پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

بین دانشگاه آزاد و سراسری کدام را انتخاب کنم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

حالا که مسئولین برای اولین بار درباره اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ به وعده های خود جامه عمل پوشاندند و واقعا طبق اخبار اعلام شده نتایج کنکور را قبل از نیمه مهرماه اعلام کردند، دو مشکل اساسی داریم! اول از همه اینکه هیچیک از بچه ها متناسب با تراز و رتبه خود قبول نشدند و دومی اینکه بین انتخاب دانشگاه آزاد و سراسری سردرگم هستند!

درباره مشکل اولی که بچه ها دارند:
مثلا داوطلب با رتبه ۳۰۰۰ نتوانسته بود حتی پزشکی آزاد خودگردان قبول شود یا با رتبه ۹۰۰۰ تجربی پرستاری سراسری حتی دانشگاه های شهرستان نیز قبول نشده بود! یا با رتبه ۲۰۰۰ ریاضی هیچیک از دانشگاه های تهران در رشته های مهندسی قبول نشده بودند!

احتمال میدهیم که این تغییرات عجیب و غریب به علت همان اطلاعیه تغییر معدل نهایی باشد که دو هفته گذشته برای بعضی از بچه ها انجام شد! ظاهرا کلا تراز کل ملاک انتخاب رشته و نتیجتا رتبه ای که داوطلبان به دست اورده بودند به اندازه کافی منصفانه نبوده و بعد از اعلام نتایج و انتخاب رشته تصمیم بر تغییر آن گرفته اند!

خب اینجا کمی به بازی گرفتن آینده بچه ها را با این تغییر ناگهانی شاهد هستیم! یعنی شاید بچه ها با دیدن تراز اصلی و رتبه جدید خود انتخاب های دیگری در زمان انتخاب رشته انجام میدادند و یا اصلا تا الان برای مطالعه مجدد و پشت کنکور ماندن اقدام کرده بودند! اما به هر حال کاری است که شده است و بهتر است حالا بهترین انتخاب را داشته باشیم!

به عنوان تیم متخصص انتخاب رشته انتظار داشتیم که باتوجه به تغییر رتبه و تراز سوابق تحصیلی داوطلبان، رتبه های برتر کنکور ۱۴۰۲ هم با همان نسبت تغییر کنند اما خب میبینیم که احتمالا سکوت مصلحتی و حفظ مصلحتی رتبه های برتر از تصمیمات مقامات مسئول در کنکور “ناعادلانه” بوده است.

اما از این موضوع که بگذریم، بعضا بچه ها در دو یا چند کد رشته محل قبولی داشته اند که حداقل دوتا از آنها سراسری یا آزاد هستند و بعضا برای بچه ها انتخاب بین رشته یا دانشگاه چالش بر انگیز است. در ادامه تیم مشاوره تحصیلی آکو درباره این انتخاب دانشگاه براساس نتایج کنکور ۱۴۰۲ توضیحات بیشتری به شما خواهد داد.

کدام رشته دانشگاه آزاد و سراسری قبول شدی؟ به پشت کنکور موندن فکر نمیکنی؟

میدانیم که خیلی از نتایج کنکور راضی نبوده اید و این سردرگمی بیشتر از جهت شوکه شدن بچه ها بعد از دیدن نتایج است! یعنی مثلا کسی که فکر میکرده صد درصد پرستاری سراسری قبول میشود، مامایی دانشگاه آزاد قبول شده است یا داوطلبی که احتمال ۹۹ درصد دانشگاه های سراسری تهران را قبول میشده الان باید خود را یا برای دانشگاه آزاد تهران آماده کند و یا تن به مهاجرت تحصیلی به شهرستان های دیگر را برای تحصیل در دانشگاه سراسری بدهد!

همه این احساسات عجیب را درک میکنیم و در این مطلب به عنوان اولین نکته به شما میگوییم که این احساس همه داوطلبانی است که برای کنکور تلاش کرده بودند و الان با دیدن نتایج ناامید ترینند. اگر دوست دارید میتوانید در قسمت نظرات همین مطلب درباره شرایط قبولی و احساس قلبی خودتان در این باره صحبت کنید یا از طریق کانال تلگرام با ما در تا کارشناسان ما همراه شما باشند.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

اما یک خبر خوب اینکه: شما میتوانید با خیال راحت برای کنکور ۱۴۰۳ تلاش کنید و اگر رتبه خوبی کسب کردید که فبها! و اگر رتبه خوبی کسب نکردید میتوانید با همین نتایج به انتخاب رشته مجدد بپردازید و حداقل همین رشته هایی که الان قبول شده اید را شرکت کنید.

اما المان هایی که برای شما مشخص میکند دانشگاه آزاد و سراسری که امسال قبول شده اید را شرکت کنید یا برای انتخاب رشته و دانشگاه منتظر کنکور ۱۴۰۳ باشید؟

پادکست توضیح کامل مهندس حاج کرم درباره پشت کنکور ماندن یا نماندن!

  • اگر پسر هستید و سال دوم است که کنکور میدهید حتما امسال بروید دانشگاه!

شما اگر امسال به دانشگاه نروید و معافیت تحصیلی را برای مقطع کارشناسی از طریق سایت رسمی سازمان نظام وظیفه دریافت نکنید، چون مشمول خدمت سربازی هستید، غیبت میخورید و سال بعد هم نمیتوانید کنکور دهید. به جای آن میتوانید در دانشگاه های پیام نور یا مجازی ثبت نام کنید و با استفاده از معافیت تحصیلی دانشگاه از مهر ۱۴۰۲ برای کنکور ۱۴۰۳ خودتان را آماده کنید.

  • اگر سال گذشته فارغ التحصیل بودید و زیر ۸ ساعت در روز درس میخواندید پشت کنکور نمانید!

اگر دوازدهم بوده اید، میتوان به پشت کنکور ماندنتان کمی امیدوار بود اما اگر پشت کنکوری بودید و با وجود وقت آزادی که برای درس خواندن داشته اید، به ویژه در هفته های آخر قبل از کنکور زیر ۸ ساعت درس میخواندید و اگر رتبه امسالتان بالای ۲۰.۰۰۰ شده است مطمئن باشید که سال آینده بدتر از این خواهد بود!

چه بسا که امسال باتوجه به دو بار شکست خوردن دچار افسردگی کنکور هم بشوید و حتی بدتر از پارسال عمل کنید!

  • اگر سال گذشته دوازدهم بوده اید و مشاور تحصیلی و برنامه ریزی کنکور هم نداشته اید و رشته دلخواه قبول نشدی، بی شک پشت کنکور بمانید!

احتمالا اگر برخی از مقالات اختصاصی مشاوره ای تیم آکو را خوانده باشید، متوجه شده اید که حتی پیش از اعلام نتایج کنکور و زمان انتخاب دانشگاه و رشته هم بیشترین اصرارمان بر انتخاب رشته بود و کمتر پیش می آمد بگوییم که انتخاب رشته نکن و پشت کنکور بمان! اما این نقطه از آن محدود زمان هایی است که فکر میکنیم باید شانست را دوباره امتحان کنی.

احتمالا پارسال با چند تا مشکل مواجه بودی، اول از همه از دست دادن تابستان کنکور بوده و دوم هم عدم برنامه ریزی درست برای مدرسه و کنکور به صورت همزمان!

همه این مشکل ها با یک برنامه ریزی قوی و یک مشاور کار بلد حل میشه و میتونی کنکور ۴۰۳ رو بترکونی!

تصمیم گرفته ام حتما برم دانشگاه در انتخاب دانشگاه کمکم کنید!

خب اگر تصمیم گرفته ای حتما به دانشگاه بروی و حالا فقط برای انتخاب دانشگاه محل قبولی به مشکل خوردی همراهم باش تا فاکتور هایی که برای انتخاب دانشگاه باید مد نظر داشته باشی رو بررسی کنیم:

  • رفت و آمد به شهر های نزدیک برای دانشگاه سخت تر از تحصیل در یک شهر دور است!

چون مرکز مشاوره تحصیلی آکو توی کرجه، این مثال ها رو هم درباره شهر محل سکونت خودمون میزنیم! مثلا برای بچه های کرجی در دانشگاه های قزوین و تهران خوابگاه در نظر گرفته نمیشه حالا چه دانشگاه آزاد باشه چه سراسری! بنابراین دانشجو ها باید هرروزی که کلاس دارند حداقل ۲ ساعت در راه باشند تا به دانشگاه برسند و راهی هم بجز رفت و آمد یا اجاره خانه دانشجویی ندارند!

باتوجه به اینکه اکثر خانواده های ایرانی با خانه دانشجویی مخالف هستند، رفت و آمد مناسب ترین گزینه برای بچه هاست!

حالا شما فکر کنید ترم های اول که هنوز دستت نیومده چطوری برنامه درس هات رو بچینی که توی یک یا دو روز همه کلاس هاتو بری، قراره روزانه حداقل ۴ ساعت توی راه باشی و بجز اون هم معلوم نیست چند ساعت در بین کلاس هات قراره وقت اتلافی داشته باشی!

توی همچین شرایطی کی وقت میکنی درس بخونی یا کی میتونی برای خودت و تفریحاتت وقت بذاری؟ پس اگر دانشگاه سراسری شهرستان قبول شدی نسبت به دانشگاه های آزاد شهرهای نزدیک بهتره!

  • رشته بهتر دانشگاه آزاد و رشته بدتر دانشگاه سراسری

خب این خیلی نکته جالبی در انتخاب رشته و دانشگاه بر اساس نتایج کنکوره! اول از همه اینکه اگر از رشته های پزشکی و پیراپزشکی هرکدام را در هر دانشگاهی قبول شده اید، ترتیب اولویت انتخاب رشته های تاپ به شکل زیر است:

اما اگر در هیچیک از این رشته ها دانشگاه آزاد یا سراسری قبول نشده اید و از رشته های علوم پایه مثل رشته های علوم دامی، زیست شناسی سلولی مولکولی و یا رشته های مرتبط با زیست شناسی قبول شده اید، بی شک ابتدا دانشگاه سراسری در هر شهری و بعد دانشگاه آزاد اولویت دارد!

بیشتر این مثال ها را برای رشته تجربی میزنیم، چون رشته های ریاضی و انسانی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر ، مهندسی صنایع یا رشته های حقوق و روانشناسی و مدیریت ها، در بیشتر دانشگاه های آزاد شهر محل سکونت داوطلبان به صورت بدون کنکور ارائه میشود و بی شک باتوجه به هزینه های سرسام اور خوابگاه و هزینه زندگی و شهریه پردیس های خودگردان دانشگاه های سراسری، انتخاب دانشگاه آزاد شهر خودتان منطقی تر به نظر میرسد.

اگر در دانشگاه آزاد در رشته بهتری قبول شده اید مثلا در دانشگاه سراسری زیست شناسی جانوری قبول شده اید اما در دانشگاه آزاد سلولی مولکولی آورده اید، قطعا دانشگاه آزاد سلولی مولکولی بهتر است.

اگر رشته هایی که قبول شدی تقریبا یکسانه و فقط بخاطر انتخاب دانشگاه آزاد و سراسری شک داری باید یک سری فاکتور رو خودت به صورت اختصاصی بررسی کنی و اگر میخواهی از مشاور متخصص کمک بگیری با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیر.

برای انتخاب دانشگاه آزاد این نکته ها رو در نظر بگیر

اول از همه هزینه دانشگاه که برای رشته های علوم پایه هر ۴ ماه یکبار حداقل بین ۴ تا ۶ میلیون و برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی(وابسته به خودگردان یا عادی بودن و رشته و ترم دانشگاه ) باید ۱۰ الی ۲۰ میلیون پرداخت کنید!

بررسی کامل شهریه های دانشگاه آزاد و پردیس ۱۴۰۳

دومین نکته برای تصمیم گیری بین دانشگاه آزاد و سراسری هدف از درس خواندن است! اگر میخواهید مهاجرت کنید بی شک مدرک یک دانشگاه سراسری بیشتر از دانشگاه آزاد میتواند معتبر باشد به شرطی که از بازار کار و شرایط مهاجرت رشته اطمینان داشته باشید. البته این روز ها باتوجه به آسان شدن شرایط مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یا خانوادگی، بسیاری از دانشجویان دانشگاه های آزاد یا حتی علمی کاربردی هم از مدرک تحصیلی خود برای مهاجرت تحصیلی استفاده میکنند.

دانشگاه و رتبه علمی آن نکته مهم بعدی است که باید در نظر بگیریدو همانطور که پیش از این هم درباره رتبه بندی دانشگاه های آزاد و سراسری صحبت کرده ایم، مثلا دانشگاه علوم تحقیقات تهارن ، دانشگاه آزاد واحد کرج یا دانشگاه آزاد نجف آباد از نظر رتبه علمی با دانشگاه های سراسری رتبه دوم برابری میکنند!

اگر رشته های یکسانی در دانشگاه های سراسری و آزاد قبول شده اید و از نظر مالی نیازی به بازبینی شرایط ندارید، دانشگاهی که رتبه علمی بهتری دارد را انتخاب کنید.

چند نکته کلیدی دیگه:

  • دانشگاه آزاد به هیچ عنوان خوابگاه نداره و شما باید از خانه شخصی یا خوابگاه خودگردان با هزینه ترمی حداقل ۹ میلیون استفاده کنید.
  • دانشگاه آزد به اندازه دانشگاه سراسری خدمات غذا نداره و هزینه ات برای برطرف کردن نیاز تغذیه بیشتره
  • دانشگاه آزاد ممکنه از نظر ساختمان و ظاهر محل درس خوندن خیلی جالب نباشه
  • دانشگاه آزاد برای رتبه های برتر کارشناسی اش شرایط بورسیه ارشد بدون کنکور در نظر میگیره
  • دانشگاه آزد استاد هاش رو از بین دانشجو های برتر خودش انتخاب میکنه و بهشون کار تدریس میده
  • دانشگاه آزاد تعهد خدمت نداره
  • اگه خیلی نمیخوای درس بخونی دانشگاه آزاد رو انتخاب کن
  • انتقالی از دانشگاه های آزاد خیلی راحت تر انجام میشه
انتخاب دانشگاه آزاد و سراسری بعد از اعلام نتایج

برای انتخاب دانشگاه سراسری بعد از اعلام نتایج این نکته هارو در نظر بگیر

اگر هزینه برات مهمه و میخوای حتما از شرایط تحصیل رایگان استفاده کنی، دانشگاه سراسری بهترین انتخابه اما نکته مهم اینکه دانشگاه های سراسری از نظر انتخاب واحد خیلی باهاتون کنار نمیان و اصلا از عمد کلاس ها رو جوری میچینن که نتونی بری سر کار یعنی تمام وقت در اختیار دانشگاه باشی.

اساتید سخت گیر تری رو در دانشگاه های سراسری شاهد هستی و دانشجو ها هم طبیعتا درسخون تر بودن که دانشگاه سراسری قبول بشن پس اگه میخوای درس بخونی واقعا دانشگاه های سراسری اکثرا از نظر علمی بالا تر هستن.

دانشگاه های سراسری چون بودجه دولتی دارن و باید یکسری فعالیت های فرهنگی رو در دانشگاه به ثبت برسونن از طرف وزارت علوم، پس خدمات بیشتری به دانشجو ها ارائه داده میشه.مثل سرویس رفت و آمد، خوابگاه دولتی دانشگاه، کلاس ها و همایش های آموزشی و پژوهشی، کلاس های نمایشنامه خوانی و شب شعر که به صورت خودجوش از طریق دانشجویان برگزار میشود. فعالیت های علمی و هنری و مجلات دانشگاهی در دانشگاه های سراسری پررنگ تر هستند.

البته درباره خوابگاه این نکته را باید بدانید که بیشتر کد رشته های دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۲ به ویژه رشته های بدون شرایط خاص و مصاحبه در پیوست انتخاب رشته اعلام کرده بودند که تعهدی در قبال خوابگاه ندارند یا در ترم های مخصوصی خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.
در این شرایط انتخاب دانشگاه آزاد و سراسری تقریبا فرقی ندارد.

انتقال از دانشگاه های سراسری به همدیگه کمی سخته و باید دلیل خیلی محکمی داشته باشید و طبق روال ابتدا مهمان موقت و سپس مهمان دائم و نهایتا انتقال دائم را به شرط رعایت شرایط معدل دانشگاه خواهید داشت. انتقال از دانشگاه های شهرستان ها به دانشگاه های تهران تقریبا غیرممکن است!

نکاتی که باید درباره دانشگاه ای سراسری بدانید:

  • دانشگاه های سراسری هزینه ای نمیگیرند ولی تعهد خدمت برای دانشجو دارند.
  • دانشجویان یکبار در هر مقطع میتوانند از سهمیه تحصیل رایگان استفاده کنند(مگر اینکه تهد ۴ سال را پشت سر گذاشته باشند)
  • دانشگاه های دولتی احتمال اشتغال بهتری برای دانشجویان فراهم میکنند(به ویژه دانشگاه های شرکت کننده در طرح بورسیه صنعتی)
  • اگر دانشگاه دولتی شهرستان رو تجربه کنی واقعا زندگی مستقل برات یه معنی دیگه پیدا میکنه!(البته اگه جنبشو داری)
  • بعضی از دانشگاه ها برای رتبه های برتر دانشگاه بورسیه تحصیلی خارج از کشور (با تعهد خدمت) در نظر میگیرند
  • خوابگاه ها معمولا در دانشگاه است و میتوان رفت و آمد راحت تری داشت
  • محیط های دانشگاهی بزرگتری را در دانشگاه های دولتی شاهد هستیم

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا