5 راهکار برای کنار آمدن با اتفاقات بد در سال کنکور

اتفاقات بد در سال کنکور رو چطور پشت سر بگذاریم؟
تماس با ما
5/5 - (2 امتیاز)

شاید فکر کنید شما بد شانس ترین آدمی هستید که وجود دارد چون پر از اتفاقات بد در سال کنکور بودید. اما اینطور نیست و بسیاری از دانش آموزان در سال کنکور با ناامیدی دست و پنجه نرم میکنند و انگیزه کنکور را از دست میدهند. اینجاییم تا راهکار کنار آمدن با بدترین اتفاق ها در سال کنکور را برایتان شرح دهیم و روش فائق آمدن به ناامیدی را با شما در میان بگذاریم.

این ناامیدی بیشتر برای بچه های فارغ التحصیل می افتد و احتمالا اولین فکری که بعد از ناامیدی سال کنکور سراغ شما اومده، استفاده از قرص های تقویت حافظه برای اتفاق افتادن نوعی معجزه در سال کنکور شماست اما تاوقتی روش کنار آمدن با اتفاقات بد در سال کنکور رو بلد نباشی نه قرص و نه اضافه کردن ساعت مطالعه و یا حتی برنامه اختصاصی گرفتن برای مطالعه به درد شما نمیخوره. چرا؟

وقتی بدترین اتفاق در سال کنکور برای شما می افته، مغز شما به شکل هوشمندانه ای سعی میکنه برای برگردوندن امید و انگیزه به خودش، اتفاق بد و هرگونه عاملی که اطرافش بوده و هست رو فراموش کنه!

متاسفانه برای تویی که امسال کنکور داری، درس هایی که خوندی، کلاس های کنکورت و تک تک تست هایی که زدی جزو عوامل اطراف اون اتفاقات بد در سال کنکورت هستن! پس طبیعیه که هرچی درس بخونی یادت بره یا چیزی نفهمی و توی برهه ای از زمان حتی در تراز آزمون های آزمایشی و پیشبرد امتحانات نهایی و … به مشکل خورده باشی. با مشاوره آکو همراه باش تا راهکار ها رو به زبان ساده باهم بررسی کنیم.

بدترین اتفاق در سال کنکور برات افتاده؟ با ما همراه باش

تاثیر اتفاقات بد در سال کنکور و روش های کنار آمدن با آن

اولین چیزی که به عنوان مشاور میخوام بگم اینه که امیدوارم هرگز اتفاق بدی در زندگی هیچکس نیوفته و همه سورپرایزهاتون معجزه خدا در سال کنکور باشن! اما نمیخوام وارد روانشناسی زرد و امید و انرژی دادن های بیخود بشم و مستقیم میرم سراغ راهکار دادن برای مقابله با اتفاقات بد در سال کنکور!

در مرحله اول باید ریشه این بدترین اتفاق در سال کنکور رو شناخت و باتوجه به تاثیری که این اتفاق در کل زندگی فرد خواهد داشت تصمیم به واکنش گرفت. شایع ترین مشکلاتی که بیشتر در کانال تلگرام تیم مشاوره آکو دانش آموزان مطرح کردن، شامال موارد زیر بوده:

  • بیماری یا از دست دادن یکی از عزیزان
  • تمام شدن یا تجربه بد در ارتباط احساسی با شخص دیگر(بیشتر حواشی دوستانه)
  • خشونت های خانگی خاموش
  • مشکلات مالی (و احتمالا نیاز به کار کردن دانش آموز)

همه این اتفاق ها بجز حس بدی که در فرد ایجاد میکنه، تا حد زیادی باعث بوجود آمدن ناامیدی سال کنکور میشه که با رعایت این 5 نکته میتونید راحت تر با اتفاقات بد در سال کنکور کنار بیاید. اما یک نکته رو بدونید:

کنکور شما قراره وجهه اجتماعی و جایگاه شغلی و مالی، نوع سازش مالی در آینده و حتی میزان و شرایط کمک کردن شما به عزیزانتون رو تعیین میکنه پس فقط کمک کردن به خودتون هست که در این شرایط اهمیت داره!

برای دیدن معجزه در سال کنکور به احساساتت اجازه بروز بده!

انسان برای پذیرش و کنار آمدن با هر اتفاقی چه خوب و چه بد نیاز داره احساساتش رو بروز بده و حس کنه که این عواطف توسط شخصی درک شده. پس اولین قدم برای کنار آمدن با اتفاقات بد در سال کنکور همین بروز دادن احساسات هست.

لازم نیست همیشه حالت خوب باشه یا همیشه درس بخونی یا همیشه ترازت بالای 7000 باشه! تو انسانی و حق داری گاهی حال خوبی نداشته باشی. پس حس بدت رو بپذیر و در آغوش بگیر. اما برای اینکه ناامیدی در سال کنکور از پا درت نیاره سعی کن شخص معتمدی مثل یک روانشناس یا مشاور رو برای شنیدن این احساسات در کنار خودت داشته باشی.

سعی کن برای تخلیه ذهنت در طول روز یک یا چند بازه زمانی 10 الی 15 دقیقه ای رو صرفا برای تنها بودن با خودت و تخلیه احساسات و حتی گریه کردن و فکر کردن به اون موضوع ناراحت کننده در نظر بگیری تا بتونی در زمان درس خوندن ذهن خالی تری داشته باشی.

پیشنهاد میشه که از اعضای خانواده حتی برای صحبت درباره بدترین اتفاق سال کنکور هم کمک نگیری چون نداشتن تجربه و راهکار درست ممکنه حس بدت رو بیشتر کنه یا حس عذاب وجدان بیشتری بهت بده!

بدترین اتفاق در سال کنکور رو با حرف زدن با آدم درست میشه راحت تر پشت سر گذاشت.

معجزه در سال کنکور رو خودت باید رقم بزنی

یک کاغذ و قلم اضافی برای نوشتن درباره بدترین اتفاق در سال کنکور

احتمالا درباره تاثیر نوشتن بر تخلیه ذهن قبلا هم خوندید ولی براتون عملی نبوده یا بعد از اینکه نوشتن رو شروع کردید، نتونستید این فرایند رو کنار بذارید و برگردید سر درستون. این تکنیک نوشتن احساسات و تفکرات برای کنار آمدن با اتفاقات بد در سال کنکور دو نکته داره:

  1. حتما کاغذ و قلم متفاوت از مدادی که باهاش تست میزنید یا دفتر چک نویستون داشته باشید.
  2. به وعده هایی که به خودت میدی عمل کن و در زمان استراحتت حتما راجب موضوعی که ناراحتت کرده بود فکر کن و تا جایی که احساس راحتی کنی با خودت حرف بزن.

خب یک توضیح کوتاه درباره علت اهمیت این دو نکته در کنار اومدن با بدترین اتفاق در سال کنکور لازمه! اینکه قلم و دفتری که استفاده میکنید باید متفاوت باشه، اینه که ذهنتون متوجه تفاوتی که در درس خوندن و نوشتن بیهوده هست رو ببینه و به اصطلاح زمان از دستش در نره و همینطور ادامه بده.

دومین شرط هم که از همون شرط همیشگی افزایش اعتماد بنفس برای کنکور پیروی میکنه. شما تا وقتی به ذهنتون یاد ندید که هر چیزی باید سر جای خودش عملی بشه و ثابت نکنید که به وعده های خودتون عمل نکنید، اون به روش خودش سعی میکنه حرف خودش رو به کرسی بنشونه.(یعنی شما رو مجبور کنه بجای درس خوندن که کار سختیه، به اون اتفاق فکر کنید که هم کار آسون تریه و هم مغز میتونه خودش رو آروم کنه)

فرض کنید به دوستتون گفتید ساعت 3 به ملاقات او میروید ولی برای چند بار متوالی دیر کرده اید. قطعا بار بعدی او نیز در ملاقات با شما خوش قول نخواهد بود و زیاد تمایلی به همکاری با شما در هر زمینه ای نخواهد داشت. ذهن شما دوست شماست!

بهترین مشاور انگیزشی کنکور

ناامیدی سال کنکور رو با فکر کردن به لحظه رسیدن به هدف از بین ببر

لحظه رسیدن به هدفت رو با جزئیات تصور کن. تعیین کن که لحظه کنکور چه لباسی تنته و چندتا تست رو راحت جواب دادی. لحظه ای که با اعتماد بنفس برگه رو تحویل دادی و خوشحالی. لحظه ای که نتایج رو در سایت سنجش میبینی با جزئیات برای خودت تداعی کن. اینکه چه لباسی پوشیدی، چه کسانی در کنار تو هستند و واکنشت لحظه ای که میفهمی پزشکی قبول شدی چیه.

حتی میتونی روزی که وارد دانشگاه میشی و میخوای بری سر کلاس رشته ای که انقدر براش تلاش کردی و روز فارغ التحصیلیت از اون رشته و مشغول به کار شدنت با علم و انگیزه بی اندازه رو تصور کن!

تصور کردن موفقیت برای از بین بردن ناامیدی کنکور

بهتون قول میدم که این روش برای از بین بردن ناامیدی در سال کنکور به شما کمک میکنه و حتی اتفاقات بد در سال کنکور هم نمیتونن شما رو از هدفتون دور کنن و مغزتون به شدت روی رسیدن به واقعیت این تصورات تلاش و تمرکز خواهد کرد.

با کوتاه کردن بازه های مطالعاتی بر اتفاقات بد در سال کنکور غلبه کن

برای کسی که اتفاق بدی رو در گذشته ای نزدیک تجربه کرده و تمایل زیادی به فکر کردن و سوگواری برای اون اتفاق داره، لازم هست که بازه های مطالعاتی کوتاه تر بشن تا ذهن راحتتر بتونه با این اوضاع کنار بیاد. بنابراین سعی کن هر 20 دقیقه چند دقیقه استراحت برای خودت داشته باشی و در این بازه های زمانی تکنیک های سوگواری و نوشتن رو تند تند اجرا کنید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *