پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته جامعه شناسی

آیا رشته جامعه شناسی رشته ی خوبی است؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

معرفی رشته جامعه شناسی پیش از هرچیز به معنای اصطلاح جامعه شناسی برمیگردد. اصطلاح جامعه شناسی در سال ۱۸۳۸ توسط فیلسوف فرانسوی‌، آگوست کنت ابداع شد. به همین دلیل او را پدر جامعه شناسی می نامند. نخستین مکتب جامعه شناسی مکتب دورکیم بود که این مکتب توسط جامعه شناس فرانسوی امیل دورکیم تاسیس شد. کنت از دانش فیزیک برای ساخت جامعه شناسی استفاده کرد و تلاش کرد قوانینی که همیشه در جامعه انسانی کاربرد دارد را به روشی کاربرد محور تعریف کند. به همین دلیل در ابتدا این دانش را فیزیک اجتماعی نامید اما با گذشت زمان جامعه شناسی نامیده شد.

اما جامعه شناسی در ایران در سال ۱۳۱۷ توسط غلامحسین صدیقی بنیان نهاده شد. صدیقی از دانشگاه پاریس مدرک دکتری فلسفه و علوم اجتماعی اخذ کرده بود و بعد از بازگشت به ایران در دانشسرای دانشگاه تهران تدریس جامعه شناسی و فلسفه را آغاز کرد. تلاش‌های اصلی صدیقی، اشاعه و کاربردی نمودن شناخت علمی پدیده‌های اجتماعی و بستر سازی و برپایی ساختارهای سازمانی مناسب برای توسعه علوم اجتماع  بوده است.

در ادامه علاوه بر مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی رایگان ، به معرفی رشته جامعه شناسی در ایران و دروس رشته جامعه شناسی در دانشگاه های ایران میپردازیم.

معرفی رشته علوم اجتماعی در دانشگاه های ایران - مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور انسانی

رشته جامعه شناسی چیست؟

رشته جامعه شناسی چیست؟ رشته جامعه شناسی به بررسی جوامع مختلف، روابط بین آن ها و فرآیند هایی که جوامع را در وضعیت حال حاضرشان نگه میدارد یا تغییر می دهد، می پردازد. چون جهان اجتماعی انسان ها به طور مداوم در حال تغییر می باشد و انسان همواره با آداب و رسوم و فرهنگ های مختلفی رو به رو می شود شناخت این فرهنگ ها و ویژگی های جامعه به انسان ها کمک می کند تا روابط موثرتری داشته باشند و علم جامعه شناسی به همین دلیل به وجود آمده است. رشته جامعه شناسی موضوعات مهم و حیاتی برای زندگی شخصی ما، جامعه ما، ملت و جهان را بررسی می کند.

دروس رشته جامعه شناسی به گونه ای طراحی شده است که شخصیت اجتماعی زندگی انسان و تاثیر اشکال مختلف سازمان اجتماعی در امور انسانی را به دانشجویان آموزش می دهد. جامعه شناسی در زیر گروه 2 علوم انسانی قرار دارد و از رشته های پرطرفدار محسوب می شود. رشته جامعه شناسی ظرفیت خوبی دارد و در بیشتر دانشگاه های دولتی در دوره های روزانه و شبانه، ارائه می شود اما در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی ظرفیتی ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته مردم شناسی

رشته جامعه شناسی در دانشگاه های آزاد بدون آزمون و با آزمون ارائه می شود.

توانایی های لازم برای رشته جامعه شناسی چیست

در ادامه مقاله معرفی رشته جامعه شناسی به شرح توانایی های لازم برای موفقیت در رشته جامعه شناسی در ایران می‌پردازیم. از جمله وظایف کارشناس جامعه شناسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تحقیق و پژوهش و بررسی های اقتصادی و اجتماعی
  • تحلیل و تحقیق درباره ی جوامع انسانی
  • توسعۀ نظریه‌های جامعه شناسی
  • اجرا کردن برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در دستگاه های اجرایی کشور و …

مهم ترین نکته برای ورود به رشته جامعه شناسی در دانشگاه علاقه به شناخت جامعه و مطالعه رفتار مردم می‌باشد. دانشجویان رشته جامعه شناسی باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشند، زیرا بیشتر در زمینه‌های تئوریک و نظری وارد می‌شوند. همچنین باید هوش و خلاقیت زیادی برای حل تعارض های اجتماعی داشته باشند. یک جامعه شناس باید بتواند چیزهایی را ببیند و درک کند که دیگران قادر به درک آن نیستند به همین دلیل باید برای درک درست مسائل خوب گوش دهند.

کارنامه قبولی رشته جامعه شناسی در کنکور ایران

رتبه قبولی رشته جامعه شناسی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی رشته جامعه شناسی در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

قبولی جامعه شناسی

معرفی دروس رشته جامعه شناسی

دوره تحصیل رشته جامعه شناسی ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد. دانشجویان باید در دوران تحصیل خود ۱۳۵ واحد درسی را بگذرانند که به صورت زیر می باشد:

  • دروس عمومی: ۲۰ واحد
  • دروس اصلی: ۵۸ واحد
  • دروس تخصصی: ۳۴ واحد
  • دروس اختیاری: ۱۸ واحد
  • پایان نامه: ۵ واحد

در ادامه مقاله به ذکر دروس اصلی و تخصصی رشته جامعه شناسی می پردازیم.

دروس اصلی رشته جامعه شناسی: مبانی جامعه‏ شناسی (1)، مبانی جامعه ‏شناسی (2)، مبانی جمعیت شناسی، مبانی مردم شناسی، مبانی روانشناسی، مبانی فلسفه، تاریخ تفكر اجتماعی در اسلام، مبانی تاریخ اجتماعی درایران، آمار توصیفی یك ‏متغیره، آمار توصیفی دو ‏متغیره، آمار استنباطی یك و دو‏ متغیره، زبان تخصصی، اصول علم اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، مبانی روانشناسی و مبانی جامعه‌شناسی (1)، روشهای‏ مقدماتی‏ تحلیل ‏جمعیت، انسان از دیدگاه اسلام، نظریه جامعه ‏شناسی (1)، نظریه جامعه ‏شناسی( 2)، نظریه جامعه ‏شناسی (3)، مبانی روش تحقیق، روش تحقیق كیفی، روش تحقیق كیفی، روش تحقیق كمی (1)، روش تحقیق كمی (2)، جامعه‏ شناسی انقلاب، جامعه‏ شناسی ‏قشرها و نابرابری های اجتماعی، بررسی مسائل اجتماعی ایران، جامعه ‏شناسی ادبیات.

دروس تخصصی رشته جامعه شناسی: جامعه‏ شناسی شهری، جامعه‏ شناسی روستایی، جامعه ‏شناسی صنعتی، جامعه‏ شناسی خانواده، جامعه ‏شناسی انحرافات، جامعه ‏شناسی توسعه، جامعه‏ شناسی سازمان ها، كاربرد جمعیت‏ شناسی، تكنیک ‏های خاص تحقیق، جامعه ‏شناسی ارتباطات، جامعه ‏شناسی پزشكی، جامعه ‏شناسی سیاسی، جامعه ‏شناسی كار و شغل، تغییرات اجتماعی، جامعه‏ شناسی ‏آموزش ‏و پرورش.

دروس اختیاری رشته جامعه شناسی: آثارصاحب ‏نظران‏ جامعه‏ شناسی، جامعه‏ شناسی جوانان، جامعه ‏شناسی جامعه اطلاعاتی، جامعه‏ شناسی هنر، روانشناسی اجتماعی كاربردی، اندیشه‏ های سیاسی در قرن، فلسفه علوم اجتماعی.

معرفی رشته جامعه شناسی در ایران

گرایش های ارشد و دکتری رشته جامعه شناسی

رشته جامعه شناسی از گرایش های رشته علوم اجتماعی می‌باشد و در مقطع کارشناسی ارشد گرایشی ندارد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به مسائل جزئی تر در جامعه می پردازد و موضوعاتی مانند اختلاف طبقاتی و جنبش های اجتماعی را شرح می‌دهد. رشته جامعه شناسی در مقطع دکتری دارای گرایش های مختلفی است که به شرح زیر می باشد:

  • جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
  • جامعه شناسی گروه های اجتماعی
  • جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران
  • توسعه اجتماعی – روستایی
  • جامعه شناسی سیاسی
  • جامعه شناسی فرهنگی

رشته جامعه شناسی در ایران تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارد.

بازار کار و شغل های رشته جامعه شناسی در ایران

در ادامه مقاله معرفی رشته جامعه شناسی به شرح بازار کار و شغل های رشته جامعه شناسی می پردازیم. رشته جامعه شناسی در مقطع کارشناسی بازار کار خوبی ندارد و برای داشتن شغل های بهتر توصیه می شود دانشجویان تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل بدهند. مدرک جامعه شناسی یک دیدگاه جامعه شناختی را به دانشجویان می دهد تا بتوانند به متخصصان در همه زمینه ها کمک کنند و عوامل اجتماعی تاثیر گذار را بررسی کنند.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند در آزمون های استخدامی شرکت کنند و به عنوان معلم جذب وزارت آموزش و پروش شوند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مشاغل زیر مشغول به کار شوند.

  • روزنامه نگاری
  • مشاور بازنشستگی
  • مشاور اعتیاد
  • مدد کار اجتماعی
  • آزمایش و خدمات به زنداییان
  • حرفه توسعه عملکرد کمیته ها

تحصیل رشته جامعه شناسی در خارج از کشور

بسیاری از دانشجویان برای تحصیل و بالطبع شغل های بهتر رشته جامعه شناسی برای دوره کارشناسی ارشد به خارج از کشور مهاجرت کرده و پس از اخذ اقامت تحصیلی و پذیرش در رشته جامعه شناسی تابعیت یا شهروندی درآن کشور را دریافت می کنند. به همین ترتیب یکی از روش‌های تحصیل در جامعه شناسی مهاجرت کردن است. در صورت داشتن رزومه تحصیلی و شغلی مناسب در این رشته می‌توان برای گرفتن بورسیه نیز اقدام کرد.

زبان تحصیل این رشته در کشور های مختلف متفاوت است اما تحصیل آن در اکثر کشور ها به زبان انگلیسی است. از دانشگاه های برتر رشته جامعه شناسی در خارج از کشور میتوان به دانشگاه های هاروارد در آمریکا،آکسفورد در انگلستان،کالیفرنیا در آمریکاو آمستردام در هلند اشاره کرد.

تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی  آکو

در مقاله معرفی رشته جامعه شناسی سعی کردیم دید جامع و کاملی از اینکه رشته جامعه شناسی چیست و دروس رشته جامعه شناسی در ایران را ارائه دهیم. در مرکز مشاوره آکو، تیم تخصصی مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی برای داوطلبان در نظر گرفته شده اند که علاوه بر بررسی شرایط روحی و شخصیت شناسی دانش آموز، میتوانند شرایط تحصیل در هریک از دانشگاه های برتر ایران را به شما آموزش دهند. در این شرایط با دید باز تری انتخاب انجام میگیرد و آینده داوطلب با یک مشاور متخصص انتخاب رشته کنکور تضمین شده خواهد بود.

اینستاگرام مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور

 

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا