مشاور من

سهمیه مناطق چیست؟ آیا درس خواندن در منطقه 3 بهتر است؟

به این نوشته امتیاز دهید

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر کند این است که سهمیه مناطق چیست و اصلاً چه کمکی به داوطلبین کنکور می کند. یا اینکه اصلا چه فرقی می کند که در کدام منطقه درس بخوانید! خیلی مختصر و مفید ابتدا به بررسی سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور می پردازیم و سپس شرایط مناطق را مقایسه می کنیم.

مناطق
سهمیه مناطق چیست؟ آیا درس خواندن در منطقه 3 بهتر است؟ 3

سهمیه مناطق چیست و هدف این سهمیه چیست؟

در نظام آموزشی کشور بر مبنای میزان امکانات آموزشی یه سه منطقه 1، 2و 3 تقسیم شده است. منطقه یک بیشترین امکانات و منطقه سه از کمترین امکانات برخوردار می باشد. منطقه یک شامل تهران، کن، شمیرانات، مشهد، اصفهان و شیراز می شود. منطقه 2 معمولا شامل مراکز استان ها و شهرهای بزرگ مانند کرج، کرمانشاه، ساری، بابل، رشت و … می گردد. منطقه 3 نیز تمامی مناطق کم برخوردار را شامل می شود.

رتبه یک داوطلب در کنکور بر مبنای این سهمیه اعلام می شود یعنی برای افزایش عدالت آموزشی در کل کشور رتبه ی یک داوطلب در میان مناطق با امکانات برابر سنجیده می شود.

همچنین بخوانید:
بورسیه دانش و صفر تا صد آن

کدام منطقه در شرایط برابر برای درس خواندن بهتر است؟

در ابتدا باید بگوییم که داوطلبین منطقه یک از نظر سطح علمی به دلیل امکانات و شرایط بهتر میانگین درصد بهتری در کنکور کسب می کنند. میانگین درصد های منطقه 3 به دلیل وجود ضعف های آموزشی بسیار پایین تر است ا گر بخواهیم خلاصه و مختصر و مفید شرایط را توضیح دهیم باید به صورت زیر بگوییم!

  • منطقه 1: میانگین درصدها بالاتر، رقابت شدید تر و تعداد داوطلبین کمتر از دو منطقه دیگر!
  • منطقه 2: میانگین درصدها متوسط ، رقابت بین داوطلبین خوب، جمعیت بیشتر از منطقه 1!
  • منطقه 3: میانگین درصدها پایین، رقابت کافی نیست، جمعیت بیشتر از سایر مناطق

به طور کلی چون تعداد داوطلبین با درصدها بالا در منطقه یک بیشتر پس در شرایط برابر با شرکت در کنکور از منطقه 3 رتبه بهتری کسب می کنید.

چطور بدانم در کدام منطقه تحصیل می کنیم؟

  • به طور کلی در هر نظام و سیستم آموزشی که تحصیل کرده باشید سه سال آخر دبیرستان به عنوان تعیین کننده منطقه شما می باشد. برای داوطلبین 3-3-6 پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم و برای داوطلبین ترمی واحدی و سالی آموزشی نظام قدیم محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.
  • داوطلبینی که حداقل 2 سال از 3 سال آخر تحصیلی را در دوره متوسطه و یا سال آخر را در خارج از کشور گذرانده اند جزو سهمیه ی منطقه 3 می باشند.
  • در صورتی که سال های تحصیل متفاوت باشد. سهمیه داوطلب بخش اخذ مدرک تحصیلی مرفه تر حتی یک سال تعیین می گردد.

اگر من دو سال در شهرستان و یک سال در تهران درس خوانده باشم منطقه چند محسوب می شوم؟

شما اگر حتی یک سال در یک منطقه مرفه تر درس خوانده باشید آن منطقه جزو سهمیه مناطق شما محسوب می گردد.

جمع بندی و نتیجه گیری

به طور کلی سهمیه مناطق یکی از مهم ترین و موثر ترین سهمیه ها در فرآیند انتخاب رشته می باشد. به طور کلی داوطلبین با شرایط برابر یعنی درصدهای برایر در کنکور سراسری در منطقه 3 رتبه ی بهتری کسب می کنند. این اختلاف در برخی از موارد بسیار چشمگیر می باشد. اگر منطقه شما در کارنامه ی کنکور اشتباه وارد شده است باید با درخواست در سامانه پاسخگویی سازمان سنجش به آدرس https://request.sanjesh,org درخواست اصلاح بدهید. در مورد این موضوع باید بگوییم که اگر می خواهید یک انتخاب رشته درست داشته باشید باید از خبرگان این امر و همچنین از یک نرم افزار انتخاب رشته حرفه ای کمک بگیرید تا یک انتخاب رشته بی نقص داشته باشید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا