پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایمعرفی رشته

رشته تربیت بدنی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته تربیت بدنی را می‌توان رشته‌ای برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان‌ها دانست. هدف از ایجاد این رشته تحصیلی آشنایی افراد با بدن و جسم انسان به‌منظور تربیت مربی‌های حرفه‌ای است. رشته تربیت بدنی را می‌توان از دورهٔ دوم متوسطه و در هنرستان دنبال کرد. در این مقاله به معرفی رشته تربیت بدنی و نحوه ورود به این رشته می‌پردازیم.

معرفی رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی را می‌توان یکی از رشته‌های بین‌رشته‌ای در نظر گرفت چرا که با علوم مختلف ارتباط دارد. در واقع می‌توان گفت این رشته هم با علوم پایه و هم با علوم تندرستی در ارتباط است. اثر و نقش این رشته در جامعه و بهسازی جسمی و روانی افراد انکارناپذیر است. در واقع دانشجویان این رشته در حد یک پزشک یار با جسم انسان آشنا می‌شوند تا بتوانند به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای در آینده مشغول به کار شوند و از مکانیسم‌ها و فعالیت بدن انسان آگاه باشند. معمولاً افرادی باروحیه ورزشکاری وارد این رشته می‌شوند و برای رسیدن به مرحله مربیگری تلاش می‌کنند. در رشته تربیت بدنی دانشجویان هم به‌صورت تئوری و هم به‌صورت عملی دروس مربوطه را فرامی‌گیرند و می‌توانند در رشته‌های مختلف ورزشی به مهارت برسند. از طرفی اگر شخصی این رشته را به‌صورت آکادمیک دنبال کند توانایی تحقیق در علوم ورزشی را نیز به دست می‌آورد.

توانایی های لازم برای رشته تربیت بدنی

قطعاً علاقه به ورزش‌های مختلف می‌تواند دلیلی برای انتخاب این رشته جذاب باشد. معمولاً افرادی که از کودکی ورزش را دنبال کرده‌اند و یا به ورزش خاصی علاقه دارند این رشته را جز انتخاب‌های خود قرار می‌دهند و انگیزه بیشتری برای فراگیری علم در این زمینه را خواهند داشت. همچنین اگر شخصی به آزمایشگاه‌های فیزیولوژی و رفتار حرکتی علاقه‌مند باشد و از لحاظ جسمی آمادگی شرکت در کلاس‌های عملی این رشته را  داشته باشد می‌تواند آن را برگزیند. از دیگر شرایط تحصیل در ین رشته باید اشاره کرد که حداقل قد آقایان داوطلب ۱۶۵ و حداقل قد خانم‌ها ۱۵۸ سانتی‌متر می‌باشد. همچنین دید چشم نیز برای دانشجویان این رشته حائز اهمیت می‌باشد.

نحوه ورود به رشته تربیت بدنی

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یکی از راه‌های ورود به رشته تربیت بدنی این است که فرد از دوران متوسطه دوم در هنرستان این رشته را انتخاب کند و به طور تخصصی از آن زمان وارد این رشته شود. به این منظور دانش‌آموز پایه نهم باید رشته تربیت بدنی را در شاخه فنی و حرفه‌ای انتخاب کند و پس از اتمام سه سال هنرستان برای ورود به دانشگاه تلاش کند. برای دارد به دانشگاه فرد می‌تواند در کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای شرکت کند و مسیر دوم آن است که در کنکور سراسری یکی از رشته‌های نظری شرکت کرده و برای دانشگاه این رشته را انتخاب کند. لازم به ذکر است این رشته یکی از رشته‌های شناور محسوب می‌شود. حتی اگر شخصی از دورهٔ دبیرستان وارد آن نشود می‌تواند با شرکت در کنکور سراسری رشته‌های نظری و در دوره کارشناسی پیوسته این رشته را ادامه دهد.

دروس تخصصی رشته تربیت بدنی در هنرستان

دروس تخصصی این رشته در هنرستان عبارتند از:

تغذیه و بهداشت مواد غذایی، آزمون های ورزشی، دو و میدانی، بسکتبال، تنیس روی میز، کشتی یا تیراندازی، فیزیولوژی، زبان تخصصی، شناخت تاسیسات و اماکن ورزشی، جدول مسابقات ورزشی، هندبال، کارآموزی، آمادگی جسمانی، والیبال، ژیمناستیک، فوتبال پسران، شنا، آناتومی، ایمنی و کمک های نخستین، روانشناسی عمومی.

دروس دانشگاهی رشته تربیت بدنی

مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی ۴ ساله می‌باشد و در طی این ۴ سال دانشجو موظف به گذراندن ۱۳۳ واحد درسی با تقسیم‌بندی زیر می‌باشد:

  • دروس عمومی: ۱۹ واحد
  • دروس پایه: ۱۴ واحد
  • دروس نظری: ۳۸ واحد
  • دروس عملی: ۳۶ واحد
  • دروس اختیاری: ۲۶ واحد

دروس پایه

آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، کمکهای اولیه، زیست شناسی

دروس اصلی

اصول فلسفه آموزش‌وپرورش، مبانی برنامه‌ریزی آموزش متوسطه، تولید و کاربرد مواد آموزشی، روش‌ها و فنون تدریس، مدیریت آموزشی، روانشناسی کودکی و نوجوانی، روانشناسی تربیتی، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، سنجش و اندازه‌گیری

دروس تخصصی

زبان اختصاصی، حرکت‌شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی، تربیت بدنی و ورزش معلولین، مقدمات بیومکانیک ورزشی، مبانی روانی و اجتماعی، تربیت بدنی، آمادگی جسمانی، فوتبال، دو و می‌دانی، ژیمناستیک، شنا، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس روی میز، کشتی، بدمینتون، اصول و مبانی تربیت بدنی، تاریخ تربیت بدنی، تغذیه و ورزش، آسیب‌شناسی ورزشی، رشد و تکامل حرکتی، فیزیولوژی ورزشی، یادگیری حرکتی، سنجش و اندازه‌گیری در تربیت بدنی، بهداشت و ورزش، تربیت بدنی در مدارس، مدیریت سازمان‌های ورزشی، مدیریت و طرز اجرای مسابقات

گرایش های رشته تربیت بدنی در دانشگاه

در دوره کارشناسی رشته تربیت بدنی به دو بخش علوم‌انسانی و علوم زیستی تقسیم می‌شود. در بعضی از دانشگاه‌ها به‌صورت تک گرایش و با عنوان تربیت بدنی عمومی تدریس می‌شود. اما در دوره کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلفی برای این رشته وجود دارد. برای مثال رشته‌های مدیریت ورزشی، بازاریابی ورزشی، رویدادهای ورزشی، رفتار حرکتی و یا فیزیولوژی ورزشی و هزاران گرایش دیگر مربوط به دوره کارشناسی ارشد می‌شود. همچنین علاقه‌مندان به ادامه تحصیل می‌توانند گرایش موردنظر خود را انتخاب کرده و در دوره دکتری نیز به تحصیل بپردازند. در دوره دکتری نیز معمولاً همان گرایش‌های دوره کارشناسی ارشد وجود دارد. در ادامه به طور کامل گرایش‌های مختلف این رشته در مقاطع مختلف ارائه شده است:

گرایش‌های کارشناسی ارشد

  • گرایش روانشناسی ورزشی فیزیولوژی ورزشی
  • گرایش مدیریت ورزشی
  • گرایش رفتار حرکتی
  • گرایش آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی
  • گرایش بیومکانیک ورزشی
  • یادگیری و کنترل حرکتی
  • آموزش تربیت بدنی
  • رشد حرکتی
  • فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی
  • فیزیولوژی فعالیت بدنی بالینی
  • فیزیولوژی فعالیت تغذیه ورزشی
  • فیزیولوژی ورزشی کاربردی
  • فیزیولوژی فعالیت بدنی محض

گرایش‌های دکتری

  • گرایش آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی
  • گرایش مدیریت ورزشی
  • گرایش فیزیولوژی ورزشی
  • گرایش رفتار حرکتی
  • گرایش بیومکانیک ورزشی

نمونه کارنامه های قبولی رشته تربیت بدنی

در این قسمت به بررسی کارنامه های قبولی رشته تربیت بدنی در سال‌های اخیر می‌پردازیم تا با استفاده از این نمونه‌ها بتوانید محاسبه کنید به چه حدود رتبه و درصدی برای قبولی این رشته در دانشگاه در مقطع کارشناسی پیوسته نیاز دارید.

کارنامه قبولی رشته تربیت بدنی

بازار کار رشته تربیت بدنی

فارغ‌التحصیلان رشته تربیت بدنی پس از تحصیل می‌توانند به تدریس این رشته در مراکز مختلف آموزشی بپردازند و یا در باشگاه‌ها مشغول به مربیگری شوند. در کل می‌توان این‌گونه گفت دانش‌آموختگان رشته تربیت بدنی بدون شغل در جامعه رها نمی‌شوند و موقعیت‌های شغلی مختلفی برایشان وجود دارد. یک کارشناس تربیت بدنی می‌تواند به‌عنوان مشاور ساخت وسایل ورزشی نیز فعالیت کند و اگر شخص مهارت و توانمندی کافی را داشته باشد می‌تواند شغل پردرآمدی برای خود پیدا کند. از جمله مشاغل موجود برای کارشناسان تربیت بدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مربیگری رشته‌های مختلف
  • مربی و روان‌شناس تیم‌های باشگاهی
  • سرپرست تیم‌های ورزشی
  • معلم ورزش در مدارس
  • داوری مسابقات ورزشی
  • راه‌اندازی باشگاه فرهنگی – ورزشی

تحصیل رشته تربیت بدنی در خارج از کشور

وسعت این رشته و زیرمجموعه‌های آن در دیگر کشورها نیز بسیار بالا است و می‌توان گفت وضعیت آن از ایران هم بهتر است و دانشجویان گرایش‌های بیشتری برای انتخاب دارند. این رشته یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در دنیا محسوب می‌شود و حتی گرایش بازی‌های الکترونیک و کامپیوتری نیز در اکثر نقاط دنیا به شکل یک‌رشته دانشگاهی ارائه می‌شود. همچنین پس از اتمام دوره کارشناسی می‌توانید مستقیماً برای دوره دکتری اقدام کنید. بهترین دانشگاه‌های موجود برای این رشته را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

دانشگاه تورنتو، دانشگاه بیرمینگام، دانشگاه فلوریدا، دانشگاه اوهایو، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه باث، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه اکستر در انگلستان، دانشگاه میشیگان، دانشگاه لافبورو در انگلستان، کوئینزلند در استرالیا، دانشگاه بریتیش کلمبی، دانشگاه سیدنی.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته تربیت بدنی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا