پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

معرفی رشته کاردان فنی الکترونیک

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مطلب به معرفی رشته کاردان فنی الکترونیک می پردازیم. این رشته از گروه ریاضی است و داوطلبان آن می توانند با استفاده از سوابق تحصیلی و یا شرکت در آزمون کنکور در این رشته به مطالعه بپردازند. تقریبا بیش تر دانشگاه های ایران پذیرش رشته کاردان فنی الکترونیک را بدون آزمون کنکور دارند و تنها دانشگاه صدا و سیمای ایران است که برای پذیرش باید در کنکور شرکت کرده و رتبه لازم را کسب کرده باشید.

در ادامه از رشته کاردان فنی الکترونیک بیش تر صحبت می کنیم و دروس و دانشگاه های ارائه دهنده آن را معرفی می کنیم. برای اطلاع از سایر رشته های ریاضی می توانید به بخش رشته های دانشگاهی ریاضی بروید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ وقت مشاوره خود را دریافت کنید.

رشته کاردان فنی الکترونیک در دانشگاه

رشته کاردان فنی الکترونیک رشته ای است که به تحصیل و آموزش مباحث مرتبط با الکترونیک و تکنولوژی های مرتبط با آن اختصاص دارد. دانشجویان این رشته معمولا با مفاهیم الکترونیک, مدارهای الکترونیک, اصول مخابرات, میکرو کنترلرها, سیستم های دیجیتال و مهارت های عملی مرتبط با تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی آشنا می شوند.

رشته کاردان فنی الکترونیک 2

افرادی که این رشته را انتخاب می کنند, می توانند در صنایع مختلفی مانند تعمیر الکترونیکی, تولید و طراحی مدارهای الکترونیکی, تعمیرات کامپیوتر و سیستم های کنترلی الکترونیکی مشغول به کار شوند. در مورد سطح دشواری این رشته باید بگوییم که بستگی زیادی به توانمندی و علاقه شرکت کنندگان دارد.

بطور کلی مطالعه رشته کاردان فنی الکترونیک رشته ای است که درک و یادگیری مباحث آن ممکن است به تعهد و زمان زیادی نیاز داشته باشد. برای تصمیم گیری درمورد سطح دشواری این رشته می توانید به مواد درسی و دروس اصلی آن مراجعه کنید. که در ادامه دروس این رشته را معرفی خواهیم کرد.

هدف از ارائه رشته کاردان فنی الکترونیک

هدف از ارائه رشته کاردان فنی الکترونیک این است که دانشجویان در زمینه های مختلفی مانند الکترونیک دیجیتال, مدارهای الکترونیکی, مخابرات, تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی و … تقویت شده و برای ورود به بازار کار آماده شوند.

این رشته می تواند اساسی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر باشد. بنابراین ارائه این رشته به دانشجویان این فرصت را می دهد تا تخصص و مهارت های الزامی برای ورود به حوزه های مرتبط با الکترونیک را کسب کنند.

دروس رشته کاردان فنی الکترونیک در دانشگاه

رشته کاردان فنی الکترونیک در دانشگاه و در مقطع کارشناسی معمولا تا ۲ سال و نیم تحصیلی طول می کشد. البته بسته به دانشگاه و برنامه مشخص آن می تواند این زمان کمی متغیر باشد. اما بطور عمومی ۲ سال برای اتمام کارشناسی در این رشته در نظر گرفته شده است.

تحصیل در دوره کارشناسی رشته کاردان فنی الکترونیک در مقطع کارشناسی معممولا شامل درس های تئوری, آموزش عملی, پروژه های عملی و آزمون های مختلف می باشد. لازم به ذکر است که این رشته در ایران در مقطع کاردانی قابل مطالعه است.

محصلان در مقطع کاردانی معمولا دو تا سه سال تحصیلی به مطالعه این رشته می پردازند و بیش ترین تعلیمات مرتبط با رشته کاردان فنی الکترونیک در این مقطع ارائه می شود. برای ادامه تحصیل دانشجویان می توانند این رشته را در مقطع کارشناسی و یا مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مهندسی الکترونیک و مهندسی برق ادامه دهند. در ادامه تعدای از دروس این رشته را در مقطع کارشناسی معرفی می کنیم.

دروس تخصصی رشته کاردان فنی الکترونیک در مقطع کارشناسی

  • الکترونیک دیجیتال:

این درس به مفاهیم مربوط به الکترونیک دیجیتال, مدارهای منطقی, تراشه های مجتمع و طراحی مدارهای دیجیتال می پردازد.

  • مدارهای الکترونیکی:

این درس به بررسی مدارهای الکترونیکی آنالوگ و اصول طراحی و تجزیه و تحلیل آن ها می پردازد.

  • میکروکنترلرها و میکروپروسسورها:

این درس به تعلیم اصول کار با میکروپروسسورها برای کنترل و کاربردهای الکترونیکی می پردازد.

  • سیستم های مخابراتی:

این درس به مباحث مربوط به انتقال و دریافت اطلاعات از طریق امواج الکترومغناطیسی و سیستم های مخابراتی می پردازد.

  • الکترونیک قدرت:

این درس به مفاهیم مربوط به الکترونیک قدرت و تجهیزات مرتبط با تامین انرژی برای دستگاه ها و سیستم های الکترونیک می پردازد.

  • طراحی مدار چاپی:

این درس به طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی PCB می پردازد.

  • تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی:

این درس به تعلیم مهارت های تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی مانند کامپیوترها و تلفن های همراه می پردازد.

  • پروژه عملی:

در طول دوره کارشناسی دانشجویان باید یک پروژه عملی در زمینه الکترونیک انجام بدهند تا مهارت های عملی خود را تقویت کنند.

دروس پایه رشته کاردان فنی الکترونیک در مقطع کارشناسی

  • ریاضیات: شامل مباحثی مانند هندسه, محاسبات و معادلات دیفرانسیل می شوند که برای انجام محاسبات و تحلیل مسائل الکترونیک ضروری هستند.
  • فیزیک: فیزیک پایه برای درک اصول و قوانین فیزیکی که در الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند آموزش داده می شود.
  • شیمی: مفاهیم شیمی به مباحثی مانند ساختار اتمی, ترکیبات شیمیایی و اصول شیمی آلی که در مواد الکترونیکی و شیمی مواد مورد استفاده هستند می پردازد.
  • اصول کامپیوتر و برنامه نویسی: این درس به مباحث اصولی کامپیوتر, الگوریتم ها, برنامه نویسی و زبان های برنامه نویسی اختصاص دارد.
  • مبانی الکترونیک: درس های مرتبط با اصول الکترونیک مانند جریان و ولتاژ, مقاومت, خازن و مفاهیم پایه الکترونیک تدریس می شوند.
  • اصول برق و مغناطیس: این دروس به مباحثی مانند قوانین مغناطیسی و الکتریکی, مدارهای AC و DC و تجهیزات مرتبط با برق و مغناطیس اختصاص دارند.
  • اصول مدیریت پروژه

دروس عمومی رشته کاردان فنی الکترونیک در مقطع کارشناسی

  • زبان انگلیسی
  • ادبیات عمومی
  • مطالعات اسلامی و انقلاب اسلامی
  • تربیت بدنی
  • علوم اجتماعی
  • فلسفه و منطق
  • مبانی حقوق

دروس اختیاری رشته کاردان فنی الکترونیک در مقطع کارشناسی

  • طراحی مدارهای VLSI: این درس به طراحی مدارها و تکنیک های مرتبط با طراحی تراشه های الکترونیکی پیچیده می پردازد.
  • اندازه گیری و آزمایشگاه الکترونیک: درس های مرتبط با تجهیزات اندازه گیری الکترونیکی و روش های آزمایشگاهی جهت اندازه گیری و تست تجهیزات الکترونیکی.
  • روباتیک: درس های مرتبط با طراحی و ساخت ربات ها و کنترل آن ها با استفاده از میکروکنترلرها و سنسورهای الکترونیکی.
  • برنامه نویسی تعاملی: آموزش مهارت های برنامه نویسی برای تعامل با میکروکنترلرها و سیستم های کنترلی الکترونیکی.
  • مدیریت پروژه: دروس مرتبط با مباحث مدیریت پروژه و اصول مدیریت که در توسعه و اجرای پروژه های الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند.
  • طراحی Pcb: آموزش مهارت های طراحی مدارهای چاپی و ترسیم شماتیک ها با استفاده از نرم افزارهای مخصوص.
  • الکترونیک توسعه یافته: دروسی که به مباحث RF پیشرفته الکترونیک مانند طراحی اتوماسیون صنعتی و ابزارهای پیشرفته می پردازد.

دروس اختیاری به دانشجویان این امکان را می دهد تا مسیر تحصیلی خودشان را بر اساس علاقه ها و اهداف شخصی خود انتخاب کنند. در نهایت باید تاکیید کنیم که دروسی که در این بخش از آن ها نام بردیم ممکن است کاملا دقیق نباشد و با توجه به منابع محدود و کمی که درباره دروس این رشته وجود دارد سعی کردیم تا جای ممکن دقیق ترین اطلاعات را در اختیار شما بگذاریم اما لازم است تا ذکر کنیم که درصد خطای این بخش را هم در نظر بگیرید.

دانشگاه های دارای رشته کاردان فنی الکترونیک

در این بخش دانشگاه هایی که رشته کاردان فنی الکترونیک را در ایران ارائه می دهند بررسی می کنیم. این رشته در بسیاری از شهرهای ایران به صورت روزانه و غیر انتفاعی ارائه می شود.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتپذیرش بدون آزمون
دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانروزانه۴۵تهرانهردو
موسسه غیر انتفاعی آل طهغیر انتفاعی۱۰۰تهرانهردودارد
موسسه غیر انتفاعی جهاد دانشگاهیغیر انتفاعی۲اصفهانهردودارد
موسسه غیر انتفاعی علم و فنغیر انتفاعی۱۰۰ارومیههردودارد
موسسه غیر انتفاعی کارونغیر انتفاعی۱۰۰اهوازهردودارد
موسسه غیر انتفاعی ایوانکیغیر انتفاعی۱۰۰ایوانکیهردودارد
موسسه غیر انتفاعی علامه رفیعیغیر انتفاعی۱۰۰قزوینهردودارد
موسسه غیر انتفاعی علوم و فناوری اریانغیر انتفاعی۱۰۰امیرکلاهردودارد
موسسه غیر انتفاعی پویندگان دانشغیر انتفاعی۱۰۰چالوسهردودارد
موسسه غیر انتفاعی روزبهانغیر انتفاعی۱۰۰ساریهردودارد
موسسه غیر انتفاعی سارویهغیر انتفاعی۱۰۰ساریهردودارد
موسسه غیر انتفاعی کادوسغیر انتفاعی۱۰۰رشتهردودارد
موسسه غیر انتفاعی ادیبانغیر انتفاعی۱۰۰گرمسارهردودارد
موسسه غیر انتفاعی اندیشمندغیر انتفاعی۱۰۰لاهیجانهردودارد
موسسه غیر انتفاعی رحمانغیر انتفاعی۱۰۰رامسرهردودارد
موسسه غیر انتفاعی آفرینش علم گسترغیر انتفاعی۱۰۰بروجردهردودارد
موسسه غیر انتفاعی دانشستانغیر انتفاعی۱۰۰ساوههردودارد
موسسه غیر انتفاعی گیلغیر انتفاعی۶۰رودبار زیتونهردودارد
موسسه غیر انتفاعی بصیرغیر انتفاعی۱۰۰آبیکهردودارد
موسسه غیر انتفاعی پویشغیر انتفاعی۱۰۰قمهردودارد
موسسه غیر انتفاعی بعثتغیر انتفاعی۱۰۰کرمانهردودارد
موسسه غیر انتفاعی مهر آستانغیر انتفاعی۱۰۰آستانه اشرفیههردودارد
موسسه غیر انتفاعی اروندانغیر انتفاعی۱خرمشهرهردودارد

بازار کار رشته کاردان فنی الکترونیک

بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته کاردان فنی الکترونیک بسیار گسترده و متنوع است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنایع مختلفی مانند هوافضا, خودروسازی, دفاع, الکترونیک, کالاهای پرمصرف, صنایع دریایی, مواد و فلزات, تولید برق, صنایع ریلی, تاسیسات و … مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته کاردان فنی الکترونیک

به طور مثال فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنعت هوافضا بر روی فناوری های پیشرفته الکتریکی و الکترونیکی کار کنند, در صنعت خودروسازی بر واحدهای کنترل موتور, سیستم های ایمنی و سرگرمی کار کنند و یا در صنعت دفاعی در طراحی مدار, ارزیابی تجهیزات و خطایابی مشغول به کار شوند.

لازم به ذکر است که فرصت های شغلی در مشاغل غیر مهندسی نیز برای افرادی با مهارت های تحلیلی و استعدادهای بالا وجود دارد مانند مشاوره قانونی, خدمات مالی, فروش و پیش فروش, روزنامه نگاری علمی یا انتشارات فنی.

مشاوره تحصیلی آکو

تیم مشاوره تحصیلی آکو به شما پیشنهاد می کند که در هنگام انتخاب رشته چند مولفه را در نظر بگیرید. اولین مولفه توجه به بازار کار و تقاضا برای رشته مد نظرتان است. دومین مولفه توجه به مهارت های فنی است که در طول تحصیل در رشته مورد نظر بدست می آورید. سومین مولفه فرصت های شغلی و تنوع شغلی است که در رشته مورد نظرتان وجود دارد. علاقه و انگیزه نیز همانطور که می دانید مهم ترین و اولین جنبه در انتخاب هر رشته می باشد.

از طریق اینستاگرام مشاوره تحصیلی آکو با ما در ارتباط باشید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا