پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های فنی حرفه ای

با رشته نقاشی در هنرستان بیش تر آشنا شویم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته نقاشی در هنرستان های فنی حرفه ای می پردازیم. این رشته را برای افرادی که به هنر و نقاشی علاقه دارند بررسی می کنیم و از شرایط تحصیل تا بازارکار و نحوه ورود به رشته نقاشی نیز صحبت خواهیم کرد. در صورتیکه به سایر رشته های فنی حرفه ای علاقه مند هستید می توانید با مراجعه به سایت آموزشگاه پرسا اطلاعات بیش تری درباره هریک بدست آورید.

نقاشی کردن یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که اکثر افراد از دوران بچگی خود با آن آشنا می شوند. همچنین می توان گفت یکی از قدیمی ترین راه های ارتباط انسان ها در گذشته هم بوده و در حال حاضر اهمیت نقاشی و مفهوم های گسترده و عمیقی که می تواند داشته باشد برایمان قابل درک است.

جدا از مفهومی که آثار هنری می توانند داشته باشند, نشان دهنده احساسات و افکار هنرمندی است که آن را پدید آورده است. در کنار همه این ها استفاده از تکنیک های متفاوت هم باعث می شود که یک اثر هنری خاص بسیار مورد پسند قرار بگیرد یا به تحلیل و بررسی ان بپردازند.

تاریخچه رشته نقاشی در ایران

در سال 1329 رشته نقاشی در مدرسه صنایع مستظرفه به صورت رسمی تدریس شد. اداره مدرسه صنایع مستظرفه تحت نظر کمال الملک بوده و پس از مرگ او به دو مدرسه کمال الملک و هنرستان هنرهای سنتی تقسیم شده است. در حال حاضر تعداد علاقه مندان به این رشته روز به روز بیش تر می شود و هنرجویان می توانند در آموزشگاه ها, مدارس و دانشگاه ها به مطالعه حرفه ای رشته نقاشی بپردازند.

کاخ چهلستون

رشته نقاشی در هنرستان

نقاشی از آن دسته هنرهایی است که خیلی از افراد می توانند بدون تحصیلات خاصی توانایی هایشان را پرورش دهند. اما علاقه مندان به این رشته خوب می دانند که تحصیل در رشته ای که به آن علاقه مند هستند در کنار لذتی که دارد یادگیری زیادی نیز همراه خود خواهد داشت.

احتمالا می دانید که رشته های هنرستان ها 4 بخش هستند و رشته هنر یکی از آن ها است. رشته نقاشی هم یکی از زیر شاخه های رشته هنر می باشد. دانش آموزان می توانند در هنگام انتخاب رشته و ورود به سال دهم, رشته نقاشی فنی حرفه ای را انتخاب کنند. البته برای ورود به این رشته مانند سایر رشته ها نیاز است تا حداقل معدل را کسب کرده باشید.

برای مطالعه رشته نقاشی چه ویژگی هایی نیاز است؟

معمولا افرادی که به هنر و نقاشی علاقه دارند افرادی منعطف هستند. روح حساسی نسبت به سایر افراد دارند و با دید هنری و متفاوت به وقایع اطراف خود می نگرند. معمولا این افراد دوست دارند ساعات کاری آزاد و منعطفی داشته باشند و کار کردن در مکان هایی مثل اداره که نیاز است تا در ساعت های مشخصی حضور داشته باشند آن ها را کلافه و خسته می کند. خلاق بودن و داشتن ذهنی پر از ایده های جدید یکی دیگر از ویژگی های افراد هنرمند است.

همچنین تحصیل در این رشته نیاز دارد که بارها و بارها تمرین کنید و به طراحی بپردازید تا به مرور پیشرفت کنید. این نکته هم خوب است بدانید که رشته نقاشی را نمی توان چند روز تمرین کرده و بعد آن را رها کنید. لازمه پیشرفت در این رشته تمرین مداوم است.

درس های تخصصی رشته نقاشی

در این قسمت دروس تخصصی و کارگاه های رشته نقاشی هنرستان را بررسی می کنیم. در ابتدا لیستی از کارگاه هایی که در طول دوره تحصیلی مطالعه می کنید را آورده ایم.

  • کارگاه طراحی پایه
  • کارگاه چاپ های دستی
  • کارگاه عکاسی پایه
  • کارگاه رنگ در نقاشی
  • کارگاه های نقاشی
  • کارگاه حجم سازی

در این لیست دروس تخصصی را بررسی می کنیم.

  • مبانی هنرهای تجسمی
  • آشنایی با هنرهای تجسمی
  • حجم سازی یک
  • تاریخ هنر جهان
  • آشنایی با مکاتب نقاشی
  • هندسه مناظر و مرایا
  • عکاسی یک و دو
  • طراحی یک و دو

آیا هزینه مطالعه رشته نقاشی هنرستان واقعا زیاد است؟

شاید شما هم شنیده باشید که مطالعه رشته های هنر پرهزینه است و برای تحصیل در چنین رشته هایی نیاز است که وسایل و ابزار گران قیمت را بخرید. در این قسمت سعی داریم تا درست و غلط بودن این ادعا را بررسی کنیم.

اول از همه هزینه وسایل و ابزار مورد نیاز بستگی دارد که سبک نقاشی شما چیست و کجا دارید درس می خوانید. گاهی ممکن است استادی وسیله ای بخواهد که شاید مشابه آن را در منزل داشته باشید یا از برند و مارک خاصی ابزار نقاشی را به شما معرفی کند. بهتر است که در این مورد خیلی سخت نگیرید.

water

اگر ابزار و وسایلی که همان کار را انجام می دهد دارید از همان استفاده کنید و خیلی درگیر برندهای معروف و گران قیمت نباشید. چون برای شروع در این مسیر نیازی به وسایل گران قیمت و عجیب غریبی ندارید. مهم یادگرفتن تکنیک ها و تمرین است.

ولی بطور کلی نمی توانیم بگوییم که وسایل نقاشی ارزان هستند. اما به اندازه ای هم هستند که بتوانید از پس این مخارج بربیایید. در نهایت شهریه دانشگاه آزاد سال 1401-1402 برای رشته هنر را در مقاطع متفاوت می گوییم:

  • شهریه کاردانی : 3.000.000 الی 3.0600.000
  • شهریه کارشناسی پیوسته: 3.0700.000 الی 4.0500.000
  • شهریه کارشناسی ناپیوسته: 3.0600.000 الی 4.000.000
  • شهریه کارشناسی ارشد: 7.0300.000 الی 9.0500.000
  • شهریه دکتری تخصصی: 16.000.000 الی 20.000.000

کنکور رشته نقاشی

علاقه‌مندان به نقاشی می توانند در مقاطع هنرستان, کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل ادامه دهند. اما به تازگی طرحی برای ارائه مقطع دکتری هنرهای تجسمی نیز شنیده میشود. خوب است بدانید در مقطع های ابتدایی مثل تحصیل در هنرستان یا کارشناسی هدف آموزش بیش تر بر پایه یادگیری عملی است و این کار را با ارائه کارگاه های درسی انجام می دهند. اما در مقاطع بالاتر مثل ارشد و دکتری هدف محتواهای آموزشی بر پایه مسائل تئوری می باشد. در نهایت برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته نقاشی می توانید از دو روش کنکور و بدون کنکور وارد شوید.

برای ورود به رشته نقاشی در دانشگاه باید در آزمون های عملی آن شرکت کنید. دانشگاه های آزاد, دوره های روزانه, پردیس خودگردان به صورت آزاد دانشجویان را می پذیرند. البته باید به ظرفیت پذیرش هریک هم توجه داشته باشید. در تحلیل کنکور هنر 1401 اطلاعات بیش تری را کسب کنید.

گرایش های رشته نقاشی در دانشگاه

رشته نقاشی در دانشگاه به دو دسته: نقاشی عمومی و نقاشی دیواری تقسیم میشود. در جدول زیر لیست دروس تخصصی هر گرایش را می توانید پیدا کنید.

گرایش نقاشی عمومیگرایش نقاشی دیواری
کارگاه طراحی سطح1 ,2 و 3کارگاه نقاشی دیواری سطح 1 ,2 و 3
کارگاه نقاشی پیشرفتهکارگاه نقاشی دیواری سطح 3
کارگاه نقاشی سطح 2طرح پرسپکتیو روی سطوح بزرگ مستوی و غیرمستوی
مرمت آثار نقاشیمرمت نقاشی دیواری
طرح و رساله نهاییطرح داربست و فنون نصب
طرح جامع عملی نقاشی عمومیطرح و رساله نهایی

آینده شغلی رشته نقاشی

علاوه بر اینکه افراد علاقه‌مند به رشته نقاشی تعدادشان در حال گسترش است, افرادی که برای یادگیری یا خرید آثار نقاشی و هنری هزینه می کنند هم کم نیست. در جامعه امروزی مهم ترین ویژگی برای کار کردن, داشتن روابط اجتماعی قوی می باشد. هرچقدر افراد بیش تری شما را بشناسند فرصت معرفی کارهای هنری و فروش آن ها برای شما بیش تر خواهد شد.

paint

بنابراین اولین راهی که به ذهن می رسد تدریس در مدارس, آموزشگاه های مختلف یا به صورت تخصصی است. همچنین می توانید از هنر خود بر روی وسایل تزئینی یا لباس ها و … استفاده کنید. در ادامه سایر مشاغل این رشته را بررسی می کنیم.

  • تصویرسازی برای کتاب های داستانی, کسب و کارهای آنلاین یا مجلات
  • تدریس در کلاس های نقاشی
  • تدریس به صورت فریلنسر
  • همکاری با موسسات فرهنگی هنر
  • نمایشگاه نقاشی

این نکته را هم بگوییم که هرچقدر در این مسیر پیشرفت کنید و کار با ابزارهای مختلف را یاد بگیرید به همان میزان هم می توانید کارهای بیش تری انجام داده و درآمد بیش تری هم کسب کنید. اما باید بتوانید دانش و هنر خودتان را همواره به روز نگه دارید و از انجام کارهای خلاقانه و جدید نترسید.

برای اطلاعات بیش تر درباره نقاشی ایرانی کلیلک کنید.

نظر مشاوره تحصیلی آکو برای انتخاب رشته نقاشی

پیشنهاد مشاوره تحصیلی آکو به شما علاقه‌مندان به هنر این است که اگر فرصتش را دارید رشته نقاشی فنی حرفه ای را بگذرانید. چون اگر از علاقه خود به این رشته مطمئن هستید, بهتر است که از همان اول در این مسیر قرار بگبربد و برای ادامه تحصیل در دانشگاه و یا کار کردن معلومات کافی داشته و کار را برای خودتان راحت تر کنید. البته هیچ ایرادی ندارد که بدون تحصیلات نقاشی هنرستان یابدون کنکور به این رشته وارد شوید.

اگر برای انتخاب رشته نیاز به کمک دارید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط بمانید. همچنین در اینستاگرام آکو می توانید از جدیدترین اخبار تحصیلی مطلع شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا