پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

راهنمای کامل قبولی در دانشگاه فرهنگیان

شرایط ثبت نام و مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اگر علاقمند به قبولی در دانشگاه فرهنگیان هستید، لازم است نسبت به مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان آگاهی کافی پیدا کنید. افرادی که شغل معلمی را برای آینده انتخاب می‌کنند، باید بدانند که بهترین دانشگاه جهت انتخاب رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان است. زیرا بازار کار و درآمد شما تامین و تضمین شده است. با مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو کرج همراه باشید.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری نقش مهمی در ارائه خدمات به داوطلبان دارند. داوطلبان با کمک مشاوره انتخاب رشته خبره و کار بلد می‌توانند نسبت به مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان، ابعاد مختلف رشته‌های دانشگاهی ، اولویت بندی های داوطلبان کنکور در هر سال و بررسی دقیق دفترچه انتخاب رشته آگاهی کافی پیدا کنند.

قبولی در دانشگاه فرهنگیان

اگر میخواهید در دانشگاه فرهنگیان قبول شوید لازم است ابتدا به توصیف مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان اشاره کنیم. دانشگاه فرهنگیان که در گذشته با نام دانشگاه تربیت معلم شناخته می‌شد، به منظور تربیت و توانمندسازی معلمان در سال 1390 تاسیس شده است.

دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی مورد نیاز در وزارت آموزش و پرورش را تربیت و تامین می‌کنند. این دانشگاه که به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود، برای پذیرش دانشجویان دارای ضوابط و شروط زیادی است که باید توسط داوطلبان رعایت شود. البته اخیرا دیده شه است که قبلوی در دانشگاه فرهنگیان بسیارپر طرفدار شده است. به همین علت است که برخی از کد رشته ها تضمین و تعهد اشتغال به دانشجویان قبول شده نمیدهند.

لوکیشن سایت مرکزی دانشگاه فرهنگیان 

برای انتخاب رشته در دانشگاه های فرهنگیان باید درباره شرایط تحصیل و تعهد خدمت اطلاعات کافی داشته باشید. مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو همراه داوطلبان از برنامه ریی برای کنکور تا انتخاب رشته تخصصی.

معرفی مزایا و معایب قبولی در دانشگاه فرهنگیان و مشاوره تخصصی انتخاب رشته و قبولی در رشته های دانشگاه فرهنگیان در مرکز کنکور آکو کرج

لیست رشته‌های دانشگاه فرهنگیان

به منظور بیان مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان لازم است به رشته‌های این دانشگاه نیز بپردازیم. در دانشگاه فرهنگیان رشته‌های متنوعی برای تحصیل وجود دارد که از طریق انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان بعد از شرکت در آزمون رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی پذیرش صورت می‌گیرد. در ادامه مطلب به رشته‌های این دانشگاه اشاره می‌کنیم.

گروه آزمایشی ریاضی فیزیک: دبیری ریاضی، دبیری فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

گروه آزمایشی تجربی: دبیری شیمی، دبیری زیست‌شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

گروه آزمایشی علوم انسانی: آموزش زبان و ادبیات فارسی، دبیری تاریخ، دبیری جغرافیا، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

گروه آزمایشی هنر: آموزش ارتباط تصویری(گرافیک)

گروه آزمایشی زبان خارجی: تربیت دبیر زبان انگلیسی

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

مدتی پس از برگزاری کنکور سراسری، کارنامه داوطلب در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد که در آن رتبه، تراز و وضعیت مجاز شدن یا نشدن داوطلب جهت انتخاب رشته مشخص است. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، با در نظر گرفتن اولویت‌بندی رشته‌ محل‌های مورد نظر، می‌توانند رشته های دانشگاه فرهنگیان رابه عنوان اولویت انتخاب رشته کنند.

شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان چیست؟

اولین شرط قبولی در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام داوطلبان در کنکور سراسری است. در صورتی که داوطلبان در آزمون سراسری شرکت نموده و رتبه قبولی را در نتایج نهایی کنکور کسب کنند، می‌توانند اولین گام را در جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان بردارند.

سازمان سنجش در دفترچه‌ای که برای ثبت نام و انتخاب رشته منتشر می‌کند و شرایط پذیرش انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان را به داوطلبان ارائه می‌کند. از مهم‌ترین شرایط و ضوابطی که در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان در نظر گرفته می‌شود، موارد زیر را می‌توان بیان کرد:

  • داوطلب باید حداقل نمره علمی کل 6500 و بالاتر را کسب کند.
  • داوطلب هنگام ورود به دانشگاه فرهنگیان دارای حداکثر 24 سال تمام باشد.
  • در دفترچه انتخاب رشته، لازم است معدل کل دوره متوسطه دوم با حداقل معدل اعلامی دانشگاه فرهنگیان یعنی 14 مطابقت داشته باشد.
  • داوطلب باید در کد رشته محل مربوط بومی باشد.
  • لازم است داوطلب از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار باشد و این اطمینان را به کارشناسان بدهد که توانایی لازم برای حسن انجام وظایف معلمی را داراست.

مراحل قبولی در دانشگاه فرهنگیان

در مبحث مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان لازم است به مراحل قبولی در این دانشگاه اشاره کنیم. سازمان سنجش با برگزاری کنکور، شرایط را برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مهیا می‌کند و با برپایی رقابتی سالم، افراد واجد شرایط را پذیرش می‌کند.

داوطلبان می‌توانند با ثبت نام از طریق سایت Sanjesh.org نسبت به انتخاب رشته و دسترسی به نتایج نهایی کنکور اقدام کنند. در این سایت کلیه اخبار و اطلاعیه‌های مهم اطلاع‌رسانی می‌شوند و در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

ثبت‌نام دانشگاه فرهنگیان

به منظور تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، لازم است ابتدا در سایت سازمان سنجش فرم ثبت نام توسط داوطلب تکمیل شود و اطلاعات فردی و تحصیلی وی در آن درج گردد. در این سایت دفترچه راهنمای ثبت نام ارائه شده است که در آن شرایط لازم برای ثبت نام و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان

مصاحبه های حضوری و گزینش دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه های خاص کشور است که به صورت نیمه متمرکز و به وسیله شرکت در آزمون کنکور و مصاحبه، دانشجو می‌پذیرد. پس از قبولی در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، از داوطلبانی که واجد شرایط هستند دعوت به عمل می‌آید که در مصاحبه و گزینش دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

لیست اسامی داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده‌اند بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و قابل دسترس است. داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده‌اند، باید طبق برنامه زمانی اعلام‌شده، مراجعه نمایند و این مرحله را نیز برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان طی کنند.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

شاید مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله قبولی در دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه و گزینش باشد. این مصاحبه توسط هسته‌های گزینش تعیین شده در استان‌ها صورت می‌گیرد و در آن داوطلبان را می‌سنجند. سوالاتی که در این مصاحبه از دانشجویان می‌پرسند شامل سوالات عقیدتی سیاسی، علمی و معاینه سلامت جسمی و روانی است. بعد از مرحله مصاحبه و گزینش اختصاصی باید منتظر اعلام نتایج نهایی قبولی در دانشگاه فرهنگیان باشید. اما نکاتی که درباره گزینش تخصصی دانشگاه فرهنگیان باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان توانایی‌های علمی داوطلبان را محک می‌زنند. همچنین داوطلبان را از نظر سلامت جسمی و قابلیت معلم شدن مورد بررسی قرار می‌دهند. در واقع بخش مصاحبه یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به شمار می‌رود.
  • داوطلبان به منظور شرکت در جلسه مصاحبه باید مدارک مورد نیاز برای مصاحبه را آماده کنند. مدارک غالبا توسط دانشگاه مشخص می‌شود و داوطلبان باید آن‌ها را به همراه داشته باشند.
  • داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که دعوت شدن به مصاحبه به منزله قبولی در دانشگاه فرهنگیان نیست. بلکه دانشجویان را بر اساس دارا بودن شرایط اولیه مصاحبه به صورت چند برابر ظرفیت دعوت می‌کنند و سپس آن‌ها را با توجه به معیارهای مورد نظر دانشگاه، مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهند.

نتایج نهایی قبولی در دانشگاه فرهنگیان

زمانی که مصاحبه انجام شد، نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه فرهنگیان در سایت سازمان سنجش اعلام و منتشر می‌شود. بعد از قبولی در دانشگاه فرهنگیان شما به مرکز یا پردیس مربوطه فراخوانده میشوید و مثل یک دانشگاه سراسری عادی شروع به تحصیل میکنید. تنها تفاوت انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان ، تعهد تدریس و حقوق دانشجویی و بیمه خدمات درمانی میشوند.

مرکز شهید باهنر دانشگاه های فرهنگیان

مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان ضوابط و قوانین خاصی دارد که کلیه دانشجویان ملزم به رعایت آن‌ها هستند. هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور، رشته های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کنند. از آنجا که مزایا دانشگاه فرهنگیان زیاد است، اغلب داوطلبان صرفا مزایای آن را در نظر می‌گیرند.

اما لازم به ذکر است که دانشگاه فرهنگیان دارای معایب خاص خود نیز است که ممکن است برای برخی از داوطلبان خوشایند نباشد. در ادامه مطلب ما را همراهی نمایید تا بیشتر به مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بپردازیم.

مزایا دانشگاه فرهنگیان

  • دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، از بدو ورود به استخدام قطعی آموزش و پرورش درمی‌آیند.
  • در طول دوران تحصیل، کمک هزینه تحصیلی یا حقوق به دانشجویان تعلق می‌گیرد.
  • دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند می‌توانند از خوابگاه استفاده نمایند.
  • در صورتی که دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تمام وقت تحصیل کند، به صورت شبانه‌روزی مشغول خواهد بود.
  • مدت تحصیل 4 ساله در دانشگاه نیز جزو سوابق خدمت دانشجویان محسوب می‌شود.
  • از تمام گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی امکان ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.
  • دانشجو معلمان می‌توانند از ترم 4 تدریس در مدارس را به شکل کارورزی انجام دهند.
  • مزیتی که برای آقایان بسیار مهم است، معافیت از خدمت سربازی است. به این ترتیب آن‌ها صرفا باید دوره آموزشی را بگذرانند.
  • دانشجویان از بیمه سلامت و بازنشستگی برخوردار هستند.
  • تحصیل در دانشگاه فرهنگیان کاملا رایگان است و آموزش‌های باکیفیت در آنجا صورت می‌گیرد.
  • مدارکی که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دریافت می‌شود، بسیار معتبر است.

معایب دانشگاه فرهنگیان

با توجه به مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان، می‌توان نسبت به تحصیل در آن دانشگاه اقدام نمود. این دانشگاه علاوه‌بر مزایای فراوانی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. در ادامه به معایب دانشگاه فرهنگیان اشاره می‌کنیم.

  • دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده‌اند، لازم است پس از فارغ‌التحصیلی طرح تعهد خدمت را به مدت 5 سال طی کنند.
  • در دانشگاه فرهنگیان تفکیک جنسیتی وجود دارد که این مسئله برای برخی دانشجویان جزو مزیت‌های این دانشگاه به شمار می‌رود.
  • برای پوشش خانم‌ها و آقایان قوانینی وجود دارد که دانشجویان ملزم به رعایت آن هستند.
  • با توجه به امکانات ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان، از حقوق دانشجویان برای غذا، خوابگاه و غیره کسر می‌شود.
  • میزان درآمد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر مشاغل، کمتر است.
  • برای ورود به این دانشگاه لازم است واجد شرایط سنی مشخص و شرط معدل لازم بود.

مشاوره بازار کار رشته های دبیری دانشگاه فرهنگیان

مهم‌ترین سوال داوطلبان این است که بازار کار رشته‌های دبیری چگونه است؟ مهم‌ترین و اصلی‌ترین حوزه‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان می‌توانند در آن مشغول شوند، وزارت آموزش و پرورش است. علاوه‌براین، آن‌ها می‌توانند در موسسات و آموزشگاه‌های غیردولتی نیز مشغول به فعالیت شوند. همچنین ورود به حوزه کنکور و تدریس تستی میتواند درآمد های روزانه بیش از 10 میلیون را برای شخص فراهم آورد.

هرچند کسب درآمد های نجومی از رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان و ارگان های مربوط به وزارت آموزش و پرورش کاملا بستگی به تلاش و دانش شخص بستگی دارد.

 برای داشتن درآمد بالاتر و حتی درآمد های نجومی ، خارج از ساعات کاری، امکان تدریس خصوصی و سایر فعالیت‌های آموزشی برای معلمان وجود دارد. تعطیلات سه ماهه تابستان نیز فرصت خوبی برای معلمان است که بتوانند به فعالیت‌های دیگر بپردازند.

نقش مشاور برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری با بررسی و آنالیز رتبه داوطلب، او را برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان کمک می‌کنند. همچنین مشاور می‌تواند راهنمای مناسبی برای داوطلبان دعوت‌شده به مصاحبه باشد. از آنجا که مشاور نسبت به همه ابعاد این دانشگاه آگاهی کافی دارد، از سوالاتی که در مصاحبه می‌پرسند و اطلاعات مورد نیاز در جلسه مصاحبه به طور تقریبی آگاه است.

بنابراین داوطلبان می‌توانند با استفاده از اطلاعات مهمی که مشاور به آن‌ها می‌دهد، در مصاحبه پذیرفته شوند و به دانشگاه فرهنگیان راه یابند. علاوه‌براین، مشاورانی هستند که داوطلبان را در طول دوران مطالعه و کسب آمادگی برای کنکور راهنمایی می‌کنند.

یک مشاوره انتخاب رشته تخصصی کنکور توصیه می‌کند که داوطلبان حداقل روزی 6 ساعت را به مطالعه بپردازند تا بتوانند در کنکور نتیجه قابل قبولی کسب کنند. بنابراین کمک گرفتن از مشاوره تخصصی در دوران کنکور و انتخاب رشته از اهمیت زیادی برخوردار است و داوطلب را برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان کمک می‌کند.

مشاوره انتخاب رشته تخصصی و برنامه ریزی برای قبلوی در دانشگاه فرهنگیان

مشاوره  انتخاب رشته کنکور آکو درباره دانشگاه فرهنگیان میگوید

یکی از راه‌های ورود به آموزش و پرورش و شغل معلمی، قبولی در دانشگاه فرهنگیان است. از آنجا که اغلب داوطلبان نسبت به مزایا و معایب دانشگاه فرهنگیان آگاه هستند، آن را انتخاب می‌کنند و غالبا از معایب آن چشم‌پوشی می‌کنند.

با توجه به حساسیت و شرایط خاصی که برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیانوجود دارد، اغلب داوطلبان نیاز به استفاده از خدمات مشاوره در زمان مطالعه و انتخاب رشته دارند. یکی از مشاورانی که به صورت آنلاین اقدام به ارائه خدمات مشاوره می‌نماید، مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور است. در مرکز تخصصی انتخاب رشته کنکور آکو داوطلبان برای قبولی راحت‌تر به دانشگاه فرهنگیان و انتخاب رشته صحیح در کنکور راهنمایی کامل خواهند کرد.

سوالات متداول

بازار کار دبیری چطور است؟

نکته اصلی این است که شما با آموزش و پرورش قرارداد خواهید داشت. از طرفی می توانید به صورت خصوصی یا در آموزشگاه ها نیز فعالیت کنید.

آیا ورود به دانشگاه فرهنگیان سخت است؟ خیر. باید ابتدا در کارنامه اولیه کنکور قبولی دانشگاه فرهنگیان را بیاورید. سپس در ازمون حضوری شرکت کرده و در صوتر قبولی وارد می شوید. عموما این کار سختی زیادی ندارد.

مدت زمان تحصیل به جه صورت است؟ تحصیل شما 4 سال طول خواهد کشید. پس از آن می توانید در مقطع ارشد اقدام کنید. هیچ گونه محدودیتی در مورد دانشگاه ارشد نخواهید داشت.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا