رشته روابط عمومی
رشته روابط عمومی از رشته های حائز اهمیت کنکور انسانی است که متاسفانه امروزه در بین رشته های محبوب و پرطرفدار گروه انسانی شناخته نمیشود. شاید از هرکدام از داوطلبان کنکور انسانی درباره اهدافشان بپرسید، احتمالا میگویند دنبال وکالت یا روانشناسی در دانشگاه هستیم. شاید برخی به فکر تحصیل در رشته مدیریت نیز باشند. این درحالی است که رشته روابط عمومی رشته ای ناشناخته اما پردرآمد در کنکور انسانی است.
فهرست مطالب
اولین دلیل بازار کار فعال رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه این است که افراد کمی علاقمند به تحصیل در آن هستند و هنوز اشباع فارغ التحصیلان در بازار کار اتفاق نیافتاده است. در رشته هایی مثل روانشناسی یا زبان انگلیسی در میان رشته های علوم انسانی اشباع بازار کار با ارائه رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد خیلی وقت است که اتفاق افتاده است.
صد البته برخلاف تصور عام اگر این رشته به درستی شناخته شود و فارغ التحصیل با شیوه های اصولی به فعالیت در جامعه هدف رشته پرداخته شود، آینده شغلی خوبی را میتوان برای این رشته انتظار داشت. برای آشنایی بیشتر با شرایط کاری و تحصیل در مقطع کارشناسی روابط عمومی در دانشگاه با تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو همراه باشید.
تاریخچه پیدایش رشته علوم ارتباطات اجتماعی در جهان
قدمت این علم در جهان به حدود چهار هزار سال پیش باز میگردد و میتوان ریشه های آن را در امپراطوری های باستانی مانند ایران، مصر، هند و چین یافت. همچنین در صدر اسلام بخش عظیمی از خطبه های نهج البلاغه مربوط به نحوه صحیح برخورد فرمانروایان با مردم است.
با توجه به اینکه روابط عمومی از گذشته دور آغاز شده اما میتوان گفت از سالهای 1900 به شکل امروزی در آمریکا گسترش پیدا کرده است. در ایران نیز این علم سابقه دور و درازی دارد. نهاد های اطلاع رسانی در گذشته در ایران به شکل یک سویه به کار خود میپرداختند. این امر تا زمان مشروطه ادامه دار بود اما از زمان مشروطه به علت تحولات مختلف فعالیت های اطلاع رسانی نیز رشد چشم گیری داشتند و این امر شکل جدیدی به خود گرفت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدا توجهی به فعالیتهای روابط عمومی و تاثیرات آن نداشتند. اما به تدریج که کار سازمانها و موسسات به روال عادی خود بازگشت کمبود این فعالیتها احساس شد و این رشته در سال 1368 با تلاش دکتر کاظم معتمد نژاد و دکتر حمید نطقی و سایر افراد وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی شد و تا امروز به صورت تخصصی در دانشگاه های برتر علوم انسانی کشور تدریس میشود.
این روز ها در سازمانها و ادارات و حتی ارگان های خصوصی مثل شرکت ها و موسسات به صورت ویژه ای به فعالیت های روابط عمومی، ارتباط با مشتری، جذب و نهایتا کسب درآمد از طریق ارتباطات اجتماعی پرداخته میشود. البته بخش زیادی از این پیشرفت روابط عمومی به صورت الکترونیکی است و فعالیت تخصصی در زمینه روابط عمومی دیجیتال میتواند درآمد بیشتری داشته باشد. اما از رشته روابط عمومی در دانشگاه چه مهارت هایی آموزش داده میشود و چه مهارت هایی نیاز است؟
معرفی رشته روابط عمومی در دانشگاه
در واقع کارشناس روابط عمومی یک مشاور است که ارتباط بین مرکز یا سازمان مورد نظر با مخاطبان را فراهم میسازد. تجربه ثابت کرده است که موفقیت در گرو یک برنامه موثر روابط عمومی میباشد. چطور؟
چنانچه پیام صحیح از راه صحیح و در زمان مطلوب و به فرد صحیح انتقال پیدا کند قطعا نتیجه خوب و طبیعتا درآمود مورد نظر را باخود به دنبال دارد. روابط عمومی را میتوان علم و هنری در جهت گسترش تفاهم و دستیابی به اعتمادی دراز مدت دانست که بین سازمان و مخاطبان آن رخ میدهد.
هر شغل و رشته ای که فکرش را بکنید با روابط عمومی زنده است از یک فروشگاه ساده مواد غذایی یا لباس و پوشاک گرفته تا شرکت های عظیم صادرات و واردات، خودرو سازی یا حتی شرکت های ارائه دهنده خدمات آنلاین و پشتیبانی غیرحضوری با روابط عمومی سالم میتوانند کسب درآمد داشته باشند.
با گذراندن دوره کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی آگاه میشویم که اصل جذب مخاطب و ارتباط موثر با نیروی کار و جامعه هدف چه چیزهایی است و چگونه میتوان در بهترین شکل ممکن پاسخگوی تقاضای مخاطبان باشیم و پیام را به درستی به آنان انتقال دهیم.
فارغ التحصیلان رشته علوم ارتباطات اجتماعی با آگاهی و دانش خود تلاش میکنند تا ارتباطی صحیح بین مخاطب و سازمان را ایجاد کنند و اعتماد مخاطب را بدست آورند.
در یک توضیح کلی روابط عمومی مجموعه کارهایی است که از قبل برنامه ریزی شده و افراد و سازمانها در تلاشاند تا از طریق آنها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ناگفته نماند که روابط عمومی بخشی از مدیریت یک سازمان است و اگر مدیریت آن را انجام ندهد یک کارشناس روابط عمومی زیر نظر مدیریت به انجام آن میپردازد.
مهارت های لازم برای رشته روابط عمومی
فعالیت های روابط عمومی بسته به سازمان و یا شرکت متفاوت است و از گستردگی زیادی برخوردار است. برای مثال میتوان از جمله این فعالیتها به تهیه و تدوین محتوای رسانه ای برای معرفی و تبلیغات یک سازمان اشاره کرد. یا راه اندازی کمپین های خبری و برگزاری جلسات و کنفرانس های مطبوعاتی جزو فعالیت های یک کارشناس روابط عمومی است.
در یک مجموعه تخصصی، کارشناسان روابط عمومی تحت نظر یک مدیر روابط عمومی هستند و تلاش میکنند از طرق مختلف و با شناخت صحیح مخاطبان تصویر مثبت و درستی از سازمان و مجموعه مورد نظر ارائه دهند.
همچنین وظایف کارشناسان روابط عمومی شامل بررسی راه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و یا نحوه برقراری ارتباطات داخلی و بیرونی میشود و این دایره وظایف نیز دارای گستره ی زیادی است که فرد کارشناس در آن عمل میکند.
یکی از دلایلی که کارشناسی روابط عمومی میتواند با رشته مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر همکاری موثری نیز داشته باشند همین تبلیغات آنلاین و کار با وبسایت های تبلیغاتی و کمپین های تبلیغاتی اینستاگرامی است که این روزها درآمد عجیب و غریبی برای فعالان حوزه های فروش و خدمات و حتی پزشکان ایجاد کرده است.
وظایف کارشناس روابط عمومی باتوجه به دروس ارائه شده در دانشگاه تعریف میشود و بازارکار فعال کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی با وظایف و مهارت های زیر تعریف میشود:
- ارتباط همیشگی با رسانه های مختلف خبری
- تهیه و ارسال اخبار مربوط به سازمان و پیگیری انعکاسهای خبری
- برند سازی و نام آوری مجموعه
- ایجاد و تجهیز کتابخانه و آرشیو های مرتبط با فعالیت روابط عمومی و مشتریان
- به روزرسانی سایت سازمان
- ارتباط با همکاران درون سازمانی و کسب اطلاعات لازم از همکاران
- پیگیری موارد انتشاراتی
- تهیه گزارشات لازم از عملکرد سازمان
- برگزاری نمایشگاه های سازمان و همکاری در برگزاری همایش ها و سمینار ها
- آماده کردن متن سخنرانی برای مدیران ارشد مجموعه و انجام هماهنگی های لازم با خبرنگاران
دروس کارشناسی روابط عمومی
رشته روابط عمومی در دوره کارشناسی پیوسته شامل 4 سال است که 8 ترم تحصیلی را در بر میگیرد. دانشجو موظف به گذراندن 133 واحد درسی است. که این واحد ها به شکل زیر تقسیم بندی میشوند:
- دروس عمومی: 20 واحد
- دروس پایه: 32 واحد
- دروس اصلی: 10 واحد
- دروس تخصصی: 61 واحد
- دروس اختیاری: 10 واحد
دروس پایه و اصلی رشته روابط عمومی:
وبلاگ نویسی، ارتباطات انسانی، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی فرهنگی، هنر و ارتباطات، حقوق فرهنگی و رسانه ای، ارتباط تصویری، جمع آوری و پردازش اطلاعات، کاربرد وسایل سمعی و بصری، رسانه شناسی، متون تخصصی، ویراستاری و صفحه آرایی.
دروس تخصصی رشته روابط عمومی:
اصول و فنون تبلیغات، اصول سخنوری، مراسم و تشریفات، ارتباط با رسانه، خبر نویسی، شیوه نگارش در روابط عمومی، مبانی روابط عمومی، مخاطب شناسی، نظر سنجی، چاپ و نشر.
دروس اختیاری رشته روابط عمومی:
سیاست گذاری و برنامه ریزی ارتباطات، تکنولوژیهای جدید ارتباطات، شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی، روزنامه نگاری توسعه، روزنامه نگاری بین المللی، بررسی پوششهای خبری وسایل ارتباط جمعی بین المللی، حقوق و مسئولیت های اجتماعی روزنامه نگار، جامعه شناسی تبلیغات، جامعه شناسی سینما، جامعه شناسی هنر و ادبیات، جامعه شناسی سیاسی ارتباطات، تاریخ ارتباطات در ایران، ارتباط سازمانی، اقتصاد ارتباطات، مدیریت ارتباطات، کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری درپژوهشهای ارتباطی.
دانشگاه های دارای رشته روابط عمومی در ایران
به طور کلی دانشگاه های علوم انسانی بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته روابط عمومی هستند و بدون شک دانشگاه علامه طباطبایی قطب رشته های کنکور انسانی در ایران است.
باتوجه به دروس تخصصی و اساتید برجسته ای که برای تربیت کارشناس روابط عمومی نیاز است، در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه گرگان گلستان دانشگاه ارائه دهنده رشته روابط عمومی در هر دو نوبت اول و نوبت دوم بودند.
دانشگاه علامه طباطبایی به تخصیص هر نوبت اول و دوم در سال 1401 تعداد 60 دانشجو میپذیرد و همه پذیرش های بهترین دانشگاه علوم انسانی کشور نیز با کنکور و از میان رتبه های برتر کنکور انسانی و براساس اولویت بندی داوطلبان انتخاب میشود.
شاید بتوان گفت رتبه قبولی در دانشگاه گلستان در استان گرگان کمتر از رتبه مورد نیاز برای رشته روابط عمومی در دانشگاه علامه است و این دانشگاه نیز در کنکور 1401 تعداد 20 نفر دانشجو در رشته روابط عمومی پذیرفته است. که البته در بهترین دانشگاه های دنیا رتبه قبولی در هیچ رشته ای معنی ندارد و تحصیل در دانشگاه های دولتی یا غیر دولتی به صورت بدون آزمون و وابسته به رزومه تحصیلی و آموزشی داوطلب میباشد.
در ادامه می توانید دانشگاه های ارائه دهنده رشته روابط عمومی را همراه با ظرفیت و محل آن ها مشاهده کنید.
نام دانشگاه | نوع رشته | ظرفیت | شهر | جنسیت | نوع آزمون |
دانشگاه علامه طباطبایی تهران | روزانه | 30 | تهران | هردو | با آزمون |
دانشگاه علامه طباطبایی تهران | شبانه | 25 | تهران | هردو | با آزمون |
دانشگاه گلستان | روزانه | 25 | گرگان | هردو | با آزمون |
دانشگاه گلستان | شبانه | 5 | گرگان | هردو | با آزمون |
دانشگاه غیر انتفاعی سوره | غیر انتفاعی | 35 | تهران | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 50 | تهران | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 40 | اصفهان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 50 | مشهد | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 50 | شیراز | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 40 | تبریز | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 30 | شهر جدید پردیس | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 20 | حسن آباد | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور | پیام نور | 30 | کاشان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور خوزستان | پیام نور | 40 | اهواز | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان سمنان | پیام نور | 40 | سمنان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان گلستان | پیام نور | 20 | گرگان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی | پیام نور | 40 | سبزوار | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان سمنان | پیام نور | 20 | شاهرود | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان زنجان | پیام نور | 40 | زنجان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان | پیام نور | 40 | گلپایگان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان سمنان | پیام نور | 50 | گرمسار | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان لرستان | پیام نور | 20 | خرم آباد | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان کرمان | پیام نور | 40 | سیرجان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان | پیام نور | 40 | خوانسار | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان آذربایحان شرقی | پیام نور | 40 | شبستر | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان | پیام نور | 30 | آران و بیدگل | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان قزوین | پیام نور | 40 | بوئین زهرا | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان قزوین | هردو | 40 | تاکستان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی | هردو | 50 | کاشمر | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان همدان | هردو | 40 | تویسرکان | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان همدان | هردو | 30 | ایذه | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان فارس | هردو | 20 | خرامه | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه | هردو | 40 | سقز | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان آذربایحان شرقی | هردو | 50 | بناب | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان خوزستان | هردو | 40 | سوسنگرد | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان ایلام | هردو | 40 | سرابله | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان خوزستان | هردو | 20 | رامشیر | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان بوشهر | هردو | 20 | جم | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی | هردو | 40 | قائن | هردو | بی آزمون |
دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری | هردو | 40 | اردن | هردو | بی آزمون |
بهترین دانشگاه های رشته ارتباطات اجتماعی در دنیا
پیش از هرچیز باید بدانیم که دانشگاه علوم انسانی علامه طباطبایی خودش به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های علوم انسانی شناخته میشود. اما اگر به فکر مهاجرت تحصیلی با رشته علوم ارتباطات اجتماعی هستید و یا به فکر اپلای در مقطع ارشد و دکتری برای رشته روابط عمومی میباشید، میتوانید دانشگاه های زیر را برای ارائه رزومه تجحصیلی مد نظر داشته باشید.
دانشگاه آمستردام، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه استنفورد، دانشگاه تگزاس، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه گلد اسمیت، دانشگاه صنعتی نانیانگ، دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه نیویورک، دانشگاه ویسکانسین مدیسن، دانشگاه ملی سنگاپور.
رتبه قبولی رشته روابط عمومی در دانشگاه
قبولی رشته روابط عمومی در دانشگاه با کنکور انسانی امکان پذیر است و برای داشتن رتبه بهتر در کنکور انسانی میبایست برنامه ریزی برای این گروه ازمایشی را مد نظر داشته باشید. در سال 1401 رتبه قبولی روابط عمومی و علوم ارتباطات اجتماعی کنکور انسانی جزو رتبه های زیر 5000 بوده است به شرح زیر بوده است.
سال تحصیلی | رتبه در سهمیه | سهمیه | دانشگاه |
98 | 4995 | منطقه 3 | دانشگاه علامه طباطبایی |
اما رتبه قبولی رشته روابط عمومی کنکور سال های گذشته برای دانشگاه گلستان کمتر و حدود 10000 بوده است که میتواند برای داوطلبان علاقه مند به رشته روابط عمومی گزینه مناسبی برای انتخاب رشته مورد نظر خود باشد.
سال تحصیلی | رتبه در سهمیه | سهمیه | دانشگاه |
1400 | 9618 | منطقه 3 | دانشگاه گلستان گرگان |
بازار کار رشته علوم ارتباطات اجتماعی
کارشناسان و مدیران روابط عمومی میتوانند در سازمانهای مختلف مشغول به کار شوند و بازار کار این رشته زمینه خاصی ندارد و باتوجه به علاقه دانشجو میتوان در شرکت ها، ادارات، آژانس های مسافرتی و صادرات و واردات و حتی در فروشگاه های گرم عرضه اجناس به عنوان مسئول افزایش درآمد مشغول به کار شوند.
باید توجه داشت هر قدر رسانه های گرم و سردبنر های تبلیغاتی، وبسایت، بیشتر توسعه یابند نیاز به حرفه روابط عمومی افزایش مییابد. از جمله مشاغلی که کارشناسان روابط عمومی میتوانند به آن مشغول شوند میتوان به مسئول ارتباطات مردمی، مسئول امور تبلیغات، مسئول امور رسانه ای، مسئول امور تشریفات و مراسم، مسئول انتشارات و مسئول امور سمعی و بصری اشاره کرد.
در کنار همه ی اینها فارغ التحصیلان این رشته باید بدانند که برای فعالیت و اشتغال، دروس دانشگاهی کافی نبوده و در کنار دانشگاه باید مهارتهای عملی کسب کنند تا واجد شرایط کافی برای کار باشند.
در سالهای اخیر مسئله روابط عمومی بسیار مورد توجه شرکتها و سازمانها قرار گرفته و پیش بینی میشود در آینده میزان استخدام کارشناسان روابط عمومی افزایش یابد اما اکنون متاسفانه آمار رسمی و مشخصی از وضعیت استخدام کارشناسان روابط عمومی در ایران موجود نمیباشد.
تحصیل رشته روابط عمومی در خارج از کشور
بسیاری از دانشگاه ها در دنیا ارائه دهنده و پذیرای متقاضیان این رشته هستند. اما در این بین تعدادی از دانشگاه ها وجود دارند که شرایط ویژه ای برای پذیرش درنظر دارند. نمرات بالا و تجربه کافی در زمینه رسانه از این شرایط محسوب میشوند.
معمولا دوره ها و دروس این رشته متنوع و متفاوت از یک دیگرند و بخش زیادی از زمان دانشجویان باید صرف کسب مهارت های عملی شود. این رشته در دیگر کشور ها دارای گرایش های متفاوتی است که از آنها میتوان به گرایش تبلیغات، رفتار مخاطب، ارتباطات بین فرهنگی، قانون رسانه و فرهنگ پست مدرن اشاره کرد.
اطلاعات و یافته ها نشان میدهند بازارکار مشاغل مربوط به رسانه و ارتباطات در دنیا مناسب است و بیشتر به دست افرادی است که در این رشته و رشته های مربوطه تحصیل کرده اند. تقریبا 56 درصد از افراد شاغل در این زمینه افرادی هستند که مدرک کارشناسی دارند. بعضی از مشاغل مربوط به رسانه عبارتند از:
- نویسندگی و روزنامه نگاری
- بازار یابی
- روابط عمومی
- توسعه فناوری دیجیتال
بالاترین میانگین درآمد مسئول روابط عمومی مربوط به هلند و پس از آن به ترتیب مربوط به کشورهای دانمارک، روسیه و یونان است.
انتخاب رشته کنکور انسانی با تیم مشاوره تحصیلی آکو
رشته روابط عمومی را میتوان یک رشته پر درآمد و با بازار کار فعال و غیر اشباع در کنکور انسانی دانست. اما به دلایلی که چندان هم برای ما مشاور ها مشخص نیست رشته روابط عمومی طرفداران چندانی ندارد و واقعا هیچکس به اندازه روانشناسی و حقوق و مدیریت به فکر رشته روابط عمومی به عنوان یکی از رشته های پردرآمد رشته انسانی نیست.
برای انتخاب رشته کنکور انسانی میتوانید از طریق شماره 02633408944 با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید و یا کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور آکو را دنبال کنید و به کمک وویس های مشاوره ای منتشر شده انتخاب رشته کنکور خود را با خیال راحت انجام دهید.
رشته روابط عمومی برای چه کسانی مناسب است؟
برای کسانی که به ارتباطات اجتماعی علاقه دارند، اشتغال در صدا و سیما، شرکت های تبلیغاتی و یادگیری روش های ارتباط با مشتری علاقه دارندو
درآمد رشته روابط عمومی چقدر است؟
درآمد کسانی که در صدا و سیما به عنوان مدیر روابط عمومی کار میکنند میتواند از 8 تا 12 میلیون باتوجه به ساعت کاری و میزان فعالیت تخصصی متفاوت باشد.
اما برای بازار کار آزاد رشته روابط عمومی مثل وارد شدن به فضای سئو و تبلیغات آنلاین از قبیل کانال های اینستاگرامی و … و راه اندازی شرکت های تبلیغاتی درآمد بالای 30 تا 40 میلیون در ماه کمترین درآمد رشته روابط عمومی خواهد بود.