پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

حذف ضرایب دروس در کنکور 1402

بررسی تاثیر ضریب دروس کنکور 1402 تجربی و ریاضی و انسانی و هنر و زبان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.4/5 - (5 امتیاز)

برای قبولی در کنکور میبایست هر داوطلب درصد مشخصی در هر درس باتوجه به هدف خود داشته باشد.  برای هر درس درصد متفاوتی قابل قبوله، مثلا برای رشته هایی مثل مهندسی عمران شما باید درصد ریاضی بالایی در کنکور زده باشی یا برای رشته پزشکی باید درصد بالایی برای درس زیست شناسی زده باشید.

در کنکور 1402 اعلام شده است که تفاوتی که در ضرایب دروس در زیرگروه های کنکور وجود دارد حذف شود و در عوض سوابق تحصیلی بر رتبه دانش آموزان قطعا تاثیر خواهد داشت. توجه به تاثیر ضرایب دروس کنکور 1402 میتواند در قبولی داوطلبان تاثیر بسزایی داشته باشید.

بر اساس آخرین وضعیتی که اعلام شده است، داوطلبین گروه نظری با تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و ۶۰ درصدی آزمون تعیین می شود. قرار بر این بود که در گروه آزمایشی هنر و زبان در کنکور ۱۴۰۲ دروس اختصاصی سوابق تحصیلی نادیده گرفته شده و امتیاز آن به آزمون نهایی منتقل گردد اما طبق آخرین اصلاحیه منتشر شده از سازمان سنجش، این قانون نیز تغییر کرده و همه داوطلبان باید سوابق تحصیلی مرتبط داشته باشند و در غیر این صورت تاثیر سوابق تحصیلی حذف نمیشود و فقط صفر در نظر گرفته میشود.

به این ترتیب حذف ضرایب زیرگروه ها در کنکور 1402 اعمال خواهد شد اما تاثیر درصد دروس کنکور بر قبولی پابرجا خواهد بود که در ادامه با وبسایت تخصصی مشاوره تحصیلی کنکور آکو به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

[aparat id=’Vbzwt’]

شرایط ضرایب دروس کنکور 1402

باوجود نهایی شدن تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 و اجباری شدن داشتن معدل امتحانات نهایی برای همه گروه های نظری و هنر و زبان، یک سری افراد هستند که سوابق تحصیلی روی تراز کنکورشان تاثیر ندارد و صد در صد فقط از طریق تراز آزمون کنکورشان سنجیده می شوند. این فراد شامل موارد زیر است:

  • متقاضیانی که دیپلم خود را قبل از سال 1384 دریافت نموده اند.
  • فارغ التحصیلان رشته های غیر نظری (دانش سراهای تربیت معلم یا حوزه های علمیه)
  • دیپلمه های تطبیقی مدارس غیر ایرانی خارج از کشور

برای داوطلبان نظام ترمی واحدی که امتحانات سوم دبیرستان خود را به صورت نهایی آزمون داده اند، نمره آزمون های نهایی در نظر گرفته میشود. و داوطلبان دارای دیپلم فنی حرفه ای نیز میبایست از طریق طرح ایجاد سوابق تحصیلی برای تاثیر مثبت ضریب دروس کنکور 1402 تلاش کنند.

کسانی که دیپلم نظام جدید دارند و از معدل و نمرات خود راضی نیستند، می توانند از طرح ترمیم معدل استفاده کنند. این طرح را پیش از این در وبسایت مشاوره تحصیلی کنکور آکو توضیح داده ایم اما به تخصیص میگوییم که برای ایجاد سوابق تحصیلی داوطلبان به آموزش پرورش درخواست می دهند، فرمی پر می کنند و از آن طریق می توانند دوباره در دی ماه یا شهریور ماه برلی امتحان مجدد شرکت کنند.

برای ترمیم معدلی ها در امتحانات نهایی خرداد 1402 هنوز آموزش و پرورش مجوز لازم را ارائه نداده است.

ضریب دروس کنکور تجربی

طبق آماری که داریم، در میان دانش آموزان، کنکور علوم تجربی به علت رشته های متنوع تر برای ادامه در دانشگاه، محبوب ترین رشته تحصیلی است. تعداد داوطلبان بیش تر رشته علوم تجربی سطح رقابت برای کسب رتبه مناسب در این رشته را افزایش داده است.

 با حذف دروس عمومی، کنکور تجربی با ۵ درس برگزار می شود که ضریب دروس کنکور 1402 برای قبولی در کنکور به تفکیک هر رشته متفاوت نخواهد بود. عنوان ها و ضریب دروس کنکور تجربی در سال ۱۴۰۲ مطابق جدول به شرح زیر می باشد.

نام درس ضریب تاثیر
زمین شناسی 1
زیست شناسی 12
ریاضی 7
شیمی 9
فیزیک 7

برای بررسی ضرایب نمرات امتحان نهایی در کنکور میتوانید به تصویر زیر دقت کنید و یا مقاله مربوط به شرایط ثبت نام کنکور 1402 را بخوانید.

ضریب دروس کنکور تجربی در سوابق تحصیلی و کنکور

ضریب دروس کنکور ریاضی

در بین رشته های نظری از محبوبیت کمتری برخوردداره، و باتوجه به تعداد داوطلبان کنکور 1401 از طرفداران کمتری نسبت به سایر گروه های آزمایشی برخوردار بود. عناوین و ضریب دروس کنکور ریاضی در سال ۱۴۰۲ مطابق جدول به شرح زیر می باشد.

نام درس ضریب تاثیر
ریاضیات 12
فیزیک 9
شیمی 7

به طور کلی قبولی در کنکور ریاضی باتوجه به رقابت کمتر داوطلبان و البته پیچیدگی کمتر دروس محتمل تر است و داوطلبان متوسط هم میتوانند در رشته های برتر دانشگاه سراسری قبول شوند. اما نکته ای که درباره رشته های دانشگاهی کنکور ریاضی باید در نظر گرفت، بازار کار محدود تر است.

نباید این نکته را فراموش کرد که باوجود محدود بودن بازار کار، در صورت ورود به شرایط مطلوب هر رشته میتوانید درآمد های نجومی از طریق فعالیت حرفه ای  کسب کنید. تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور ریاضی 1402 به شرح زیر خواهد بود.

ضریب دروس  کنکور ریاضی 1402 براساس سوابق تحصیلی

ضریب دروس کنکور انسانی 1402

رشته علوم انسانی در بین ۵ گروه آزمایشی از نظر تعداد داوطلبان در جایگاه دوم قرار گرفته است. از نکات مهم برای داوطلبان رشته انسانی تعداد زیاد دروس آزمون آنها حتی پس از حذف دروس عمومی می باشد.

 در کنکور ۱۴۰۲ داوطلبان رشته انسانی با پاسخگویی به ۸ عنوان درسی بیشترین تنوع سوالات را خواهند داشت. بر این اساس و مطابق جدول زیر ضریب دروس کنکور انسانی 1402 به شرح زیر می باشد.

نام درس ضریب تاثیر
ریاضیات 6
ادبیات تخصصی 8
عربی تخصصی 5
تاریخ و جغرافیا 5
اقتصاد 2
روانشناسی 2
فلسفه و منطق 5
علوم اجتماعی 5

داشتن سوابق تحصیلی خوب برای قبولی در کنکور انسانی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. چرا که بسیاری از داوطلبان کنکور انسانی نمیتوانند وقت زیادی برای مطالعه تشریحی ندارند و داشتن معدل بالا شما را یک گام از همه جلو می اندازد. تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور انسانی به شرح جدول زیر خواهد بود.

ضریب دروس  کنکور انسانی برای سال 1402 باتوجه به سوابق تحصیلی

ضریب دروس کنکور 1402هنر و زبان

کنکور هنر همیشه و هرساله از تغییرات زیادی برخورددار بوده و هست. کنکور هنر یکی از رشته های شناور کنکور است و داوطلبان کنکور های تجربی و ریاضی و انسانی باتوجه به علایق خود در این آزمون ها شرکت میکنند. البته باتوحه به تخصصی بودن دروس کنکور هنر موفقیت در این کنکور برای داوطلبان شناور چندان محتمل نیست.

علاوه بر دروس تخصصی کنکور،  برای پذیرش برخی رشته های کنکور هنر لازم است در آزمون عملی نیز شرکت کنید و عناوین و ضرایب دروس کنکور رشته هنر در سال ۱۴۰۲ مطابق جدول به شرح زیر می باشد.

نام درس ضریب تاثیر
درک عمومی هنر 12
درک عمومی ریاضی 5
درک عمومی فیزیک 5
خلاقیت تصویری 3
خلاقیت تجسمی 3

برای ضرایب دروس کنکور 1402 زبان نیز چنین شرایطی برقرار خواهد بود و آنطور که اعلام شده است، داوطلبان کنکور زبان نیز میبایست از طریق ثبت نام طرح ایجاد سوابق تحصیلی در آموزش و پرورش باید نسبت به ایجاد نمرات امتحان نهایی اقدام کنند. تنها ضریب تاثیر دروس تخصصی کنکور 1402 زبان برای درس زبان تخصصی است که با ضریب 1 محاسبه میشود.

در دفترچه کنکور دی 1401 شرایط تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور هنر و زبان به شرح زیر است اما به اصلاحیه ضرایب دروس کنکور 1402 دقت کنید.

ضرایب دروس کنکور 1402 هنر و زبان

آخرین اصلاحیه درباره ضریب دروس کنکور 1402 هنر براساس سوابق تحصیلی به ما این هشدار را داد که برای داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند، دروس از 60 درصد حساب خواهند شد و مابقی درصد به آزمون کنکور تعلق نمیگیرد. این درحالی است که در سال گذشته سوابق تحصیلی برای داوطلبانی که این نمره را نداشتند، در درصد دروس کنکور تقسیم میشد .

مشاوره تحصیلی کنکور آکو درباره ضریب دروس کنکور 1402 میگوید

در سال های گذشته اینطور بود که مثلا با توجه به این که درس زمین شناسی در زیرگروه یک گروه علوم تجربی، ضریبی نداشت آن دسته از داوطلبان که با هدف قبولی رشته پزشکی و پیراپزشکی در کنکور شرکت می کردند عموما درس مذکور را حذف می کردند. یا داوطلبان رشته روانشناسی کنکور انسانی دروس تاریخ و جغرافیا را در برنامه ریزی درسی کنکور خود قرار نمیدادند.

در حالی که با شرایط فعلی که زیرگروه ها حذف گشته، زمین شناسی نیز از دروسی است که با ضریب یک در آزمون قرار می گیرد. یا دروس تاریخ و جغرافیا برای داوطلبان کنکور انسانی با ضریب 5 برای همه داوطلبان محاسبه میشود پس نمیشود خیلی هم بیخیال این دروس شوند.

گروه مشاوره تحصیلی کنکور آکو به تحلیل موضوع ضرایب دروس کنکور 1402 پرداخت تا شما با دید کامل و اطلاعات به روز نسبت به تصمیات خود اقدام نمایید . با کمک تیم مشاوره آکو شما می توانید برنامه درسی مناسب با وضعیت خودتان به دریافت کنید، و هر هفته آزمون هایی از مطالبی که خواندید بدهید .

مشاوره تحصیلی کنکور در کرج

مشاوره تمامی رشته ها به صورت ویژه در مرکز مشاوره آکو با حضور مشاورین برتر کنکور در کرج انجام میشود و شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کنکور آکو به صورت مستقیم سوالات خود درباره کنکور بپرسید.

آیا همه ضریب دروس کنکور برای سال 1402 برداشته شده؟

خیر برداشته نشده فقط شرایط تاثیر درصد های کنکور و ضریب تاثیر نمرات امتحانات نهایی برای داوطلبان تغییر کرده.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    برای زبان دروسی مثل چینی و ژاپنی و اسپانیایی که در زیرگروه چهارم قرار گرفته بودند ضریب درس اختصاصی زبان صفر بود و نفرات قبولی از طریق درصد های دروس عمومی در کنکور انتخاب می‌شدند اما الان که دروس عمومی حذف شدن و زیر گروه ها هم همچنین آیا این سه درس از طریق معدل دروس عمومی دیپلم دانشجو می‌پذیرند یا نه
    چون شنیدم دیگه مثل گذشته نیست برای مثال هر کی میخواد زبان آلمانی فرانسوی ایتالیایی روسی و انگلیسی بخونه باید در کنکور آزمون اون زبان رو بده و نمیشه دیگه انگلیسی داد و آلمانی رفت
    و چند تا درس استثناء هستن که شامل چینی و ژاپنی و اسپانیایی هم میشه
    فقط میخواستم بدونم چطور میشه توی اینا قبول شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا