چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد به برسی دلایل این موضوع می پردازیم. با پیدایش کرونا تمام جوانب زندگی انسانها تحت تأثیر قرار گرفت. در این میان تصمیم به تعطیلی برخی اماکن گرفته شد و در رأس این اماکن مدارس قرار داشتند. زیرا با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان در مدارس، احتمال شیوع ویروس و همهگیر شدن آن بیشتر میشد. به همین ترتیب کلاسهای درسی بهصورت آنلاین برگزار گردید و دانش آموزان مجبور به تحصیل غیرحضوری شدند که این مسئله عواقب و پیامدهای مختلفی داشت که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.
فهرست مطالب
اثرات منفی آموزش آنلاین بر دانش آموزان
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد به برسی اثرات منفی آموزش آنلاین می پردازیم. دانش آموزان متناسب با مقطع تحصیلی، رده سنی و شرایط زندگی واکنش و عملکردهای گوناگونی نسبت به آموزش و محیط اطراف خود دارند. دانش آموزان مقطع دبستان ذوق بیشتری برای یادگیری و آموزش دارند و دائما در حال تمرین و یادگیری مطالب جدید هستند. با عبور از مقطع ابتدایی و واردشدن به مقطع راهنمایی، فصل جدیدی در زندگی دانش آموزان آغاز میشود. در این دوره دانش آموزان به سن بلوغ نزدیک میشوند و همین باعث میشود که روح و جسم آن ها تحت تأثیر قرار بگیرد. در مقطع دبیرستان وضعیت تحصیلی آن ها مشخص شده و به فکر ورود به دانشگاه یا بازار کار میباشند. دانش آموزان در همهٔ مقاطع تحصیلی به هنگام باز شدن مدارس، خود را موظف میدانستند که در تایم مشخص در مدرسه باشند، رقابت سالم داشته باشند، با همکلاسیهای خود همکاری کنند و با مسئولیتپذیری درسهای خود را بهخوبی پیش ببرند. اما با پیدایش کرونا شرایط تغییر کرد. کرونا بر تمام عرصهها اثر گذاشت و آموزش و پرورش را بیشتر از سایر حوزهها تحت تأثیر قرارداد. سبب آنلاین شدن فضای مدارس و آشنایی دانش آموزان با فضای مجازی شد. همهٔ ما نظارهگر اثرات منفی آموزشهای آنلاین بر دانشآموزان هستیم. اولین اثر آن ایجاد بیحوصلگی و خستگی میباشد. اگر به دانش آموزان اطراف خود نگاهی بیاندازید مشاهده میکنید که اکثریت آن ها بیحوصله و کلافه از تحصیل شدهاند. این مسئله دلایل مختلفی دارد. دانش آموزان در کلاس درس شرکت نمیکنند و تحویل تکالیف و کارهایی که معلم از آن ها خواسته است نسبت به درسخواندن و یادگیری در اولویت قرار گرفته است. فضای آموزشی مدارس در دوران کرونایی برای بسیاری از دانش آموزان از حالت علمی خارج شده و به سمت فضای تفریحی، تنبلی، خوشگذرانی و بیمسئولیتی تبدیل شده است.
کرونا و دانش آموزان ابتدایی
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد به برسی موضوع کرونا و دانش آموزان می پردازیم. طبق تحقیقات انجام شده بیشترین آسیب را دانش آموزان مقطع ابتدایی در آموزشهای آنلاین دیدند. زیرا اکثر آنها، مخصوصاً دانش آموزان سال اول ابتدایی، پیش از آن که وارد محیط مدرسه شوند از آن دور شدند و مجبور شدند از طریق فضای مجازی اولین آموزشهای خود را ببینند. در این میان تعداد زیادی از والدین تصمیم گرفتند تا زمان آنلاین بودن مدارس فرزندان خود را راهی مدرسه نکنند. اما آنهایی که حاضر شدند فرزندانشان به تحصیل بپردازند، معمولاً حساسیت خیلی زیادی دارند و سختگیری و نظارتشان برای شرکت در کلاسها، دانش آموزان را تا حد زیادی دچار استرس و تنش میکند. دانش آموزان بدون آمادگی مانند پوشیدن لباس و رعایت کردن امور دیگر، در کلاس واقعی درس حضور پیدا میکنند و این محیط درس ممکن است اتاق آن ها، سالن پذیرایی و یا حیاط منزل باشد. این مسئله برای اکثر معلمها نیز وجود دارد. آن ها نیز در منزل کلاسها را برگزار میکنند. اگر برای برگزاری کلاس به مدرسه میرفتند بهتر بود زیرا دانش آموز میتوانست ارتباط بهتری باکلاس درس بگیرد.
تأثیر کرونا بر سواد دانش آموزان
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد به برسی موضوع تاثیر کرونا بر سواد دانش آموزان می پردازیم. نمیتوان با قاطعیت گفت که همهٔ دانش آموزان بیسواد هستند و یا در آینده افراد بیسوادی میشوند. زیرا دانش آموزان زیادی توانستند با آموزش های آنلاین درست پیش بروند و پیشرفت کنند. همانطور که ما شاهد رتبههای برتر در کنکور سراسری دو سال اخیر بودهایم. اما از طرفی تعداد زیادی از دانش آموزان نتوانستند این شرایط را مدیریت کنند. آموزش آنلاین مشکلات خودش را به همراه دارد.
مشکلات آموزش مجازی
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد به برسی مشکلات آموزش مجازی می پردازیم. از بزرگترین مشکلات آموزش مجازی، اینترنت است. اگر دانش آموزان اینترنت مناسب نداشته باشند، نمی توانند از برنامه ها و نرم افزار ها استفاده کنند. این موضوع باید از طرف آموزشوپرورش نیز پیگیری شود و بستههای اینترنت را به حد قابلقبول برساند تا همه بتوانند از آن بهره ببرند. برخی از دانش آموزان و والدین آن ها وسایل موردنیاز برای شرکت در کلاس های آنلاین از جمله موبایل و کامپیوتر را ندارند و به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، امکان تهیهٔ این ابزار را نداشته و این مسئله خود مشکل بزرگی است.
کاهش انگیزه تحصیلی و دور شدن از فضای مدرسه و کارگروهی از عوامل تنبلی بچههاست.
امتحانات آنلاین باعث شده که اکثر بچهها به تقلب متوسل شوند و با هم فکری هم امتحانات رامی دهند.
برای خانوادهها مخصوصاً کسانی که دانش آموز ابتدایی دارند شرایط بسیار سختتر است و آستانهٔ تحمل آن ها کم شده.
در شرایط کرونا، فضای علمی مدارس تبدیل به یک فضای کسالتبار شده است. بعضی از دانش آموزان هنگام شروع کلاس در رختخواب بهصورت خوابآلود هستند و فقط دکمهٔ حضور را زده و در کلاس حضور مفیدی ندارند و اگر معلم طی کلاس آن ها را صدا بزند، از بهانههای رایج استفاده کرده و معلم را توجیه میکنند. حضور دانش آموزان در کلاس درس یکطرفه است و دانش آموزان نمیتوانند بهصورت هم زمان با هم مشارکت داشته باشند و فضایی که در آن قرار گرفتهاند دور از رعایت آداب تحصیلی میباشد.
مشکلات دانش آموزان در کرونا
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد به برسی مشکلات دانش آموزان در کرونا می پردازیم. اکثر دانش آموزان دوست دارند درس بخوانند اما راحتطلبی در رسیدن به خواستههایشان مانع این موضوع است. بنابراین در شرایط مجازی بودن مدارس، درس نمیخوانند یا بهاندازهای نیست که در مدرسه حضور داشتند. زیرا آن ها در مدرسه رقابت داشتند و همین موضوع باعث تلاش بیشتر آن ها میشد. نگاه اطرافیان و همکلاسیهایشان در فضای مدرسه خیلی برایشان مهم بود و سعی داشتند که همیشه بهترین باشند. یک مشکل بزرگ دیگری که در این شرایط به وجود آمد نابسامانی در جریان اجتماعی شدن و فرهنگپذیری آنهاست. علاوه بر آموزش اختلال در اجتماعی شدن دانش آموزان به وجود آمده است. معلمها علاوه بر آمادهسازی دانش آموزان از نظر اطلاعات علمی، وظیفهٔ آمادهسازی آن ها را برای جامعه نیز دارند که این بخش تا حد زیادی دچار اختلال شده است و درآینده با افرادی مواجه خواهیم شد که ممکن است منزوی، افسرده، تنبل،بی مسئولیت و…باشند.
مزیت آموزش مجازی
باید به این نکته نیز اشاره کرد که مجازی شدن مدارس و کلاسهای درس مزیتهایی نیز داشته است و نمیتوان صرفاً به ویژگیهای بد آن اشاره کرد. از مزیتهای آموزشهای آنلاین میتوان به کمشدن هزینهها، صرفهجویی در وقت و افزایش سرعت اشاره داشت. فضای مجازی همیشه در دسترس است و محدودیت مکانی برای دانش آموزان ایجاد نمیکند. بسیاری از دانش آموزان از این نکات مثبت به نفع خود استفاده کرده و توانستند نتایج فوقالعادهای را در آموزشهای آنلاین کسب کنند. پس در آخر می توان گفت که تمام نکات گفته شده به دانش آموز بستگی دارد و هرکسی نسبت به تلاش و علاقهاش میتواند در مسیری که قدم گذاشته پیشرفت کند.
تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم
در مقاله چرا سواد دانش آموزان در کرونا کم شد سعی کردیم دید جامع و کاملی از این مطلب را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاههای کشور هدف شماست و میخواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشتهای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک میکنیم تا در مهمترین سال زندگیتان، بهترین خود را اجرا کنید و عالیترین نتیجه را بگیرید. شما میتوانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین میتوانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.