
برای معرفی رشته مهندسی هوافضا باید بگوییم که زمینه اصلی فعالیت فارغ التحصیلان مهندسی هوافضا، توسعه هواپیما و فضاپیما در ارتباط می باشد. درواقع دو رشته اصلی مهندسی هوانوردی و مهندسی فضانوردی با هم همپوشانی دارند. مهندسی اویونیک (الکترونیک هوانوردی) مشابه است ، اما به شاخه الکترونیک مهندسی هوافضا می پردازد، در این مقاله با مرکز مشاوره آکو همراه باشید تا با رشته هوافضا بیشتر آشنا شوید.
به هر حال سعی داریم هرگونه اطلاعات لازم را درباره دروس تخصصی رشته مهندسی هوافضا و رتبه قبولی در این رشته را به شما منتقل کنیم. در نهایت درآمد رشته مهندسی هوافضا در ایران به اختصاص خانم ها و آقایان و محل کار مربوطه را شرح خواهیم داد.

چکیده مهندسی هوافضا
پیش از این عبارت “مهندسی هوانوردی” اصطلاح اصلی رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه بود. با پیشرفت فناوری پرواز ، وسایل نقلیه ای که در آسمان پرواز می کنند، اصطلاح وسیع تر “مهندسی هوافضا” به کار گرفته شده است. مهندسی هوافضا ، به ویژه شاخه فضانوردی ، اغلب به صورت محاوره ای به عنوان “علم موشک” نیز خوانده می شود.
وسایل نقلیه پروازی تحت شرایط بسیار سختی مانند فشار و دمای هوا قرار دارند و بار زیادی بر اجزای این وسایل هوایی اعمال می شود. در نتیجه ، این وسایل از جمله هواپیماها، هلی کوپترها، فضاپیماها، پرنده های کوچک حاصل فن آوری مهندسی مانند: آیرودینامیک ، مکانیک ، اویونیک(الکترونیک هوانوردی)، علم مواد ، تجزیه و تحلیل ساختاری و ساخت هستند. تعامل بین این فناوری ها به عنوان رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه شناخته می شود. به دلیل پیچیدگی و تعداد رشته های درگیر ، مهندسی هوافضا توسط تیم های مهندسینی انجام می شود که هر کدام حوزه تخصصی خود را دارند.

تاریخچه رشته مهندسی هوا و فضا در جهان
منشأ رشته مهندسی هوافضا به اواخر قرن 19 و شروع قرن 20 می رسد ، اگرچه کار سر جورج کایلی مربوط به دهه آخر قرن 18 تا اواسط قرن 19 است. یکی از مهمترین افراد در تاریخ هوانوردی و پیشگام در مهندسی هوانوردی، کایلی به عنوان اولین کسی که نیروهای وارد شده یک به یک هواپیما را در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد. دانش اولیه مهندسی هوانوردی عمدتاً تجربی بود و برخی از مفاهیم و مهارت ها از سایر شاخه های مهندسی وارد شده است. دروسی مانند مکانیک سیالات، دینامیک، استاتیک و …
در دسامبر سال 1903 ، برادران رایت اولین پرواز پایدار و کنترل شده یک هواپیما را انجام دادند که 12 ثانیه به طول انجامید. دهه 1910 با طراحی هواپیماهای نظامی جنگ جهانی اول پیشرفت مهندسی هوایی را شاهد بود.
بین جنگ های جهانی اول و دوم ، جهش های بزرگی در این زمینه ایجاد شد که با ظهور حمل و نقل هوایی عمرانی سرعت گرفت. هواپیماهای قابل توجه این دوره شامل Curtiss JN 4 ، Farman F.60 Goliath و Fokker Trimotor می باشند. هواپیماهای قابل توجه نظامی این دوره به ترتیب شامل میتسوبیشی A6M صفر ، Supermarine Spitfire و Messerschmitt Bf 109 از ژاپن ، انگلستان و آلمان است. پیشرفت چشمگیری در مهندسی هوافضا با اولین هواپیمای عملیاتی موتور جت ، یعنی Messerschmitt Me 262 که در سال 1944 با پایان جنگ جهانی دوم ساخته شد.
اولین تعریف بر ای رشته مهندسی هوافضا در فوریه 1958 بیان گردید، با در نظر گرفتن جو زمین به عنوان یک قلمرو و فضای بیرونی زمین به عنوان یک قلمرو که از طریق هر هواپیما (هوایی) و فضاپیما (فضایی) انجام می پذیرفت اصطلاح جدید هوا فضا به وجود آمد.
نکاتی درباره رشته مهندسی هوافضا
در پاسخ به پرتاب اولین ماهواره به نام Sputnik ، در 4 اکتبر 1957 ، مهندسان هوافضا ایالات متحده اولین ماهواره آمریکایی را در 31 ژانویه سال 1958 راه اندازی کردند. اداره ملی هوانوردی و فضایی در زمان جنگ سرد تاسیس شد. در سال 1969 ، آپولو 11 ، اولین مأموریت فضایی سرنشین دار کره ماه صورت گرفت. این فضاپیما شاهد این بود که که سه فضانورد وارد مدار ماه می شوند، دو نفر ، نیل آرمسترانگ و وزوز آلدرین ، از سطح ماه دیدن می کنند. فضانورد سوم ، مایکل کالینز ،در مدار باقی ماند.
یک فارغ التحصیل رشته مهندسی هوافضا قبل از ارسال فضاپیما به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا برای پردازش پرتاب ، بررسی های نهایی را انجام می داد، که یک نوآوری مهم در 30 ژانویه 1970 رخ داد ، هنگامی که بوئینگ 747 اولین پرواز تجاری خود را از نیویورک به لندن انجام داد. این هواپیما به دلیل نگه داتشن 480 مسافر به نهنگ معروف شد.

یکی دیگر از پیشرفت های مهم رشته مهندسی هوافضا در سال 1976 با توسعه اولین هواپیمای مافوق صوت مسافربری ، کنکورد انجام شد. توسعه این هواپیما توسط فرانسوی ها و انگلیس ها در 29 نوامبر 1962اتفاق افتاد.
در 21 دسامبر 1988 ، هواپیمای باری Antonov An-225 Mriya اولین پرواز خود را آغاز کرد. این پرونده سوابق سنگین ترین هواپیمای جهان ، سنگین ترین محموله هوایی و طولانی ترین محموله هوایی را در حمل می کند و دارای وسیع ترین بال ها در بین تمامی هواپیماها را دارا است.
اکتبر 2007 ، Airbus A380 پرواز تجاریاولیه خود را از سنگاپور به سیدنی ، استرالیا انجام داد. این هواپیما اولین هواپیمای مسافری بود که از نظر ظرفیت مسافر از بوئینگ 747 پیشی گرفت و دارای حداکثر 853 نفر مسافر بود. گرچه توسعه این هواپیما در سال 1988 به عنوان رقیب 747 آغاز شد ، A380 اولین پرواز آزمایشی خود را در آوریل 2005 انجام داد.
برای آشنایی با دیگر رشته ها می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید :
دروس رشته مهندسی هوافضا
رشته مهندسی هوافضا از رشته های بسیار خاص می باشد که شرایط خاصی را نیز برای تحصیل و کار می طلبد، در جدول زیر با دروس تخصصی و پایه کارشناسی رشته مهندسی هوافضا اشنا خواهید شد.
تفکیک واحد های درسی رشته مهندسی هوافضا
دروس عمومی : 22 واحد
دروس پایه : 29 واحد
دروس تخصصی : 71 واحد
دروس اختیاری : 18 واحد
دروس نظامی : 20 واحد ( این واحد ها به صورت تخصصی و فوق برنامه برای دانشجویان برگزار می شود)
نام درس |
|
طراحی به کمک رایانه |
آیرودینامیک 1 و آزمایشگاه |
مکانیک سیالات |
کارگاه ورق کاری |
مقاومت مصالح و آزمایشگاه |
مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه |
انتقال حرارت 1 |
آزمایشگاه مکانیک سیالات |
برنامه نویسی کامپیوتر |
طراحی اجزا ماشین 1 |
کارگاه موتورهای هواپیما |
زبان تخصصی |
مقدمه ای بر مهندسی هوافضا |
نقشه کشی صنعتی |
محاسبات عددی |
آزمایشگاه فیزیک 1 |
ریاضی عمومی 1 و2 |
استاتیک |
دینامیک عمومی |
اصول جلو برنده ها |
ریاضیات مهندسی |
فیزیک 1و2 |
مکانیک مدارهای فضایی |
علم مواد |
آیرودینامیک 2 |
ترمودینامیک 1و2 |
ارتعاشات مکانیکی |
تحلیل سازه های هوایی |
معادلات دیفرانسیل |
طراحی هواپیما 1 و 2 |
طراحی سازه های هوایی |
کنترل اتوماتیک |
دینامیک پرواز |
مکانیک پرواز |
علاوه بر این مولفه ها ، دروس تخصصی در رشته مهندسی هوافضا باید مؤلفه های تشکیل دهنده وسیله نقلیه هوافضا (زیر سیستم ها از جمله نیرو ، یاطاقان هوافضا ، ارتباطات ، کنترل حرارتی ، پشتیبانی از زندگی ، و غیره) و چرخه عمر آن (طراحی ، دما ، فشار ، تابش ، سرعت ، طول عمر) نیز آموزش داده شود.
رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه های ایران و جهان
در این بخش از معرفی، دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی هوافضا در ایران را نام میبریم. البته توجه داشته باشید که برخی از این دانشگاه ها رشته مهندسی هوافضا را برای خانم ها ارائه نمیدهند و قبولی فقط برای آقایان امکان پذیر است. ظرفیت قبولی رشته هوافضا برای خانم ها در دانشگاه های ایران هرساله در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشخص میشود.
- دانشکدهی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
- دانشکدهي مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف
- دانشکدهی مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
- دانشکدهی مکانیک و هوافضای دانشگاه صنعتی مالک اشتر
- دانشکده مکانیک و هوافضای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
- گروه مهندسي هوافضا، دانشگاه تربیت مدرس
- گروه مهندسي هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی
- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی ارومیه
- گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد رامسر
- دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری
- دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
- دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه صنعتی شیراز
- گروه مهندسي هوافضا، دانشگاه علم و صنعت
- گروه مهندسی هوافضای دانشگاه فردوسی مشهد
- بخش مهندسی هوافضا و انرژی دانشگاه شیراز
جهت اطلاعات بیشتر به پورتال هوافضای ایران مراجعه کنید.
10 دانشگاه برتر جهان در رشته مهندسی هوافضا
- دانشگاه بیهانگ (چین)
- دانشگاه پلی تکنیک نورثوسترن(چین)
- دانشگاه هوافضا نانجینگ (چین)
- موسسه فناوری هاربین (چین)
- دانشگاه ملی صنایع دفاع (چین)
- دانشگاه میشیگان (آمریکا)
- انستیتو فناوری پکن (چین)
- دانشگاه دلفت ( هلند)
- دانشگاه شینهوا (چین)
- موسسه فناوری جورجیا (آمریکا)
نمونه کارنامه رشته مهندسی هوافضا
رتبه کشوری |
رتبه در سهمیه |
سهمیه |
دانشگاه قبولی |
سال تحصیلی |
1291 |
774 |
منطقه یک |
دانشگاه صنعتی شریف (روزانه) |
1400 |
نام درس |
چند تا از ده تا |
ادبیات فارسی |
4 |
عربی |
8 |
معارف |
7 |
زبان |
2 |
ریاضیات |
4 |
فیزیک |
4 |
شیمی |
4 |
رتبه کشوری |
رتبه در سهمیه |
سهمیه |
دانشگاه قبولی |
سال تحصیلی |
5828 |
1976 |
منطقه 2 |
دانشگاه اصفهان (روزانه) |
1400 |
نام درس |
چند تا از ده تا |
ادبیات فارسی |
1 |
عربی |
4 |
معارف |
7 |
زبان |
8 |
ریاضیات |
1 |
فیزیک |
2 |
شیمی |
4 |
رتبه کشوری |
رتبه در سهمیه |
سهمیه |
دانشگاه قبولی |
سال تحصیلی |
5613 |
484 |
منطقه 3 |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر (روزانه) |
1400 |
نام درس |
چند تا از ده تا |
ادبیات فارسی |
5 |
عربی |
3 |
معارف |
9 |
زبان |
3 |
ریاضیات |
2 |
فیزیک |
1 |
شیمی |
2 |
رتبه کشوری |
رتبه در سهمیه |
سهمیه |
دانشگاه قبولی |
سال تحصیلی |
30537 |
11472 |
منطقه 2 |
دانشگاه حکیم سبزواری (نوبت دوم) |
1400 |
نام درس |
چند تا از ده تا |
ادبیات فارسی |
1 |
عربی |
1 |
معارف |
4 |
زبان |
1 |
ریاضیات |
1 |
فیزیک |
1 |
شیمی |
1 |
مراکز فعال و بازار کار رشته هوافضا در ایران
- سازمان فضایی ایران: براساس ماده ۸ و ۹ مصوبه ۶۸۱۵۹ مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۲ مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي فضايي با رياست رئيسجمهور و عضويت نهادهاي ذيربط تشكيل گرديد و براساس همين مصوبه سازمان فضايي ايران بنیاد نهاده شد و در حیطه رشته مهندسی هوافضا به فعالیت پرداخت.
- پژوهشگاه فضایی ایران :این پژوهشگاه که در بدو تشکیل در ذیل سازمان فضایی ایران شروع به فعالیت کرده است، از بهمن ۱۳۹۳ بر اساس ابلاغیه شورای عالی اداری، به وزارت ارتباطات و اطلاعات منتقل و به فعالیت خود در این وزارت ادامه می دهد.
- پژوهشگاه مهندسی هوافضا: این پژوهشگاه در سال ۱۳۷۹، با نام پژوهشکده هوافضا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف انجام تحقیقات هوافضایی پایهگذاری شد که در سال ۱۳۸۳ به پژوهشگاه هوافضا تبدیل شد…
- اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران : اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران، اتحادیهای است صنفی، تخصصی، غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی که در سال ۱۳۸۶ با کمک دفتر همکاریهای ریاست جمهوری با حضور ۲۷ شرکت بنیان نهاده شده و آغاز به کار نمود.
- سازمان هواپیمایی کشوری (CAO) : سازمان هواپیمایی کشوری (CAO) یک سازمان دولتی ایران است که وظیفهٔ سیاستگذاری، برنامهریزی، تدوین آییننامهها و استانداردها، انتخاب و ساماندهی ناوگان هوایی کشور، ساخت و گسترش فرودگاههای کشور و عقد قراردادهای بینالمللی در امور حمل و نقل هوایی را به عهده دارد، و به عنوان طرف ایرانی ایکائو شناخته میشود.
شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو (فجرآشیان)
شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فجرآشیان عهدهدار ارائه خدمات در زمینه تعمیرات اساسی و اورهال و سایر بازرسیهای دورهای و غیر دورهای میباشد. درآمد شرکت های ارائه دهنذه خدمات مرتبط با رشته هوافضا
صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد
صنايع هوافضاي فرناس پاسارگاد از سال ۱۳۷۸ به صورت نيمه دولتي و از سال ۱۳۸۴ به صورت خصوصي و ثبت شده مشغول به فعاليت در حوزه مهندسي هوافضا، الکترونيک، مخابرات، قطعه سازي و . . . بوده و پروژه ها و محصولات با فناوري بالا به صنايع مختلف دولتي، نيروهاي مسلح و مجموعه هاي صنعتي و دانشگاهي کشور ارائه نموده است.شرکت فنآوری هوایی شاهین
شرکت فنآوری هوایی شاهین در سال ۱۳۷۸ تاسیس شده است و مهمترین فعالیت این شرکت در زمینهی طراحی و ساخت شبیهسازهای پرواز (سیمولاتور) و سیستمهای هدایت و کنترل میباشد.
شرکت مهندسی سُورین توربوماشین
خدمات فنی، مهندسی، مشاوره و اجرا در زمینهی: فناوری هوافضا، توربوماشینها و تجهیزات دوار، تونل باد، سامانههای تست و آزمون، سامانهها و ابزارهای اندازهگیری، دادهبرداری و پایش وضعیت
موسسه رها
هماكنون مؤسسهي رها در سه زمينهي كلّي ۱.خدمات مشاوره مدیریت، ۲.خدمات فنی و مهندسی هوافضا و ۳.کودک و نوجوان فعالیت میکند. درآمد این شرکت از فعالیت های مرتبط با رشته هوافضا درطول سال میلیاردها تومان است.
پژوهشكده علوم و فناوری فضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
پژووهشکده علوم و فناوری فضا به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه طراحی، ساخت و کاربرد محصولات فضایی و اجرای پروژههای فضایی با تصویب شورای گسترش آموزش عالی با پشتیبانی سازمان فضایی ایران، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بنیان نهاده شد.
پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف
پژوهشکده شهید رضایی در سال ۱۳۷۸ بنیاد گذاشته شد. انجام فعالیتهای پژوهشی و صنعتی جهت بینیاز ساختن کشور در زمینههای گوناگون و کمک به برقراری ارتباط درست میان صنعت و دانشگاه و آماده کردن نیروهای تحصیلکرده جوان برای ورود به محیط کار، از جمله ماموریتهای این پژوهشکده میباشد.
شرکت هوافضایی درنا
شركت هوافضایی درنا در اسفند ماه سال ۱۳۶۷ توسط گروهی از مهندسين و تكنسينها پايهگذاری شده است. اهداف اصلی شركت عبارتند از: طراحی و ساخت هواپيماهای سبك در رده JAR-VLA و JAR۲۳، ساخت قطعات فلزی، كامپوزيت، تبديل قطعات فلزی به كامپوزيت و انجام پروژه در زمينهی مواد مركب.
پژوهشکده اویونیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی اصفهان با توجه به زیرساختهای موجود و در اختیار داشتن نیروی متخصص مربوطه، اقدام به تأسیس پژوهشکده برق و الکترونیک هوانوردی (اویونیک) جهت نیل به اهداف فوق نموده است.
شرکت آرام آزمون
این شرکت در سال ۱۳۷۶ با هدف ارائه خدمات فنی مهندسی و مشاوره در زمینه انجام و آموزش آزمونهای غیر مخرب (N.D.T) تاسیس و با شماره ۱۲۸۸۶۶ به ثبت رسیده است.
کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران
پس از تجاری شدن روباتهای پرنده و افزایش قابل توجه کاربران پهپاد، این کارگروه اقدام به تدوین پیشنویس قوانین و مقرراتی در مورد بهکارگیری پهپادها و ساماندهی کاربران و واحدهای مؤثر در تولید، فروش و خدمات نمود.
شرکت توسعه خدمات هور سپهر سامان
این شرکت در زمینه خدمات تعمیر و نگهداری انواع موتور و هواپیما، طراحی و ساخت قطعات و ملزومات مرتبط با صنعت هوایی و … فعالیت مینماید.
شرکت شبیهسازان پیشرفته ابراهیمی
این شرکت در زمینه طراحی و ساخت شبیهسازهای آموزشی برای آموزش مهندسان هوافضا و آموزش خلبانان طراحی و ساخت سیستمهای ناوبری و سیستمهای هدایت و کنترل فعالیت میکند.
شرکت مهندسی سنجش کوشا
این شرکت که در سال ۱۳۷۶ بنا نهاده شده است، در زمینه خدمات کاليبراسيون و اويونيک فعالیت میکند.
شرکت فاتح آسمان شریف
این شرکت، از سال ۱۳۸۸ در زمینهی پهپادها فعالیت میکند. زمینهی اصلی کار شرکت طراحی و ساخت پهپادهای عمودپرواز است.
شرکت کاموتک پرواز
شرکت کاموتک پرواز در سال ۱۳۹۲ تاسیس گردیده و در زمینه ارائه خدمات طراحی و ساخت و مدیریت تداوم صلاحیت پروازی وسایل پرنده فعالیت مینماید.
شرکت پرآور پارس
شركت تحقيقات و طراحي مهندسي پرآورپارس با پشتوانه طراحي هواپيماي دو نفره و چهار نفره فلزي به صورت پروژههاي تحقيقاتي وابسته به سازمانهاي دولتي فعاليت خود را شروع نموده و در سال ۱۳۷۱ به صورت رسمي و به عنوان يك شركت سهامي خاص ثبت گرديد.
موسسه سنجش از دور بصیر
موسسه سنجش از دور بصیر در سال ۱۳۷۸ با احداث اولین ایستگاه گیرنده تصاویر ماهوارهای در کشور با هدف توسعه علوم نوین، انتقال دانش فنی و مشاوره علمی در حوزههای سنجش از دور، سیستمهای اطلاعات مکانی، محیطزیست و ژئوفیزیک تاسیس گردید.
شرکت هما صنعت اکباتان (هصا)
شرکت هما صنعت اکباتان (هصا) داراي مجوز تولید و تاييديه استاندارد طراحي و ساخت سیستمهای اویونیک شامل سیستمهای ناوبری تلفیقی، شناسایی و ثبت دادههای پروازی، خلبان خودکار، پایدار کننده پرواز، زیرسیتمهای ماهوارهای شامل مغناطیسسنج، چرخ عملگر و کامپیوتر پرواز و پرندههاي بدون سرنشين است.
شرکت سیستمهای هدایت پروازی توکا
شرکت توکا سازندهی سیستمهای شبیهساز پرواز سرنشیندار با امکانات تصویری و کابین متحرک میباشد. فعالیتهای این شرکت در دو بخش محصولات و خدمات با همکاری فارغ التحصیلان برتر رشته مهندسی هوافضا در ایران ارایه میشود.
شرکت مهندسی مدیریت مکانی فضاکاو
خدمات این شرکت شامل فتوگرامتری هوایی و GIS کشور با قابلیت خریداری، تامین و پردازش انواع تصاویر ماهوارهای اپتیک، راداری و فراطیفی، همچنین ارائه سایر خدمات مهندسی در زمینه نقشهبرداری هوایی با پهپاد و آنالیز و طراحی سیستمهای اطلاعات مکانی میباشد.
شرکت سرو هیدرولیک پویا
شرکت سرو هیدرولیک پویا در راستای بومیسازی دانش فنی و تکنولوژی ساخت مجموعههای فناور برتر و فوق پیچیده مورد نیاز کشور در زمینه هیدرولیک و پنوماتیک صنایع هوایی، دریایی و هوافضا تشکیل گردیده است.
پژوهشکده توسعه علوم و فناوری فضا دانشگاه صنعتی شریف
به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه طراحی، ساخت و کاربرد محصولات فضایی با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، پژوهشکده توسعه علوم و فناوری فضا با حمایت سازمان هوافضا ایران تاسیس میگردد.
شركت آويسا صنعت ویرا
شركت مهندسي آويسا صنعت در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسيده و با هدف ارائه خدمات مشاوره، طراحي، نظارت و اجرای پروژههای مهندسی و صنعتي، فعاليت خود را در زمینه رشته مهندسی هوافضا در ایران آغاز نمود.
شرکت تدبيرگران سامانههاي انرژي
در بخش هوافضای شرکت تدبيرگران سامانه هاي انرژي پروژه هاي مرتبط با تحليل، طراحي و ساخت پرنده ها و سامانه هاي هوايي يا فضايي يا اجزاي اين سامانه ها تعريف و به انجام مي رسند.
در خارج از ایران نیز وضعیت بازار کار رشته مهندسی هوافضا از شرایط خوبی برخوردار می باشد و در چند سال اخیر رو به رشد بوده است، اما این که یک فرد در خارج از کشور بتواند در این رشته وارد بازار کار شود، بستگی به میزان تجربه و مهارت فرد دارد.
درآمد رشته مهندسی هوافضا در ایران و جهان
درآمد افرادی که در رشته هوافضا فارغ التحصیل شده اند کاملا بسته به میزان فعالیت و مهارت تجربه آن ها و همچینی فضایی که در آن مشغول به کار هستند دارد، در برخی موارد اگر افراد در ارگان های دولتی مشغول به کار شوند درآمد آن ها مطابق با وزارت کار و درآمدی که از سمت دولت کشخص می شود می باشد، حال اگر افراد در مراکز دیگر مشغول به کار شوند درآمد آن ها مطابق با میزان کار و فعالیت و تبحر ان ها خواهد بود.
متوسط درآمد دانش اموختگان این رشته در کشورهای مختلف متفاوت می باشد، برای مثال در آلمان مهندسان هوافضا سالیانه 85 هزار یورو، در فرانسه 67 هزار یورو، در استرالیا 151 هزار دلار استرالیا، در دانمارک 656 هزار کورون دانمارک می باشد.
انتخاب رشته کنکور با آموزشگاه پرسا
تیم مشاوره آکو در زمینه انتخاب رشته کنکور می تواند پاسخگوی تمام سوالات دانش آموزان عزیز باشد زیرا که مبحث انتخاب رشته بسیار پر اهمیت می باشد و باید با نهایت دقت و ریز بینی انجام گیرد، رشته هوافضا نیز شرایط کاری خاصی را می طلبد و داوطلبان باید در زمان انتخاب رشته به توانایی های خود دقت داشته باشند تا بتوانند شرایط کاری خوبی را برای خود رقم بزنند.