پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مهندسی کامپیوتر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1/5 - (1 امتیاز)

رشته مهندسی کامپیوتر از آن دسته از رشته‌های پرطرف‌دار است که افراد زیادی را جذب خودکرده است. در حالت کلی این رشته به ساخت و طراحی اجزای مختلف کامپیوتر می‌پردازد. دانشجویان این رشته با کامپیوتر و اجزای مرتبط و همچنین نرم‌افزارهای مختلف سروکار دارند.

اگر به انجام کارهای کامپیوتری و نرم‌افزاری برای مثال برنامه‌نویسی علاقه دارید این رشته انتخاب مناسبی برای شماست و می‌توانید مسیر موفقیت در آن را طی کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته مهندسی کامپیوتر آشنا کنیم بنابراین در صورت علاقه به این حیطه کاری خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مهندسی کامپیوتر در سال 1939 آغاز شد. زمانی که جان وینسنت آتنا واف و کلیفورد بری از طریق فیزیک، ریاضیات و مهندسی برق الکترونیک شروع به توسعه اولین کامپیوتر دیجیتال جهان کردند. در حیطه آموزش برای اولین‌بار مهندسی کامپیوتر در ایالات متحده در سال 1972 در دانشگاه کلیولند در غرب ایالات متحده تأسیس شد. بعد از آن این رشته در اروپا نیز گسترش یافت و بعضی از مؤسسات عالی‌رتبه در سطح جهان مدرک لیسانس را به‌طورکلی به نام مهندسی رایانه ارائه دادند و هم اکنون میز این اتفاق می‌افتد.

رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه

در سال 1358 این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران ارائه شد و در سال 1365 بود که رشته مهندسی کامپیوتر به‌عنوان یک شاخه جدا در علوم کامپیوتر معرفی شد و این رشته مورد توجه و اهمیت زیادی قرار گرفت تا نیروی متخصص در این زمینه تربیت شود و به صورتی که هم اکنون در جامعه می‌بینیم رونق پیدا کند.

شاید اگر در روز های اول پیدایش رشته مهندسی کامپیوتر کسی برای انتخاب این رشته تصمیم میگرفت، جامعه چندان به بازار کار آن آگاه نبود اما این روزها با پیشرفت صنایع دیجیتال و فناوری های کامپیوتری کسانی که در سال های قبل رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب کرده اند توانسته اند بازار کار فعال و تجربه کافی را تا به امروز کسب کنند.

پس تاثیر مشاوره انتخاب رشته در آینده شغلی و تحصیلی هر شخص همینقدر اهمیت دارد. حتی شناخت بهترین دانشگاه های کشور و تصمیم بر اولویت بندی رشته ها و دانشگاه ها باید به کمک مشاور تحصیلی انجام شود. با ما همراه باشید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رشتهٔ مهندسی کامپیوتر بیشتر به بخش سخت‌افزاری کامپیوتر تاکید دارد. اما ناگفته نماند که از نرم‌افزار غافل نمی‌شود و هر دو گرایش سخت‌افزار و نرم‌افزار را شامل می‌شود. برخلاف رشته مهندسی اطلاعات و فناوری ارتباطات که با سخت افزار های دیجیتال تقریبا ارتباط مستقیم ندارند و کاربری صحیح و کنترل و نگهداری آنها برای یک مهندس آی تی اهمیت دارد.

افراد تحصیل‌کرده در رشته مهندسی کامپیوتر به طراحی و ساخت قطعات مختلف کامپیوتر می‌پردازند. در بخش نرم‌افزاری به برنامه‌نویسی و یا تعمیر و اصلاحات نرم‌افزاری می‌پردازند. دانشجویان می‌توانند بر حسب علاقه و گرایش خود یکی از این دو گرایش را انتخاب کنند و در آن فعالیت کنند.

همان‌طور که اشاره شد رشته مهندسی گرایش نرم‌افزار بیشتر به برنامه‌نویسی و طراحی الگوریتم مربوط می‌شود. گرایش سخت‌افزار مربوط به طراحی و کنترل دستگاه‌های سخت‌افزاری است و هدف کلی در رشته مهندسی کامپیوتر تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و مجموعه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید و نگهداری و عیب‌یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه این مجموعه‌ها فعالیت کنند. و تلاش کنند تا این دانش و تکنولوژی به سمت جلو در حرکت باشد و به رشد این تکنولوژی کمک کنند.

کارنامه قبولی رشته مهندسی کامپیوتر در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته مهندسی کامپیوتر
کارنامه رشته مهندسی کامپیوتر سال 1399
کارنامه رشته مهندسی کامپیوتر
کارنامه رشته مهندسی کامپیوتر سال 1399

مهارت های لازم برای رشته مهندسی کامپیوتر

همانند تمامی رشته‌ها مهم‌ترین شرط برای تحصیل در یک‌رشته وجود علاقه به آن است. در رشته مهندسی کامپیوتر این علاقه به کامپیوتر و برنامه‌نویسی منتهی می‌شود. همچنین لازم است دانشجو تسلط کافی را در دروس ریاضی و زبان انگلیسی داشته باشد.

افرادی که در این حوزه کار می‌کنند باید به دنبال جستجو باشند و به عبارتی افرادی جستجوگر باشند و برای به روز رسانی دانش خود همواره در تلاش باشند زیرا این دانش روزبه‌روز در حال گسترش و تغییر است. یک مهندس کامپیوتر باید با جدیدترین تغییرات ممکن آشنا باشد تا بتواند در کار خود موفق باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده داشتن ایده‌های خلاقانه نیز لازمه موفقیت در این مسیر است زیرا طراحی و ساخت سخت افزار و نرم افزار نیازمند خلاقیت بالایی می‌باشد.

معرفی مهندسی کاکپیوتر در دانشگاه

وظایف یک مهندس کامپیوتر در بازار کار

  • ساخت و آزمایش و اصلاح نمونه‌های اولیه محصولات با استفاده از مدل‌های کاربردی یا تئوریک طراحی شده با شبیه‌سازی کامپیوتری
  • اصلاح نرم‌افزارهای موجود و برطرف‌کردن خطاهای آن‌ها برای هماهنگ کردنشان با سخت‌افزارهای جدید و یا افزایش کارایی آن‌ها
  • بررسی و تحلیل نیازهای کاربران برای تصمیم‌گیری درباره عملی بودن طرح باتوجه‌به محدودیت‌های موجود
  • مشاوره و راهنمایی مشتریان درباره طراحی و نگهداری سیستم‌های نرم‌افزاری
  • همکاری در نصب سیستم‌های نرم‌افزاری و بررسی عملکرد صحیح برنامه
  • طراحی، توسعه و اصلاح سیستم‌های نرم‌افزاری
  • توسعه و هدایت مراحل آزمایش سیستم نرم‌افزاری و فرایند دریافت اعتبار، برنامه‌نویسی و سندسازی
  • تحلیل اطلاعات برای تصمیم‌گیری، ارائه پیشنهاد و طراحی‌های لازم و تغییرات لازم برای بزار جانبی
  • نظارت بر کار برنامه‌نویسان، فناوران، تکنسین‌ها و سایر کارکنان علمی و فنی
  • دستیابی به اطلاعات و ارزیابی آن‌ها در زمینه‌هایی مانند چارچوب‌های برنامه، هزینه‌ها و اصول لازم برای حفظ ایمنی و عملکرد صحیح سخت‌افزار

دروس رشته مهندسی کامپیوتر

دوره کارشناسی یک دوره 4 ساله است و معادل 8 ترم تحصیلی می‌شود. دانشجو در این دوره موظف به گذراندن 140 واحد درسی است و این واحدها شامل:

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه: 22 واحد
  • دروس اصلی: 59 واحد
  • دروس تخصصی: 19 واحد
  • دروس تمرکزهای تخصصی اختیاری: 12 واحد
  • دروس اختیاری 8 واحد

دروس پایه رشته مهندسی کامپیوتر:

ریاضی 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک 1 و 2، آزمایشگاه فیزیک 2، کارگاه عمومی.

دروس اصلی رشته مهندسی کامپیوتر:

ریاضیات گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، ساختمان داده‌ها، مدارهای الکتریکی، مدارهای منطقی، برنامه‌سازی پیشرفته، زبان تخصصی، نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها، روش پژوهش و ارائه، ریاضیات مهندسی، معماری کامپیوتر، سیستم‌های عامل، طراحی الگوریتم‌ها، طراحی کامپیوتری سیستم‌های دیجیتال، ریزپردازنده و زبان اسمبلی، شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و سیستم‌های خبره، اصول طرحی کامپایلر، آزمایشگاه سیستم‌های عامل، آزمایشگاه مدارهای منطقی و معماری کامپیوتر، آزمایشگاه ریزپردازنده، آزمایشگاه شبکه‌های کامپیوتری، سیگنال‌ها و سیستم‌ها.

دروس تخصصی مهندسی کامپیوتر

دروس اختصاصی گرایش نرم افزار:

تحلیل و طراحی سیستم‌ها، پایگاه‌داده‌ها، طراحی زبان‌های برنامه‌سازی، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی اینترنت، کارآموزی، پروژه.

دروس اختصاصی گرایش سخت افزار:

الکترونیک دیجیتال، سیگنال‌ها و سیستم‌ها، مهندسی نرم‌افزار، طراحی سیستم‌های VLSI، پروژه، طراحی مدارهای واسطه، کارآموزی 1 و 2، شبکه‌های رایانه‌ای 1 و 2، آزمایشگاه مدارهای واسطه، آزمایشگاه الکترونیک دیجیتال.

دروس اختصاصی گرایش فناوری اطلاعات:

تحلیل و طراحی سیستم‌ها، پایگاه‌داده‌ها، اصول فناوری اطلاعات، اصول مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات، یکپارچه‌سازی کاربردهای سازمانی، مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات، مبانی رایانش امن، اقتصاد مهندسی، تجارت الکترونیکی، کارآموزی، پروژه فناوری اطلاعات.

گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر

گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از:

  • مهندسی کامپیوتر – نرم‌افزار
  • مهندسی کامپیوتر – سخت‌افزار
  • مهندسی کامپیوتر – فناوری اطلاعات

گرایش مهندسی کامپیوتر – نرم‌افزار: نرم‌افزار مانند روح کامپیوتر است. دانشجویان این گرایش به مطالعه و بررسی نرم‌افزارها طراحی، ساخت و اصلاح نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌پردازند.

گرایش مهندسی کامپیوتر – سخت‌افزار: گرایش سخت‌افزار مربوط به بررسی و مطالعه، طراحی، ساخت و اصلاحات سخت‌افزاری است. این سخت‌افزارها شامل مدارهای چاپی، چیپ‌های کامپیوتری، روترها و قطعات وابسته به آن می‌شود.

گرایش مهندسی کامپیوتر – فناوری اطلاعات: این گرایش یک‌رشته تلفیقی و میان رشته ایست و شامل دروسی از مدیریت، مهندسی برق و دو گرایش دیگر می‌شود. در این گرایش دانشجو به مطالعه و طراحی و توسعه و پشتیبانی سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر می‌پردازد.

فارغ‌التحصیلان در مقطع کارشناسی می‌توانند با شرکت در آزمون ارشد مهندسی کامپیوتر و کسب رتبه مورد قبول در یکی از گرایش‌های ارشد ادامه تحصیل دهند. این گرایش‌ها در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از: مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیک، مهندسی کامپیوتر گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری، مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار، مهندسی کامپیوتر گرایش الگوریتم و محاسبات، مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه‌های کامپیوتری، مهندسی کامپیوتر گرایش رایانش امن، قرآن کاوی رایانشی.

رشته کامپیوتر

همچنین امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته مهندسی کامپیوتر وجود دارد. این مقطع شامل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و شامل گرایش‌های: نرم‌افزار و الگوریتم، معماری سیستم‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و شبکه و رایانش می‌شود.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندس کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر از رشته‌های پرطرف‌دار ریاضی فیزیک است. برای ورود به این رشته فرد باید در کنکور سراسری ریاضی فیزیک شرکت کند و رتبه قابل‌قبول را کسب کند. البته در این قسمت باید به این نکته اشاره کنم که رشته کامپیوتر در هنرستان نیز تدریس می‌شود و داوطلبان می‌توانند از دوران دبیرستان وارد این حیطه شوند. پس از آن با شرکت در کنکور فنی حرفه‌ای در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه‌های پذیرنده رشته مهندسی کامپیوتر:

دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرددانشگاه آیت اله حائری – میبددانشگاه اراکدانشگاه اردکاندانشگاه ارومیهدانشگاه اصفهاندانشگاه الزهرا (س)دانشگاه ایلام
دانشگاه بجنورددانشگاه بزرگمهر قائناتدانشگاه بنابدانشگاه بوعلی سینا – همداندانشگاه بیرجنددانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)دانشگاه تبریزدانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل
دانشگاه تربت‌حیدریهدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تهراندانشگاه تهران پردیس بین‌المللی کیشدانشگاه جهرمدانشگاه حکیم سبزواریدانشگاه خلیج‌فارس بوشهردانشگاه خوارزمی
دانشگاه دامغاندانشگاه رازی کرمانشاهدانشگاه زابلدانشگاه زنجاندانشگاه سلمان فارسی کازروندانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی همداندانشگاه سیستان و بلوچستاندانشگاه شاهد تهران
دانشگاه شهرکرددانشگاه شهید باهنر – کرماندانشگاه شهید بهشتی تهراندانشگاه شهید مدنی تبریزدانشگاه شیرازدانشگاه صنعتی ارومیهدانشگاه صنعتی اصفهاندانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران
دانشگاه صنعتی بابلدانشگاه صنعتی بیرجنددانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفولدانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) بهبهاندانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی تهراندانشگاه صنعتی سیرجاندانشگاه صنعتی شاهروددانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شیرازدانشگاه صنعتی قمدانشگاه صنعتی کرمانشاهدانشگاه صنعتی همداندانشگاه علم و صنعت ایراندانشگاه علم و فنّاوری مازندران بهشهردانشگاه فردوسی مشهددانشگاه فرزانگان سمنان
دانشگاه فرزانگاندانشگاه فناوری‌های نوین سبزواردانشگاه قمدانشگاه کاشاندانشگاه کوثر بجنورددانشگاه گلستاندانشگاه گنبددانشگاه گیلان رشت
دانشگاه لرستان خرم آباددانشگاه مازندران – بابلسردانشگاه محقق اردبیلیدانشگاه ملایردانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین – قوچاندانشگاه ولایت ایرانشهردانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجاندانشگاه هرمزگان بندرعباس
دانشگاه یزددانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی تهراندانشکده کشاورزی و دامپروری تربت‌جام

بجز دانشگاه های بزرگ سراسری ف رشته مهندسی کامپیوتر در موسسات آموزش عالی نیز ارائه میشود که در دفترجه انتخاب رشته سال گذشته یعنی انتخاب رشته کنکور 1401 این موسسات آموزش عالی به شرح زیر بوده اند.

مجتمع آموزش عالی بم، مجتمع آموزش عالی سراوان، مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، مجتمع آموزش عالی گناباد، مرکز آموزش عالی شهرضا، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا، مرکز آموزش عالی کاشمر، مرکز آموزش عالی لار، مرکز آموزش عالی محلات (ویژه برادران)، مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه – زنجان، دانشگاه ایلام، دانشگاه خلیج‌فارس – بوشهر، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه کردستان – سنندج، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، دانشگاه صنعتی شیراز.

بازار کار و درآمد رشته مهندس کامپیوتر

باتوجه‌به رشد و پیشرفت تکنولوژی در جهان امروز این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند در مراکز صنعتی و کارخانه‌های طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری کار کنند. اگر مهندسان کامپیوتر در بخش‌های دولتی فعالیت کنند حقوق آنها مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود. اگر در بخش‌های خصوصی مشغول به کار شوند میزان حقوق دریافتی آن‌ها متفاوت خواهد بود. دانشجویان این رشته در صورت داشتن توانایی کافی از همان دوران دانشجویی می‌توانند وارد بازار کار شوند و درآمد کسب کنند. همچنین این رشته به‌راحتی با سایر رشته‌ها ارتباط می‌گیرد و فرد می‌تواند به صورت کارآفرین فعالیت کند.

تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور

دانشجویان بسیاری برای مهاجرت تحصیلی در این رشته برای دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای می‌کنند. بالا بودن نمرات حسابان، جبر، ریاضیات و مثلثات در گرفتن پذیرش تأثیر بسیار زیادی دارد. تحصیل در این رشته ممکن است بین 4 تا 7 سال طول بکشد. تحصیل در مقطع کارشناسی در خارج از کشور معمولاً 4 سال طول می‌کشد و افراد در دوره‌های تئوری، عملی و آزمایشگاهی تحصیل می‌کنند.

بهترین دانشگاه‌های جهان برای رشته مهندسی کامپیوتر عبارت‌اند از: دانشگاه Champlain، دانشگاه Regis، دانشگاه Lewis، دانشگاه Upperlowa، دانشگاه Liberty‌، دانشگاه Salem، دانشگاه Strayer. رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور دارای گرایش‌های مختلفی است که مهم‌ترین آنها گرایش مهندسی نرم‌افزار، مهندسی سخت‌افزار، مهندسی کامپیوتر برای شبکه و اتصالات بی‌سیم، مهندسی کامپیوتر برای تحقیقات و تئوری‌ها، مهندس سیستم، مهندس شبکه و سیستم‌های جاسازی است.

میانگین درآمد مهندسان کامپیوتر در دنیا بالاست و اولین رتبه درآمدی به کشور اتریش با میانگین حقوق در هر ساعت 33 یورو است. بعد از آن به ترتیب به کشورهای استرالیا، باهاما، بلغارستان، بلاروس، برمودا، کانادا، چین، کاستاریکا، جمهوری چک، مراکش، مصر و نیوزلند تعلق می‌گیرد.

انتخاب رشته کنکور با تیم مشاوره مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته مهدسی کامپیوتر سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مدارک مورد نیاز برای اپلای در رشته مهندسی کامپیوتر کدام اند؟

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته کامپیوتر در خارج از کشور عبارتند از: آیلتس، تافل، آزمون pte و آزمون کمبریج است. بعضی کشورها مدارکی چون دولینگو را نیز قبول دارند.

ظرفیت دانشگاه های برتر برای رشته مهندسی کامپیوتر چقدر است؟

ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تهران: روزانه 70 نفر
ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران: روزانه 60 نفر
ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم): روزانه 50 نفر
ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه ویژه خواهران: روزانه 50 نفر
ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر: روزانه 50 نفر
ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف: روزانه 60 نفر، پردیس خودگردان
ظرفیت دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا