پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی در کنکور تجربی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم. تاریخچۀ رشته فیزیوتراپی به ۴۶۰ سال قبل از میلاد مربوط می‌شود. زمانی که بقراط و گالنس برای معالجۀ بیماران از ماساژ، تکنیک‌های دست و هیدروتراپی استفاده می‌کردند. بعد از توسعۀ ارتوپدی در قرن ۱۸ دستگاه‌های مثل Gymnastion برای درمان نقرس و بیماری‌های مانند آن با استفاده از ورزش منظم مفاصل، توسعه‌یافته‌اند که مانند پیشرفت‌های بعدی در فیزیوتراپی بوده است. اگرچه فیزیوتراپی سنتی در کشورهای دیگر رایج بوده است اما این علم در ایران ناشناخته بود و اصلا دروس رشته فیزیوتراپی در ایران ارائه نمیشد. تا زمانی که اولین فارغ‌التحصیلان این رشته از خارج کشور به ایران بازگشتند.

ورود رشته فیزیوتراپی در ایران به اوایل دهه ۴۰ برمی‌گردد. در سال ۱۳۴۵ اولین انجمن فیزیوتراپی در ایران تأسیس شد که با شروع کار این انجمن در بیمارستان‌های پایتخت مشخص شد که تعداد زیادی از بیماران، بیماری‌شان با کمک فیزیوتراپی قابل‌درمان است. به همین دلیل به نیروی بیشتری نیاز بود. به همین دلیل با کمک سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۴۵ اولین مدرسه فیزیوتراپی در دانشگاه تهران تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. با پشتکار این افراد امروز تعداد زیادی دانشکده فیزیوتراپی در ایران وجود دارد و دانشگاه های دارای رشته فیزیوتراپی بسیار گسترش پیدا کرده اند. این روزها درآمد رشته فیزیوتراپی حتی گاها بیشتر از یک پزشک عمومی است!

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور تجربی را با بهترین مشاورین کنکور در آکو تجربه کنید.

معرفی  و بررسی رشته فیزیوتراپی در کنکور تجربی

رشته فیزیوتراپی جزو رشته های کارشناسی علوم پزشکی می باشد که در زیر گروه ۱ تجربی قرار دارد. در مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی به توضیح آن می‌پردازیم. کلمۀ فیزیوتراپی از دو بخش تشکیل شده است. فیزیو به معنی عوامل فیزیکی و تراپی به معنی درمان می باشد. فیزیوتراپی یک طب فیزیکی است که بر خلاف سایر رشته ها با مواد شیمیایی و دارو ها سر و کار ندارد فیزیوتراپی با استفاده از حرکات فیزیکی روی بدن بیماران و یا استفاده از روش‌های درمانی خاصی با دستگاه‌های متفاوت عمل می‌کند.

معرفی رشته فیزیوتراپی در کنکور تجربی

استفاده از ابزارهای الکترونیک و حرکات ورزشی باعث رفع معلولیت و افزایش کارایی عضلات و اعصاب بیماران می ‌شود. در واقع یک رشتۀ توانبخشی است که توان و قدرت بدنی فرد را به او برمی‌گرداند. عواملی مثل نور، گرما، صوت، سرماو… . عواملی مثل تکنیک‌ها و تمرین‌های بدنی باعث می شود افرادی که دچار ضعف بدنی شده‌اند یا صدمه ای دیده‌اند تا حد زیادی درمان شوند. در واقع فیزیوتراپی جامعه را از زمین‌گیر‌شدن و ناتوان شدن نجات می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های دانشگاهی تجربی

دروس رشته فیزیوتراپی

در مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی به این نکته می‌پردازیم که دروس رشته فیزیوتراپی از دروس عمومی، پایه، تخصصی و کارآموزی در عرصه تشکیل می‌شود. رشته فیزیوتراپی  ۱۳۰ واحد دارد و طول دوره ی آن ۴ سال است. ۲۴ واحد آن مربوط به دروس عمومی، ۴۱ واحد دروس پایه،۴۳ واحد دروس تخصصی و ۲۴ واحد دروس کارآموزی در عرصه می باشد. دانشجویان برای آشنایی بیشتر با بخش های بیمارستانی و تجهیزات آن‌ها دروس کارآموزی در عرصه را به صورت عملی می گذرانند.

دروس پایه رشته فیزیوتراپی

در مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از دانشگاه های دارای رشته فیزیوتراپی و درآمد آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس پایه رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم.

فیزیک برای فیزیوتراپی، فیزیولوژی عمومی، فیزیولوژی عصب و عضله، تشریح سروگردن و تنه، تشریح اندام فوقانی، تشریح اندام تحتانی، تشریح اعصاب، تشریح سحطی بدن، بافت شناسی، آسیب شناسی، روانشناسی عمومی و بیماران، روانپزشکی، ژنتیک، بیماری‌های مغز و اعصاب، بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی، بیماری‌های روماتیسمی و پوستی، جراحی عمومی، ارتوپدی، رادیولوژی، کمک های اولیه.

دروس تخصصی رشته فیزیوتراپی

در مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته فیزیوتراپی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس تخصصی رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم.

زبان تخصصی، اصول توانبخشی و فیزیوتراپی، فیزیوتراپی در بیماری‌های مغز و اعصاب، فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، فیزیوتراپی در بیماری‌های روماتیسمی و پوستی، فیزیوتراپی در بیماری‌های جراحی، فیزیوتراپی در بیماری‌های ارتوپدی ۱، فیزیوتراپی در بیماری‌های ارتوپدی ۲، کینزیولوژی و بیومکانیک (کلیات اندام فوقانی)، کینزیولوژی و بیومکانیک (اندام تحتانی)، کینزیولوژی و بیومکانیک (ستون مهره ای)، تمرین درمانی (اصول تمرین درمانی)، تمرین درمانی (روش های اختصاصی تمرین درمانی (RNF))، تمرین درمانی در بیماران فلج نیمه بدن، تمرین درمانی در بیماران فلج مغزی، الکتروتراپی (عوامل حرارتی)، الکتروتراپی (تحریک کننده های الکتریکی)، وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی، ارزشیابی دستگاه عضلانی – اسکلتی، ماساژ و موبیلیزاسیون اندام‌ها.

معرفی رشته داروسازی

دروس کارآموزی در عرصه فیزیوتراپی

در مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته فیزیوتراپی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس کارآموزی در عرصه رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم.

کارآموزی در عرصه مستقل 1، کارآموزی در عرصه مستقل 2، کارآموزی در عرصه مشاهده بالینی، کارآموزی در عرصه بیماری‌های قلب- عروقی و تنفسی، کارآموزی در عرصه بیماری‌های مغز و اعصاب 1، کارآموزی در عرصه بیماری‌های مغز و اعصاب 2، کارآموزی در عرصه بیماری‌های روماتیسمی و پوستی، کارآموزی در عرصه ترمیمی و سوختگی، کارآموزی در عرصه بیماری‌های کودکان، کارآموزی در عرصه بیماران سرپایی، کارآموزی در عرصه بیماری‌های ارتوپدی 1، کارآموزی در عرصه بیماری‌های ارتوپدی 2.

تخصص های رشته فیزیوتراپی

در ادامه مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی به توضیح تخصص های رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم. فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد. اما در مقطع ارشد و دکتری گرایش‌های مختلفی دارد. این گرایش‌ها عبارتند از:

  • مشاوره توانبخشی
  • سالمند شناسی
  • آرکونومی
  • اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
  • بیومکانیک ورزشی
  • رفتار حرکتی
  • آسیب شناسی و حرکات اصلاحی
  • فیزیولوژی ورزشی
  • فیزیولوژی
  • علوم تشریحی
  • سلامت و رفاه اجتماعی
  • مدیریت توانبخشی
  • فیزیوتراپی ورزشی
  • و…

رتبه قبولی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از رشته های علوم پزشکی است و در زیر گروه ۱ قرار دارد. برای اطلاعات درباره رتبه قبولی فیزیوتراپی در ادامه مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی با ما همراه باشید. ضریب درس‌های تخصصی زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی در زیر گروه ۱ به ترتیب چهار، سه، دو و دو می باشد. گزینش این رشته به صورت قطبی است و صرفا در دانشگاه‌های نواحی بومی هم‌جوار که یک قطب را تشکیل می دهند، ارائه می شود.رشته فیزیوتراپی فقط در دورۀ روزانه و پردیس‌های خودگردان ارائه می‌شود.

بهترین دانشگاه های دارای رشته فیزیوتراپی

 دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی  و رتبۀ موردنیاز برای قبولی آن‌ها به صورت زیر است:

  • دانشگاه علوم پزشکی اهواز :۲۸۴۴
  • دانشگاه علوم پزشکی سمنان:۲۸۵۱
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمان:۲۹۷۴
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان:۲۸۹۲
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:۲۹۹۰

نمونه کارنامه قبولی رشته فیزیوتراپی در کنکور

در ادامه مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی به چند نمونه کارنامه قبولی فیزیوتراپی می‌پردازیم.

کارنامه قبولی فیزیوتراپی
کارنامه قبولی فیزیوتراپی 98-99 و حداقل درصد لازم برای فیزیوتراپی سراسری در سهمیه منطقه 1
2
کارنامه قبولی فیزیوتراپی 98-99 و حداقل درصد لازم برای فیزیوتراپی سراسری در سهمیه منطقه 2
کارنامه قبولی فیزیوتراپی
کارنامه قبولی فیزیوتراپی 98-99 و حداقل درصد لازم برای فیزیوتراپی سراسری در سهمیه منطقه 3

مهارت های لازم برای بازار کار رشته فیزیوتراپی

در ادامه مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی به مهارت های لازم برای رشته فیزیوتراپی می‌پردازیم. یک دانشجوی فیزیوتراپی باید سلامت جسمی و روحی کامل داشته باشد. البته می‌توان گفت این مهارت برای تمام رشته‌های پزشکی لازم است‌. علاوه بر هوش بالا و حافظه قوی باید قدرت بدنی قوی داشته باشد تا بتواند روش های درمانی دستی را نیز انجام دهد.

دانشجویان رشته فیزیوتراپی با بیمارانی که دچار سکته مغزی یا ضایعه مغزی شده اند و یا عقب ماندگی ذهنی دارند مواجه می شوند. پس باید صبر و حوصله ی زیادی داشته باشند. همچنین در درس زیست و فیزیک باید تسلط کافی داشته باشند چون باید با ساختار بدن آشنا بوده و در طول کار با دستگاه‌های الکتریکی زیادی کار خواهند کرد.

بازار کار و درآمد رشته فیزیوتراپی در ایران

در ادامه مقاله معرفی رشته فیزیوتراپی به شرح بازار کار رو درآمد رشته فیزیوتراپی در ایران می‌پردازیم. فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی می‌توانند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز توانبخشی و… مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی هیچ نگرانی بابت اشتغال خود نداشته باشند چون بسیاری از دانشگاه‌ها پذیرش رشته فیزیوتراپی را ندارند. افرادی که مهارت و سابقه کاری خوبی دارند می‌توانند یک مرکز فیزیوتراپی خصوصی تاسیس کنند و به صورت شخصی کار کنند. درآمد رشته فیزیوتراپی با راه اندازی مرکز خصوصی بسیار خوب است.

جمعیت سالمندان رو به افزایش می‌باشد و این موضوع نیز یکی از دلایل آینده شغلی مناسب برای این رشته است. نشستن‌های طولانی مدت افراد باعث بروز صدمات جدی به ستون فقرات کمر و گردن می شود و همین موضوع احساس نیاز به مراکز فیزیوتراپی را بیشتر می‌کند. درآمد فیزیوتراپیست ها با توجه به تجربه و توانمندی آن‌ها متفاوت است‌‌‌. کسانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده اند با کار در مراکز درمانی فیزیوتراپی حدود ۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارند. اما فیزیوتراپیست هایی که تجربۀ بیشتری دارند و بازار کار شخصی خود را داشته باشند می توانند روزانه میانگین ۳ میلیون تومان درآمد داشته باشند.

درآمد رشته فیزیوتراپی در کنکور تجربی

تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

افرادی که قصد ادامه تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور را دارند باید دارای صبر و تحمل زیاد و شور و اشتیاق در کمک به دیگران باشند. امروزه دانشجویان زیادی خواهان تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور هستند. مهم‌ترین قدم برای پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خارج کشور داشتن مدرک زبان معتبر می باشد‌‌. بعضی از دانشگاه‌ها خصوصا در مقطع ارشد و دکتری به دانشجوها بورسیه کامل می‌دهند و بعضی دیگر فقط کمی از هزینه ها را پرداخت می کنند‌. آمریکا، سوئد، اتریش و… از جمله کشورهایی هستند که مراکز خوب آموزشی در زمینه فیزیوتراپی دارند. این کشورها هرساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا جذب می کنند.

تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی آکو

چه بسیار رتبه های برتری بوده اند که بدون مشاوره کنکور انتخاب رشته کرده اند و بعد از قبولی نتوانسته اغند با دروس رشته ارتباط مناسب برقرار کنند یا دانشگاه محل تحصیلشان را دوست نداشته اند. حتی بازار کار غیر تضمین شده و درآمد پایین به زحمت آنها نمی ارزیده. بنابراین درباره دروس رشته فیزیوتراپی ، درآمد رشته فیزیوتراپی در بازار کار و دانشگاه های دارای رشته فیزیوتراپی توضیحات جامعی در اختیار شما قرار دادیم.

هرچند مشاوره انتخاب رشته آنلاین رایگان مثل یک مشاوره تخصصی با تست شخصیت شناسی و براساس شرایط زندگی شما نیست. اما مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی در مرکز مشاوره آکو با معرفی رشته فیزیوتراپی سعی در تسهیل امر انتخاب رشته برای داوطلبان دارد. از آنجا که داوطلبان با رتبه های خوب قادر به انتخاب رشته های فیزیوتراپی هستند، پیشنهاد میشود ، برای داشتن یک انتخاب رشته عاقلانه و براساس روحیات خودتان، حتما با مشاور مخصوص صحبت کنید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی در اینستاگرام

درصد های لازم برای قبولی فیزیوتراپی چقدر است؟

به صورت میانگین و حدودی می توان گفت ادبیات 50 درصد، عربی 80 درصد، دینی 60 درصد، زبان 55 درصد، ریاضی 50 درصد، زیست 60 درصد، شیمی 45 درصد، فیزیک 60 درصد را باید کسب کرد.

حداقل رتبه لازم برای فیزیوتراپی چقدر است؟

رتب لازم برای قبولی فیزیوتراپی با توجه به سهمیه ها متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا فرم مشاوره رایگان را کامل کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس حاصل نمایند.

آیا ثبت نام بدون کنکور در رشته فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

خیر برای تحصیل در این رشته حتما باید از طریق کنکور سراسری وارد شوید. رشته فیزیوتراپی امکان تحصیل بدون کنکور ندارد.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا