پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تکنیک های کنکورمشاور من

تاثیر فضای مطالعه بر درس خواندن

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

هرگز نمیتوان تاثیر فضای مطالعه مناسب بر درس خواندن را کتمان کرد. این یک موضوع کاملا علمی است که محیط درس خواندن باید مناسب باشد تا بتوان در زمان مطالعه تمرکز کافی را داشت. اما خیلی از ماها شرایط مناسب برای درس خواندن را در خانه هایمان نداریم. مثلا دانش آموز کنکوری هستیم که یک خواهر یا برادر کوچکتر در خانه داریم ونمیتوانیم محیط مناسب درس خواندن را برای خود فراهم کنیم. خب این نا مناسب بودن فضا برای درس خواندن میتواند ما را از هدف خود دور کند. پس باید برای آن چاره ای بیاندیشیم. پیش از اینکه درباره ویژگی های یک اتاق یا محیط مطالعه مناسب برای درس خواندن برایتان بگوییم ، نظر کارشناسان و مشاوران مرکز فوق تخصصی کنکور پرسا را در خصوص تاثیر فضای مطالعه بر درس خواند برای شما بیان میکنیم.

نگران نباشید، ما زندگی روزمره شما را فراموش نکرده ایم و برای فراهم کردن شرایط و فضای مناسب مطالعه قرار نیست خواسته های فضایی و شرایط مناسب ایده آل را برای شما بازگو کنیم. سعی داریم سریع ترین و قابل دسترس ترین راه را برای مناسب کردن فضا در اختیار شما قرار دهیم.

تاثیر فضای مطالعه مناسب برای درس خواندن

تحقیقاتی که در میان دانش آموزان دبیرستانی در شهر نیویورک آمریکا انجام شده است، تاثیر فضای مناسب برای مطالعه را بر میزان یادگیری و حتی افزایش ساعت درس خواندن دانش آموزان نشان میدهد. در این تحقیق که بین دو دسته از دانش آموزان انجام شده بود، یک گروه در فضای معمولی خانه خود درس خواندند و هیچ تغییری در فضای مطالعه خود در هنگام درس خواندن ندادند. و گروه دوم در محیط مناسب برای درس خواندن البته همچنان در خانه های خودشان مطالعه همان مطالب را آغاز کردند. ساعات مطالع دانش آموزان برابر بود و قرار بود یک درس را همزمان امتحان دهند. تنها متغیری که در این تحقیق وجود داشت محیط اطراف در هنگام درس خواندن بود.

در دسته ای که شرایط مناسب رس خواندن برایشان فراهم شده بود، در اتاق مطالعه شان ویژگی های مخصوصی رعایت شد. مثلا محیط کاملا جمع و جور و مرتب شده بود، نورپردازی مناسب برای درس خواندن فراهم شده بود، سر و صدا ها و مزاحمت های صوتی تا حد زیادی کم شده بود و برای آرامش و انگیزه و انرژی بیشتر تعدادی گیاه طبیعی نیز در این اتاق تعبیه شده بود. حتی رنگ های استفاده شده در اتاق نیز در این محیط کاملا علمی و مناسب با فضای مطالعه و درس خواندن بود. دانش آموزان هرروز به این مکان میرفتند و درس میخواندند.

در سمت دیگر که فضای مناسب درس خواندن چندان فراهم نبود، هیچ یک از ویژگی های محیط مناسب درس خواندن در اتاق مطالعه رعایت نشده بود. اتاق شلوغ و پر از رفت و آمد بود. رنگ آمیزی معمولی و بدون بررسی، یک لامپ معمولی با نور زرد در اتاق بود و پنجره ای هم رو به فضای سبز وجود نداشت.

احتمالا میتوانید حدس بزنید که نتیجه درس خواندن در فضای مناسب مطالعه چه تاثیری روی نتایج امتحانات داشت. دانش آموزانی که در شرایط مناسب درس خواندن ، مطالعه کرده بودند ، توانستند مطالب بیشتری را در مدت مشخص یاد بگیرند. درنتیجه نمره بهتری هم در امتحان گرفتند. پس میتوان گفت که داشتن یک محیط مناسب برای درس خواندن آن هم در سال سرنوشت ساز کنکور بسیار مهم است. اما حالا که به تاثیر فضای مطالعه بر درس خواندن پی بردیم ، باید بدانیم ویژگی های یک اتاق مطالعه مناسب چیست و چطور میتوانیم با کمترین هزینه این فضای مناسب برای درس خواندن را فراهم کنیم؟

فضای مناسب برای درس خواندن محیط مناسب برای درس خواندن شرایط مناسب برای مطالعه ویژگی اتاق مطالعه تاثیر فضای مطالعه بر درس خواندن

میز مطالعه از واجبات محیط مناسب برای درس خواندن

این بخش ساده ترین موضوعی است که درباره ویژگی های اتاق مناسب مطالعه میتوانیم معرفی کنیم. خب همه ما میدانیم که شرایط نشستن و حالت فیزیکی نامناسب در زمان کوتاهی بدن ما را دچار خستگی و دردهای عضلانی میکند. از آنجایی که برای کنکور معمولا بیش از روزانه سه ساعت باید به درس خواندن پرداخت، پس داشتن یک میز تحریر با ارتفاع مناسب با قدمان و صندلی متناسب با ارتفاع میز ، برای داشتن بدن سالم و شرایط درس خواندن مناسب لازم است. بنابراین مطمئن شوید که در محیط درس خواندن شما یک میز تحریر مناسب شما وجود دارد.

نورپردازی فضای مناسب مطالعه

در ایده آل ترین شرایط ، میبایست در طول روز برای درس خواندن از نور طبیعی خوردشید استفاده کرد. طبق مطالعات انجام شده، درس خواندن در نور طبیعی روز ، به ویژه در محیط هایی با فضای باز ، میتواند میزان یادگیری را بالا ببرد و همچنین اضطراب و نگرانی را از دانش آموز دور کند. پس اگر میخواهید فضای مناسب برای درس خواندن خود را به وجود بیاورید بهتر است در اتاقی با پنجره رو به خورشید میز تحریر خود را قرار دهید و با استفاده از آفتاب دل انگیز روز ، درس خواندن را آغاز کنید.

اما اگر شرایط مناسب درس خواندن در نور طبیعی خورشید یا فضای باز را ندارید، میتوانید با استفاده از نور چراغ ، ویژگی های مناسب یک اتاق مطالعه را در مکان مورد نظر خود بوجود بیاورید. پیشنهاد ما این است که با نسبت 1 به 2 از نور سفید و زرد استفاده کنید. مثلا اگر یک لامپ زرد در اتاق هست، دو لامپ سفید را در کنار آن قرار دهید. توجه داشته باشید که لامپ های فلوئورسنت برای محیط درس خواندن مناسب نیستند و میتوانند در زمان کوتاهی به چشم های شما حس خستگی بدهند.

ویژگی رنگ آمیزی اتاق مناسب مطالعه

احتمالا میدانید که رنگ های مختلف میتوانند تاثیر متفاوتی بر ذهن ما بگذارند. و از آنجا که قرار است در سال کنکور ، وقت زیادی را در اتاق مطالعه مان بگذرانیم ، بهتر است که رنگ آمیزی دیوار ها و حتی چیدمان رنگ وسایل اتاق را با دقت انتخاب کنیم. البته میدانیم که رنگ کردن کل اتاق برای بوجود آوردن شرایط و فضای مناسب درس خواندن خیلی زمان گیر و است و اصلا انجام این کار خیلی طرفدار ندارد، اما ما برای شما پیشنهاد خوبی داریم که میتوانید رنگ آمیزی اتاق مطالعه تان را برای بیشتر کردن تاثیر مثبت فضای مطالعه بر درس خواندن تغییر دهید.

خب پیشنهادی که برای شما داریم این است که به جای رنگ آمیزی دیوار ها، از کاغذ های رنگی استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم برای میز مطالعه تان از کاغذ دیواری زرد رنگ استفاده کنید تا علاوه بر ایجاد انرژی مثبت برای شما هنگام درس خواندن، انگیزه و شادابی شما را نیز بیشتر کند و یادگیری را افزایش بخشد.

0ff1571fbf2b67d99f5e05508c014380

تاثیر رنگ اتاق برای مطالعه کنکور

پیشنهاد میکنیم که بخشی از دیوار اتاق مطالعه تان را با کاغذ رنگی سبز کنید. نوت ها و مواردی را که میخواهید یادتان بماند با برگه کوچکی در این دیوار سبز بچسبانید. سبز میتواند با حس آرامشی که به مغزتان میدهد، به مرور نکات را وارد حافظه بلند مدتتان کند. فراموش نکنید که این برگه های کوچک دیوار سبز متناسب با مطلب مورد مطالعه هرچند وقت یک بار عوض میشوند.

برای اینکه به خودتان انگیزه ادامه بدهید، روی دیوار دیگری در محیط مطالعه تان ، کاغذ دیواری قرمز بچسبانید. روی این کاغذ دیواری هرروز برای خودتان جملات انگیزشی بنویسید و برای چند دقیقه با نگاه کردن به آن روز خود را شروع کنید. رنگ قرمز میتواند به شما انگیزه و هیجان برای شروع و رسیدن به هدفتان بدهد. اما توجه کنید که این رنگ در جای نامناسب میتواند موجب اضطراب و بالارفتن فشار خون شود. پس بهتر است رنگ قرمز جایی باشد که هنگام ورود آن را میبینید اما در طول مدت درس خواندن چشمتان با رنگ قرمز استرس آور مواجه نمیشود.

به همین ترتیب میتوانید رنگ آمیزی مناسب محیط درس خواندن تان را فراهم کنید.  در جدول زیر تاثیر روانشناختی هر رنگ را بر ذهن و در نتیجه میزان یادگیری و تمرکز برایتان آورده ایم. ابه کمک این جدول میتوانید فضای مناسب برای مطالعه خود را در اتاق بوجود بیاورید.

تاثیر رنگ ها بر فضای مناسب مطالعه

قرمز

ایجاد هوشیاری و هیجان

تقویت خلاقیت

افزایش اشتها

اضطراب آور

آبی

ایجاد حس سلامتی و خوشبختی

آبی آسمانی آرامش بخش است

حس کاهش دما

مهار کردن اشتها

سفید

ایجاد حس مثبت

ایجاد تمرکز و حفظ آن

نارنجی

حس هشدار و انتظار را افزایش میدهد

زرد

حفظ تمرکز

ایجاد حس خلاقیت و انگیزه

انرژی مثبت

سبز

ایجاد حس آرامش

ایجاد حس امنیت

سبز چمنی میتواند حس شادابی ایجاد کند

تاثیر سر و صدا بر درس خواندن در فضای مطالعه

به طور کلی میزان سر و صدای مناسب که در هنگام درس خواندن به گوش میرسد، بستگی به ساختار ذهن و شخصیت شما دارد. برخی افراد هنگام درس خواندن نیاز به سکوت کامل دارند در حالی که برخی دیگر در سکوت کامل تمرکزشان را از دست میدهد و حوصله شان سر میرود. به همین دلیل است که میگوییم شرایط سر و صدای مناسب برای درس خواندن کاملا شخصی است. اما با توجه به تجارب فردی و البته تحقیقات انجام شده ، بهتر است که درس خواندن در محیط با سکوت کامل انجام نگیرد .

 صدای پس زمینه هنگام درس خواندن میتواند تمرکز را بیشتر کرده و سرعت یادگیری را بالا ببرد. اما اگر در محیطی قرار دارید که سر و صدا هنگام مطالعه شما زیاد است یا باعث پرت شدن حواس و از دست رفتن تمرکزتان میشود، بهتر است که محیط آرام تر و مناسب تری را برای درس خواندن انتخاب کنید. اگر به طور کلی شرایط در خانه شما برای درس خواندن مناسب نیست و نمیتوانید فضای کافی داشته باشید، میتوانید از گوش گیر ها یا صداگیر های صنعتی استفاده کنید. فضای مناسب تری را برای تمرکز و مطالعه پیدا کنید.

تاثیر فضای منظم در اتاق مطالعه مناسب

 بهم ریختگی و نامرتبی فضای مطالعه میتواند بر میزان یادگیری و تمرکز شما در هنگام درس خواندن موثر باشد. بنابراین برای داشتن یک فضای طالعه مناسب برای درس خواندن در دوران کنکور ، یک اتاق خلوت را در نظر بگیرید که به راحتی جمع و جور شود و مجبور نباشید زمان زیادی را صرف مرتب کردن اتاق کنید. نیازی نیست وسایل اضافی را وارد اتاق مطالعه خود کنید، کافی است به اندازه ای وسایل بیاورید که محیط مناسب درس خواندن برایتان فراهم شود.

فضای مناسب برای درس خواندن

درس خواندن در فضای نامناسب

خب حدس میزنیم که تا به امروز در فضای نا مناسب برای درس خواندن ، به مطالعه برای کنکور میپرداختید! اما اگر یک بار نکاتی که درباره شرایط مناسب برای درس خواندن را در اتاق مطالعه خود رعایت منید و محیط را برای درس خواندن مناسب کنید، تاثیر آ« را در میزان یادگیری ، شادابی روحیه بعد از درس خواندن و خستگی ناپذیر شدن خودتان خواهید دید. بهتر است همین حالا دست به کار شوید و برای ایجاد ویژگی های اتاق مطالعه مناسب برای درس خواندن تلاش کنید. علاوه بر بوجود آمدن شرایط مناسب تر برای درس خواندن شما ، خواهید دید که انگیزه ای که برای محیط اختصاصی مطالعه خودتان دارید بیشتر از قبل است و از درس خواندن لذت بیشتری میبرید.

شرایط نا مناسب برای درس خواندن در  کنکور دارم

خب اگر تا پایان مقاله همراه ما بودی اما هیچ یک از نکاتی که درباره ویژگی اتاق مطالعه و ایجاد فضای مناسب برای درس خواندن در سال کنکور نتوانست به تو کمک کند. اگر در شرایط روحی مناسب برای درس خواندن نیستی و فکر میکنی همین موضوع از درس خواندن تو جلوگیری میکند، اگر احساسات به تو اجازه نمیدهد حتی در یک فضای کاملا مناسب برای درس خواندن ، تمرکز کافی داشته باشی، اولا پیشنهاد میکنم که در این محیط دوستانه درباره عاشق شدن در سال کنکور بیشتر بخوانید.

مشاوره برای ایجاد شرایط و محیط مناسب درس خواندن کنکور

حتما با یک مشاور و روانشناس متخصص کنکور مشورت کن تا بتوانی دوباره تمرکز، اراده و انگیزه لازم برای قبول شدن در کنکور را بدست بیاوری. درست است که داشتن یک محیط منظم و مناسب برای درس خواندن میتواند به افزایش تمرکز و ساعت درس خواندن کمک کند اما این در شرایطی است که تو شرایط روحی مناسب را داشته باشی . میدانی که ذهن تو اولین عاملی است که میتواند از درس خواندن جلوگیری کند. پس اول باید مغزت را برای درس خواندن آماده کنی. بدون داشتن روحیات سالم حتی مناسب ترین اتاق و محیط و فضا برای درس خواندن هم نمیتواند به تو کمک کند. بلکه شرایط برای درس خواندن با از دست دادن انگیزه هر روز سخت و سخت تر میشود.

پس همین حالا به صورت آنلاین در مرکز مشاوره و روانشناسی تخصصی کنکور پرسا در کنار بهترین های کنکور ایران مشاوره دریافت کن.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا