پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

اهمیت زیست گیاهی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله درباره اهمیت زیست گیاهی کنکور صحبت خواهیم کرد. یکی از مهم ترین دروس رشته تجربی درس زیست شناسی است. با نگاهی به دفترچه کنکور می بینیم که اولین دفترچه کنکور تجربی مربوط به درس زیست شناسی است و شامل ۵۰ تا سوال در مدت ۳۶ دقیقه است. زمان تقریبی هر تست ۴۳ ثانیه و درصد هر تست نیز ۲ است.

لازم به ذکر است که زیست جانوری هم اهمیت زیادی را د رکنکور سراسری دارد و علاقه مندان می توانند مقاله زیست جانوری کنکور را مطالعه کرده و با مباحث و تست های مهم این بخش از درس زیست شناسی آشنا شوند.

ضریب زیست شناسی ۱۲ است که مهم ترین و سرنوشت ساز ترین درس داوطلبان تجربی است بنابراین از اهميت بالایی برخوردار است. زیست شامل پنچ بخش است که عبارتند از : گیاهی ، بدن انسان ، جانوری ، ژنتیک و شکل است که هر کدام به ترتیب شامل ۷ ، ۱۲ ، ۱۷ ، ۱۲ و ۲ سوال است.

همانطور که اشاره شد مبحث گیاهی بخش مهمی در درس زیست است و ۱۴ درصد این درس را شامل می شود همچنین مباحث آن نسبت به مباحث دیگر درس زیست شناسی کمتر و راحت تر است. برای آن که سایر دورس مهم کنکور تجربی را هماره با تحلیل هایشان مطالعه کنید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

زیست گیاهی

برای آن که اهمیت زیست گیاهی کنکور را بهتر بدانیم باید تعداد سوالات زیست گیاهی سه سال تحصیلی را بررسی کنیم. سر فصل های زیست گیاهی در سال های دهم ، یازدهم و دوازدهم به ترتیب عبارتند از:

  • سال دهم: فصل ۶ و ۷ که هر کدام شامل ۳ گفتار است ؛ فصل۶ از یاخته تا گیاه شامل ویژگی های یاخته ی گیاهی ، سامانه ی بافتی ، ساختار گیاهان و فصل ۷ جذب و انتقال مواد در گیاهان که شامل تغذیه ی گیاهی ، جانداران موثر در تغذیه ی گیاهی و انتقال مواد در گیاهان است.
  • سال یازدهم: فصل ۸ و ۹ را شامل می شود که فصل ۸ تولید مثل نهاندانگان شامل گفتار های تولید مثل غیر جنسی ، تولید مثل جنسی و از یاخته تخم تا گیاه و فصل ۹ پاسخ گیاهان به محرک ها شامل ۲ گفتار تنظیم کننده های رشد در گیاهان و پاسخ به محیط است.
  • سال دوازدهم: این مبحث به صورت ترکیبی با فصل های ۵ از ماده به انرژی و ۶ از انرژی به ماده است.

گاهی در کنکور های سراسری این مبحث به صورت ترکیبی با مباحث دیگر آمده پس در صورت حذف کامل مبحث گیاهی ممکن است داوطلبان چند تست از مباحث دیگر را هم از دست بدهد. بنابراین حذف این مبحث بسیار مشکل ساز است. برای اطلاع از حذفیات کنکور بهتر است که به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و یا در سایت پرسا حذفیات کنکور 1402 را مطالعه کنید.

به طور تقریبی در سال های گذشته از فصل ۶ سال دهم ، از یاخته تا گیاه ۳ تست و از فصل ۷ ، جذب و انتقال مواد در گیاهان ۲ تست و از فصل ۸ سال یازدهم ، تولید مثل نهاندانگان ۲ تست و از فصل ۹ ، پاسخ گیاهان به محرک ها ۱ تست و از فصل ۵ سال دوازدهم ، از ماده به انرژی ۱ تست و فصل ۶ ، از انرژی به ماده ۲ تست می آید که این آمار قابل تغییر است.

منابع زیست گیاهی کنکور

در مطالعه درس زیست شناسی منابع اهمیت و تاثیر بسیار زیادی دارند. پس در انتخاب این منابع باید دقت شود. اولین و مهم ترین منبع تست های گیاهی, کنکور سال های گذشته است و منابع دیگر عبارتند از : کتاب های جی بی خیلی سبز ، زیست گیاهی موضوعی خیلی سبز ، زیست گیاهی لقمه ی مهر و ماه ، زیست گیاهی مینی میکرو طلایی گاج ، زیست گیاهی قلم چی و … است.

رشته زیست شناسی گیاهی در مقطع کارشناسی

رشته زیست شناسی گیاهی یکی از رشته های با آزمون و پر طرفدار کنکور تجربی است. این رشته در دانشگاه های آزاد و دولتی ارائه شده و یکی از شاخه های زیست است که مربوط به گیاهان اولیه تا امروزی است. همچنین این رشته دارای زمینه های مختلفی است که عبارتند از : فیزیولوژی گیاهی ، گیاه شناسی ، ریخت زایی و اندام زایی در گیاهان ، بیوشیمی و جلبک شناسی. این علم شامل دو بخش فیزیولوژی و سیستماتیک است که بخش فیزیولوژی راجب شناخت زندگی گیاهان و اندام های آن و بخش سیستماتیک راجب اسامی و طبقه بندی گیاهان می باشد.

چند نمونه سوال از بخش گیاهی کنکور سراسر

در این قسمت چند نمونه از سوالات زیست گیاهی را همراه با جواب هایشان بررسی می کنیم. تحلیل نمونه سوالات زیست کنکوری به درک شما از مباحث مهم کمک خواهد کرد.

1 2
2 1

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا