پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در حال حاضر با توجه به قوانین جدید کنکور ، حذف زیرگروه ها و ضرایب جدید دروس در کنکور، درس زمین شناسی اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و بهتر است داوطلبان برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب از مطالعه این درس غافل نشوند.

پیش از این داوطلبان در صورتی که علاقه ای به رشته های زیرگروه یک داشتند و تحت هیچ شرایطی به رشته های دیگر از زیرگروه های دیگر فکر نمیکردند ترجیح میدادند برای درس زمین شناسی زمان نگذارند و زمان این درس را در کنکور به دروس دیگر اختصاص دهند.

حتی در کنکور های قبل از ۱۴۰۲ بسیاری از رتبه های برتر این روش را در پیش میگرفتند و بدون پاسخ دادن به سوالات زمین شناسی به نتایج خوبی نیز دست میافتند. اما زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ به بعد فرق میکند!

در حال حاضر با توجه به اینکه زیرگروه ها حذف شدند و درس زمین شناسی ضریب دو دارد بهتر است داوطلبان در کنار دیگر دروس زمانی برای مطالعه درس زمین شناسی نیز اختصاص دهند که البته دقت داشته باشید مطالعه این درس نباید به صورت افراطی باشد و بهتر است همچنان زمان مطالعه بیشتری برای دروس زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی اختصاص پیدا کند.

سوالات زمین شناسی کنکور قرار است در کنکور ۱۵ سوال را شامل شوند و باتوجه به آخرین تغییرات دفترچه های کنکور در سومین دفترچه اختصاصی، به عنوان آخرین درس و بعد از درس ریاضی کنکور تجربی۱۴۰۲ قرار گرفته بود.

به هرحال اگر همراه همیشگی تیم مشاوره آکو باشید میدانید که یکی از بهترین روش هایی که برای دوران جمع بندی کنکور و برای تک درس های کم اهمیت تر مثل زمین شناسی یا اقتصاد انسانی به بچه ها معرفی میکنیم، زدن تست های کنکور است. اما حل کردن تست های کنکور بدون تحلیل به چه درد میخورد؟ همانطور که شرکت در آزمون های ازمایشی بدون تحلیل ازمون برای ارتقاء سطح مطالعه کافی نیست!

بنابراین در این مطلب تحلیل زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ را برای شما آورده ایم و اگر مایل به بررسی سوالات زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ و یا زمین شناسی کنکور تیر ۱۴۰۱ هستید، روی لینک های مربوطه کلیک کنید در یر اینصورت برای مطالعه درباره زمین شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ با ما همراه باشید.

بررسی سوالات زمین شناسی کنکور تیر 1402

بررسی کلی سوالات زمین شناسی تیرماه ۱۴۰۲

سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ تقریبا در سطح انتظار مطرح شده بودند و میتوان گفت از روتین چند سال گذشته پیروی کرده بودند. بیشتر سوالات زمین شناسی به حفظیات مربوط بودند و سوالات کمی جنبه مفهومی داشتند. برعکس سوالات شیمی کنکور ۱۴۰۲ که کاملا از سبک حفظی سال های گذشته خارج شده بودند.

سوالات مفهومی زمین شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ بیشتر مربوط به بخش لایه های زمین و تقدم و تاخر لایه ها و حرکت ورقه های سنگ کره بودند. اما یک نکته عجیب و کمی برای داوطلبان ترسناک در بین سوالات زمین شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ دیده شد:

سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ ترتیب خاصی برای فصول کتاب نداشتند و به شکل کاملا پراکنده مطرح شده بودند. که البته این ویژگی تقریبا در همه درس های کنکور دیده شده بود!

همچنین سوالات زمین کنکور ۱۴۰۲ تجربی مثل سوالات زمین شناسی کنکور تمامی کنکور های نطام جدید برگزار شده بیشتر روی سه فصل اول کتاب تمرکز داشتند. تعداد سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ مثل ۱۵ عدد بود و سوالات مطرح شده از هر فصل به شرح زیر میباشد:

  • آفرینش کیهان و تکوین زمین: ۲سوال
  • منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه: ۳ سوال
  • منابع آب و خاک: ۳سوال
  • زمین شناسی و سازه های مهندسی: ۲سوال
  • زمین شناسی و سلامت: ۲ سوال
  • پویایی زمین: ۲ سوال
  • زمین شناسی ایران: ۱ سوال

سطح سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ تجربی

در کل در ارتباط با سوالات زمین شناسی کنکور تیرماه ۱۴۰۲ میتوان گفت سوالات سطح متوسط رو به بالایی داشتند، اما داوطلبان میتوانستند با مطالعه متوسط (با روتین های درسی شبانه یا هفته ای ۲ وعده ۴۵ دقیقه ای برای زمین شناسی) به ۵۰ درصد سوالات پاسخ دهند.

اگر دوازدهمی و برای برنامه ریزی همزمان کنکور و مدرسه نیاز به راهنمایی داری کلیک کنی.

در جدول زیر هم میتوانید میزان تمرکز طارحان سوالات زمین شناسی کنکور روی بخش ای مختلف را در سال های گذشته مشاهده کنید و در این صورت مقایسه سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ تجربی با سال های گذشته راحت تر خواهد بود.

تحلیل بودجه بندی زمین شناسی کنکور های 1401-  1400 - 99 - 98

در تحلیل سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ توسط استاد چلاجور،”تنها استاد تخصصی تدریس زمین شناسی کنکور” دیدیم که کمتر سوالات پیچیده و ترکیبی داشتیم و از نظر این استاد یکی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان کنار گذاشتن درس زمین شناسی موقع مطالعه کنکوری است.

در دفترچه کنکور از شماره ۱۴۱ تا شماره ۱۵۵ سوالات زمین شناسی ادامه پیدا میکند که کلا برای دفترچه دوم ۶۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده بود که داوطلبان اکثرا کل ۶۰ دقیقه را به ۳۰ سوال ریاضی کنکور تجربی اختصاص میدهند و از خیر تراز زمین شناسی میگذرند.

این درحالی است که باتوجه به پاسخگویی محدود داوطلبان(حتی رتبه های برتر کنکور) به سوالات زمین شناسی، پاسخ دادن به سوالات این درس میتواند تفاوت تراز زیادی نسبت به هم ردیف های خودتان ایجاد کند. در ادامه به بررسی تک تک سوالات طمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ تجربی میپردازیم.

بررسی تک به تک سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ تجربی

خب تحلیل کلی بودجه بندی و سبک طراحی سوالات را در ابتدای مطلب مطالعه کردید و در این بخش صرفا به بررسی سوال به سوال زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ میپردازیم.

در برخی سوالات سخت تر که نیاز به تحلیل و بررسی گزینه ها و توضیح بیشتر درباره نکته سوال بود، نکته سوال را به صورت اختصاصی توضیح داده ایم و یا در صورت نیاز صورت سوال یا شکل مربوطه را برای شما آورده ایم. پاسخنامه کلیدی سوالات زمین شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ را در ادامه مشاهده میکنید.

پاسخنامه کلیدی سوالات زمین شناسی کنکور 1402 تجربی

سوال ۱۴۱: پاسخ گزینه ۴

منبع سوال: متن کتاب درسی

این سوال در ارتباط با زمین شناسی اقتصادی است که با توجه به متن کتاب درسی در زمین شناسی اقتصادی به دنبال مکان هایی با ذخایر معدنی مس، آهن و … هستیم.

سوال 141 زمین شناسی کنکور تجربی 1402 تجربی

سوال ۱۴۲: پاسخ گزینه ۱

منبع سوال: متن کتاب درسی

این سوال به پایداری دامنه های پرشیب ارتباط دارد و باید بدانید که پوشش گیاهی هم اثر مثبت و هم اثر منفی دارد.

سوال ۱۴۳: پاسخ گزینه ۱

منبع سوال: مفهومی و استنباطی

این سوال جز سوالات چالش برانگیز است و نکته ی اصلی سوال آن است که از نظر مهندسی لای ریز دانه و ماسه درشت دانه محسوب میشود اما از نظر کشاورزی لای بین متوسط و ریز قرار دارد و ماسه به طور قطعی متوسط دانه است.

سوال 143 زمین شناسی کنکور تیر 1402

سوال ۱۴۴: پاسخ گزینه ۴

منبع سوال: متن کتاب

سوال در ارتباط با فلوئور است و جز سوالات منطقی و آسان است که با توجه به متن کتاب قابل پاسخ است. منشا فلوئور در کانی های رسی و میکای سیاه زیاد است و همینطور زغال سنگ نیز دارای فلوئور زیادی است.

سوال ۱۴۵: پاسخ گزینه ۲

منبع سوال: مفهومی و استنباطی

سوال در ارتباط با مشکلات و خسارات ناشی از پروژه های عمرانی و معدنی است که یکی از مهم ترین مشکلات برخورد با آب های زیر زمینی است که برای حفر ترانشه ها نیز باید میزان جریان آب زیر زمینی کنترل شود. این سوال را میتوان جز سوالات سخت دسته بندی کرد.

سوال 145 از سوالات زمین شناسی کنکور 402

سوال ۱۴۶: پاسخ گزینه ۳

منبع سوال: متن کتاب درسی

کانسنگ های مس، سرب و روی به طریق گرمابی و رسوبی تشکیل میشوند.

سوال ۱۴۷: پاسخ گزینه ۱

منبع سوال: متن کتاب درسی

این سوال جز سوال های چند موردی است و میتوان جز دسته سوال های دشوار آن را طبقه بندی کرد. کالکوپیریت همراه با کانی های باطله مثل پیریت و کوارتز کانسنگ فلز مس را تشکیل میدهد.

سوال ۱۴۸: پاسخ گزینه ۲

منبع سوال: متن کتاب درسی

جز سوالات آسان است و تنها نکته ای که باید دانست این است که حرارت زغال سنگ سبب آزاد شدن آرسنیک و بیماری دیابت میشود.

سوال 148 زمین شناسی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۴۹: پاسخ گزینه ۲

منبع سوال: متن کتاب درسی در پیوند با فیزیک دوازدهم صفحه ۴۵

سوال در ارتباط با سطح ایستایی است در صورتی که سطح ایستایی با سطح زمین برخورد کند آب زیرزمینی به شکل چشمه یا برکه خواهد بود و در صورتی که با سطح زمین منطبق شود یا نزدیک آن باشد باتلاق یا شوره زار را تشکیل میدهد.

سوال 149 زمین شناسی کنکور 1402 تجربی

سوال ۱۵۰: پاسخ گزینه ۴

منبع سوال: مفهومی و استنباطی

تنها یک بار اول بهار یا نوروز را میبینیم.

سوال 150 زمین شناسی کنکور تجربی تیر 1402

سوال ۱۵۱: پاسخ گزینه ۱

منبع سوال: مرتبط با اشکال کتاب درسی

با توجه به شکل همگی از نوع عادی هستند و تحت تاثیر تنش کششی حاصل شده اند. این سوال را میتوان جز سوالات متوسط دسته بندی کرد.

image 4

سوال ۱۵۲: پاسخ گزینه ۳

منبع سوال: محاسباتی

این سوال با استفاده از فرمول نیمه عمر قابل حل است. و از سوالات فوق آسون زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ بود!

فورمول نیمه عمر برای سوال 152 زمین شناسی کنکور 1402

سوال ۱۵۳: پاسخ گزینه ۴

منبع سوال: مرتبط با اشکال کتاب درسی

بیشتر فعالیت های آتشفشانی جوان در دوره کواترنری در امتداد نوار ارومیه_دختریا سهند بزمان بوده است.

image 5

سوال ۱۵۴: پاسخ گزینه ۲

منبع سوال: محاسباتی

image 8

سوال ۱۵۵: پاسخ گزینه ۱

منبع سوال: مرتبط با اشکال کتاب درسی

در صورتی که لایه مرکزی قدیمی تر و لایه های جدید رو باشند، ساختار زمین شکل تاقدیس میشود.

image 6

روش مطالعه درس زمین شناسی کنکور از نظر مشاور کنکور تجربی آکو

همانطور که پیش از این اشاره کردیم بهتر است در مطالعه زمین شناسی افراطی نباشید، به این شکل که مطالعه درس زمین شناسی نباید باعث شود شما از ساعت مطالعه دروس دیگر کم کنید زیرا این درس باتوجه به ضریب دار شدن همچنان کمترین ضریب را به خود اختصاص میدهد.

بهتر است نهایتا در هفته ۴ الی ۵ ساعت زمان صرف مطالعه این درس شود. البته بهتر است برای اینکه مطالعه پر بازدهی داشته باشید در کنار مطالعه کتاب درسی حتما به تست زنی بپردازید و از منابع متناسب با سطح تحصیلی خودتان استفاده کنید.

همینطور بهتر است برای مطالعه از مباحث تست خیز آن اطلاع داشته باشید تا زمان بیشتری را برای مطالعه آن دسته از مباحث بگذارید. بررسی بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ و سال های قبل به همین درد میخورد.

برای مثال بر اساس تحلیل سوالات زمین شناسی سال های گذشته فصل ۱ با ۵ تست و فصل ۳ با ۴ تست جز تست خیز ترین فصول کتاب زمین شناسی هستند.

درس زمین شناسی در سیستم آموزشی نظام جدید تنها دارای یک کتاب در پایه یازدهم است و ۲۰ سوال از آن طرح میشود. بچه هایی که میخواهند بعد از چند سال و با دیپلم نظام قدیم کنکور مجدد دهند (به صورت اختیاری) میتوانند در امتحان نهایی زمین شناسی که در میان امتحانات نهایی ترمیم معدل جای گرفته است شرکت کنند.

برای اطلاع از شرایط کنکور مجدد یا بررسی نحوه برنامه ریزی برای دروس کنکور تجربی با یک مشارو کاربلد و باتچربه میتوانید با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و اولین جلسه مشاوره حضوری خود را به صورت رایگان داشته باشید و یا در صورت نیاز به مشاوره آنلاین از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره آکو با شرایط برگزاری مشاوره های آنلاین مجموعه آشنا شوید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا