پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

جزئیات قطعی کنکور دی 1401اعلام شد

هرآنچه درباره نحوه برگزاری کنکور مرحله اول 1402 باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بالاخره در تاریخ 17 دی ماه 1401 جزئیات قطعی کنکور دی 1401 از طریق سازمان سنجش مشخص شد. با برگزاری دو مرحله ای کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از کنکور برای اولین بار، داوطلبان ابهامات زیادی در این زمینه داشتند که هم استرس زا و هم گیج کننده بود. ثبت نام کنکور دی 1401 که از تاریخ 8 آبان لغایت 18 آبان فرصت داشت، باتوجه به تغییرات کنکور، شاید سخت ترین تصمیمی بود که داوطلبان کنکور میتوانستند بگیرند چون از آنچه پیش رویشان است بی اطلاع بودند.

دانستن نحوه برگزاری کنکور 1402 به آمادگی هرچه بیشتر داوطلبان کمک میکند و میتواند موفقیت در مرحله اول کنکور 1402 را آسان تر کند. به همین جهت در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور آکو میتوانید از این شرایط با جزئیات و توضیحات بیشتر مطلع شوید و علاوه بر آن مقایسه کنکور 1402 و 1401 را مشاهده کنید. طبق آخرین اعلامیه سازمان سنجش روزهای برگزاری کنکور دی 1401 به شرح جدول زیر است.

با این شرایط اعلام شده شاید بتوان سوالات احتمالی کنکور دی 1401 را حدس زد که ما نیز به عنوان تیم مشاوره تحصیلی در این گمانه زنی درباره سوالات کنکور همراه شما هستیم.

تصاویر روز و ساعت برگزاری کنکور دی 1401 و تیر 1402

جزئیات شرایط برگزاری کنکور دی 1401

طبق آخرین اعلامیه سازمان سنجش درباره تغییرات کنکور مرحله اول 1402، تغییرات کنکور شامل دومرحله ای شدن، حذف دروس عمومی، تاثیر 40 درصدی معدل و حذف شدن زیرگروه های هر گروه آزمایشی در هنگام انتخاب رشته بود. اما در تاریخ 17 دی 1401 و بلافاصله بعد از اتمام مهلت انتخاب رشته بهمن 140 برای دانشگاه های آزاد و سراسری، سازمان سنجش اطلاعیه نحوه برگزاری آزمون و تعداد و زمان دفترچه ها را اعلام کرد.

مهمترین خبری که این روز ها خودش را به نمایش گذاشته است تاریخ انتشار کارت ورود به آزمون دی 1401 است که در ابتدا سه شنبه  27 دی اعلام شده بود اما این تاریخ با ویرایش همراه بود.

طبق آخرین اعلامیه سنجش کارت کنکور نوبت اول 1402 (دی 1401) یکشنبه 25 دی ماه اعلام شده است. اما در تاریخ شنبه 24 دی 1401 کارت ورود به آزمون کنکور دی 1401 در وبسایت سازمان سنجش قرار گرفته است و داوطلبان تا تاریخ چهارشنبه 28 دی 1401 فرصت دریافت کارت ورود به آزمون را دارند.

دانلود کارت ورود به جلسه کنکور دی 1401 

یکی دیگر از خبر های طوفانی این روزها که احتمالا کنکور و نتایج آن را تحت تاثیر قرار میدهد، خبر قطعی اینترنت در روز های 29 و 30 دی 1401 و همزمان با برگزاری آزمون سراسری است. باتوجه به اختلالات و تقلب های کنکور در سالهای قبل که در نتیجه فروش غیرقانونی سوالات بوجود آمده بود، سازمان سنجش برای برگزاری کنکور دی 1401 درخواست قطعی اینترنت را از وزارت ارتباطات داشته است. دکتر پور عباس رئیس سازمان سنجش در این باره گفته است:

جهت برقراری عدالت های آموزشی و جلوگیری از پخش سولات خواستار قطعی مقطعی اینترنت در روز های برگزاری کنکور بوده ایم اما اختیار کامل در مورد نحوه قطع اینترنت با وزارت ارتباطات است.

همچنین معاون امور آزمون های سازمان سنجش درباره نحوه توزیع پاسخنامه ها و دفترچه های سوال در کنکور مرحله اول 1402 در روز های گذشته اشاره کرد که قطعا به ازای هر دفترچه سوال یک پاسخنامه توزیع خواهیم کرد و بعد از اتمام زمان آزمون مربوطه دفترچه سوال و پاسخنامه باهم از داوطلب تحویل گرفته میشود. وی افزود:

به این نتیجه رسیدیم که هر درس یک دفترچه و یک پاسخنامه داشته باشد. بعد از اینکه درس پاسخ داده شد، پاسـخنامــه ( و دفترچه سوالات آن درس ) جمع آوری میشود و فرصتی برای سواستفاده احتمالی نیست.

کنکور تجربی دی 1401 چگونه خواهد بود

کنکور تجربی که پر مخاطب ترین کنکور در میان آزمون های سراسری ورودی دانشگاه هاست، در کنکور دی 1401 گروه تجربی 450 هزار و 577 نفر داوطلب داشته است. نسبت کل داوطلبان زن کنکور تجربی در دی 1401 به مردان دوبرابر بوده است و علت این رشد داوطلبان کنکور تجربی را میتوان بازار کار مطمئن و بهتر رشته های کنکور تجربی (مثل پرستاری و مامایی) برای خانم ها دانست.

دفترچه کنکور تجربی تا تیرماه 1401 به صورت دو دفترچه ای بود و در دفترچه شماره 1 دروس زیست و ریاضی و در دفترچه شماره دو شیمی و فیزیک و زمین شناسی مورد سوال قرار میگرفت.

طبق اعلامیه سازمان سنجش آموزش کشور، برای کنکور دی 1401 یعنی آزمون نوبت اول 1402 تعداد 4 دفترچه آزمون تخصصی در نظر گرفته شده است که هر دفترچه بعد از زمان مشخص شده جمع میشود و امکان پاسخگویی بیشتر از زمان اعلام شده وجود ندارد. دفترچه های سوالات کنکور تجربی دی 1401 به شرح زیر توزیع و جمع آوری خواهند شد:

دفترچه شماره ۱: درس زیست شناسی – تعداد ۴۵ سوال – مدت زمان پاسخگویی ۴۵ دقیقه – (8 الی 8:45)

دفترچه شماره ۲: درس فیزیک و شیمی – تعداد کل سوالات 75 سوال (فیزیک 30 سوال شیمی با ۳۵ سوال) – مدت زمان پاسخگویی ۷۵ دقیقه – (8:45 الی 10)

دفترچه شماره ۳: درس ریاضی و زمین شناسی – تعداد کل سوالات 45 سوال (۳۰ سوال ریاضی و 15 سوال زمین) -مدت زمان  ۶۰ دقیقه ( 10 الی 11)

دفترچه شماره ۴ (مختص آزمون بهیاری): ۳۰ سوال از دروس ویژه بهیاری در ۲۰ دقیقه.

در مجموع قرار بر این است که کنکور تجربی دی 1401 ۱۵۵ سوال داشته باشد که در مجموع  ۱۸۰ دقیقه ( بدون احتساب دفترچه کنکور مخصوص بهیاران) به طول می انجامد.

شرایط کنکور تجربی 1401

سوالات و تعداد داوطلبان کنکور ریاضی نوبت اول 1402

کنکور ریاضی به طور کلی گروه آزمایشی کم طرفداری به ویژه برای داوطلبان دختر است. تعداد داوطلبان کنکور ریاضی و فیزیک نوبت اول 1401 با حدود 25هزار نفر ریزش در ثبت نامی های این کنکور به تعداد 120.095 رسیده است. به نظر میرسد بازار کار نامطمئن و دروس سخت فنی و مهندسی طرفدارارن این رشته را کم و کمتر کرده است.

از طرفی اکثر رشته های برتر گروه ریاضی و فنی در دانشگاه های آزاد بدون کنکور ارائه میشوند که خودش یکی از علت های بی انگیزگی دانش آموزان این آزمون است. به هرحال طبق اعلامیه سازمان سنجش دفترچه های سوال کنکور ریاضی دی 1401 با شرایط زیر در روز آزمون بین داوطلبان پخش و جمع آوری میشود.

دفترچه‌ شماره 1: درس ریاضیات (شامل حسابان، جبر و احتمال، هندسه و گسسته) ۴۰ سوال  – مدت زمان پاسخگویی: ۷۰ دقیقه – (8 الی 9:10 )

دفترچه شماره 2: درس فیزیک و شیمی – تعداد کل سوالات دفترچه 65 سوال( ۳۵ سوال فیزیک و 30 سوال شیمی – مدت زمان پاسخگویی :۷۵ دقیقه (9:10 الی 10:25)

کنکور ریاضی جمعا دو دفترچه دارد و داوطلبان 145 دقیقه معادل 2 ساعت و 40 دقیقه در جلسه آزمون میگذرانند. این کنکور را میتوان کوتاه ترین و راحت ترین کنکور برای قبولی در دانشگاه های برتر کشور و مهاجرت دانست.

کنکور ریاضی دی 1402

شرایط برگزاری  کنکور انسانی دیماه 1401

کنکور انسانی را این روزها میتوان یک کنکور رو به پیشرفت در نظر گرفت و حتی از نظر پیشرفت محبوبیت کنکور تجربی را هم پشت سر گذاشته است. کنکور انسانی نوبت اول 1402 نسبت به تیر 1401 کاهش داشته است و 309.219  نفر داوطلب داشته است.

هرچند تعداد داوطلبان کنکور تیر 1401 انسانی 412.577 نفر بوده است اما میتوان علت کم شدن تعداد داوطلبان را در آزمون نوبت اول 1402 قبول شدن اکثر داوطلبان در رشته های مد نظر مثل حقوق یا روانشناسی حتی در کد رشته محل های بدون کنکور بود.

دفترچه شماره 1: دروس ریاضی، علوم و فنون، علوم اجتماعی و روانشناسی – تعداد کل سوالات 80 سوال (ریاضی: ۲۰ سوال، علوم و فنون:۳۰ سوال، علوم اجتماعی: ۱۵ سوال ، روانشناسی :۱۵ سوال) – مدت زمان پاسخگویی به کل سوالات 85 دقیقه(8 الی 9:25)

دفترچه شماره ۲: شامل دروس عربی، تاریخ، فلسفه و منطق، جغرافیا و اقتصاد – جمعا تعداد 80 سوال (عربی :20 سوال، تاریخ: 13 سوال، فلسفه و منطق: ۲۰ سوال، جغرافیا: ۱۲ سوال، اقتصاد: 15 سوال)  – مدت زمان پاسخگویی به کل سوالات ۷۵ دقیقه (از 9:25 الی 10:35)

کنکور انسانی دی 1402

کنکور تخصصی هنر دی 1401

دفترچه های کنکور تخصصی هنر نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و داوطلبان با یک دفترچه تخصصی در کنکور دی 1401 مواجه خواهند شد. این دفترچه مجموعا شامل 100 سوال است که به شرح زیر تقسیم شده اند و جمعا 115 دقیقه(از 8 الی 9:55 دقیقه) وقت برای پاسخگویی به کل سوالات دفترچه تخصصی خواهید داشت.

  • درک عمومی هنر: 50 سوال
  • درک عمومی ریاضی و فیزیک: 30 سوال
  • خلاقیت تصویری و تجسمی: 20 سوال

البته درباره شرایط شرکت در دور اول کنکور تخصصی هنر 1402 باید این تغییر را در نظر بگیرید که داوطلبان رشته های متفرقه (بجز رشته های هنرستان) و حتی خود داوطلبان رشته های فنی حرفه ای در هنرستان برای ورود به دانشگاه نیاز به نمرات و سوابق تحصیلی نهایی دارند. این داوطلبان برای ایجاد سوابق تحصیلی میتوانند در دی ماه، تیرماه یا شهریور ماه در امتحانات نهایی رشته مربوطه شرکت کنند.

کنکور هنر 1401

کنکور زبان تخصصی دی ماه 1401

کنکور زبان دی 1401 نیز مثل کنکور مرحله اول 1402 هنر یک دفترچه دارد و این دفترچه فقط شامل زبان تخصصی است. گروه آزمایشی زبان کلا 105 دقیقه وقت برای پاسخگویی به سوالات زبان تخصصی دارند. (از 8 الی 9:45) برای کنکور زبان برخلاف کنکور هنر نیازی به شرکت در امتحانات ویژه ای نیست و نمره امتحان زبان عمومی در آزمون ورودی دانشگاه های رشته تخصصی زبان محاسبه میشود.

تعداد سوالات دفترچه آزمون کنکور زبان دی ماه 1401 : 75 سوال (بودجه بندی سوالات زبان تخصصی کنکور)

مشاوره کنکور 1402 چه کمکی میکند؟

مشاور میتونه سوال های احتمالی کنکور رو برات رمز گشایی کنه یا حتی انقدر بهت امید بده که خودت بتونی پیش بینی کنی رتبه و درصدات چند میشه. مشاور به تو یاد میده که حساب کار خودتو بکنی قبل از اینکه کنکور بخواد نا امیدت کنه.

اگه داوطلب کنکور تجربی هستی مشاور برای تو مثل یک کشتی نجات عمل میکنه چون داری بین اونهمه داوطلب موفق دست و پا میزنی اما برای کنکور ریاضی مشاور دستیار کاپیتان برای کشتی درس خوندن توئه و بهت میگه که چطور باید این کشتی رو به مقصد برسونی.

برای کنکور انسانی هم که مشاور اصلا تو رو وارد دریا مکنه چون اگه مشاور نداشته باشی احتمالا نمیتونی حتی وارد رقابت بشی و خودتو بین تاریخ ادبیات و علوم و فنون گم میکنی!

کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو

درباره شرایط کنکور 1402 چه میدانید

درباره نحوه قطعی اینترنت در روزهای برگزاری کنکور خبر های ضد و نقیض زیادی تا به امروز منتشر شده است. از طرفی رئیس سازمان سنجش قطعی اینترنت را رسما درخواست کرده است و تصمیم گیری را به عهده وزارت ارتباطات گذاشته است و ادعا دارد که از طرف ما مشکلی برای برگزاری کنکور بدون اینترنت وجود ندارد ولی وزیر ارتباطات هرگونه قطعی اینترنت را در روز های مربوطه تکذیب میکند.

از طرف دیگر باتوجه به تقلب های از کنترل خارج شده کنکور 1401 و پخش شدن سوالات در روز آزمون به نظر میرسد که تنها را جلوگیری از خارج شدن سوالات از حوزه های امتحانی، به کمک وسایل الکترونیکی مثل ساعت های هوشمند و ایرپاد، قطع کردن اینترنت و راه ارتباطی بین متقلبین است.

البته همانطور که گفته شد، تخصیص پاسخنامه به هر دفترچه و جمع آوری پاسخنامه مربوطه بعد از پاسخگویی به این دفترچه، از تمهیدات دیگری است که سازمان سنجش جهت جلوگیری از تقلب و ناحقی در رتبه بدست آمده اندیشیده است. اما آیا واقعا با این شرایط میتوان تقلب در کنکور مرحله اول 1402 را کنترل کرد؟

به علاوه تاثیر بالای معدل امتحانات نهایی در رتبه و قبولی دانشگاه را نمیتوان در این میان نادیده گرفت. پس هرچقدر هم برای رتبه بالای کنکور تلاش کنید باید شرایط تاثیر معدل را نادیده بگیرید.

آخرین اخبار درباره تاثیر معدل کنکور دی 1401

سبک امتحانات نهایی تغییر کرده است و میتوان ادعا کرد که به طرز چشمگیری سوالات امتحان نهایی سخت تر شده است. مثلا یکی از ویژگی های جدید امتحانات نهایی، دسته بندی نوع سوالات براساس نحوه پاسخدهی به سوال و ترکیب سوالات با تصاویر است. برای دانلود امتحانات نهایی 1401 میتوانید روی لینک قرمز کلیک کنید. به نمونه زیر توجه کنید:

کنکور دی 1401 و تاثیر سوابق تحصیلی

همه ما میدانیم که آینده فرزندانمان در گرو نتیجه کنکور است پس شاید تلاش برای کسب بهترین نتیجه در این آزمون را منطقی ترین کاری بدانیم که میتوان انجام داد. اما بجز تلاش داوطلب، سهمیه ها و شرکت در آزمون های آزمایشی نیز از عوامل موثر در کنکور است.

پیش از هرچیز دانستن این نکته که انتخاب رشته فقط یکبار انجام میشود و آنهم بعد از کنکور نوبت دوم 1402 در مرداد ماه است. به علاوه رتبه و درصد های تاثیر گذار در قبولی دانشگاه به صورت انتخابی بین نوبت اول و دوم خواهد بود اما تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مستقیم از میانگین نمره های امتحانات نهایی خواهد بود.

تاثیر معدل در کنکور 1402

طبق آخرین اعلامیه سازمان سنجش تاثیر معدل برای دانش آموزان مقطع دوازدهم در کنکور 1402 به صورت میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است. یعنی برای دروس عمومی که آزمون کنکور را ندارند، فقط میانگین وزنی نمرات تراز شده با احتساب ضریایب هرکدام خواهد بود ولی دروس تخصصی که درصد های کنکور را نیز برای تاثیر گذاری دارند، با احتساب میانین وزنی نمرات امتحانات نهایی و درصد هر درس در کنکور برای داوطلبان با سابقه تحصیلی متفاوت طبق مصوبه زیر خواهد بود.

تاثیر سوابق تحصیلی برای هر یک از داوطلبان گروه های آزمایشی

سهمیه های کنکور 1402

تا به امروز تغییری در سهمیه های موثر در رتبه کنکور 1402 و قبولی در دانشگاه اعلام نشده است و طبق روال گذشته سهمیه ایثارگران و شهدا در کنار سهمیه مناطق در رتبه و قبولی کنکور موثر خواهد بود. پس کسی که هم سهمیه مناطق و هم 5 درصد سهمیه دارند میتوانند در هنگام انتخاب رشته هردو سهمیه را استفاده کنند.

علاوه بر آن اگر داوطلب در کنکور تیر 1401 در دوره های روزانه قبول شده باشد اما در دانشگاه ثبت نام نکرده باشد، با شرکت در کنکور دی 1401 و انتخاب رشته در مرداد فقط برای دوره های شبانه و ثبت نام در دانشگاه های پردیس و آزاد میتوانند از سهمیه استفاده کنند.

آزمون آزمایشی برای کنکور دی 1401 و تیر 1402

آزمون های آزمایشی را میتوان موثر ترین اقدام برای آمادگی کنکور 1402 دانست اما فقط به شرطی که بهترین آزمون آزمایشی را در سال کنکورتان انتخاب کنید. یکی از آزمون های آزمایشی بسیار پر مخاطب در میان داوطلبان کنکور آزمون های سنجش است که به علت هم مرجع بودن سوالات کنکور و آزمون های این مجموعه بسیاری این ازمون ها را بهترین آزمون برای آمادگی کنکور میدانند.

البته از حق نگذریم که آزمون های جمع بندی دوران عید سنجش را نمیتوان نادیده گرفت اما در طول سال زیاد روی بودجه بندی سوالات آزمون سازمان سنجش حساب نکنید. برنامه آزمون های آزمایشی سنجش برای کنکور مرحله دوم (تیرماه) 1402 به شرح زیر است.

آزمون آزمایشی برای کنکور محله اول 1402

نکات بیشتر درباره شرایط کنکور 1402

باتوجه به اینکه داوطلبان میتوانند در هر دو کنکور مرحله اول و مرحله دوم شرکت کنند، تغییر رشته یکی از کنکور ها ممکن است ولی در شرایطی این کار انجام میشود که هنگام ثبت نام کنکور مرحله دوم 1402 ، رشته مورد نظر برای انتخاب رشته تعیین شود. مثلا اگر کنکور دی 1401 را در رشته ریاضی شرکت کرده اید و کنکور تیر 1402 را گروه آزمایشی تجربی انتخاب کرده اید و میخواهید برای رشته های گروه تجربی انتخاب رشته کنید، باید در هنگام ثبت نام این تصمیم را نهایی و در سایت سازمان سنجش ثبت کنید.

به هرحال اگر میخواهید یک کنکور موفق را تجربه کنید باید پیش از شروع تلاش کردن، هدف خود را مشخص کنید. تنها راه داشتن یک مطالعه هدفمند همین است که نتیجه را تخمین بزنید. با کمک مشاور این مسیر را با موفقیت بیشتری ادامه دهید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا