مقالات

چگونه استرس نداشته باشیم

تماس با ما
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله فوق به راه های مقابله با استرس و اینکه چگونه استرس نداشته باشیم می پردازیم. استرس و اضطراب تا حد معقول و منطقی برای انجام امور روزانه و پیش‌بردن برنامه لازم است. اما اگر از حالت طبیعی بیشتر شود مضر است و به انجام کارها و برنامه‌ریزی صدمه می‌زند. از علائم استرس شدید می‌توان به سرگیجه، ضعف، درد در ناحیه قفسه سینه، تار شدن دید، حالت تهوع … اشاره کرد. اکثر دانش آموزان در سال کنکور استرس زیادی دارند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند عملکرد درستی داشته باشند. با این که استرس داشتن برای انجام بعضی کارها از جمله کنکور و امتحان طبیعی است اما باید به این نکته توجه کرد که کنکور هم آزمونی مانند سایر آزمون‌هاست.

راه های مقابله با استرس

در ادامه به دلایل وجود استرس و راه های مقابله با استرس می پردازیم. وقتی که دانش آموزان کنکور را در ذهن خودشان یک فاجعه تصور می‌کنند طبیعی است که دچار استرس زیادی شوند. دلیل بعدی استرس بسیاری از دانش آموزان باورهای غلط دربارهٔ روش مطالعه است. آن ها فکر می‌کنند میزان و کیفیت مطالعه‌ای که داشتند خوب نبوده و دائماً تخمین‌های مختلفی را در ذهن خود مرور می‌کنند که باعث استرس می‌شود. اگر دانش آموزان در سال کنکور دچار استرس هستند و احساس می‌کنند که ممکن است استرس سر جلسه کنکور نیز به سراغشان بیاید باید از همین حالا راه‌های مقابله با استرس را بشناسند و برای برطرف‌کردن آن تلاش کنند. ما در این مقاله سعی کردیم راهکارهای کاهش استرس را بیان کنیم تا دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن ها با آرامش بیشتری سال کنکور را سپری کنند.

برنامه ریزی

در ادامه مقاله چگونه استرس نداشته باشیم به شرح برنامه ریزی اصولی می پردازیم. در قدم اول دانش آموزان باید هدف خود را مشخص کنند. باتوجه‌به زمان باقی‌مانده تا کنکور، رشته و دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کنند و درصدهای قبولی در آن رشته دانشگاهی را از کارنامه‌های سال‌های قبل ببینند. با این بررسی‌ها متوجه می‌شوند که لازم نیست به تمام سوالات کنکور برای قبولی در رشته و دانشگاه موردنظر خود پاسخ بدهند. دانش آموزان اگر برنامه مشخص نداشته باشند و به‌صورت دلخواه یا با برنامه ریزی های نادرست درس بخوانند، سردرگم می‌شوند و در نهایت استرس می‌گیرند. داشتن یک برنامه ریزی دقیق و منظم مانند یک نقشه راه برای دانش آموزان عمل می‌کنند و به آن ها کمک می‌کند که بدانند قرار است در هر روز چه‌کارهایی انجام دهند و دچار استرس نشوند.

مثبت اندیشی

برخی از دانش آموزان مدام به مشکلات و موانع راه فکر می‌کنند که هیچ فایده‌ای برای آن ها ندارد. آن ها در سال کنکور ۲ راه پیشرو دارند. راه اول این است که درس بخوانند و در کنار درس‌خواندن غر بزنند و از زمین‌وزمان گله کنند. راه دوم درس بخوانند و به این فکر کنند که آینده روشنی در انتظار آن‌هاست. مثبت‌نگری و مثبت‌اندیشی در روند مطالعه دانش آموزان به‌شدت تأثیر مثبت دارد و آرامش بیشتری به آن ها می‌دهد در نتیجه کمتر دچار استرس می‌شوند.

شناخت نقاط ضعف و قوت

اگر دانش آموزان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود در دروس مختلف آگاهی نداشته باشند اضطراب و استرس بیشتری دارند. زیرا این دانش آموزان نمی‌دانند که کدام درس را باید بیشتر مطالعه کنند و یا از کدام درس تست بیشتری حل کنند. این دانش آموزان باید بدانند که در کدام دروس قوی یا ضعیف‌اند تا زمان خود را برای یادگیری این درس‌ها مدیریت کنند. با این کار میزان اضطراب و استرس آن ها کاهش پیدا می‌کند.

مرور مطالب

مطالعه و مرور درس‌ها باعث تثبیت آن ها در ذهن می‌شود و بخش عمده‌ای از استرس و احساس فراموشی را از بین می‌برد. دانش آموزان کنکوری در سال کنکور درسی را مطالعه می‌کنند و از آن تست می‌زنند. در این میان دانش آموزی موفق می‌شود که بتواند مطالب قبلی را نیز مرور کند و در آزمون از تمام اطلاعات خود استفاده کند. اگر مرور درس‌ها به‌خوبی انجام نشود، داوطلب هنگام آزمون مطالب را به یاد نمی‌آورد و دچار استرس می‌شود. خلاصه برداری نیز نقش مهمی در دوره کردن دانش آموزان دارد. در روزهای نزدیک به کنکور اگر خلاصه های مفیدی داشته باشند با سرعت بیشتری درس‌ها را مرور می‌کنند و استرس آن ها نیز کمتر می‌شود.

ورزش کردن

دانش آموزان برای غلبه بر استرس‌های خود بهتر است که چند تمرین سبک ورزشی را به برنامه روزانه خود اضافه کنند تا ذهنشان فرصت بیشتری برای تمرکز کردن بر مسائل غیردرسی و مطالعه داشته باشد. ورزش‌کردن باعث افزایش اندورفین می‌شود و انسان را شادتر و سرحال‌تر می‌کند و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. با ورزش‌کردن بدن تحت تأثیر فشار جسمانی قرار می‌گیرد در نتیجه از فشار و استرس ذهنی کاسته می‌شود. روحیهٔ دانش آموزان با پیاده‌روی و ورزش‌های سبک بهتر می‌شود و استرس و اضطراب در آن ها کمتر خواهد شد.

خواب کافی و استراحت

اگر دانش آموزان خواب کافی و درست نداشته باشند نمی‌توانند تمرکز کافی بر روی درس داشته باشند. کم خوابی باعث استرس و احساس خستگی در آن ها می‌شود و قدرت یادگیری و حافظه کاهش پیدا می‌کند. بهتر است دانش آموزان شام را سبک بخورند تا بتوانند خواب راحتی داشته باشند و صبح زود بیدار شوند. اگر این کار به طور مداوم انجام شود ساعت بیولوژیک بدن تنظیم شده و دانش آموزان در طی روز پرانرژی و سرحال هستند در نتیجه استرس آن ها کمتر می‌شود. علاوه بر درس‌خواندن، زمان‌هایی برای استراحت و تفریح و سرگرمی لازم است. مطالعه مداوم و بدون استراحت بازدهی دانش آموزان را کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث استرس در آن ها می‌شود.

مقایسه کردن

دانش آموزان باید از مقایسه کردن خود با دیگران خودداری کنند. آن ها باید بدانند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقیبشان در کنکور سراسری خودشان هستند. نباید خودشان را با دوستان و اطرافیان مقایسه کنند. آن ها باید درک کنند که استعدادها، ضریب هوشی، پایهٔ درسی و پشتکار در افراد مختلف متفاوت است. دانش آموزان مختلف در شرایط های گوناگونی قرار دارند و هر دانش‌آموز باید بتواند از تمام توانایی‌ها و امکانات خود به‌درستی استفاده کند. هر دانش آموز باید در تلاش باشد تا بهترین جایگاه را برای خود کسب کند و خود را با دیگری مقایسه نکند. زیرا این کار باعث هدررفتن وقت و افزایش استرس و اضطراب در آن ها می‌شود.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس خیلی پایین یا اعتماد به نفس خیلی بالا اصلاً برای دانش آموزان خوب نیست. دانش آموزانی که برنامه‌ریزی مناسب و نظم ذهنی در اجرای دقیق برنامه ندارند، اعتماد به نفس خیلی پایینی دارند و توانایی‌ها و استعدادهای خودشان را باور ندارند. به همین دلیل دچار استرس و اضطراب شدید می‌شوند. اما دانش آموزانی که اعتماد به نفس بالا و کاذب دارند نمی‌توانند نقاط ضعف خود را به‌درستی شناسایی کنند و با چند بار نتیجه گرفتن در آزمون‌ها میزان و کیفیت مطالعه آن ها کاهش پیدا می‌کند. پس دانش آموزان باید اعتماد به نفس منطقی داشته باشند تا دچار استرس نشوند.

مکان مطالعه

اگر میز مطالعه دانش آموزان مرتب نباشد نمی‌توانند به‌درستی بر روی درس تمرکز کنند و مغز دچار حواس‌پرتی زیادی می‌شود. به‌هم‌ریختگی مغز دانش‌آموز را خسته می‌کند و توانایی ذهنی آن را کاهش می‌دهد و این موضوع باعث استرس می‌شود. پس اتاق و محل مطالعه باید تمیز و مرتب باشد. دانش آموزان باید وسایل را مرتب روی میز خود قرار دهند و تنها چیزی که روی میز باید باشد کتاب‌های درسی است‌. توصیه می‌شود هر شب قبل خواب میز مطالعه مرتب شود تا دانش آموزان فردا صبح با یک میز تمیز روبه‌رو شوند و دچار استرس و اضطراب نشوند.

سبک مطالعه و علاقه

از مهم‌ترین روش‌های کاهش استرس توجه به سبک یادگیری است. هر دانش آموزی سبک مطالعهٔ خاص خودش را دارد و با دیگری متفاوت است. مثلاً برخی از دانش آموزان با صدای بلند درس می‌خوانند و برخی دیگر با صدای آرام. پیداکردن نحوه صحیح مطالعه به دانش آموزان کمک می‌کند که به طور مؤثرتری درس‌ها را بخوانند و کمتر دچار استرس شوند. اگر دانش آموزان با علاقه درس خود را مطالعه کنند استرس و اضطراب در آن ها به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

اعتیاد به گوشی

استفاده بیش از حد از تلفن همراه باعث استرس و اضطراب می‌شود و بر سلامت روانی داوطلبان تأثیر منفی می‌گذارد. دانش آموزان در سال کنکور باید کمتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند زیرا این موضوع باعث حواس‌پرتی آن ها می‌شود و در داوطلبان استرس ایجاد می‌کند. به دانش آموزان توصیه می‌شود که فقط دو یا سه بار در طول روز از تلفن همراه استفاده کنند و به شایعات و حواشی کنکور توجه نکنند تا دچار اضطراب و استرس نشوند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله چگونه استرس نداشته باشیم سعی کردیم دید جامع و کاملی از اهمیت این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا