پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

معرفی دانشگاه های آزاد تهران

دانشگاه آزاد تهران مرکز ، تهران غرب و تهران شمال

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله قصد به معرفی دانشگاه های آزاد تهران داریم. مهمترین دانشگاه های آزاد تهران ، دانشگاه آزاد تهران مرکز، دانشگاه آزاد تهران شمال دانشگاه آزاد تهران غرب در شهر تهران هستند. پیش از معرفی این مراکز به شرحی کلی از دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازیم.

دانشگاه آزاد اسلامی پس از انقلاب فرهنگی ایران در اردیبهشت‌ماه سال 1361 به پیشنهاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تأسیس شد و اولین واحد دانشگاهی آن واحد دانشگاه آزاد تهران مرکز بود. دانشگاه آزاد اسلامی دارای 32 دانشگاه استانی به تعداد استان‌های کشور است که واحدهای هر استان با نظر رئیس استان و تأیید رئیس دانشگاه آزاد معین می‌شوند. این واحدهای درون‌استانی زیر نظر دبیرخانه هیئت‌امنا استان اداره می‌شوند.

با مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو همراه باشید تا علاوه بر دریافت مشاوره انتخاب دانشگاه های آزاد تهران، درباره رشته های تحصیلی نیز با فشردن لینک های رنگی اطلاعات کسب کنید.

دانشگاه های آزاد تهران به شما کمک میکند، با آگاهی بیشتری برای انتخاب دانشگاه آزاد تهران مرکز ، تهران شمال یا تهران غرب تصمیم بگیرید. مشاوره انتخاب دانشگاه آکو

معرفی دانشگاه های آزاد تهران

در سال‌های ابتدایی فعالیت این دانشگاه‌ها، پذیرش تنها از طریق آزمون سراسری صورت می‌گرفت. اما در سال‌های اخیر دانشگاه های آزاد علاوه بر کنکور سراسری، در مقاطع کاردانی و کارشناسی به‌صورت صرفاً براساس سوابق تحصیلی نیز دانشجو می‌پذیرند. ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در هرسال دوبار صورت می‌گیرد که از طریق وب‌سایت رسمی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود. 

دانشگاه آزاد به لحاظ جمعیت یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه‌ها اکثر رشته‌های تحصیلی را پوشش می‌دهند و به‌طورکلی تمامی رشته‌های سه شاخه نظری در این دانشگاه تدریس می‌شوند. اما دانشگاه های آزاد نیز از نظر رتبه بندی ، سطح بالاتر و پایین تر دارند. درباره رتبه بندی دانشگاه های آزاد بیشتر بخوانید.

اعتبار مدرک تحصیلی و شهریه دانشگاه آزاد های تهران و ایران

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد های تهران و سایر شهرستان ها، بر اساس آیین‌نامه‌های وزارت علوم با اعتبار مدرک  دانشگاه های سراسری برابر است. در رابطه با اعتبار مدرک دانشگاه های آزاد در خارج از کشور باید گفت اعتبار مدارک دانشگاه های آزاد بعد از دانشگاه های سراسری و در مرتبه دوم قرار دارد.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد تحصیل در دانشگاه‌های آزاد با پرداخت شهریه همراه است. هر ترم شهریه‌ای با عنوان شهریه ثابت دارد و باتوجه‌به تعداد واحدهای تئوری و عملی شهریه­ای تحت عنوان شهریه متغیر دارد. در ادامه به معرفی سه واحد دانشگاه آزاد تهران مرکز، دانشگاه آزاد تهران شمال و دانشگاه آزاد تهران غرب می‌پردازیم.

دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز از دانشگاه های غیردولتی است که موقعیت مکانی آن در منطقه سوهانک تهران است. این دانشگاه قدیمی‌ترین واحد در میان دانشگاه های آزاد تهران است. واحد دانشگاه آزاد تهران مرکز شامل 14 دانشکده در سه پردیس دانشگاهی در سوهانک، پونک و پیچ‌شمیران می‌باشد.

بخش اداری و ستادی و دانشکده‌هایی چون دانشکده هنر، علوم انسانی و اجتماعی این دانشگاه در سوهانک، دانشکده‌های فنی و مهندسی، علوم پایه، معماری و شهرسازی در پونک تهران قرار دارد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی و زبان های خارجه در پیچ‌شمیران واقع شده است.

دانشگاه آزاد تهران مرکز در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کل کشور رتبه دهم را آورده است و حتی بالاتر از بعضی دانشگاه های سراسری بوده است. هرچند بهترین دانشگاه آزاد تهران از نظر علمی ، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات میباشد.

دانشگاه آزاد تهران مرکز

دانشکده های دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

در ادامه مقاله معرفی دانشگاه آزاد های تهران، به معرفی برخی از دانشکده های دانشگاه آزاد تهران مرکز می‌پردازیم.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران مرکز

دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران مرکز در مجتمع نیایش در پونک واقع شده است. این دانشکده دارای 49 انجمن علمی و ادبی می‌باشد. همچنین 291 مدرس و بیش از 15000 دانشجو در این دانشکده فعالیت می‌کنند. رشته‌های دانشکده فنی دانشگاه آزاد تهران مرکز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

از این رشته‌ها می‌توان به مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی هسته ای، مهندسی صنایع، مهندسی نفت، مهندسی مکانیک، مهندسی هوا فضا، مهندسی معدن اشاره کرد.

دانشکده علوم پایه تهران مرکز

دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران مرکز در سال 1374 از دانشکده فنی تفکیک شد و به ساختمان دیگری انتقال یافت. هم اکنون ساختمان این دانشکده در منطقه پونک قرار دارد.

از رشته‌های ارائه شده دردانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد تهران مرکز می‌توان به آمار، فیزیک، ریاضیات، شیمی محض، زیست شناسی و زمین شناسی اشاره کرد. بیشتر رشته‌های ارائه شده در این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

دانشکده حقوق تهران مرکز

از رشته‌های ارائه شده در این دانشکده می‌توان به حقوق در مقطع کارشناسی، حقوق گرایش‌های جزا و جرم شناسی، خصوصی، عمومی، بین‌الملل و … در مقطع ارشد و گرایش‌های مربوطه در مقطع دکتری اشاره کرد.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران مرکز

این دانشکده در سال 97 با دانشکده زبان های خارجه ادغام و به پیچ‌شمیران انتقال یافت. از رشته‌های این دانشکده می‌توان به الهیات و معارف اسلامی، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، فقه و حقوق اسلامی و فلسفه و حکمت اسلامی اشاره کرد. این دانشکده نیز در هر سه مقطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه آزاد تهران شمال

ساختمان اصلی دانشگاه آزاد تهران شمال در محله حکیمیه تهران واقع شده است. معمولا در تمامی دانشکده ها هر سه مقطع تحصیلی در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود.  واحد تهران شمال یکی از واحدهای برتر در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه در رشته‌های مهندسی به‌ویژه برق و کامپیوتر در رده‌های بالا قرار می‌گیرد. در ادامه معرفی دانشگاه آزاد های تهران به بررسی چند دانشکده از دانشگاه آزاد تهران شمال می‌پردازیم.

دانشگاه آزاد واحد تهران شمال

دانشکده های دانشگاه آزاد واحد تهران شمال

دانشگاه آزاد تهران شمال دارای 9 دانشکده می‌باشد. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از: دانشکده برق و کامپیوتر، فنی و مهندسی، الهیات و معارف اسلامی، زبان های خارجی، شیمی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم و فنون دریایی، علوم زیستی و مدیریت و علوم اجتماعی. در هر دانشکده مایحتاج برگزاری کلاس ها و دروس عملی هر رشته قرار گرفته است .

دانشکده علوم انسانی تهران شمال

این دانشکده فعالیت رسمی خود را از سال 1376 آغاز کرده است. از امکانات دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران شمال می‌توان به کتابخانه، لابراتوار زبان، سایت اینترنت و سایت تایپ کامپیوتری اشاره کرد.

رشته‌های موجود در این دانشکده شامل: کتابداری، فلسفه، حقوق، زبان و ادبیات فارسی، تربیت بدنی، قرآن، معارف اسلامی، الهیات (در مقطع کارشناسی پیوسته)، فلسفه – علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در گرایش‌های اطلاع‌رسانی، کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق بین‌الملل، علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری و جامعه‌شناسی و روان‌شناسی شخصیت (در مقطع کارشناسی ارشد) می‌شود.

دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد تهران شمال

این دانشکده منحصربه‌فردترین دانشکدهٔ علوم و فنون دریایی در کشور است. این دانشکده در سال 1369 تأسیس شده و از سال 1391 مقطع دکتری نیز در این دانشکده تدریس می‌شود. از رشته‌های این دانشکده می‌توان به زیست شناسی دریا، فیزیک دریا، آلودگی دریا، هواشناسی و بوم‌شناسی اشاره کرد.

البته نباید از حق گذشت، دانشگاه های سراسری علوم دریایی ایران خیلی دانشگاه های خفنی هستند که قبولی در آنها نیاز به تلاش و البته علاقه زیادی است.

دانشکده زبان های خارجه تهران شمال

این دانشکده با داشتن کتابخانه، آزمایشگاه و سایت کامپیوتر از سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرده است. از رشته‌های ارائه شده در این دانشکده می‌توان به زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی انگلیسی، روسی و اسپانیایی اشاره کرد. هرچند که نمیتوان دانشکده زبان های خارجه دانشگاه آزاد تهران شمال را حتی لحظه ای با قطب رشته های زبان کشور، دانشگاه علامه طباطبایی مقایسه کرد.

دانشگاه آزاد واحد تهران غرب

واحد تهران غرب از سال 1373 فعالیت خود را آغاز کرده و در غرب شهر تهران واقع شده است. این دانشگاه دارای 5 دانشکده فنی و مهندسی، مدیریت، علوم انسانی، هنر و معماری و علوم پایه و عمومی میباشد. پذیرش در این دانشگاه از طریق کنکور سراسری هرساله در سطح کشور انجام می‌گیرد.

به‌طورکلی می‌توان به رشته‌های حسابداری، حقوق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، روانشناسی، زبان فرانسه ادبی، معماری داخلی، اقتصاد، علوم ورزشی، گردشگری و انواع مدیریت‌ها در مقطع کارشناسی پیوسته اشاره کرد.

همچنین رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک – گرایش های طراحی کاربردی شاخه تخصصی مکانیک، مهندسی عمران – گرایش های سازه، برنامه‌ریزی شهری، مدیریت کسب‌وکار – مالی، مطالعات زنان – حقوق زن در اسلام در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌هایی مانند مدیریت آموزشی، آموزش زبان انگلیسی، جامعه‌شناسی – گرایش های جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، علوم و مهندسی محیط‌زیست و مهندسی برق – گرایش الکترونیک در مقطع دکتری ارائه می‌شوند.

دانشگاه آزاد تهران غرب

دانشکده های دانشگاه آزاد تهران غرب

در ادامه به بررسی برخی از دانشکده‌های موجود در دانشگاه آزاد تهران غرب می‌پردازیم.

دانشکده فنی و مهندسی تهران غرب

دانشکده فنی و مهندسی دارای بیش از 7000 دانشجو می‌باشد و مجهز به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های عمران، برق و صنایع می‌باشد. این دانشکده در نظر دارد تا کیفیت آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را افزایش دهد. دانشکد فنی و مهندسی دانشگاه آزاد تهران غرب یکی از مجهز ترین واحد ها میان دانشگاه های آزاد تهران است و دارای کتابخانه‌ای بزرگ و مجهز با حدود 20000 جلد کتاب می‌باشد.

این دانشکده ارائه‌کننده 7 رشته در مقطع کارشناسی، 25 رشته در مقطع ارشد و 4 رشته در مقطع دکتری می‌باشد. فضای این دانشکده مجهز به دو آتلیه نقشه‌کشی، یک سایت عمومی، سالن مطالعه، دو سایت آموزشی، اتاق سمینار و سالن آمفی‌تئاتر نیز می‌باشد.

دانشکده علوم انسانی تهران غرب

این دانشکده در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌ها و گرایش‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. اعضای هیئت‌علمی این دانشکده 37 نفر می‌باشد و حدود 3200 نفر فقط در این دانشکده از تمام دانشگاه آزاد های تهران مشغول به تحصیل می‌باشند. لازم به ذکر است کلاس‌های آموزشی رشته هتلداری واحد تهران غرب در این دانشکده برگزار می‌شود.

دانشکده هنر و معماری تهران غرب

دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران غرب، جدید ترین دانشکده در میان همه واحد های دانشگاه های آزاد تهران است. دانشکده هنر تهران غرب فعالیت رسمی خود را از سال 1395 آغاز کرده و هم اکنون 2300 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. همچنین این دانشکده دارای دو انجمن علمی و یک دپارتمان رسمی هنر می‌باشد. اکثر رشته های دانشگاهی هنر در این دانشکده ارائه میشوند.

مشاوره انتخاب دانشگاه در مرکز مشاوره آکو

انتخاب دانشگاه محل تحصیل میتواند همه چیز را در سرنوشت شما تغییر دهد.شاید فکر کنید دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد است دیگر چه فرقی میکند؟ اما حقیقت این است که واقعا هم خیلی فرق میکند! تحصیل در یک دانشگاه آزاد دور افتاده که اساتید بنامی ندارد و احتمالا هیچ فرصت شغلی هم برای شما فراهم نمیکند کجا و تحصیل در بهترین دانشگاه های آزاد تهران کجا.

مشاوره انتخاب دانشگاه از بین دانشگاه های آزاد تهران

در معمولی ترین دانشگاه آزاد های تهران برای نوشتن مقالات علمی و رهبری ژورنال های بین المللی فرصتی ندارید و رزومه تحصیلی خاصی نخواهید داشت! این درحالی است که در دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد تهران مرکز و یا علوم تحقیقات خواه ناخواه مجبور به همکاری با هم تیمی ها و ساخت رزومه قوی برای بازار کار هستید.

البته این را فراموش نکنید که مهم تر از مشاوره انتخاب دانشگاه، مشاوره انتخاب رشته اهمیت دارد. اگر به رشته تحصیلی تان علاقه نداشته باشید، حتی در بهترین دانشگاه های سراسری ایران هم درس بخوانید، هیچ چیز عایدتان نخواهد شد. پس پیش از هرچیز برای انتخاب رشته درست اقدام کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا