پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مدرسهمشاور من

ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (1 امتیاز)

عموما ترمیم معدل برای دانش آموزانی حائز اهمیت می باشد که داوطلب کنکور سراسری هستند و بحثی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه بسیاری از داوطلبان کنکور قرار گرفته است. حال مرکز مشاوره آکو در ادامه این مقاله توضیح می دهد که ترمیم معدل چیست و متقاضیان ترمیم معدل چگونه و با چه شرایطی می توانند برای انجام این کار اقدام نمایند.

ترمیم معدل چیست

قانون ترمیم معدل برای اولین بار در سال 1394 تصویب شد. ترمیم معدل به این منظور ترتیب داده شده است که افرادی که در امتحانات نهایی خود نمرات خوبی نگرفته اند اقدام به شرکت در این امتحانات نموده و بتوانند در صدد جبران نمرات قبلی خود برآمده و نمرات بهتری کسب کنند تا در کنکور سراسری از شرایط بهتری برخوردار باشند.

در سال های گذشته معدل در کنکور از تاثیر کم تری برخوردار بود اما در سال 1401 طبق اطلاعیه های شورای عالی انقلاب فرهنگی به 40 درصد تاثیر مثبت تغییر کرده است. این به این معنی است که تاثیر معدل بر کنکور  در حال افزایش می باشد. بنابراین افرادی که در زمان فارغ التحصیلی نمره مطلوبی در امتحانات خود کسب نکرده اند و نمی توانند از این تاثیر مثبت استفاده کنند در صدد این بر می آیند که برای بار دیگر تلاش خود را انجام دهند و نمره بهتری کسب کنند تا از رقبای خود عقب نمانده و بتوانند رتبه بهتری را در آزمون سراسری از آن خود کنند.

ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۱

  1. هر فردی تنها یک بار می تواند در ترمیم معدل شرکت کند بنابراین منطقی است فقط زمانی که تصمیم قطعی برای انجام این کار دارد اقدام به ثبت نام برای ترمیم معدل کند.
  2. در حال حاضر سایتی مختص ثبت نام ترمیم معدل اعلام نشده که داوطلبان بتوانند برای انجام این کار به سایت مورد نظر مراجعه کنند بنابراین متقاضیان ثبت نام برای ترمیم معدل می توانند در مدارس دولتی بزرگسالان شهر خود مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام کنند.
  3. ثبت نام برای شرکت در ترمیم معدل معمولا یک ماه قبل از امتحانات نهایی شروع می شود.
  4. داوطلبان محدودیتی در انتخاب تعداد دروس ندارند، و امتحانات در هر سه نوبت خرداد، شهریور و دی برگزار می شود.
  5. شرکت در امتحانات به منظور ترمیم معدل فقط مختص کسانی است که از سال 84 به بعد در یکی از رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی دیپلم گرفته اند و از سال 91 به بعد مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت کرده اند.
  6. در واقع ترمیم معدل بسیار به نفع داوطلبان کنکور می باشد، به این دلیل که اگر داوطلب در امتحان نهایی خود که به منظور ترمیم معدل صورت گرفته است شرکت کند و نمره ای پایین تر از نمره قبلی خود را کسب کنند نمره بالاتر فرد برای تاثیر در کنکور سراسری لحاظ خواهد شد.
  7. نمراتی که داوطلب در امتحانات ترمیم معدل کسب کرده است در کارنامه وی لحاظ نخواهد شد و تنها برای آزمون سراسری کاربرد دارد، بنابراین افرادی که قصد شرکت در امتحانات ترمیم معدل را دارند و برای آن ها تغییر نمرات در کارنامه ملاک است باید در نظر داشته باشند که شرکت در این امتحانات برای آن ها فایده ای نخواهد داشت.
  8. افرادی که دانشجو هستند و قصد شرکت در امتحانات ترمیم معدل را نیز دارند می توانند در این امتحات شرکت کنند.

ترمیم معدل برای کنکور 1401

برای اطلاعات بیشتر درباره تاثیر معدل به لینک زیر مراجعه کنید:

تاثیر معدل سال 1401 و 1402

ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور

افرادی که در نظام قدیم فارغ التحصیل شده اند و جزء نظام 6 – 3 – 3 نیستند نیز می توانند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند، البته این افراد می بایستی فارغ التحصیل سال 1384 به بعد نیز باشند اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که این امتحانات تنها با منابع نظام جدید برگزار خواهد شد و افرادی که در نظام قدیم یعنی از 97 و قبل از آن فارغ التحصیل شده اند می بایستی برای کسب نمره مطلوب در این امتحانات کتب نظام جدید را مطالعه نمایند.

ترمیم معدل برای خارج از کشور

بدیهی است که هر چه فرد سوابق تحصیلی درخشان تری داشته باشد می تواند در دانشگاه های بهتری برای تحصیل در خارج از کشور پذیرش بگید، اما باید به این نکته بار دیگر هم توجه کرد که تاثیر ترمیم معدل بر روی کارنامه افراد لحاظ نمی شود و داوطلبان نمی توانند با این پیش فرض که ترمیم معدل، بر معدل کارنامه آن ها تاثیری مثبتی دارد در امتحانات نهایی شرکت کنند.

اما شرکت در امتحانات نهایی برای بار دوم می تواند به شکل دیگری برای مهاجرت افراد مطلوب واقع شود آن هم با شرکت در کنکور سراسری است، اگر افراد در صدد ترمیم معدل برآیند و در این راه موفق شوند و بتوانند در یکی از دانشگاه های معتبر کشور شروع به تحصیل کنند می توانند برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور راحت تر اقدام کنند.

متقاضیان حتما باید به این نکته توجه داشته باشند که شرکت در این امتحانات رایگان نیست و حتما مشمول هزینه خواهد بود. و این هزینه ها در هر سال تغییر خواهد کرد.

هزینه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۱

این هزینه ها مربوط به تامین کاغذ و چاپ سوالات و مواردی برای برگزاری آزمون می باشد که در برگیرنده هزینه هایی خواهد بود. حال در حال هزینه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۱ دو قسمتی می باشد. قسمت اول هزینه ثابت ثبت نام برای شرکت در این آزمون ها است که 50 هزار تومان می باشد و قسمت دوم هزینه جداگانه مربوط به هر درس 20 هزار تومان می باشد. بنابراین متقاضیان علاوه بر پرداخت هزینه ثابت می بایستی بابت هر درس 20 هزار تومان نیز پرداخت کنند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه شرکت در این امتحانات ممکن است در شهرستان های مختلف کمی متفاوت باشد.

ترمیم معدل برای خارج از کشور

مرکز مشاوره تحصیلی آکو میگوید ترمیم معدل چیست

ما در مقاله فوق گفتیم که ترمیم معدل چیست و شرایط شرکت در آن چگونه می باشد، حال با توجه به این که هر فرد تنها یک بار می تواند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند می بایستی با دقت فراوان شروع به مطالعه برای این امتحانات بپردازد. همان طور که می دانید امتحانات نهایی به صورت تشریحی و کنکور سراسری به صورت آزمون 4 گزینه ای برگزار می شود و برای موفق شدن در هر دو این سبک مطالعه نیاز به یک راهنما ضروری است، مشاوران ما در مرکز مشاوره آکو آماده راهنمایی داوطلبان گرامی می باشد.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو

درباره ترمیم معدل بیشتر بخوانید:

طرح ترمیم معدل

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.وقت بخیر .
    در مورد ترمیم معدل برای خارج از کشور میشه راهنمایی بفرمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا