پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته مکانیزاسیون کشاورزی خواهیم پرداخت. این رشته در گذشته از گرایشات رشته مهندسی کشاورزی بوده و اکنون به عنوان یک رشته مستقل که گرایشات مخصوص به خودش را دارد شناخته شده است. انتخاب رشته مکانیزاسیون کشاورزی برای متقاضیان گروه ریاضی امکان پذیر است. این دانشجویان در این رشته توانایی ها و مهارت هایی مانند ترویج ماشین های کشاورزی, ارزیابی پروژه های عملیاتی, تعمیر و نگهداری و … را فرا می گیرند. در ادامه مطلب بیش تر درباره رشته مکانیزاسیون کشاورزی صحبت خواهیم کرد.

همچنین پینهاد می کنیم برای انتخاب رشته از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرید. این مشاوران با تجربه ی که دارند در تصمیم گیری بهتر شما خیلی موثر خواهند بود.

معرفی رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی

هر رشته ای بنا به نیازهایی که در جامعه وجود دارد و به مرور زمان شکل گرفته و ارائه می شود. رشته مکانیزاسیون کشاورزی نیز یکی از همین رشته ها است. در سال های دور انسان ها به روش های سنتی در زمین های کشاورزی فعالیت می کردند و ابزارها و ماشین های کشاورزی پیشرفته هم وجود نداشت.

با گذشت زمان تعداد جمعیت بالا رفت و نیازهای جامعه نیز زیادتر شد. دیگر روش سنتی برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز جامعه کافی نبود. بنابراین تکنولوژی که همواره در حال رشد است در زمینه کشاورزی نیز موثر واقع شد. ماشین ها و ابزار آلات کشاورزی باعث شده اند تا در کشاورزی به موفقیت های جدیدی دست پیدا کنیم. رشته مکانیزاسیون کشاورزی نیز به استفاده, تعمیر و نگهداری از ابزار و ماشین های کشاورزی می پردازد.

خوب است بدانید رشته ماشین های کشاورزی نیز از رشته هایی است که در دانشگاه ها ارائه میشود. برای آن که بیش تر بدانید بر روی لینک کلیک کنید.

eco reports

تحصیل در رشته مکانیزاسیون کشاورزی

بعد از قبولی در آزمون و رشته مکانیزاسیون کشاورزی می توانید در دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهند تحصیل کنید. این رشته دارای دو گرایش: تحلیل سامانه ها و گرایش انرژی می باشد و بطور کلی به دو مبحث ماشینی کردن کشاورزی و اقتصاد می پردازد. فارغ التحصیلان رشته مکانیزاسیون مهندسی توانایی هایی مانند طراحی ماشین های کشاورزی, نقشه برداری و … بپردازند. در ادامه دروس و واحدهای درسی این رشته را در مقطع مهندسی و ارشد مشاهده می کنید.

معرفی رشته ماشین ابزار در هنرستان

دروس اصلیدروس پایهدروس تخصصی
آبیاری عمومیفیزیکبهره وری و روش های حفظ انرژی
زراعت عمومیریاضیممیزی انرژی
ماشین های کشاورزی عمومیشیمی عمومیاقتصاد انرژی
مدیریت و کنترل پروژهبرنامه نویسیتامین انرژی
مکانیزاسیون کشاورزیمبانی انرژی تجدید پذیر
بازاریابی و اقتصاد کشاورزیمبانی مدیریت انرژی
دروس مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
تعداد کل واحدهادروس عمومیدروس پایهدروس اصلیدروس تخصصیدروس اختیاری
1352018375010
واحدهای درسی رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
تعداد کل واحدهاپایان نامهدروس پایهدروس تخصصی انتخابیدروس تخصصی الزامی
3265174
واحدهای درسی رشته مهندسی مکانیزاسیون در مقطه ارشد

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته مهندسی مکانیزاسیون نیاز دارید؟

بعد از علاقه به این رشته, قوی بودن در درس ریاضی و فیزیک و مباحث مدیریتی نیز می تواند تاثیرگذار باشد. دانشجویان این رشته باید به کار در مزارع, کشاورزی و استفاده از ماشین آلات کشاورزی علاقه داشته باشند. از دیگر ویژگی های محصلان این رشته خلاقیت و نوآوری است. لازم به ذکر این نکته است که رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی به رشته مهندسی مکانیک تشابهات زیادی دارد. برای آنکه بدانید کدام رشته برای شما مناسب تر است معرفی رشته مکانیک را هم مطالعه کنید.

07 zs agro mechanization 526 ab

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی

انتخاب رشته همراه با انتخاب دانشگاه تصمیم مهمی است. آگاهی از دانشگاه هایی که رشته مورد نظر شما را ارائه می دهند وظرفیت پذیرش آن ها بسیارمهم است. در جدول زیر دانشگاه ها, ظرفیت, محل دانشگاه و … را مشاهده می کنید.

دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرنوع پذیرشجنسیت
دانشگاه گیلانروزانه20رشتبا آزمونهردو
دانشگاه شهر کردروزانه20شهر کردبا آزمونهردو
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعیروزانه1اهوازبی آزمونهردو
دانشگاه محقق اردبیلیروزانه20اردبیلبی آزمونهردو
دانشگاه رازیروزانه20سنقربی آزمونمرد
دانشگاه پیام نور تهرانپیام نور10تهرانبی آزمونهردو
دانشگاه پیام نور اصفهانپیام نور10اصفهانبی آزمونهردو
دانشگاه پیام نور خراسان رضویپیام نور10مشهدبی آزمونهردو
دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقیپیام نور10تبریزبی آزمونهردو
دانشگاه پیام نور آذربایجان غربیپیام نور10ارومیهبی آزمونهردو
دانشگاه محقق اردبیلیشبانه5اردبیلبی آزمونهردو
دانشگاه گیلانشبانه15رشتبا آزمونهردو

تحصیل رشته مکانیزاسیون کشاورزی در خارج از کشور

متقاضیانی که به رشته مکانیزاسیون کشاورزی علاقه دارند و قصد تحصیل این رشته را در خارج از ایران هم دارند می توانند در دانشگاه های معتبر خارج از ایران ادامه تحصیل دهند. برای مثال کشورهایی مانند فرانسه, ایرلند, آمریکا, هلند و فرانسه کشورهایی پیشرفته و خوب برای تحصیل هستند.

اگر رزومه قوی داشته باشید و به زبان سوم ( انگلیسی یا زبان همان کشور) نیز مسلط باشید, می توانید در مقاطع تحصیلی بالاتر ارشد و دکتری با کمک تحصیلی همان دانشگاه ادامه تحصیل دهند. در ادامه تعدادی از دانشگاه های خوب را معرفی کرده ایم:

  • Pennsylvania State University
  • University of California, Berkeley
  • Swedish University of Agricultural Science
  • Purdue University
  • University of California, Davis
  • Wageningen University & Research
  • Cornell University

بازار کار رشته مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی

فارغ التحصیلان رشته مکانیزاسیون کشاورزی از بازار کار خوبی بهره مند خواهند بود. یکی از بیش ترین و پر طرفدارترین مشاغل در این رشته, طراحی و ساخت ماشین آلات کشاورزی است. عده ای بر این باورند که مهندسان مکانیک می توانند به خوبی ماشین های کشاورزی را طراحی کنند. اما لازم است بگوییم که لازمه این کار داشتن اطلاعات کافی از تیغه, نحوه درو کردن گندم, زاویه برش و … میباشد.

معرفی رشته مکانیزاسیون کشاورزی

بنابراین بهترین گزینه برای طراحی و ساخت ماشین ها کشاورزی مهندسین مکانیزاسیون کشاورزی هستند. این افراد می توانند در کارخانه ها مشغول به کار شوند و یا کسب و کار خود را راه بی اندازند. درآمدی که از مشاغل مختلف این رشته می شود داشت به موارد مختلفی بستگی دارد. مواردی مانند نوع شرکت,موسسه و یا دانشگاهی که در آن مشغول به کار می باشید. همچنین نوع قرارداد و میزان تخصصی که در این رشته دارید هم تاثیر زیادی در درآمد خواهد داشت.

مشاوره تحصیلی آکو

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی درباره رشته مکانیزاسیون کشاورزی کسب کرده باشید. این رشته را اگر با علاقه و کنجکاوی دنبال کنید می توانید به درجات بالا و بهتری برسید. در سایت پرسا نیز می توانید مطالب مفید بیش تری را درباره رشته های کم تر شناخته شده بیابید.

برای آنکه از ظرفیت و رشته های دانشگاهی دیگر مطلع شوید به صفحه اینستاگرام آکو بپیوندید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا