پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله قصد داریم گرایش‌های ارشد رشته مهندسی کامپیوتر را معرفی کنیم و به بررسی بازار کار و درآمد هر یک از آنها بپردازیم. رشتهٔ مهندسی کامپیوتر به علت داشتن بازار کار و درآمد مناسب در دسته رشته‌های پرطرف‌دار قرار گرفته است و محصلان این رشته معمولاً قصد ادامه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در این رشته دارند تا علم خود را به‌روزرسانی کنند. اگر فردی به انجام کارهای کامپیوتری و یا نرم‌افزاری علاقه‌مند باشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار می‌تواند گزینهٔ مناسبی برای او باشد. درباره این رشته پر طرفدار ، گرایش های ارشد و کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر و اطلاعات مربوط به هر گرایش را در اختیار شما قرار خواهیم داد. مشاوره تخصصی انتخاب رشته و مشاوره روانشناسی شخصیت شناسی برای انتخاب شغل میتواند در تصمیم گیری به شما کمک کند.

رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر در سال 1939 آغاز شد و اولین کامپیوتر جهان از طریق علوم فیزیک، ریاضی و مهندسی برق اختراع شد. این رشته در سال 1358 برای اولین‌بار در ایران در دانشگاه تهران ارائه گردید. رشته مهندسی کامپیوتر هم به علوم نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری دلالت دارد. در بخش نرم‌افزاری افراد با آموزش‌های لازم می‌توانند به برنامه‌نویسی و یا تعمیر و اصلاحات نرم‌افزاری بپردازند و در حیطه سخت‌افزار افراد می‌توانند به طراحی و ساخت قطعات مختلف بپردازند. اگر علاقه‌مند به رشته مهندسی کامپیوتر هستید و نیازمند اطلاعات بیشتری راجع به این رشته هستید می‌توانید مقاله مربوط به رشته مهندسی کامل را به‌صورت کامل با لمس کلمه مطالعه کنید. در ادامه این مقاله به بررسی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد می‌پردازیم.

گرایش‌های ارشد رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش می‌باشد. در ادامه این گرایش‌ها را لیست کرده و هر یک از آنها را به طور مجزا توضیح خواهیم داد.

  • گرایش مهندسی نرم‌افزار
  • گرایش هوش مصنوعی و رباتیک
  • گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری
  • گرایش مهندسی الگوریتم‌ها و محاسبات
  • گرایش شبکه
  • گرایش رایانش امن (امنیت)

گرایش مهندسی نرم‌افزار رشته کامپیوتر

در گرایش مهندسی نرم‌افزار مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو با سیستم‌های پیشرفته، بانک‌های اطلاعاتی، برنامه‌نویسی پیشرفته و تحت وب، الگوریتم‌های پردازش موازی و … آشنا می‌شود. در این گرایش امکان ادامه تحصیل در گرایش مهندسی نرم‌افزار در مقطع ارشد بدون نیاز به گذراندن واحد جبرانی برای دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی گرایش نرم‌افزار هستند وجود دارد. در مهندسی نرم‌افزار دانشجو توانایی‌های متفاوت و متنوعی را کسب می‌کند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • برنامه‌نویسی همروند از گرایش های ارشد کامپوتر: دانشجو این توانایی را پیدا می‌کند که به طور هم‌زمان چند برنامه به وجود آورد و آنها را کنترل کند.
  • طراحی و پیاده‌سازی پایگاه‌داده‌ها: یک کارشناس ارشد قدرت این را پیدا می‌کند که پایگاه‌های داده پیچیده و دقیق‌تری و با میزان خطای کمتری به وجود آورد.
  • مهندسی نرم‌افزار گرایش پرطرفدار مهندسی کامپیوتر: مهندسی نرم‌افزار به‌خودی‌خود کاری پیچیده است که یک کارشناس ارشد می‌آموزد تا مدیریت، طراحی و نگهداری برنامه‌های عظیم نرم‌افزاری را انجام دهد.
  • سیستم‌های عامل: در مقطع کارشناسی دانشجویان با سیستم‌عامل‌ها و زیروبم آنها به طور کامل “آشنا می‌شوند و در مقطع کارشناسی ارشد می‌آموزند تا یک سیستم‌عامل مستقل و جدید را پیاده‌سازی کنند.
  • الگوریتم‌های موازی: دانشجو یاد می‌گیرد تا با شکستن الگوریتم‌ها و تقسیم‌بندی آنها به‌طوری‌که هم‌زمان توسط چند پردازنده انجام شود باعث افزایش سرعت اجرای الگوریتم شود. همچنین طراحی و ساخت کامپایلرها و شبیه‌سازی و گرافیک کامپیوتری از جمله توانایی‌هایی هستند که دانشجوی ارشد مهندسی نرم‌افزار با آنها آشنا می‌شود.

گرایش شبکه‌های کامپیوتری

این گرایش یکی از گرایش‌هایی است که دارای پیشینهٔ طولانی در بین گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و مخابرات می‌باشد. دانشجویان بامهارت‌های یاد گرفته از دوران تحصیل خود می‌توانند مشاغل متفاوتی داشته باشند و در بازار کار به انجام کارهای متنوعی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری بپردازند. از جمله دانش‌های کاربردی گرایش شبکه‌های کامپیوتری می‌توان به موارد مهمی مانند طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های کامپیوتری پیچیده و برنامه‌نویسی شبکه اشاره کرد. این گرایش از سال 1396 به بعد در کنکور کارشناسی ارشد از گروه مهندسی فناوری اطلاعات به گروه مهندسی کامپیوتر انتقال یافت.

درباره رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش های مقطع کارشناسی و ارشد آن بیشتر بخوانید و برای انتخاب رشته و آینده تحصیلی خود بهترین تصمیم را بگیرید.

گرایش رایانش امن در مهندسی کامپیوتر

باتوجه‌به اینکه تکنولوژی در جهان روزبه‌روز در حال پیشرفت می‌باشد و دولت‌های هر کشور نیازمند تکنولوژی به‌روز به‌منظور حفظ اطلاعات خود هستند؛ خطرات و وجود برنامه‌های مخرب ویروسی و یا حمله سارقان به اطلاعات یک معضل بزرگ به شمار می‌آید. در نتیجه هر کشور نیازمند متخصصینی در زمینه جلوگیری از این خطرات و یا ریکاوری سیستم‌ها می‌باشد. بازار کار رشته رایانش امن زیاد می‌باشد و افراد پس از تحصیل می‌توانند در بخش‌های مختلف مشغول به کار شوند از جمله مشاغل می‌توان به تولید محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند دیوار آتش و یا سیستم‌های تشخیص نفوذ اشاره کرد. همچنین فراهم‌سازی امنیت لازم برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها و تأمین امنیت سرورهای مختلف از جمله کارهایی است که کارشناس رایانش امن می‌تواند انجام دهد.

گرایش ارشد رشته کامپیوتر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کی از گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر می‌باشد که در مقطع دکتری نیز تدریس می‌شود. به‌طورکلی هدف از این گرایش این است که سیستم‌هایی طراحی شوند که مانند انسان فکر می‌کنند و توانایی یادگیری و تصمیم‌گیری دارند. امروزه هوش مصنوعی در بازار کار بسیار موردتوجه قرار گرفته است و تقریباً همهٔ دانشگاه‌های بزرگ دارای آزمایشگاه‌های مجهزی هستند که متخصصان بتوانند در این حوزه فعالیت کنند. هوش مصنوعی دارای شاخه‌های فعالیتی متنوعی مانند یادگیری ماشینی، شبکه‌های عصبی، پردازش تکاملی، رباتیک و یا پردازش زبان طبیعی می‌باشد.

درباره رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش های مقطع کارشناسی و ارشد آن بیشتر بخوانید و برای انتخاب رشته و آینده تحصیلی خود بهترین تصمیم را بگیرید.

گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری

در میان گرایش های مهندسی کامپیوتر گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری تنها گرایشی است که دانشجویان می‌توانند از گرایش سخت‌افزار کارشناسی وارد آن شوند و به تحصیل بپردازند. در این گرایش دانشجو با سیستم‌های ابررایانه‌ای و پردازش تصویر و طراحی سیستم‌های تحمل‌پذیر خطا آشنا می‌شود. در این زمینه نیز دانشجو می‌تواند توانایی‌های متنوعی را کسب کند برای مثال معماری کامپیوتر به طور تخصصی یکی از این توانایی‌هاست که به فرد امکان طراحی و ساخت کامپیوترها و مدارهای کامپیوتری را می‌دهد. از دیگر توانایی‌های کارشناس معماری کامپیوتر می‌توان به طراحی و ساخت مدارهای دیجیتال، طراحی و ساخت مدارهای واسط و طراحی و ساخت سیستم‌های بلادرنگ اشاره کرد.

گرایش الگوریتم‌ها و محاسبات در مهندسی کامپیوتر

گرایش الگوریتم‌ ها  در مهندسی کامپیوتر یک گرایش جدید در مهندسی کامپیوتر به‌حساب می‌آید که دانشجو در آن با الگوریتم‌های توزیعی و پیشرفته آشنا می‌شود. این گرایش در چند سال اخیر به لیست گرایش‌های مهندسی کامپیوتر افزوده شده است. در طول تحصیل دانشجویان در زمینه‌های زیر تعلیم داده می‌شوند:

  • طراحی الگوریتم‌ها: در این زمینه دانشجو فرامی‌گیرد که چطور به‌صورت پیشرفته و پیچیده الگوریتم‌های مختلف را طراحی کند.
  • نظریه محاسبات: دانشجویان پس از آشنایی با نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها نظریه محاسبات را فرامی‌گیرند و روش‌ها و مدل‌های مختلف محاسباتی را آموزش می‌بینند.
  • ساختمان داده‌ها:در این بخش دانشجو ساختارهای پیچیده و نوین‌تری را فرامی‌گیرد و این امر منجر به تولید نرم‌افزارهای مدرن‌تری می‌شود.
  • ساختمان‌های گسسته: در ساختمان‌های گسسته تمام ساختمان‌های منطقی و عددی در قالب ریاضیات به دانشجو آموخته می‌شود تا با به‌کارگیری این ساختمان‌ها در الگوریتم‌ها به بازدهی بالا برسد.
  • نظریه گراف: در این قسمت گراف‌های پیچیده و پیشرفته دانشجویان آموزش داده می‌شود.
  • نظریه بازی‌ها: هدف از این نظریه بررسی الگوریتم‌هایی است که مانع از رسیدن به نتیجه خاص می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا