پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته مکاترونیک در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.8/5 - (6 امتیاز)

همه ما در زندگی تصمیم هایی می گیریم که میتواند در مسیر زندگی و آینده ما تاثییرات فراوانی بگذارد، تصمیم گیری در زمینه انتخاب رشته در دبیرستان، با توجه به تنوع رشته ها و عدم آشنایی کامل دانش آموزان از همین گونه تصمیمات است. انتخاب رشته به نوعی مقدمه ای برای انتخاب شغل است، پس به طور غیر مستقیم روی آینده ما تاثییر دارد و نمی توان انتخاب رشته و انتخاب شغل را دو مسیر جدا از هم دانست. پس باید با دقت و اطلاعات فراوانی انجام شود.

یکی از رشته هایی که متغاضیان حضور در هنرستان میتوانند آن را در لیست رشته های هنرستان ببینند، رشته مکاترونیک است. دانش آموزان علاقه مند به ادامه دادن تحصیلات خود در رشته مکاترونیک در هنرستان، ابتدا باید درباره تمام خصوصیات و ویژگی های این رشته، بازار کار، درجه سختی و درس های زیرمجموعه این رشته، اطلاعات کسب کنند. به همین دلیل ما قصد داریم با ارائه این مقاله دانش آموزان را در زمینه انتخاب رشته مکاترونیک به عنوان رشته دبیرستان راهنمایی کنیم.

در صورتیکه به سایر رشته های هنرستان های فنی حرفه ای علاقه متند هستید و می خواهید اطلاعات بیش تری درباره آن ها کسب کنید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

معرفی رشته مکاترونیک

کلمه مکاترونیک تلفیقی از کلمه مکا از مکانیزم و کلمه ترونیک از الکتروتنیک است. رشته مکاترونیک را میتوان ترکیبی از سه رشته مهندسی مکانیک، کامپیوتر و الکترونیک دانست . این رشته در تلاش است تا با نگاهی یکپارچه سیستم های در بردارنده اجزای مکانیکی، الکترونیکی و کنترلی و نرم افزاری آن ها را برسی می کند.

robot 1

در واقع علم مکاترونیک را می توان مجموعه ای از دانش های گفته شده دانست که در تلاش اند تا در کنار هم برای تولید دستگاه ها و تجهیزات مناسب، نتیجه ای با حداقل امکانات و هزینه، و حداکثر کیفیت داشته باشند.

مکاترونیک

کلمه مکاترونیک توسط یک مهندس ژاپنی به نام تسورو موری در سال ۱۹۶۹ ابداع و استفاده شد. این رشته در ایران سابقه ای کوتاه بین ۱۰ تا ۲۰ ساله دارد و با توجه به افزایش تقاضا وکاربرد این رشته در تولید محصولات پیچیده و ترکیبی، ضرورت تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در کشور برای توسعه فناوری حس میشود.

رشته مکاترونیک مناسب چه کسانی است؟

به همان اندازه که توانایی یادگیری و سطح تحصیلی در انتخاب رشته اهمیت دارد باید به تیپ شخصیتی افراد در هنگام انتخاب رشته هم توجه زیادی کرد و تناسب این رشته با شخصیت آن ها را بررسی کرد. از لحاظ شخصیتی رشته مکاترونیک مناسب اشخاصی است که دارای ویژگی های زیر هستند:

  • داشتن روحیه کار گروهی
  • توانایی ارتباط گیری و اظهار نظر
  • داشتن اعتماد به نفس برای ارائه پژوهش
  • توانایی مدیریت و اداره تیم
  • قدرت انتخاب و تصمیم گیری بالا
  • علاقه به ریاضی، فیزیک، ساختار ربات و …
  • لذت بردن از فناوری و تلنولوژی به روز

مکاترونیک در هنرستان های ایران

دانش آموزان متقاضی این رشته در پایه نهم برای ورود به این رشته و ادامه تحصیل در رشته مکاترونیک در متوسطه دوم باید واجد شرایط لازم باشند. کسب شرایط و نمرات لازم برای ورود به این رشته الزامی است.یکی از این شرایط داشتن حداقل نمرات مورد قبول در کارنامه سال نهم است.

حداقل نمرات لازم برای ورود به این رشته به شرح زیر است:

فرهنگ و هنر ۱۲کار و فناوری ۱۲ریاضی ۱علوم تجربی ۱۰

یکی دیگر از شرایط قبولی این رشته این است که دانش آموزان باید در آزمون های مشاوره ای که توسط مشاور مدرسه، والدین، و خود دانش آموز، برای شناخت بهتر دانش آموزان،گرفته می شود، نمره قبولی کسب کرده و حد نصاب نمره قبولی را برای ورود به این رشته کسب کنند.

بهتر است دانش آموز متقاضی باشناخت کامل وارد این رشته شود تا در آینده به مشکل برخورد نکند. پیشنهاد ما به شما دانش آموزان عزیز شرکت در آزمون های استعداد شغلی و کاری برای شناخت روحیات شغلی خودتان است. با این کار فرد مناسب بودن یا نبودن این رشته نسبت به روحیات و اخلاق فردی و اجتماعی خود برسی میکند که به خودی خود موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است، چرا که عدم انتخاب با آگاهی کامل باعث پشیمانی در آینده و حتی از بین بردن علاقه فرد به تحصیل می شوند.

دروس زیر مجموعه رشته مکاترونیک در هنرستان

همانگونه که گفتیم این رشته ترکیبی از سه رشته مهندسی مکانیک، کامپیوتر، و الکترونیک است. بنابراین دروسی که هنرستان تحت عنوان دروس زیر مجموعه رشته مکاترونیک تدریس می شوند تلفیقی از دروس تخصصی این رشته مکاترونیک است. دروس تخصصی رشته جذاب مکاترونیک را در جدول پاییت مشاهده می کنید.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
فیزیکشیمینصب و راه اندازی سیستم های کنترلی مکاترونیکی
دانش فنی پایهمدیریت تولیددانش فنی تخصصی
تعمیر و نگه داری تجهیزات گرمایشی و سرمایشیساخت تجهیزات مکاترونیکینصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند ساختمان
نصب و راه انداری مصنوعات مکانیکیتعمیر و نگه داری سیستم های هیدرولیک و تپوماتیک
نقشه کشی فنی رایانه ای

آشنایی با ماهیت برخی از دروس رشته مکاترونیک

برای مثال برخی از حوزه های مورد توجه در این دروس را بررسی می کنیم:

  • تعمیر و نگه داری تجهیزات گرمایشی و سرمایشی: دراین مبحث مواردی همچون ساخت کولر آبی، ساخت دمنده مکانیکی، ساخت ماشین جوجه کشی، نصب و راه اندازی سیستم های فتولتائیک و ‌… پرداخته میشود.
  • نصب و راه اندازی مصنوعات مکانیکی: در این درس به مسائلی همچون نصب و راه اندازی سیستم های مکاترونیکی برنامه نویسی، مونتاژ کاری، جوش کاری،راه اندازی ساز و کار های حرکتی و… پرداخته میشود.
  • ساخت تجهیزات مکاترونیکی: در این درس به برخی از موضوعات نظیر نقشه های مکانیکی پرداخت‌کاری ساده، نصب و راه‌اندازی سازوکارهای حرکتی و … پرداخته می شود.
  • نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمندانه: در این درس به مباحث نصب و راه اندازی شبکه های رایانه ای سیستم های حفاظتی، نصب و راه اندازی سیستم‌های مکاترونیکی برنامه‌پذیر، نصب و راه اندازی سیستم های هوشمند و … پرداخته می شود.

آینده شغلی رشته مکاترونیک

محصلان در تمامی رشته ها آرزو دارند که خیلی زود شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا و در آن فعالیت کنند. بعضی از رشته های زیر مجموعه رشته های پزشکی نیازمند تحصیل در سال های طولانی و دریافت مدرک برای شروع کار هستند. اما معمولا رشته های که در هنرستان تدریس می شوند اینگونه نیستند.

av9802897857298739587392523

دانش آموزان می توانند پس از گذراندن 3 سال متوسطه دوم در یکی از مشاغل زیر مجموعه رشته تحصیلی خود شرکت کنند. رشته مکاترونیک هم از این قائده مستثنی نیست. فارغ التحصیللان در هنرستان پس از 3 سال دوازدهم توانایی راه اندازی بسیاری از سیستم های کنترلی-که همیشه و در همه جا مورد استفاده قرار میگیرند ، را دارند. داشتن فرصت اشتغال در زمینه مشاغل مختلف زیر مجموعه این رشته از مزایای ترکیبی بودن این رشته است.

مشاغل مرتبط با رشته مکاترونیک

به واسطه ترکیبی بودن رشته مکاترونیک با سایر رشته ها، امروزه این رشته در عرصه های دفاع اتوماسیون، خودرو سازی، داروسازی، سامانه های دفاعی، صنایع سبک و سنگین و … تاثییر و ارتباط دارد .

افراد پس از فارغ التحصیل شدن در زمینه رشته مکاترونیک دارای مهارت های خاصی می شوند و می توانند در مشاغل زیر فعالیت داشته باشند:

  • برقکار صنعتی درجه ۲ و کاور pu
  • تراشکار و فرزکار درجه ۲
  • نصاب آبگرمکن های خورشیدی
  • تعمیرکار لوازم خانگی سرکننده
  • نصاب درها و کرکره های برقی
  • سرویس و نگه داری ماشین های اداری
  • تعمیر کار بونیت دندان پزشکی

سخن پایانی مشاوره تحصیلی آکو

در این مقاله سعی داشتیم شما عزیزان را با جوانب مختلف و متنوع رشته مکاترونیک، از تاریخچه تا آینده کاری و دروس زیر مجموعه آشنا کنیم، تا با چشم باز و اطلاعات کافی دست به انتخاب رشته بزنید و از انتخابتان پشیمان نشوید. در صورتی که تمایل به انتخاب این رشته در هنرستان را دارید و نیازمند راهنمایی و اطلاعات بیشتر و تخصصی تری هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران تحصیلی آکو تماس بگیرید تا مشاوران ما با کامل ترین اطلاعات شما را در این تصمیم مهم، راهنمایی کنند. 

با عضویت در اینستاگرام آکو نیز از جدیدترین اخبار و ویدیوهای تحصیلی باخبر باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا