در این مقاله به معرفی رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات می پردازیم. امروزه حرکت پرسرعت جوامع به سمت اطلاعات و فناوری اطلاعات را شاهد هستیم. این حرکت حدوداً از اوایل دهه 90 به بعد شتابی افزاینده دارد به طوری که حتی این حرکت در کشورهای کمتر توسعهیافته بهخوبی احساس میشود. همانطور که میدانید هر توسعه و تحولی نیازمند برنامهریزی دقیق و استراتژی صحیح میباشد. این برنامهریزی باید راجع به نیروی انسانی نیز در این زمینه باشد. در این مقاله با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو همراه باشید تا با رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات بیشتر آشنا شوید.
فهرست مطالب
با توجه به اینکه در عصر تکنولوژی و ارتباطات قرار داریم جهان نیاز به نیرو متخصص و با مهارت در این زمینه دارد. در نتیجه علت ورود این رشته به حوزههای علمی پرورش کارشناسی است که نیازهای امروز و فردای مدیریت اطلاعات را در جامعه بر طرف کند. رشته مدیریت اطلاعات جز رشتههای مقطع کارشناسی ارشد میباشد که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این رشته میپردازیم.
صفر تا صذ رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات
از سال 1380 این رشته به طور رسمی در دانشگاه علامه طباطبایی شروع به پذیرش دانشجو کرد. بعد از دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاههای تهران، تربیتمدرس و الزهرا د دانشگاه شهید بهشتی به پذیرش دانشجو پرداختند. هدف از ایجاد این رشته تربیت افراد متخصص جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان میباشد که این کار با مدیران بامهارت در این زمینه بهتر عملی میشود. در واقع میتوان گفت این رشته مابین رشتههای مدیریتی و مهندسی کامپیوتر قرار گرفته است. همانطور که قبلاً اشاره شد این رشته از رشتههای کارشناسی ارشد میباشد و متقاضیان تحصیل در این رشته از طریق شرکت در کنکور سراسری ارشد میتوانند وارد این رشته تحصیلی شوند.
دروس رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات
در ادامه به شرح دروس این رشته میپردازیم. تعداد واحدهایی که دانشجو در طول تحصیل رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات موظف به گذراندن آنها است 32 واحد میباشد. تقسیمبندی دروس به شرح زیر میباشد.
- دروس پیشنیاز: 6 واحد
- دروس اصلی: 24 واحد
- دروس تخصصی: 8 واحد که باتوجهبه گرایش متفاوت میباشد.
د
نام دروس |
|
کامپیوتر |
فناوری اطلاعات |
روش تحقیق |
مدیریت منابع اطلاعاتی |
آمار |
سیستمهای مدیریت بانکهای اطلاعاتی |
تئوری مدیریت پیشرفته |
تحقیق در عملیات پیشرفته |
تحلیل آماری |
سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته |
تحلیل و طراحی سیستمهای ساختاریافته |
مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته |
پایان نامه |
سیستمهای معین تصمیمگیری و خبره |
تواناییهای لازم برای رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات
علاقهمندان به تحصیل در رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات باید به موضوعات علوم مدیریتی و کامپیوتری علاقهمند باشند تا بتوانند با موفقیت در این رشته دانشگاهی تحصیل کنند. در قسمت مدیریتی آگاهی از اصول مدیریت، تئوریها و مفاهیم مدیریتی، مهارتهای برنامهریزی و نگاه سیستمی و … همچنین در حوزه فنی و کامپیوتری افراد باید با مفاهیم و اصول کامپیوتری آشنا باشند و دررابطهبا نرمافزارهای مدیریتی و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت اطلاعات داشته باشند. این رشته برای کارشناسان مدیریت صنعتی، علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع میتواند بسیار مناسب باشد.
گرایشهای مدیریت اطلاعات و ارتباطات
این رشته در مقطع ارشد دارای گرایشهای متنوعی میباشد که در ادامه به بررسی هر یک از این گرایشها و دروس تخصصی آن میپردازیم.
گرایش کسبوکار الکترونیکی
این گرایش یکی از جدیدترین گرایشهای رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات میباشد و ترکیبی از دروس مدیریتی و دروس مربوط به تکنولوژیهای نوین میباشد. دروس تخصصی این گرایش شامل: کسبوکار الکترونیک، مدلهای کسبوکار الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، جنبههای حقوقی کسبوکار الکترونیک، فناوریهای کسبوکار الکترونیک، سیستمهای یکپارچه کسبوکار الکترونیک، تجارت سیار، راهاندازی استارتآپها (کسبوکارهای نوپا) و توسعه برنامههای کاربردی تحت وب میشود.
گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی
در این گرایش فرد در حوزه استفاده از ابزارها و فناوری مناسب در تولید، فراهمآوری، سازماندهی و پردازش اطلاعات کافی را به دست میآورد. تمرکز در این گرایش بر روی روشهای متفاوت توسعه سیستمهای اطلاعاتی است. دروس تخصصی گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی شامل: مدیریت منابع اطلاعاتی پیشرفته، مدلسازی اطلاعات در سازمان، یکپارچهسازی دادهها، دادهکاوی و انبارهای داده، سنجش کیفیت دادهها و فناوریهای ذخیرهسازی میشود.
گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته
گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته باعث تربیت نیرویی میشود که در توسعه انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته توانمندی دارند. در واقع کارشناسان این رشته با بهکارگیری سیستمهای مناسب اطلاعات موردنیاز مدیران را از بیرون جمعآوری کرده و در اختیار آنان قرار میدهند. دروس تخصصی این گرایش شامل: سیستمهای هوشمند فازی، روششناسی توسعه سیستمهای اطلاعاتی، تحلیل، طراحی و کنترل کیفیت نرمافزار، سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری، مدیریت انبارهای داده، برنامهریزی منابع سازمان، مدیریت فرایندهای کسبوکار، ممیزی سیستمهای اطلاعاتی و مهندسی نیازمندیها میشود.
گرایش مدیریت دانش
این گرایش به معنی در دسترس قراردادن منظم اطلاعات و دادههای علمی است. به طوری که به شکل نظاممند اطلاعات در اختیار افرادی که به آنها نیاز دارند قرار گیرد تا این افراد بتوانند با بازدهی بیشتر کار خود را انجام دهند. دروس تخصصی این گرایش شامل: مبانی مدیریت دانش، استراتژیهای مدیریت دانش، مدیریت دانش در سازمانها، فرایندهای مدیریت دانش، سیستمهای مدیریت دانش، اقتصاد اطلاعات و دانش و فناوریهای مدیریت دانش میشود.
گرایش هوشمندی کسبوکار
دروس تخصصی این گرایش شامل: مدیریت انبارهای داده و گزارشات مدیریتی، دادهکاوی و روشهای فرا ابتکاری، سیستمهای هوشمندی کسبوکار، یکپارچهسازی دادهها، سنجش کیفیت دادهها، برنامهریزی منابع سازمان، تحلیل شبکههای اجتماعی و تحلیلهای عظیم داده میشود.
گرایش مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات
در این گرایش دروس تخصصی مدیریت پروژههای خدمات فاوا، برنامهریزی و کنترل پروژههای فناوری اطلاعات، مدیریت تغییر، مدیریت مالی پروژههای فناوری اطلاعات، مدیریت پروژههای نرمافزاری و مدیریت پروژه چابک ارائه میشود.
دانشگاههای ارائهدهنده رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات
دانشگاه تربیتمدرس برای اولینبار در مقطع ارشد ارائهکننده این رشته بود و دانشگاه علامه طباطبایی برای اولینبار این رشته را در مقطع دکتری ارائه داده است. هم اکنون دانشگاههای نهران، تربیتمدرس، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، خوارزمی و الزهرا از دانشگاههای ارائهکننده این رشته میباشند. همچنین از دانشگاههای شهرستانها دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه سیستان و بلوچستان این رشته را در مقطع ارشد ارائه میدهند.
بازار کار رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات
فارغالتحصیلان این رشته برقرارکننده پلی میان مدیریت و کارهای نرمافزاری هستند و میتوانند با سازمانهای بزرگ در زمینه اطلاعات و ارتباطات همکاری کنند. متأسفانه به علت نداشتن تجربه کافی در فارغالتحصیلان این رشته افراد از ابتدا بهعنوان مدیر کار خود را شروع نمیکنند و در ابتدا بهعنوان کارشناس در شرکت و یا سازمان مربوطه مشغول به کار میشوند. بعد از گذشتن چند سال و کسب تجربه کافی این افراد به جایگاه مدیریتی میرسند و قطعاً حقوق آن ها افزایش میابد.
درآمد رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات
میزان درآمد افرادی که در این رشته تحصیل می کنند کاملا بستگی به میزان تجربه و مهارت آن ها دارد، وقتی دانش آموختگان این رشته کار خود را در شرکت های کوچک شروهع می کنند یا به عنوان کارشناس فعالیت می کنند میزان درآمد بالایی نمی توانند داشته باشند اما زمانی که به تجربه و مهارت بالا برسند و فعالیت و مهارت خود را در زمینه رشته تحصیلی خود افزایش دهند می توانند درامد زایی بالاتری کسب کنند.
پس علاقمندان به این رشته اگر در پی درآمدزایی خوب و سطح بالا در این رشته هستند باید تلاش زیاد و مهارت افزایی بالایی در این رشته داشته باشند.
اگر علاقمند به کسب اطلاعات درباره دیگر رشته های مدیریت هستنید می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:
انتخاب رشته کنکور با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو
در مقاله معرفی رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاههای کشور هدف شماست و میخواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته کنکور متناسب آینده شغلی و علاقه خود داشته باشید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.
ما به شما کمک میکنیم تا در مهمترین سال زندگیتان، بهترین خود را اجرا کنید و عالیترین نتیجه را بگیرید. شما میتوانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما در رابطه با انتخاب رشته کنکور باشند. همچنین میتوانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.