خیلی حساب میکنند، زیست شناسی است. امتحانات نهایی زیست شناسی از آن نظر مهم است که میتواند برای پاسخگویی به سوالات کنکور نیز تاثیر گذار باشد.

فرض کنید دانش آموزی که همه مباحث زیست شناسی دوازدهم را برای امتحانات نهایی (یک ماه قبل از کنکور) خوانده است و توانسته نمره خوبی کسب کند، حداقل از 45 درصد تست های زیست کنکور که مربوط به پایه دوازدهم است میتواند به 30 درصد(حتی بدون زمانبندی تستی) پاسخ دهد. به علاوه اینکه نوع سوالات زیست کنکور دی 1401 نیز نشان از آسان تر شدن اما مفهومی و طولانی تر شدن این درس در کنکور خبر داد.

ارزشیابی پایانی به صورت كتبی انجام میشود. بارمبندی فصلها برای نوبت اول، نوبت دوم، شهریور، دیماه و نیز در صورتیكه آزمون پایان سال تحصیلی، نهایی باشد، مطابق جدول زیر پیشنهاد میشود.

بارم بندی امتحانات نهایی زیست دوازدهم تجربی

در طراحی پرسش و حتی سوالات کنکور، انتظارات عملکردی مانند طراحی آزمایش، تجزیه و تحلیل دادهها، رسم و تفسیر نمودارها میبایست مورد توجه قرار گیرد. و همچنین طرح پرسش از بیشتر بدانید، واژه شناسی، پاورقی ها و پیوست های آخر كتاب در همه آزمونها ممنوع است.

بارم بندی امتحانات ریاضی دوازدهم تجربی نیز در فایل منتشر شده از طرف سازمان سنجش ذکر شده است ولی نوع سوالات ریاضی برای هیچیک از رشته های ریاضی و تجربی محدودیتی نداشته است. یکی از دلایل اهمیت دانستن روش خواندن ریاضی کنکور نیز همین است.

اگر برای آمادگی امتحانات نهایی فقط به روش های تستی یا منابع کنکور اکتفا کنید احتمالا پاسخ خیلی خوبی نخواهید گرفت. چون اولا سخت گیری در تصحیح امتحانات نهایی 1401 بیش از پیش شده است و نمره پاسخ نهایی صحیح از راه حل کمتر در نظر گرفته شده است. به علاوه در نظر گرفتن تمرین های کتاب درسی و حل و بررسی دقیق آنها اهمیت ویژه ای دارد.

بارم بندی امتحان ریاضی کنکور تجربی 1401

بارم بندی درس شیمی در امتحانات نهایی دوازدهم درست مشابه بارم بندی امتحانات نهایی شیمی رشته ریاضی است و شرایط طرح سوال نیز برای آنها یکسان است. برای مشاهده شرایط بارم بندی و برگزاری امتحانات نهایی شیمی دوازدهم تجربی میتوانید به بخش شیمی کنکور ریاضی مراجعه و شرایط و توضیحات را مشاهده کنید.

درس مهم بعدی فیزیک دوازدهم است که بارم بندی آن در پی دی اف بارم بندی امتحانات 1401-1402 آموزش و پرورش آمده است.

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی درس فیزیک

شرایط طرح سوالات فیزیک امتحانات نیمسال اول و نیم سال دوم تجربی درست مثل شرایط مذکور برای بارم بندی امتحانات دوازدهم ریاضی است و به صورت خلاصه در امکان تغییر تا نیم نمره در بارم بندی و عدم طرح سوالات از بخش های غیر از متن کتاب است. در نظر گرفتن نمرات آزمون های عملی، آزمایشگاه ها و فعالیت های کلاسی نیز از دیگر شرایط مذکور در این فایل است.

برای ارتباط با مشاوران ما یا شرکت در کلاس های رفع اشکال امتحانات نهایی از پایه دهم تا دوازدهم، میتوانید از طریق اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو ما را دنبال کنید و از همایش های جمع بندی و رایگان شب امتحانی آموزشگاه پرسا بهره مند شوید.

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم انسانی سال 1402

دروس تخصصی دوازدهم انسانی را میتوان سخت ترین و متنوع ترین دروس در میان امتحانات نهایی دوازدهم دانست. این دروس شامل جامعه شناسی، علوم و فنون، فلسفه، ریاضی و آمار ، تاریخ، جغرافیا و عربی تخصصی است. درباره بارم بندی درس عربی کنکور انسانی پیش از این صحبت کردیم. اما درباره بارم بندی سایر امتحانات نهایی دوازدهم انسانی تصاویر زیر را مشاهده کنید و برای مطالعه توضیحات آن با تیم مشاوره تحصیلی آکو همراه باشید.

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم تجربی

برنامه ریزی برای مطالعه فلسفه و منطق کنکور باید متناسب با بارم بندی امتحانات و نوع طرح سوالات باشد. چون بدون شک برای داوطلبان معمولی آنقدر فرصت وجود ندارد که همه درس ها را مطالعه و تست زنی کند و بی شک باید برخی بخش ها را تا ابد به عنوان بخش حذفی فلسفه و منطق کنکور و امتحانات نهایی در نظر بگیرید.

برای درس فلسفه نیز درست مثل همه درس ها طرح سوال از بخش های بیشتر بدانید، فعالیت های خارج از کتاب و بخش های ستاره دار در کنکور سراسری و امتحانات نهایی ممنوع است.

بارم بندی امتحان جامعه شناسی دوازدهم انسانی نیز به شرح زیر است که برای نوع طرح سوالات این درس شرایط ویژه ای مطرح نشده است.

بارم بندی امتحانات نهایی جامعه شناسی دی و خرداد

درس بعدی که درباره بارم بندی امتحانات آن صحبت خواهیم کرد، ریاضی کنکور انسانی است. ریاضی و آمار در کنکور انسانی کلا درس مظلومی واقع شده است و بجز داوطلبانی که از بهترین استاد ریاضی کنکور در سال کنکور خود بهره میبرند و برنامه ریزی درستی برای تحلیل ریاضی کنکور انسانی و مطالعه این درس دارند، کسی نمیتواند این درس را با موفقیت پشت سر بگذارد.

اصلا میتوان دلیل بسیاری از داوطلبان را برای انتخاب رشته انسانی، فرار از مباحث سخت ریاضی در رشته های فنی و ریاضی دانست. بارم بندی آزمون های نهایی ریاضی رشته انسانی مطابق با آخرین ابلاغیه آموزش و پرورش به شرح جدول زیر است:

بارم بندی امتحانات ریاضی دوازدهم انسانی

درس علوم و فنون ادبی از دیگر دروس کلیدی در کنکور انسانی است که اولین نکته ای که درباره نوع سوالات علوم و فنون در امتحانات نهایی مطرح است توجه به همه فصول علوم و فنون ادبی هنگام مطرح کردن سوال است. به گونه ای که در یادآوری های نحوه طرح سوال از درس علوم و فنون جمله زیر مشخصا بیان شده است:

در نمره گذاری پرسش های هر فصل، به تنوع موضوعی و تعداد درسها توجه فرمایید.

بارم بندی امتحانات علوم و فنون دوازدهم در نوبت اول(دی ماه) و نوبت دوم(شهریور و خرداد) به شرح زیر خواهد بود و داوطلبان میتوانند برای آن آمادگی لازم را کسب کنند.

بارم نمرات آزمون های تشریحی دی و خرداد دوازدهم

همچنین درباره طراحی سوالات امتحانات نهایی دی و خرداد و شهریور علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی طرح پرسش های بخش نقد و تحلیل نظم و نثر، بر بنیاد ساختار ارائه شده در بخش تحلیل فصل اهمیت دارد.

دروس تاریخ و جغرافیای دوازدهم انسانی نیز بارم بندی خاص خود را در امتحانات نهایی دارند که در تصاویر زیر بارم بندی امتحانات این دو درس تخصصی کنکور انسانی را مشاهده میکنید.

بارم بندی امتحان نهایی تاریخ دوازدهم انسانی

برا امتحانات نهایی درس تاریخ کنکور انسانی جدول بارم بندی کیفی نیز به صورت جداگانه در نظر گرفته شده است. در این جدول بارم بندی فعالیت هایی مانند به خاطر سپردن، تعریف اصطلاحات و مفاهیم تاریخی، توصیف و طبقه بندی، تلخیص، کاربست شواهد و مدارک تاریخی و اظهار نظر و قضاوت بارم بندی خاص برای نمره کیفی در نظر گرفته شده است.

درس جغرافیای علوم انسانی نیز در بارم بندی امتحانات آخر ترم به شرح زیر خواهد بود و برای آن شرایط طراحی برگه امتحانی 20 نمره ای(جهت جلوگیری از تلفیق امتحانات کلاسی تاریخ و جغرافیا) جزو شرایط خاص امتحانات طراحی شده است. به طور کلی دروس نوبت اول دوازدهم (4 الی 6) در امتحانات نهایی پایان ترم دوازدهم انسانی فقط 5 نمره را شامل میشود.

که این پنج نمره را میتوان با یک خلاصه نویسی کامل و درست در اردو نوروزی جمع بندی کرد و برای جغرافیای خرداد ماه فقط وقتمان را صرف مطالعه ترم دوم و (به علت نزدیک بودن امتحانات نهایی به کنکور) تست زنی از کل کتاب برای کنکور تیر کنیم.

بارم بندی امتحانات نهایی شهریور و دی و خرداد دوازدهم انسانی 1402

مشاوره تخصص برای موفقیت در امتحاناحات نهایی دوازدهم

برای درخشیدن در امتحانات نهایی هیچ راهی بجز تمرین و تکرار و برنامه ریزی درست برای تک تک روز هایمان نداریم. درس بخوانید و روش های درست مطالعه را یاد بگیرید. سعی نکنید از زیر کار در بروید چون این کار برای امتحانات نهایی جواب نمیدهد و فقط مسیر را دورتر میکند. شاید اگر نتوانید نمره خوبی در امتحانات نهایی داشته باشید مجبور شوید شهریور و دی و خرداد سال بعد را نیز منتظر یک نمره خوب نهایی باشید. پس هدفمند عمل کنید و در این راه از تیم مشاوره تخصصی کنکور آکو نیز تا حد نیاز کمک بگیرید.

بارم بندی امتحانات یازدهم و دهم 1402-1403

باتوجه به تغییرات کنکور و اتخاذ تصمیم مبنی بر تاثیر معدل پایه های دهم و یازدهم، اهمیت امتحانات این دو پایه بیش از پیش شده است. البته این حقیقت که تاثیر معدل دهم و یازدهم حداقل از دو سال آینده شروع میشود و امتحانات نهایی برای سال های 1402-1403 و 1404-1405 در هر سه پایه متوسطه دوم نهایی خواهد شد، میتواند خبر خوبی برای همه دانش آموزان باشد.

با این حال دانستن بارم بندی امتحانات یازدهم و دهم به دانش آموزان برای مطالعه موثر و برنامه ریزی شده در کنار تست زنی و جمع بندی مباحث کمک میکند. به عنوان تیم مشاوره تحصیلی براساس فایل منتشر شده از طریق آموزش و پرورش بارم بندی امتحانات یازدهم و دهم را نیز در جدول زیر به صورت فایل پی دی اف برای شما قرار داده ایم.

دانلود فایل بارم بندی امتحانات ترم اول و دوم یازدهم و دهم

در جدول زیر به صورت اختصاصی فایل بارم بندی نمرات ترم اول و دوم یازدهم هر سه رشته نظری را به همراه بارم بندی امتحانات فنی حرفه ای برای شما قرار داده ایم.

نوع فایلpdfpdf
موضوعبارم بندی امتحانات یازدهمبارم بندی امتحانات دهم
رشتهتجربی، ریاضی، انسانی، فنیتجربی، ریاضی، انسانی، فنی
ناشروزارت آموزش و پرورش(سایت چاپ)وزارت آموزش و پرورش(سایت چاپ)
لینک دانلوددانلود فایل بارم بندی امتحانات یازدهمدانلود فایل بارم بندی امتحانات دهم

شروع کنکور از امتحانات دهم یا یازدهم

کنکور برای داوطلبان رشته تجربی و انسانی از سال دهم شروع میشود. به صراحت میتوان گفت که در مصاحبه با رتبه های برتر کنکور مشترکا همه آنها مدعی شروع تست زنی و جمع بندی دروس از پایه دهم بودند. اما اوضاع برای کنکور ریاضی بهتر است و شاید بتوان تا ترم اول یازدهم زیاد تست زنی را جدی نگرفت اما شروع کنکور از پایه یازدهم برای این رشته هم ضروری است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا