پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور هنر

 معرفی رشته طراحی صحنه کنکور هنر

رشته طراحی صحنه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

رشته طراحی صحنه از رشته های زیر مجموعه کنکور هنر در ایران است. بسیاری از جوانان به کار در تئاتر و صحنه آن علاقه‌مند هستند. تحصیل دروس رشته طراحی صحنه به داوطلبان هنرجو کمک می‌کند تا فرصت انجام حرفه ای این کار خلاقانه و جذاب برایشان فراهم شود. اما بهترین دانشگاه های دارای رشته طراحی صحنه کدام اند؟ با مرکز تخصصی مشاوره انخاب رشته کنکور هنر همراه باشید.

درباره وظاریف طراح صحنه در بازار کار و آینده شغلی رشته طراحی صحنه در ایران بخوانید.

کار طراحان صحنه این است که صحنه نمایش تئاتر را از نظر زیبایی، دکور، محل قرار گیری هر کدام از ابزار بررسی و کنترل کنند. طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته طراحی صحنه در دانشگاه‌های روزانه، شبانه (نوبت دوم) و غیر انتفاعی تدریس می‌شود.

طراحی صحنه بخش مهمی از هر کار نمایشی است. طراحان صحنه پس از خواندن فیلمنامه یا نمایشنامه و مشورت کردن با کارگردان، شروع به طراحی صحنه مورد نظر و تهیه ابزار مورد نظر آن می‌کند. هدف رشته طراحی صحنه، تربیت افراد متخصص در این حوزه است که بتوانند در تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت کنند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر درباره دروس و آینده شغلی رشته طراحی صحنه در دانشگاه میگوید

دروس رشته طراحی صحنه در دانشگاه

رشته طراحی صحنه در دانشگاه شامل دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی است. به طور کلی دروس رشته طراحی صحنه در دانشگاه شامل ۱۴۰ واحد می‌شود که ۲۱ تا از آنها دروس عمومی، ۲۲ واحد دروس پایه، ۱۹ واحد دروس اصلی، ۷۴ واحد دروس تخصصی و ۴ واحد اختیاری هستند. از دروس تخصصی و مهم رشته طراحی صحنه می‌توان به دروس زیر اشاره کرد.

اصول و مبانی هنرهای تجسمی، اجرای نمایش‌های ایرانی و شناخت بافت‌های سنتی، ماسک و گریم، طراحی و نقاشی، حجم شناسی و حجم سازی، تاریخ تحولات طراحی صحنه، تکنیک صحنه، تاریخ مبلمان و وسایل صحنه، استفاده از رایانه در طراحی صحنه، کارگاه چوب و فلز، سبک‌های طراحی صحنه، نقاشی تئاتر، تاریخ و طراحی لباس، طراحی صحنه ماکت سازی، طراحی صحنه نمایش عروسکی، معماری داخلی، اسکیس و راندو، آرایش صحنه، دوخت لباس تئاتر، نقد و تحلیل نمایش از منظر طراحی صحنه، نورپردازی در تئاتر، طراحی صحنه برای سینما و تلویزیون، کارگاه پیشرفته طراحی در صحنه و ماکت سازی، طراحی صحنه و ماکت سازی اپرا، صدا در نمایش، پروژه.

برای شروع درس خواندن برای قبولی در کنکور هنر نیاز به دانستن منابع تخصصی کنکور هنر است.

دانشگاه های دارای رشته طراحی صحنه

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر، ظرفیت رشته طراحی صحنه در سال‌های گذشته در دانشگاه های سراسری ۶۸ نفر بوده است. که از این 68 نفر ، در دوره روزانه ظرفیت پذیرش ۱۹ نفر، در دوره شبانه ۴ نفر و در دانشگاه غیر انتفاعی ظرفیت پذیرش دانشجو ۴۵ نفر بوده است.

پذیرش دانشجو در  رشته طراحی صحنه بدون کنکور (تاثیر سوابق تحصیلی) انجام می‌شود. در ادامه لیست بهترین دانشگاه های هنر دارای رشته طراحی صحنه را می‌توانید مشاهده کنید.

نمونه کارنامه قبولی در رشته طراحی صحنه کنکور ایران

نمونه کارنامه یا جدول  رتبه قبولی رشته طراحی صحنه کنکور ایران در سال‌های قبل را برایتان آورده ایم. البته درست است که برای دانشگاه های دارای رشته طراحی صحنه، رتبه های متفاوتی لازم خواهد شد اما به طور میانگین برای قبولی در رشته طراحی صحنه در دانشگاه میانگین رتبه ها و درصد های زیر لازم است.

نمونه کارنامه قبولی رشته طراحی صحنه داوطلب اول:

درس درصد
ادبیات فارسی 48
عربی 15
دین و زندگی 57
زبان 28
درک عمومی هنر 36
درک عمومی ریاضی و فیزیک 37
ترسیم فنی 36
خلاقیت تصویری 12
خلاقیت نمایشی 28
خلاقیت موسیقی 37
خواص مواد 12
رتبه 302

نمونه رتبه قبولی رشته طراحی صحنه داوطلب دوم:

درس درصد
ادبیات فارسی 39
عربی 58
دین و زندگی 37
زبان 28
درک عمومی هنر 16
درک عمومی ریاضی و فیزیک 28
ترسیم فنی 13
خلاقیت تصویری 36
خلاقیت نمایشی 12
خلاقیت موسیقی 14
خواص مواد 17
رتبه 221

بازار کار و آینده شغلی رشته طراحی صحنه در ایران و خارج

از زمان قبل از انتخاب رشته، موضوعی که ذهن تمام داوطلبان کنکور و خانواده‌هایشان را درگیر می‌کند، مسئله بازار کار رشته منتخب آنان است. هر چقدر هم که علاقه افراد به رشته مورد نظر زیاد باشد، نمی‌توان انکار کرد که مسئله بازار کار خوب و آینده شغلی مطمئن از دغدغه‌های مهم و تصمیم‌های تأثیر گذار افراد نیست.

حال در رابطه با آینده شغلی رشته طراحی صحنه باید در نظر داشت که به طور کلی رشته های هنری در ایران از موقعیت های شغلی خیلی خوبی برخوردار نیستند. ولی آینده شغلی رشته طراحی صحنه زمانی که موقعیت کار سینمایی یا تلویزیونی پیدا کنند می‌تواند بسیار درخشان باشد. فارغ التحصیلان رشته طراحی صحنه در طول زمان ساخت  فیلم، درآمد کسب کنند.

اگر دانشجو بتواند در دوران دانشجویی وارد بازار کار طراحی صحنه تئاتر شود و البته استعداد و توانایی خوبی در این شغل نشان دهد، آینده شغلی رشته طراحی صحنه در سینمای ایران میتواند بسیار درآمد زا باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده ، آینده شغلی رشته طراحی صحنه در خارج از کشور نیز دارای محدودیت های جدی و در اختیار قشر خاصی است. کشورهای انگلستان، نروژ، آمریکا، آلمان، استرالیا، ترکیه و هند متقاضیان اصلی هنرمندان این رشته هستند. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا اپلای رشته طراحی صحنه را داشته باشید، کشورهای ذکر شده انتخاب خوب و با آینده شغلی بهتری برایتان هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته طراحی پارچه کنکور هنر

درآمد رشته طراحی صحنه در ایران و خارج

بعد از مسئله بازار کار داشتن درآمد خوب از رشته دانشگاهی دومین دغدغه مهم داوطلبان کنکور است.درآمد رشضته طراحی صحنه در سال های اخیر به خاطر گسترش فرهنگ و فعالیت های سینما و تئاتر، شرکت‌های تولید فیلم و ویدئو، آژانس های تبلیغاتی حرفه ای و شرکت‌های تولید کننده موزیک ویدئو رشد بسیار خوبی داشته است.

ممکن است برای شروع کار درآمد به دست آمده از کار در رشته طراحی صحنه و بیشتر رشته های هنری دیگر در ایران، به دلیل نداشتن تجربه کاری و به این خاطر که فارغ التحصیلان بیشتر به عنوان دستیار و کارآموز شروع به کار می‌کنند کم باشد. اما به تدریج و با مرور زمان تجربه کاری و میزان درآمد دریافتی این افراد بیشتر می‌شود.

معرفی آینده شغلی رشته طراحی صحنه

میانگین حقوق ماهانه طراحان صحنه در ایران ۴ میلیون تومان به صورت پروژه ای است. ممکن است علاقه مندان به این رشته بخواهند به کشور دیگری مهاجرت کنند یا اینکه تحصیلاتشان را در خارج از کشور ادامه دهند. برای مهاجرت تحصیلی یا غیر تحصیلی، اطلاع داشتن از درآمد کار مربوطه در آن کشور اهمیت زیادی دارد.

البته طبیعت کار طراحی صحنه این طور است که نمی‌توان رقمی ثابت برای حقوق ماهیانه آن در نظر گرفت. زیرا عوامل زیادی همچون شرایط کار، تایم کار و نظر کارگردان در تعیین میزان آن تاثیر دارد. علاوه بر شرایط مذکور، هر چقدر که تخصص و مهارت شخص در کارش بیشتر باشد حقوق و آینده شغلی رشته طراحی صحنه بیشتر می‌شود. میزان متوسط درآمد در بعضی کشور های خارجی در رشته طراحی صحنه به شرح زیر است.

  • ایالات متحده آمریکا: ۶۱۰۰۰ دلار
  • انگلستان: ۶۵۰۰۰ دلار
  • استرالیا: ۵۲۰۰۰ دلار
  • کانادا: ۶۰۰۰۰ دلار

کسب درآمد های نجومی از رشته طراحی صحنه

همان طور که اشاره کردیم کسب درآمد بیشتر از کار طراحی صحنه نیازمند کسب مهارت زیاد و داشتن تجربه کاری است. طراح صحنه برای تبدیل کردن متن فیلمنامه به تصویر باید سبک خاص خود را با انواع فیلمنامه یا نمایشنامه تطبیق دهد. طراح صحنه نمی‌تواند همچون نویسنده یا نقاش به تنهایی مشغول به کار شود.

طراحان صحنه باید همواره با کارگردان اثر در رابطه با چگونگی ویژگی‌های صحنه نمایش مشورت کند و نظر وی را در انجام کار لحاظ کند. چرا که در نهایت کارگردان کسب است که جزئیات داستان اثر را از ذهن خود خلق کرده است. پس برای داشتن آینده شغلی تضمین شده میبایست در ایجاد روابط فعال با کارگردان کوشا باشید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

برای برنامه ریزی صحیح برای کنکور هنر، وجود یک مشاور با تجربه کمک زیادی در گرفتن تصمیمات مختلف می‌کند. انتخاب رشته یکی از سخت‌ترین مراحل کنکور سراسری به ویژه برای کنکور هنر است زیرا می‌تواند به جهات مختلف بر آینده داوطلب تاثیر بگذارد.

به دلیل حساسیت انتخاب رشته کنکور هنر، افراد پس از اعلام اولیه نتایج به مشاور تحصیلی مراجعه می کنند و از وی مشورت می گیرند. با منتشر شدن اعلام این نتایج، داوطلب می بایست با بررسی کارنامه خویش از وضعیت خود در کنکور سراسری اطلاع یابد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر باید بتواند ماهیت رشته را به طور کامل معرفی کند و در رابطه با شهریه دانشگاه های دارای رشته طراحی صحنه مثل دانشگاه هی غیر انتفاعی یا آزاد ارائه دهنده آن رشته توضیح دهد. به طور کلی رشته هنر یک رشته تخصصی است که مشاوره برای موفقیت در کنکور هنر در کرج باب نیست.

اولین مرکز مشاوره تخصصی برنامه ریزی و انتخاب رشته کنکور هنر در کرج با آکو همراه باشید.

رشته طراحی صحنه یکی از ده‌ها رشته جذاب و خلاقانه گروه هنر است. علی‌رغم تعداد بالای افراد علاقه‌مند به این رشته، بسیاری از داوطلبان کنکور هنر به دلیل عدم تحصیل در هنرستان حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات را درباره رشته طراحی صحنه نیز ندارند. به همین دلیل به معرفی رشته طراحی صحنه کنککور هنر پرداختیم. به علاوه مشورت با یک مشاور انتخاب رشته کنکور هنر می‌تواند تصمیم خوبی باشد. برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر کلیک کنید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور در اینستاگرام

دروس رشته طراحی صحنه در دانشگاه چیست؟

دروس رشته طراحی صحنه در دانشگاه شامل اصول و مبانی هنرهای تجسمی، اجرای نمایش‌های ایرانی و شناخت بافت‌های سنتی، ماسک و گریم، طراحی و نقاشی، حجم شناسی و حجم سازی، تاریخ تحولات طراحی صحنه، تکنیک صحنه، تاریخ مبلمان و وسایل صحنه، استفاده از رایانه در طراحی صحنه، کارگاه چوب و فلز، سبک‌های طراحی صحنه، نقاشی تئاتر، تاریخ و طراحی لباس، طراحی صحنه ماکت سازی، طراحی صحنه نمایش عروسکی، معماری داخلی، اسکیس و راندو، آرایش صحنه، دوخت لباس تئاتر، نقد و تحلیل نمایش از منظر طراحی صحنه، نورپردازی در تئاتر، طراحی صحنه برای سینما و تلویزیون، کارگاه پیشرفته طراحی در صحنه و ماکت سازی، طراحی صحنه و ماکت سازی اپرا، صدا در نمایش، پروژه میباشد.

درآمد رشته طراحی صحنه چه میزان است؟

درآمد و آینده شغلی رشته طراحی صحنه معمولا خوب رو به بالا و جزو قشر مرفه جامعه میباشد.

قبولی در رشته طراحی صحنه سخت است؟

با توجه به کم بودن دانشگاه‌ها و ظرفیت محدود باید تلاش خوبی کنید تا بین متقاضیان این رشته شما قبول شوید. مشاوره کنکور هنر میتواند بسیار کمک کننده باشد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا