نرم افزار انتخاب رشته

02633408944

مشاور من

بررسی فرایند هدایت تحصیلی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.2/5 - (5 امتیاز)

همه ما در زندگی با چند راهی هایی مواجه می شویم که می بایست بهترین راه را انتخاب کنیم. در بعضی از این چند راهی های تصمیم گیری، آینده ما نقش می بندد و باعث می شود در مسیر های متفاوتی قدم بگذاریم. انتخاب رشته برای متوسطه دوم نیز از همین تصمیمات است که آینده دانش آموزان را تحت تاثیر فراوانی قرار میدهد. این امر یکی از مهم ترین تصمیمات در طول زندگی یک دانش آموز است که ممکن است در آینده از آن پشیمان یا مفتخر و راضی شود. در سایت پرسا درباره مدارس متوسطه دوم در کرج بیش تر بخوانید.

به دلیل اهمیت این موضوع و عدم وجود اطلاعات کافی در این باره در ذهن دانش آموزان، می توانید برای انتخاب رشته از راهنمایی های مشاوران تحصیلی آکو، نتایج آزمون های مشاوره ای، تست های شخصیت شناسی و مقاله های آموزشی تا حد اطمینان استفاده کرد. با ما همراه باشید تا با این مقاله شما را در این امر راهنمایی کنیم.

هدایت تحصیلی چیست؟

هدایت تحصیلی پروسه ای است که با گرفتن آزمون، ارائه مشاوره و راهنمایی به دانش آموزان کمک می شود تا علایق، توانایی ها، استعداد ها، خصوصیات شخصیتی خود، آینده مشاغل، نیازمندی های جامعه در آینده و مسائل مرتبط با رشته های قابل انتخاب را شناسایی و با آگاهی تمام و کمال دست به انتخاب رشته بزنند.

آزمون های هدایت تحصیلی

شاید یک دانش آموز نتواند در مرحله اول به درسی برای انتخاب رشته تصمیم بگیرد. بسیاری از دانش آموزان در این سن هنوز نتوانسته اند علایق و استعداد های خود را شفاف سازی کنند و از این رو در این راه دچار سردرگمی می شوند. سازمان آموزش و پرورش برای حل این موضوع شرکت در یک سری آزمون های مشاوره ای، رغبت سنجی و شخصیتی را اجباری کرده تا همه دانش آموزان تا حد ممکن از خواسته ها و رشته مناسب خود سر در بیاورند. اما باز این آزمون ها به تنهایی نمیتوانند شناخت دانش آموز را به حد استاندارد برساند .

از این رو گروه مشاوره ما به عنوان بهترین تیم هدایت تحصیلی در استان البرز و شهر کرج چند آزمون استاندارد برای شناخت کامل و واضح سازی راه تصمیم گیری ، ارائه می دهد. در کنار هم در این مقاله، تمام این آزمون ها و نحوه تحلیل آن ها را بررسی می کنیم.

انواع آزمون های لازم و تکمیلی برای هدایت تحصیلی:

  • آزمون های مشاوره ای و رغبت سنجی سایت همگام آموزش و پرورش
  • آزمون شخصیت شناسی NEO
  • آزمون أیزنک برون گرایی و درون گرایی
  • تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز
  • آزمون رغبت سنجی هالند
  • آزمون چند محوری بالینی میلون 3 (MCMI-III)
  • آزمون بدبینی و خوشبینی

آزمون های مشاوره ای سایت همگام آموزش و پرورش

در طی چند سال اخیر آموزش و پرورش با اعمال تغییراتی آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی را برگزار می کند. اهداف برگذاری این آزمون ها از دیدگاه آموزش و پرورش را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

2

فاکتور های موثر درهدایت تحصیلی

عوامل تاثیر گذار زیادی درفرایند هدایت تحصیلی وجود دارند که رعایت حداقل های این عوامل در کنار هم نتیجه خوبی را  در فرآیند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان به ارمغان می آورد.

3

حداقل نمرات دوران متوسطه اول

رعایت شرط حداقل نمرات در هدایت تحصیلی و ورود به رشته مورد نظر از جمله فاکتور های بسیار مهم در فرآیند هدایت تحصیلی است. از این رو ابتدا این فاکتور مهم را برسی خواهیم کرد.

44
44444
55555

آزمون رغبت و توانایی هدایت تحصیلی

در آزمون رغبت و توانایی مجموعه ای از سوالات مورد علاقه دانش آموز نسبت به رشته های مختلف سنجیده می شود. در این آزمون ها توانایی دانش آموزان نیز در زمینه های مختلف سنجیده می شود تا دانش آموز با راهنمایی های کامل به سمت رشته مناسب و رشته ای که به آن علاقمند است هدایت شود. نمرات کسب شده در این آزمون ها یکی از فاکتور های سنجش برای برسی تناسب رشته با علاقه و تیپ شخصیتی دانش آموز است. در مقاله آزمون رغبت و توانایی درباره این آزمون بیش تر توضیح داده ایم.

آزمون هدایت تحصیلی سایت همگام شامل چه نوع سوالاتی است؟

  • میزان علاقه شما به طراحی یک وب سایت چگونه است؟
  • میزان علاقه شما به سیستم های کامپیوتری چه میزان است؟
  • میزان علاقه شما به حل مسائل و معماهای ریاضی چگونه است؟
  • میزان علاقه شما به شروع یک کسب و کار آزاد چگونه است؟
  • آیا علاقه ای به ترغیب دیگران به پیروی از افکار شما دارید؟
  • آیا علاقه ای به تعمیر لوازم خانگی دارید؟
  • آیا علاقه ای به کار کردن به عنوان یک کارمند اداری دارید؟
  • آیا علاقه ای به برنامه ریزی مالی برای یک سازمان را دارید؟
  • آیا علاقه ای به نوشتن یک متن انتقادی در رابطه با یک داستان دارید؟

نظر دبیران:

برای راهنمایی بیشتر و نظری خارج از نظر خود دانش آموز درباره رشته های متناسب با یک دانش آموز، از نظر دبیران استفاده می شود . می توان گفت تقریبا دبیران در طی سال تحصیلی شناخت نسبتا خوبی از اخلاق، خصوصیات شخصیتی ، نوع طرز فکر، وجود یا عدم وجود روحیه تیمی و … از دانش اموزان خود به دست آورده و ارئه این نظرات برای هدایت تحصیلی کمک بزرگی به این فرایند می کند. دبیران می بایست برای درج نظرات خود درباره دانش آموزان وارد سامانه همگام شده و نظرات خود را ثبت کنند.

نظر خود دانش آموز:

 در مجموعه فاکتورهای گفته شده نظر خود دانش آمور، ۱۰ درصد اهمیت دارد. دلیل این درصد نسبتا کم این است که دانش آموز در دوره هدایت تحصیلی در سنین نوجوانی قرار دارد و ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند افکار نوجوانی، احساسات، رویا پردازی ، تصمیمات دوستانه و … قرار بگیرد و از گرفتن تصمیم درست باز بماند. از این رو با کمک عوامل مختلف و نظر افراد شایسته قابل اطمینان مثل دبیران و خانواده و همچنین آزمون هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، دانش آموز را از درگیری های ذهنی برای انتخاب رشته و هدایت تحصیلی تا حدودی نجات داده و مسیر ورود به متوسطه دوم را هموار می کند.اما در هر صورت نباید با تست های اشتباه و راهنمایی های غیر استاندارد دانش آموز را مجبور به انتخاب رشته ای کرد که علاقه ای به آن ندارد.

نظر والدین:

والدین نقش مهمی در مسیر هدایت تحصیلی دانش آموز دارند. میتوان گفت هیچکس به انداره والدین احساسات, علایق و نیازمندی های شخصیتی فرزند خود را نمی شناسد. از این رو نظر والدین که از طریق فرم نظر سنجی ای جمع آوری می شود یکی از فاکتور های مهم هدایت تحصیلی است.

در این میان بعضی از والدین علایق خود دانش آموز را نادیده گرفته و صرفا روی جایگاه رشته، نظر اطرافیان، جنبه مادی مشاغل زیر مجموعه آن رشته یا آرزو های خود تمرکز کرده و دانش آموز را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تنگنای اجبار قرار می دهند. این کار نه تنها باعث از بین رفتن علاقه فرد به ادامه تحصیل و افت تحصیلی می شود بلکه در آینده فرد تاثیرات منفی ای می گذارد و به شدت توصیه می شود مبنای هدایت تحصیلی را بیشتر نظر خود دانش آموز،  نتایج آزمون ها و نظر مشاور شایسته و با تجربه قرار داد.

نظر مشاور:

شاید مهم ترین قسمت این مقاله همینجا باشد. نظر مشاور یکی از مهم ترین فاکتور های لازم برای هدایت تحصیلی است. مشاوران با نظراتی کاملا منطقی و برپایه علم و آزمون های مشاوره ای و همچنین شرایط خانوداگی وعلاقه دانش آموز به دانش آموز در فرآیند هدایت تحصیلی کمک می کند. در ادامه انواع ازمون های روان شناسی و تیپ شخصیتی و نحوه تحلیل آن ها را با هم برسی می کنیم.

آزمون شخصیت شناسی NEO:

انسان همواره درصدد شناخت خود و ویژگی های شخصیتی خود است. در این راستا تست های شخصیت شناسی زیادی توسط افراد مجرب و عالم، به دنیا هدیه داده شدند که تعدادی از آن ها را در سایت آموزشگاه پرسا می توانید مطالعه کنید. آزمون شخصیت شناسی NEO از جدید ترین ابزار ها در زمینه شخصیت است که توسط مک کری و کوستا در سال ۱۹۸۵ تحت عنوان آزمون شخصیت شناسی NEO معرفی شد.

این آزمون یکی از آزمون های جامع و مشهور برای سنجیدن پنج عامل بزرگ شخصیتی شامل: روان نژندی ، برونگرایی ، انعطاف پذیری ، دلپذیر بودن ، مسئولیت پذیری و با وجدان بودن می باشد. هر یک از این صفت ها در بردارنده شش زیر مجموعه دیگر هستند. با گرفتن این آزمون و بررسی آن در کنار آزمون های تکمیلی مسیر هدایت تحصیلی هموار می شود.  

سنجیدن پنج عامل بزرگ شخصیتی شامل: روان نژندی ، برونگرایی ، انعطاف پذیری ، دلپذیر بودن ، مسئولیت پذیری و با وجدان بودن. از اینجا میتوانید  در آزمون شخصیت شناسی NEO شرکت کنید.

5888 1

آزمون آیزنک برون گرایی و درون گرایی (EPI)

آزمون أیزنک برون گرایی و درون گرایی (EPI) پرسشنامه ای است که دو بعد اصلی شخصیتی را انداره گیری می کند. این دو بعد عبارت اند از برون گرایی ـ درون گرایی  و روان رنجورخویی . فرم آزمون آزمون أیزنک برون گرایی و درون گرایی (EPI) شامل ۵۷ سوال “بله – خیر” بودن تکرار است.

چگونگی امتیاز دهی در پرسشنامه شخصیت آیزنک   (EPI)

وقتی در این آزمون شرکت کردید سه نوع امتیاز به شما ارئه می دهد:

امتیاز دروغ از 9 است.  کسانی که در این رشته نمره ۵ یا بیشتر می گیرند معمولا سعی می کنند خود را خوب جلوه دهند و در جواب های خود کاملا صادق نیستند که این موضوع عدم صداقت در فرایند هدایت تحصیلی مشکل ساز خواهد بود.

امتیاز«E» از ۲۴ محاسبه می شود و میزان برون گرایی شما را مشخص میکند.

امتیاز«N» از ۲۴ محاسبه می شود و میزان عصبی بودن شما را اندازه می گیرد. از این نمرات نمودار هایی رسم می شود که از طریق آن ها مشاور می تواند ویژگی های شخصیتی شما را بسنجد و در هدایت تحصیلی شمارا راهنمایی کند. از اینجا می توانید در آزمون  أیزنک برون گرایی و درون گرایی (EPI) شرکت کنید.

787878

شخصیت شناسی مایرز-بریگز MBTI

یکی از معروف ترین تست های شخصیت شناسی تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز MBTI که اکثرا آن را به عنوان   MBTI  آن را می شناسند. آزمون  MBTI  یکی از معروف ترین و معتبر ترین آزمون های شخصیت شناسی است. این آزمون افراد را در۱۶ تیپ شخصیتی دسته بندی می کند که تا حدود خیلی زیادی در روند هدایت تحصیلی کمک میکند.

در این آزمون افراد بر اساس ۴ معیار اصلی یا ۸ ویژگی مورد ارزیابی قرار می گیرند:

  1. درونگرایی (I) – برونگرایی (E)
  2. شهودی (N) – حسی (S)
  3. احساسی (F) – منطقی (T)
  4. قضاوتی (J) – ادراکی (P)

از ترکیب این ۸ ویژگی با همدیگر یک کد متشکل از ۴ حرف ایجاد شده و شخصیت افراد را طبق آن تفسیر می کند. برسی و تحلیل درست نتیجه این آزمون برای انتخاب رشته و ورود به متوسطه دوم از اهمیت فراوانی برخوردار است . تیم مشاوره ما با تجربه زیاد در زمینه هدایت

 تحصیلی با برسی انواع تست های شخصیتی و تطبیق با شرایط زندگی و … دانش آموز ، افراد را در این زمینه راهنمایی می کنند. از اینجا می
توانید در آزمون شخصیت شناسی مایرزـ بریگز MBTI شرکت کنید.

آزمون رغبت سنجی هالند:

همه ما وقتی به کاری که در آن مشغول هستیم علاقه نداشته باشیم صد در صد انرژی خود را در آن زمینه نخواهیم گذاشت. این یک امر طبیعی است که اکثر دانش آموزان درزمینه هدایت تحصیلی و حتی کسانی که درصدد یافتن شغل هستند به آن توجه نمی کنند و نتیجه آن می شود که بسیاری از دانش آموزان در روند مطالعه و افراد شاغل در زمینه کار خود با مشکلات فراوانی برخورد می کنند.

آزمون هالند یک آزمون رغبت سنجی است که میزان علاقه عمومی افراد را برسی می کند و همانطور که  گفته شد در هدایت تحصیلی بسیار کمک کننده است . نتایج این آزمون شخصیت افراد را در شش نوع تیپ دسته بندی می کند:

55555555555

آزمون چند محوری بالینی میلون 3 (MCMI-III)

آزمون چند محوری بالینی میلون3 (MCMI-III) یک آزمون زوانشناختی است که دارای سوالاتی بر مبنای جملاتی که مردم درباره خودشان می گویند. ازمون درون گرایی و برون گرایی آیزنک برای برسی شخصیا فرد از نظر درون گرایی با برون گرایی بود که قبلا معرفی کردیم. اما آزمون چند محوری بالینی میلون3 (MCMI-III) یک آزمون مناسب و استاندارد برای برسی طرز فکر، احساسات و رفتار شما می باشد که کمک میکند خود را از نظر روحی بشناسید. نتایح این آزمون در فرایند هدایت تحصیلی برای مشاور تحصیلی راهنمای شما ، میتواند بسیار کمک کننده باشد. این آزمون توسط مشاوران ارئه و نتایح آن برسی می شود .  میتوانید در آزمون چند محوری بالینی میلون3 (MCMI-III) را در اینجا مشاهده کنید.

آزمون بد بینی و خوشبینی:

برسی سلامت روان از همه نظر واجب و به اندازه چکاپ جسمانی اهمیت دارد. با آزمون بد بینی و خوشبینی یاد وقتی با مشکلی مواجه می شویم اول فکر کنیم نه فکر منفی ! و مهارت های کارسازی پیدا کنیم تا از دل مشکلات پیروزمندانه خارج شویم . همین موضوع ما را در فرایند هدایت تحصیلی کمک شایانی می کند.

تحلیل آزمون ها و استفاده از آن در هدایت تحصیلی:

شرکت در این آزمون ها به تنهایی کافی نیست. در واقع اگر شما فقط در آزمون شرکت کنید و نتایج آن ها توسط افراد با تجربه تحلیل نشوند کار مفیدی انجام نداده اید . همه این آزمون ها در کنار هم نتیجه ای در باره شخصیت شما به مشاور تحصیلی می دهد که در برای برسی دقیق شخصیت شما کمک شایانی میکند. نتایج تحلیل این ازمون ها تحت عنوان نظر مشاور در کنار فاکتور های دیگر برسی می شود و برسی جزء به جزء تمامی این عوامل راه های تصمیم گیری را هموار و از ایجاد پشیمانی در آینده جلوگیری می کند.

سخن پایانی مشاوره تحصیلی آکو

با توضیحات گفته شده اهمیت هدایت تحصیلی به طور کامل برای شما شفاف سازی شد. اگر دانش آموز پایه نهم هستید یا فرزندی دارید که در پایه نهم متوسطه اول تحصیل می کند، حالا زمان تصمیم گیری است … . دوراه در پیش دارید : ۱.تصمیم گیری کورکورانه ۲. تصمیم گیری یا کمک مشاور تحصیلی و آزمون های مشاوره ای. به طور حتم هیچ انسان عاقلی راه اول را که چیزی جر پشیمانی به ارمغان نمی آورد، را انتخاب نخواهد کرد.

توصیه ما به شما راهنمایی گرفتن از مشاوران ما با آزمون های استاندارد و اصولی است. شما می توانید از این طریق شماره تلفن 02691690517 با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما با تمام وجود و انرژی ، شما را در این امر مهم راهنمایی کنند . همچنین به اینستاگرام آکو سر بزنید و اخبار جدید تحصیلی را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن